Opbouwen ja, maar hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Opbouwen ja, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 21:14

Dag bokkers :)
Ik zou graag gaan hardlopen(joggen is dat in België, dus op eigen tempo lopen) maar...
je moet dus opbouwen maar wat wordt er verstaan onder opbouwen?

Ik bedoel, ik heb afgelopen woensdag 8km aan een stuk gelopen, ik heb nu nog last van spierpijn maar niet meer dan dat ik zou badmintonnen.

Ik zou graag elke dag als het kan 5km lopen en op woensdag en in het weekend 10km.
Dat je moet opbouwen naar elke dag lopen dat begrijp ik maar moet ik opbouwen naar de 10km?

Ik bedoel maar, ik kan met gemak 8km lopen, heb geen pijn(af en toe een steek, wel last van mijn tenen maar meer niet) en kan nog rustig praten.

Kan ik dus 8km blijven lopen en opbouwen naar 10km en elke dag lopen OF moet ik ook opbouwen naar de 8km? Zoals de Start to Run.

Beetje moeilijk geformuleerd maar hoop dat het duidelijk is :=

19LindA83

Re: Opbouwen ja, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:15

hihihihi ik had me dit al voorgenomen toen ik ook stopte met roken, alleen ik weet ook niet hoe en waar te beginne... en daarbij wil ik ook niet alleen!! dus ik lees graag even met je mee!!!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 21:17

:) Ik wil nog even zeggen dat ik een goede conditie heb.
Ik kan met gemak 50baantjes trekken zonder training op voorhand, heb geen last erna of niets

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:19

Ik liep via een schema van de sportschool op en gegeven moment 2 keer 15 minuten met een minuut wandelen tussendoor. Daarna dan een half uur aan een stuk en dan gewoon iedere week 5 minuutjes erbij. Lijkt misschien weinig, maar is echt belangrijk voor je gewrichten enzo dat je langzaam opbouwt.
Iedere dag hardlopen is ook eigenlijk niet goed omdat je spieren en gewrichten dan geen rust krijgen. Om de dag lopen kun je wel doen, dat is geen probleem.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:40

hardlopen is belangrijk om goed op te bouwen. Beter gebruik je het schema van Tara hierboven.

Het is idd veel belastender voor je gewrichten dan zwemmen, en op lange termijn kun je hier wél last van krijgen, ook al heb je dat nu niet ;)

Ik vind elke dag overigens wat veel. Begin eens met om de dag een half uur, doe na 2 weken elke dag een half uur, en dan steeds 5 minuutjes per week erbij :)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 21:50

Dus het is niet dat ik 8km kan lopen het ook goed is voor mijn lichaam? Ok, ik begrijp het :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:58

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 07:55

Je conditie kan inderdaad erg goed zijn. Maar zoals Vero ook al aangaf, zwemmen is een heel stuk minder belastend voor je lichaam dan hardlopen. Zorg er ook alsjeblieft voor dat je goede schoenen hebt! Ze kosten misschien wat meer, maar op de lange termijn heb je er ook echt meer plezier van.
In België hebben ze vast ook speciale hardloopwinkels. Daar zou je ook meteen even kunnen vragen of hun misschien een schema of tips voor je hebben.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:15

dagelijks hardlopen is helemaal niet goed. je lijf moet zeker 1 dag hebben om te herstellen.

er zijn veel hardloopschema's te vinden op internet. google maar eens.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:43

Armaris schreef:
Dus het is niet dat ik 8km kan lopen het ook goed is voor mijn lichaam? Ok, ik begrijp het :)

Nee, op wilskracht zou iedereen wel 8 km kunnen lopen, maar je lichaam moet wel elke stap de belasting van je lichaam opvangen. Bij elke keer dat je neerkomt, komt er toch algauw je eigen gewicht + belasting van het zweefmoment op 1 been terecht ;)
Dit moet je echt opbouwen anders ga je last krijgen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:01

Van de site die zonnebloem18 al doorgaf (leuke site trouwens :) )

"Omdat het hart- en longstelsel zich sneller dan het spier- pees- en botstelsel aanpast mag vooral een beginner niet te hard van stapel lopen."

Rustig opbouwen is echt heel belangrijk. Ik liep ook altijd te hard van stapel. Kwam ik mezelf elke keer weer tegen. Toen ben ik ene opbouwschema gaan volgen met een vriendin van me. Conditioneel kon ik dan soms wel meer, maar voor mijn ledematen was dat schema superbelangrijk. We zijn nu net weer wat begonnen...tussendoor wel gelopen, maar niet regelmatig genoeg...dus vanochtend 6-4-6-4-4 minuten hargelopen....na de 6 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen, na de 4 minuten 1 minuut wandelen. En ja mijn lijf zegt dan blij dat een stapje verder ook kan....maar dat doen we dan toch maar niet :) Van de week weer een stapje erbij...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 22:49

Bedankt voor de reacties :D Ik ben ervan overtuigd dat ik eerst moet opbouwen! Maar ik heb nog wat vraagjes :o
Op de site die zonnebloem aangaf ben ik eens gaan kijken maar wat kan ik nou het best doen? Moet ik vanaf 0 beginnen en echt het basisschema volgen of kan ik ook bv schema voor beginners voor een uur lopen uiteindelijk nemen?

Ben een beetje in de war :=

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:24

Ik zou, ondanks dat je denkt wel meer aan te kunnen toch op het absolute begin beginnen. Hardlopen is een heel andere sport dan de meeste andere dingen (zoals zwemmen). Het is belangrijk dat je spieren en gewrichten "wennen". Dus begin lekker bij het begin!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 09:26

Heb net een beginnershardloopschema uitgeprint van runningtherapie.be

Bedankt voor de tips!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:27

google even: hardloop schema voor MP3

dan kan je een schema downloaden met muziek, en dat op je mp3 zetten, loopt super lekker en verstandig