anorexia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

viperlover

anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 21:45

hallo allemaal,

Ik ken een meisje en ik heb het idee dat zij anorexia heeft.

Het zit dus zo in de middagpauze zou ze nooit een koekje nemen en iedereen neemt dat, We mesten altijd de stallen uit en dat is tog best zwaar werk dus iedereen heeft altijd wel zin in iets maar zij raakt al een beetje in de stress als iemand vraagt of ze ook wat wil. Ze neemt altijd alleen een glas water of ze neemt niks. Ik zelf eet tussen de middag ook op stage en dat meisje deed dat ook welleens. Ze wou dan zelfs niks eten doordat mijn stagebegeleider zij je moet wat eten want je doet zwaar werk nam ze 1 broodje. Nou ikzelf vind dit echt super weinig daar kan ik niet op leven.. maargoed.
Ze is ook altijd moe en ze heeft het altijd koud. En dat als je net een hele nachtrust erop hebt zitten.
En dat met het eten wordt steeds erger ze komt nu zelf tussen de middag niet meer eten.
Mijn stagebegeleider heeft ook het idee dat het niet goed zit.. en het valt ook wel op dat ze nu niet meer in de middag blijft.
Ik wou graag vragen wat je het beste hieraan kan doen? Eten aandringen dat helpt natuurlijk niet.
Maar ik heb het met haarzelf er ook nog niet overgehad want dan zou ze het tog ontkennen maar ik maak me gewoon een beetje zorgen. Ze was onderlaatst ook al bijna flauwgevallen en ik heb het idee dat het niet helemaal goed gaat zo.
En zelf vind ik het gewoon moeilijk om er wat van te zeggen want dan gaan ze je tog ontlopen en daar schiet je nog niks mee op.

Bedankt voor het lezen.
Als jullie tips hebben hoor ik het graag.

eempiej

Re: anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:48

Ik zou gewoon naar haar toe gaan en eerlijk zeggen dat je je zorgen om haar maakt omdat het je is opgevallen dat ze zo weinig eet.

Meer zou ik niet zeggen. Dat kan bedreigend overkomen en dat wil ze misschien niet meer praten. Probeer haar vertrouwen te winnen in de hoop dat ze er zelf mee komt.

Heel veel succes!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:48

Misschien eens iemand anders met haar laten praten, of met haar ouders?
Je zegt dat je stagebegeleider het ook merkt, misschien dat zij het op kan lossen met het meisje?

Wel een lastige situatie, ik ben bang dat de ouders of het meisje zelf toch hulp voor haar moeten zoeken! Ik denk dat jullie haar niet kunnen overtuigen, het blijft een "ziekte" in het hoofd van het meisje, die er niet gemakkelijk over gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:52

idd erg moeilijke situatie en heb er zelf ook geen ervaringen mee.
ik zou idd gewoon zeggen dat je je zorgen maakt, niet over t eten beginnen maar omdat ze bijna was flauwgevallen ofzo. Of t wel goed gaat met dr.
ik denk ook niet dat je het er zomaar bij iemand uitkrijgt als ze echt anorexia hebben, volgens mij zullen ze t altijd ontkennen.
Ik zou idd aan je stagebegeilder vragen of die misschien iets kunnen doen, dat ze contact opnemen met haar ouders bv.?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:54

Ik heb behoorlijk wat ervaring met anorexia eerlijk gezegd. Maar ik zou dus nooit zeggen dat je je zorgen maakt. Ook zou ik haar niet aandringen om te eten. Aandacht voor juist het eten maakt het in feite alleen maar erger, ze willen zo hopeloos graag controle houden over wat er in en uit gaat, dat is gewoon niet bespreekbaar.

Wat je wellicht wel kunt doen is in een onbewaakt ogenblik zeggen dat je vrijwel zeker weet dat zij anorexia heeft, en er dan meteen "overheen praten" en luchtig een ander onderwerp aansnijden (bv zeggen als er gezegd wordt dat het tijd is om te eten: "nou ja, ik snap wel dat jij niet wilt eten, maar ik ga zelf wel even eten hoor, doei", dus gewoon heel luchtig houden). Zodat het wel gezegd is, maar er niet de nadruk op gelegd wordt.

Dat is een erg moeilijke voor je natuurlijk, maar het kan wel een insteek zijn naar een gesprek. Ze moet zich dan wel gaan afvragen: waarom zegt ze dat? Wat weet ze?

Als je er daarna niet meer op terug komt, geef je nl daarmee aan dat je best weet hoe het zit maar dat je het verder geen issue vindt. Dat maakt het voor haar juist veiliger om er juist WEL over te beginnen. Dus als je in gesprek wilt komen is dat misschien een optie.

Anorexiameisjes zijn vaak heel eenzaam, kan best zijn dat ze heel graag iemand zou willen met wie ze erover kan praten zonder dat ze meteen roepen "je moet wel gaan eten hoor!".

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 22:02

bedankt allemaal!
Dat van nouja ik snap wel dat jij niet wilt eten maar ik ga wel eten lijkt me een goed idee! dit ga ik proberen.
Ik heb ook al tegen der gezegd als je ergens mee zit kan je het me altijd vertellen. Maar voorderest zeg ik er niet zoveel over ben bang dat het dan erger word. dat van je moet wel gaan eten dat doet me stagebegeleider wel..en dat helpt niet dat heb ik al wel gezien. ik probeer gewoon haar vertrouwen te winnen en kijken of ik wat uithaar krijg. Ik heb nog een paar voorbeelden want het is niet zeker of ze het heeft maar het lijkt er wel erg op. We aten een x pizza en toen zat ze nee ik hoef niet heb dat gister al op. En toen nam ze dus niks. En ook een x gewoon toen we brood aten zij ze nee ik hoef niet hoor heb al patat op gister. Denken jullie dat ze het heeft of zou kunnen krijgen als ze zo doorgaat. Ze had vandaag ook een blauwe arm? ze zij dat ze niet wist hoe het kwam.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:06

Ik heb op een middelbare schoolgezeten waar een balletacademie bij zat, daar was ook een meisje dat anorexia had.
Inderdaad zoals Hannahfrouk al zegt, deze meisjes zijn vaak eenzaam, en het laatste wat ze willen horen is dat ze ''moeten'' eten. Dus laat inderdaad luchtig weten dat je iets door hebt.

Maar wees vooral voorzichtig met ''beschuldigen'' wie weet zit ze gewoon effe niet lekker in haar vel en eet ze daarom minder.. dat doe ik ook als ik niet in mijn vel zit! Wil niet meteen zeggen dat je anorexia hebt... Maar dan zijn de 'beginsymtomen' er wel, want die horen bij te weinig voedingstoffen binnen krijgen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:21

Ik ga mee met de rest hier, vertrouwen winnen is zo belangrijk bij anorexia.. Ze hebben vaak een afschuw naar andere mensen, die anders zijn als zij, en vaak zijn ze eenzaam en ontzettend onzeker. Juist die controle over wat er in en uit gaat geeft ze zelfvertrouwen.. iets wat ze wel in de hand hebben... ga je daar in inbreken, dan gaat ze juist meer afstand van je nemen...

Ik ben benieuwd hoe ze reageert op dat luchtige, en zal het niet te vaak over eten hebben. Probeer juist haar vertrouwen te winnen, door over andere zaken te hebben en pas als ze er zelf mee komt.. over door praten.. Ze denken 24 uur per dag alleen maar aan eten, en dat is weer dat stemmetje, anna, die zegt dat het goed is dat ze niet eet dat ze dan mooi wordt en alles. Denk maar is als ik tegen jou zeg je mag een hele dag niet aan olifant denken dan krijg jij een miljoen... Zo gauw iemand in jou omgeving dan het woord olifant zegt valt jou dat direct op.. zo is dat bij hun met eten ;) En dan heb je grote kans dat ze op scherp schiet.. En dat is juist wat je moet voorkomen!

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:31

ik volg dit ook even.

Beginnen over eht eten heeft geen zin. Worden die mensen alleen maar afstandelijker van. Meestal is het eten het enige waar ze nog houvast aan hebben en waar ze dus nog zelfverzekerd kunnen en durven te zijn.

Probeer vriendinnen te worden met haar, haar vertrouwen te winne. Dan ben je al een heel eind.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 03:01

Dat klopt m.i. ook ja, dat niet-eten is naar het idee van een anorexia patientje juist het enige zekere dat er is, het enige houvast.

Wil er nog wel over zeggen dat het echt heel moeilijk is om echt vriendinnen te worden met iemand die op deze manier met eten omgaat, het is nl echt een soort verslaving. Het dwangmatige niet eten is verslavend geworden en daar moet alles voor wijken, het voelt dan soms aan als een alcoholist die je z'n borrel ontzegt of een roker zonder sigaretten. Dat eten willen vermijden is op zo'n moment dan ook altijd belangrijker dan JIJ (als mogelijke vriendin). Je komt nooit op de eerste plaats zeg maar. En dat maakt een echte vriendschap bij voorbaat al heel moeilijk (en dat creeert van binnen ook juist weer voor een groot deel die eenzaamheid denk ik).

Wees voorzichtig met hoe ver je erin gaat om iemand te willen helpen hoor. Hoe lief het ook is.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 12:02

Bedankt allemaal!
ik snap ook dat het heel moeilijk is en ik heb er al heel veel over opgezocht. Dus ik weet nu ook dat het niet helpt om iemand te dwingen om te eten. Ik ken haar nog niet zo heel lang maar we gaan toch al best wat met elkaar om dus ze vertrouwd me wel.
Ik probeer het een x erover te hebben maar dan niet zo van ja jij hebt anorexia maar gewoon hoe jullie het hier uitleggen.

Ik vertel nog wel even hoe het gegaan is.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:09

LZP -> MW

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:56

@hannahfrouk, ik zie heel wat "beschuldigingen" staan in je teksten, anorexiameisjes zijn eenzaam? Je moet dit meisje niet een verkeerd beeld gaan geven. Een persoon met anorexia kan best eenzaam zijn :j , maar niet álle personen met anorexia zijn eenzaam ;)

Verder zou je met haar ouders kunnen praten, ouders kunnen het iemand met anorexia erg moeilijk maken om dat vol te houden...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:24

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand met anorexia ontmoet die niet eenzaam was. Het is m.i. sowieso een ziekte die erg eenzaam maakt, net zoals bijvoorbeeld depressiviteit eenzaam maakt. Maar goed, dat is ook maar een mening.

Oh ja, en hoe je dat als een "beschuldiging" kunt zien, dat begrijp ik dan niet helemaal.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:49

inderdaad, gewoon naar haar toegaan en praten...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:52

Equidea schreef:
Verder zou je met haar ouders kunnen praten, ouders kunnen het iemand met anorexia erg moeilijk maken om dat vol te houden...

Dit werkt vaak heel averechts!
Je kunt zo iemand niet dwingen te eten?!
'moeilijk houden dat vol te houden'. Laten we er even van uit gaan dat dit meisje niet 'mode-anorexia' heeft maar echt anorexia.
Dan vererger je als ouder door dingen te 'vermoeilijken' alles!