Teken, Hoe te voorkomen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Teken, Hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 10:01

Zoals op de voorpagina al staat. De teken zijn er weer.

Teken brengen veel risico's met zich mee, Je kunt ze maar beter niet krijgen.

Maar hoe kun je preventief behandelen dat ze jou niet bijten?

Ik rij 3x in de week in het bos met mijn paard, en daarom zijn we een grote risico factor natuurlijk.

In het topic op de voorpagina staat ergens iets over knoflook?
Helpt dat?want dan ga ik preventief een klein schepje knoflook eten, en wellicht mijn paard ook?

tjeetje

Re: Teken, Hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:06

voor zover ik weet (kan het mis hebben dus) is het een fabeltje dat teken "uit bomen vallen" ze zitten eerder in hoge gras soorten (dus wel vaak aan de rand van het bos) en kruipen dan omhoog totdat ze een bloot stukje huid tegenkomen. Frontline op de boeg en benen van je paard helpt heel aardig. Verder jezelf controleren als je weg geweest bent. volgens mij kan je er verder weinig aan doen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:14

Er is ook een website opgezet over de teek om hem nog meer onder de aandacht te brengen

http://www.weekvandeteek.nl/

Daar staat ook erg veel info op :)

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:50

Ik woon al 16 jaar bij bos& duin en heb nog nooit een teek gehad, mn paard niet en de hond ook niet.. Alleen de katten haha..

dus ik vraag me eingelijk altijd af, kun je ze nou echt zo snel krijgen?

Vroeger deed ik niet anders met vriendinnetjes in bikini door de duinen rennen..

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:00

DEET is effectief tegen stekende
insecten (muggen, knutjes, midges,
steekvliegen), maar ook tegen teken.

Care Plus Deet anti insect bijvoorbeeld, zie ook www.careplus.nl

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:06

je kan ook een spray maken of kopen met oa Tea tree olie.
Er zijn kant en klare sprayen te koop bij de Silverlinde bijv.

Je kan knoflook preventief geven maar dan beter de olie die werkt dieper

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:37

tjeetje schreef:
voor zover ik weet (kan het mis hebben dus) is het een fabeltje dat teken "uit bomen vallen" ze zitten eerder in hoge gras soorten (dus wel vaak aan de rand van het bos) en kruipen dan omhoog totdat ze een bloot stukje huid tegenkomen

Teken zitten graag in gras en struiken, ja...maar laten zich helaas dus ook uit de bomen vallen ;)
De enige tip die ik heb is controleer jezelf en je paard na iedere buitenrit.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:51

Wat Juut zegt klopt, je moet jezelf gewoon goed blijven controleren na elke rit en/of boswandeling. Het is wel zo dat je meer kans hebt op teken wanneer je door hoog gras of onder struiken door loopt. Verder is aansluitende kleding belangrijk, nu is het onderste deel van je lichaam als ruiter meestal prima bedekt en afgesloten, maar een vestje met lange mouwen is dan ook nog een mooie aanvulling. En een petje op je hoofd, mocht je zonder cap rijden.

Voor mensen die niet weten hoe je makkelijk een teek verwijdert (bij jezelf dus) weet ik nog wel een goeie en snelle methode.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:53

aan spray is er van alles te koop
knoflook helpt ook erg goed.

en ja teken vallen ook uit de bomen.
heb al keertje gehad dat ik op terasje aan het bos wat zat te drinken en uiteindelijk belande er tot 2 x toe een teek op de tafel. vanuit de boom. hij viel ook echt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:59

Zwartwitje schreef:
Voor mensen die niet weten hoe je makkelijk een teek verwijdert (bij jezelf dus) weet ik nog wel een goeie en snelle methode.

Vertel!

Ik had er vanmorgen heel veel over mijn broek lopen , en de meeste had ik er ook op tijd weer af.
Ondanks het regelmatig kijken hadden zich er twee in mijn knieholte genesteld (goede combinatie: hoog gras, lage schoenen en sokken niet over mijn broek).
Thuis had ik ze dus snel verwijderd met een tekenpincet. Ze waren allebei nog 'heel' en levend, en binnen drie uur verwijderd. Het zal dus wel meevallen met het risico op Lyme, maar dat dacht ik bij mijn eerste teek ook, en dat was toch gelijk de 'bingo'.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:24

Nou, je kunt ze heel makkelijk en zonder hulpstukken verwijderen. Is wel een beetje vies hoor, mensen van het soort watje moeten zich er misschien even overheen zetten :D
Je likt aan je vinger, zodat er redelijk wat speeksel aanhangt. Daarmee wrijf je zachtjes rondjes over de teek heen. Linksom, dan weer rechtsom, dan weer linksom. Hij laat dan op ten duur vanzelf los na wat gewriemel, je hoeft niet eens heel veel druk uit te oefenen. Ik heb al een stuk of zes teken op die manier vriendelijk maar dringend verzocht mijn lichaam te verlaten. Wel gelijk doodmaken, want ze wandelen gewoon weer verder.

Overigens, handig dit topic, ik bedenk me net dat ik mezelf ook maar even moet nakijken straks, ik ben vandaag wezen struinen.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:31

Teken zitten inderdaad in (lang) gras en niet in een boom.

Als je een teek hebt:
1. NIETS op het beest spuiten/smeren en niet met aanstekers etc gaan klooien.
Beest niet irriteren, hoe meer last hij van je heeft hoe groter de kans dat hij alles wat in zijn lijf zit in je uitspuugt..

2. Tekentangetje kopen, (pincetachtig iets met een druokding=mety=-veer bovenaan, of een dingetje met een V vormige inkeping erin.
Punt van het tekentangetje om de kop van de teek ( het zwarte stukje heel dicht bij de huid) en DRAAIEN (niet trekken!) en dan is hij is meteen los.

Echt, als de kat er een heeft en een beetje stil blijft zitten zal ik proberen of het te filmen is, er zijn zoveel mensen die een teek er 'fout' uithalen terwijl het zo makkelijk/snel/veiliger kan.

Voorkomen: sokken over lange broekspijpen heen als je door het gras gaat.

(op de weekvandeteek sit e staat "voorzichtig trekken".. zo'n beest heeft weerhaakjesachtige pootjes..trekken is NIET handig, draaien werkt veel beter)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:36

teken zitten ook in struiken...een teek op zich is niet gevaarlijk...alleen als hij besmet is...
front-line helpt...wel een dure oplossing

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:42

Vorig jaar dagje drenthse bossen. Prachtig weer.
Bij terugkomst bij de auto direct checken om teken. Nee niks. Hond zouden we in de auto checken. Zus zat achterin. Hond zat ook achterin. Dus mijn zus aait de hond. Voelt ze allemaal teken. Tekentang was ik vergeten. Dus bij de 1e de beste drogist stoppen. hond op de motorkap gezet en direct teken verwijderen. Erg lastig met een dichte krulvacht. Gelukkig wel coupe de zomer.
Uiteindelijk hebben we 15 teken verwijdert. Had de plekken waar de teken zaten kaalgeknipt om het goed in de gaten te kunnen houden. Ook maar even da gebelt. Want 15 teken op een hondje van 5 kilo
Gelukkig is het goed gegaan.

Hondje is geen grashoppper, dus ze zijn echt uit de bomen gevallen.

Bah het begint mij spontaan overal te kriebelen :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:47

Keer op vakantie in de US gaan picknicken bij een waterval met een boel hoog gras (en wat bomen). Gezwommen, gaan zitten, en binnen 4 minuten liep iedereen toen met de sokken hoog opgetrokken, handdoeken om benen , plastic zakken om de armen, etc hard terug naar de auto.

Op elke vierkante meter liep er wel een teek, ook allemaal verschillende soorten.
We noemen dat nu dus de ticknick.

Goed nagekeken en er liepen wat losse, maar niemand is gebeten gelukkig.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:54

Verwijder teken nooit met een pincet of enig ander middel dat druk uitoefent. Verdoof ze ook niet met alcohol of ether. Daardoor raken ze geirriteerd en "spugen" de besmette stof in je lichaam. Jammer genoeg hier een ervaringsdeskundige. Binnen ons gezin zijn 3 personen met de ziekte van Lyme. Twee daarvan zijn goed hersteld. Jammer genoeg is de derde dermate aangetast door de borreliabacterie dat ze zoveel lichamelijke klachten heeft dat ze zelfs voor 100% in de wao beland is op haar 21e.......... en haar paardrijden noodgedwongen ook op een heel laag pitje heeft staan. Wees dus voorzichtig. Ik dacht ook altijd dat het wel mee viel, dat alles erg overdreven werd. Maar we hebben een behoorlijke lijdensweg achter de rug en we zijn er dus ook nog niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:58

tjee...lyme is niet mis....hoe eerder je een teek verwijdert hoe kleiner is de kans dat hij de besmetting overbrengt...
ik ken een paard met lyme....en mijn fries heeft al 2x piroplasmose gehad...de acute vorm...gelukkig heb ik op tijd de da geroepen de eerste keer....de tweede keer weet je het wel...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:00

al een geluk kan je een tekenbeet zo goed herkennen aan de verschijnselen op de plaats van de beet. Zo ben ik al eens de ziekte van lyme voorgeweest en god wat was ik blij!

Ik ben er dus ook als de dood voor en zal altijd en overal proberen met lange kousen rond te lopen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:02

texelse schreef:
Verwijder teken nooit met een pincet of enig ander middel dat druk uitoefent. Verdoof ze ook niet met alcohol of ether. Daardoor raken ze geirriteerd en "spugen" de besmette stof in je lichaam. Jammer genoeg hier een ervaringsdeskundige. Binnen ons gezin zijn 3 personen met de ziekte van Lyme. Twee daarvan zijn goed hersteld. Jammer genoeg is de derde dermate aangetast door de borreliabacterie dat ze zoveel lichamelijke klachten heeft dat ze zelfs voor 100% in de wao beland is op haar 21e.......... en haar paardrijden noodgedwongen ook op een heel laag pitje heeft staan. Wees dus voorzichtig. Ik dacht ook altijd dat het wel mee viel, dat alles erg overdreven werd. Maar we hebben een behoorlijke lijdensweg achter de rug en we zijn er dus ook nog niet.

Bah wat vervelend zeg. Vriendin van mij heeft ook de ziekte gehad. Die is gelukkig helemaal hersteld. Helaas heeft ze wel haar zwemcarriere gedag kunnen zeggen.

Ik haal ze er wel met een tang uit. Maar je moet wel snel zijn. Je moet ze eruit hebben voor ze door hebben wat er gebeurd :)

chipieke schreef:
al een geluk kan je een tekenbeet zo goed herkennen aan de verschijnselen op de plaats van de beet. Zo ben ik al eens de ziekte van lyme voorgeweest en god wat was ik blij!

Ik ben er dus ook als de dood voor en zal altijd en overal proberen met lange kousen rond te lopen.

Er was vande week een man bij tvnoord, en die zei dat een besmetting niet altijd hoeft te beginnen met een ring.

Je moet de plek aftekenen en de datum opschrijven.

Bij mijn hond knip ik dus de plek kaal. Anders vind je het nooit weer terug.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:04

@smokey17: ik had de verschijnselen van de ziekte van lyme al nog voor de ring er idd was. Al een geluk is het bij mij bij een paar 'waarschuwingen' gebleven en heb ik nooit de ziekte zelf gekregen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:12

Een teek insmeren met alcohol of iets dergelijks kan m idd activeren tot braken, dan ben je verder van huis. Een tekentang kost je niet zoveel en daardoor heb je wel meer succes in het geheel verwijderen van de teek, dat is wel heel belangrijk!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:07

Het verradelijke is dat de borreliabacterie eigenlijk door alle stekende insecten overgbracht kan worden.

De patiënt hier heeft het waarschijnlijk overgehouden van een beet/steek van een horszel tijdens het water geven bij de paarden. Ze had daarna een grote kring om die plek en van een tekenbeet kan ze zich niets herinneren, maar ja, als die op je rug zit of in je haar dan merk je er ook weinig van natuurljk.
Er wordt nog onderzoek gedaan naar de overbrenging van de borreliabacterie door andere insecten.

En het is inderdaad zo dat er lang niet altijd een kring ontstaat na besmetting. Ook is de diagnose vaak heel moeilijk te stellen.

Maar de vraag is hier: "teken, hoe te voorkomen" en daar geef ik zo geen antwoord op natuurlijk.
Voorkomen kan niet ben ik bang, maar als je door het hoge gras e.d. loopt, of in het bos, stop in ieder geval je broek in je sokken en probeer ook bij je hals de boel af te sluiten een hoed helpt ook, zeker een zonnehoed met een rand, maar controleer iedere avond bij jezelf, of bij elkaar of er ergens niet eentje is blijven hangen. Ook een nimpf, ter grootte van een speldenknop kan je besmetten. Oksels, liezen, achter de oren, zijn beruchte schuilplekjes van een teek.

Allert blijven maar, dat is belangrijk.

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:14

Bij ons is het ook een plaag (Vuren, Gelderland). We wonen naast het Lingebos en hier is veel kreupelhout waar onze katten graag in struinen. Iedere dag haal ik gemiddeld 4 teken van de poes af. Zodra ik het luikje hoor pak ik haar en vaak zie ik ze gewoon nog lopen en dan kam ik ze met het vlooienkammetje eruit en plet ze gelijk 8)7 Wanneer ze zich al hebben vastgezogen draai ik ze er de hand uit. Met een tang/pincet hoef ik niet bij de poezen in de buurt te komen. Ik heb het wel geprobeerd, maar soms pak je een stukje huid mee en dat vinden de dames niet leuk!
Het gaat best goed zo, maar het vervelende is nu dat ze er binnen ook wel eens 1 verliezen en dat vind ik wel eng. De DA adviseert om om de 3 weken Frontline Combo te gebruiken, maar mijn ervaring is dat dit na een dag of 4 ook weer is uitgewerkt. Wat een ellende die beesten! Je wordt er idd kriebelig van!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:09

In zoverre zijn teken te voorkomen tijdens bijvoorbeeld een boswandeling: draag gesloten kleding, shirt met lange mouwen, draag een broek met lange pijpen en je sokken over de pijpen heen.
Dit geeft je nog geen garantie dat je geen teken op kunt lopen.
Echt voorkomen bij jezelf wordt lastig.
Bij een hond kan je nog een tekenband omdoen. Bij katten die loslopen wordt dat weer lastiger, ze verliezen deze als ze ergens achter blijven hangen of erger nog de kat blijft ergens vast steken door de band.. Goedkoop zijn die banden trouwens niet..