Last van enkels met rijden..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimonoo

Last van enkels met rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:08

Ik heb met paardrijden de laatste tijd onwijs last van mijn enkels. Ik rijd maar een keer per week, en heb hier nooit eerder last van gehad! Naar 2 rondjes draven begint het, en als ik dan naar een tijdje ga stappen word het wel iets minder.. Maar als ik ga stappen en mijn beugels uit doe is het gewoon over. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik begin paardrijden zo steeds minder leuk te vinden, en zie er steeds tegen op omdat het zo'n pijn doet

Unoo

Re: Last van enkels met rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:09

Heb je je beugels op de juiste lengte? Zitten ze niet te kort? Want alsi k ze te kort doe dan krijg ik ook onwijs veel last van mijn enkels.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:10

Rij je met laarzen of met schoenen en chaps. wat voor soort beugelriemen zijn het?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:11

Nou ze zitten niet korter als normaal, en er heeft ook nog nooit iemand een opmerking over gemaakt dat ze te kort zitten ofzo. Dus volgens mij niet.. Ik rij gewoon met laarzen, maar ik zou niet weten wat voor beugelriemen.. gewoon standaart denk ik?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:14

Wanneer ik met te korte beugels rijd, en met rubberen laarzen doen mijn enkels ook behoorlijk pijn, maar soms kan het ook plotseling ophouden...
Misschien moet je gewoon een beetje gaan varriëren met de beugellengte en dan kijken wat fijn zit.. :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:16

heb ik ook, sinds ik let op m'n zit en meer m'n tenen naar binnen draai..

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:23

Ik weet niet wat voor schoeisel je draagt, maar een stevige (halfhoge) schoenen die je enkels goed omsluit (rijschoenen of kisten :D) is wel prettig met rijden en lopen.

Nonawen gaf al een goede tip, houd je voeten recht en ga niet naar buiten draaien met je tenen. Misschien moet je eens een gaatje langer doen met je beugelriemen. ;)

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:30

Ik draai mijn tenen dus wel na buiten, echt verschrikkelijk maar ik krijg het niet afgeleerd! Vroeger liep ik zelfs een beetje met mijn voeten naar buiten, dat heb ik mezelf afkunnen leren.. maar met rijden lukt het me gewoon echt niet!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:31

Ohja, ik tem even, want dit hoort hier niet ;)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:32

Dit topic staat op Leven zonder Paarden, dus geloof dat je hem verkeerd geplaatst hebt. Zal eventjes temmen.

Over je vraag, probeer je benen naar binnen te gaan draaien, dus niet alleen je enkels, maar dus heel je bovenbeen naar binnen draaien, anders krijg je dus dat je je enkels verrekt omdat je alleen je enkels naar binnen draait :). Probeer dus je gehele been naar binnen te draaien, en meer de binnenkant van je benen aan je zadel te houden ipv. de achterkant van je benen. (wanneer je je tenen naar buiten draait).

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:33

ik heb het ook, maar het is over nu ik mijn beugels weer langer heb.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:38

NonaWen schreef:
heb ik ook, sinds ik let op m'n zit en meer m'n tenen naar binnen draai..

(sorry voor TS, maar wou hier even op reageren)

NonaWen, bedoel je dat je er last van hebt sinds je je tenen naar binnen doet?
want dan zou ik ze weer lekker naar buiten draaien.
ik denk dan dat je je tenen naar binnen draaid door je enkels bij te draaien, maar dat moet vanuit je knieen, en eigenlijk al vanuit je heupen.
dus als je daar echt wat aan wilt doen zou ik misschien iemand zoeken die heel veel van zitten afweet!

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:49

Amanda_T schreef:
Dit topic staat op Leven zonder Paarden, dus geloof dat je hem verkeerd geplaatst hebt. Zal eventjes temmen.

Over je vraag, probeer je benen naar binnen te gaan draaien, dus niet alleen je enkels, maar dus heel je bovenbeen naar binnen draaien, anders krijg je dus dat je je enkels verrekt omdat je alleen je enkels naar binnen draait :). Probeer dus je gehele been naar binnen te draaien, en meer de binnenkant van je benen aan je zadel te houden ipv. de achterkant van je benen. (wanneer je je tenen naar buiten draait).

Mijn knieen zitten tegen het zadel, en de binnenkant van mijn benen ook.. als je, je benen tegen elkaar aan hebt kun je je tenen toch ook nog steeds naar buiten draaien? Of heb ik dat verkeerd.. :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:55

Die pijn heb ik ook, dat komt door het naar binnen draaien van mijn tenen inderdaad.
Dan ga ik steunen op de buitenkant van mijn voet waardoor er heel veel druk aan de buitenkant van mijn enkel komt te staan.

Ik ben nog steeds bezig om mezelf dat af te leren en het vanuit mijn heupen te laten komen.
Nu heb ik dus les van iemand die zegt dat je tenen gerust wat naar buiten mogen staan.. :+
Datgene wat ik er dus met pijn en moeite in heb gekregen moet er nu weer uit. :Y)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:57

Ik heb het ook maar bij mij is het vrij logisch, heb enkelblessure gehad en enkels zijn dus erg zwak.

Mijn beugels moeten echt niet te kort zitten, dan is de belasting te groot op mijn enkels. Te lang is ook niet alles, maar fijner dan te kort (klinkt misschien gek). Ik moet mijn tenen niet naar binnen draaien, dan wordt de druk ook te groot. Verder veel meer met je knieën werken zodat de druk kleiner wordt op je enkels.

Succes ;)

Ps het helpt om af en toe wat oefeningen te doen voor je enkels om ze steviger te maken ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:29

[LZP] > [PP]

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:07

heb dit ook een heele periode gehad.

ben over gegaan op andere beugels lichtgewicht etc.
en sindsdien rijd ik veel lekkerder , geen last meer van pijnlijke enkels etc.
ook heb een tijdje moeten rijden met van die enkel braches , werkte ook goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:43

vroeger reed ik met kortere beugels dan tegenwoordig en toen had ik er ook last van, Nu mijn beugels wat gaatjes langer zijn heb ik er geen last meer van :)

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:14

ik vraag me wat af..hoe groot is de druk die dan op je enkels staat als je alleen je enkels naar binnen doet?
Zolang je knieen goed aangesloten liggen aan het zadel, en je rijdt echt vanuit je knieen en niet vanuit je voeten...
dus echt van je zit...

Veel mensen rijden vanuit hun voeten, dus inderdaad dat je voeten naar buiten gaan en met lichtrijden je voeten gaan zwabberen...ga maar goed oefenen...met ook lichtrijden op je zit (knieen) en dan moet het al een stuk beter gaan.

verder zijn rubberen laarzen wel goedkoop maar geven totaal geen steun aan je enkels

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:23

Het kan zijn dat je je beugels te kort hebt. Het kan zijn dat je lichtrijdt vanuit je voeten/beugels ipv vanuit je zit.
Laat eens iemand die veel verstand van houding op je paard heeft erna kijken... dat niemand je ooit commentaar geeft op je beugellengte wil niet zeggen dat het dus per definitie goed is!

kusdandykus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:15

Misschien in het handig om een enkelband aan te doen met rijden.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:16

Natje86: Ik rijd echt niet met veel druk op mijn enkels, maar ik voel het echt wel als ik mijn enkels naar binnen draai. Zo erg zelfs, dat ik daarna 3 a 4 dagen rondloop met heel veel pijn.

zenith84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:28

dit heb ik met veiligheidsbeugels....normale beugels heb ik nergens last van

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:32

Ik heb het ook gehad, bij mij kwam het omdat ik onbewust teveel druk op mijn enkels zette. Nu ik meer ontspannen rijd én ook mijn hakken goed uitdruk in de draf (als ik dat niet doe komt het ook meteen weer terug, een beetje een zeurende pijn in het gewricht) heb ik er amper nog last van. Ik wilde mijn benen té stil houden met lichtrijden en ging daarom krampachtig op mijn enkels hangen. Misschien doe jij dat ook onbewust?

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:53

het was maar een idee