wanneer naar de opticien?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

wanneer naar de opticien?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:04

Ik zit even in een dubio..
Ik heb al enige weken dat ik zit te tobben om naar de opticien te gaan voor een ogen test.

Ik kan opzich alles helder zien, maar zodra mijn ogen vermoeid worden (wat ik dus de laatste weken regelmatig heb) dan word het allemaal wat lastiger.

Als ik op school zit en ik ben aan het leren (lees met je neus in de boeken :+ ) en ik wil dan op de klok aan de muur zien hoelaat het is, dan kan ik dat niet in een keer duidelijk zien. Ik moet echt eerst even scherp stellen zeg maar.

Zodoende mijn vraag, wanneer ga je naar de opticien voor een test?

P.s. van mijn ouders en vaders kant heeft iedereen wel een bril, alleen de kleinkinderen allemaal (nog) niet.
ik ben wel de oudste van de klein kinderen....

J0sef1entje

Re: wanneer naar de opticien?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:06

nu

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:06

Test bij de opticien is gratis dus ik zou gewoon je ogen even laten meten voor de zekerheid.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:07

_Tara_ schreef:
Test bij de opticien is gratis dus ik zou gewoon je ogen even laten meten voor de zekerheid.

bij elke opticien?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:08

Ja, elke opticien is gratis oogmeting voor zover ik weet. Bij sommigen moet je wel een afspraak maken.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:08

Zowieso bij de Pearl is het gratis, ben ik laatst ook geweest, heb ongeveer hetzelfde als wat jij zegt ;)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:09

Ik kan het ook niet altijd even goed zien(met links) maar heb er verder geen last van. Ben een tijdje geleden wel heen geweest voor een test. Resultaat: links -0.75 en rechts 100 % goed. Ik mocht kiezen of ik een bril wilde of niet. Ik wild het niet omdat ik er in principe geen last van heb. Ik moet vanaf nu wel elk half jaar op controle en natuurlijk eerder als ik er last van krijg. Dit advies was ook gratis.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:11

Als je niks meer ziet.. :+

Nee, zoals jij het beschrijft zou ik zeker weten naar de opticien gaan! :j

Ik weet ook niet beter dan dat het gratis is, een oogmeting.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:13

SanneK schreef:
Zowieso bij de Pearl is het gratis, ben ik laatst ook geweest, heb ongeveer hetzelfde als wat jij zegt ;)

en, wat kwam er bij jou uit?

ik zit ook te twijfelen... ik zie alles altijd wle goed, alleen heel vaak hoofdpijn en vooral als de zon schijnt, kan niet zo goed tegen fel licht volgens mij.. (heb ik ook in het donker in de auto, met koplampen van andere autoos.. )

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:16

marrlinde schreef:
SanneK schreef:

ik zit ook te twijfelen... ik zie alles altijd wle goed, alleen heel vaak hoofdpijn en vooral als de zon schijnt, kan niet zo goed tegen fel licht volgens mij.. (heb ik ook in het donker in de auto, met koplampen van andere autoos.. )

ik kan er zowiezo niet tegen als ik in het donker auto rijd en ik heb tegenliggers. Ik loop altijd te #%$ dat ze met hun grote licht aan rijden terwijl dat helemaal niet zo is :o :Y)

Het valt mij de laatste weken gewoon op dat ik veel sneller vermoeide ogen heb en dan ook licht hoofdpijn...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:18

ja dat heb ik dus ook! en dan rijd ik zelf niet eens.. ik doe altijd zonnebril op... :o

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:22

dat heb ik ook. Dat is normaal naar mijn weten. Want je ogen concentreren zich op iets wat dichtbij is en als jij opeens wil kijken hoe laat het is moeten ze zich weer focusen op het gene wat je wilt zien.
Maar oogtest is gratis bij pearl, hans anders, het huis, volgens mij overal wel. dus proberen kan geen kwaad

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:23

hoelang duurt zo'n test ongeveer weten jullie dat?

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:24

marrlinde schreef:
SanneK schreef:

Nou, ik ben het eigenlijk weer vergeten.. :o .. Ik weet alleen nog dat ik iets met een cilinder had en dat de opticien zei dat ik wel een bril kon doen maar dat het niet noodzakelijk was..
Maar ik ga binnenkort denk ik wel weer ff heen om misschien toch een bril te doen, want ik krijg toch wel erg moeie ogen.. :z

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:26

Ik ben een aantal weken geleden ook voor het eerst naar de opticien geweest. Ik kon dingen niet zo goed lezen en dat was vooral heel lastig met autorijden (verkeerde voorsorteervakken als het druk was omdat ik de borden te laat kon lezen enzo)

Ik ging gewoon eens om te informeren, maar ik kon meteen een test doen. Daar kwam uit dat ik toch echt niet al te best zag, dus hij vroeg of ik een bril of lenzen wilde. Ik wilde lenzen en kon ze meteen meekrijgen. Ik heb ze nu een maand op proef gehad (zonder te hoeven betalen).

De eerste keer met de lenzen was echt heel vreemd. Alles was opeens zo druk, bomen hadden ineens allemaal takjes en bijvoorbeeld de rijbak was geen grote bruine vlakte met hier en daar wat kleurverschil etc.

Ik ben blij dat ik gegaan ben.

Wat betreft koplampen. Daar heb je speciale brillen voor, die hebben gele glazen. M'n ouders hebben zo'n bril in de auto liggen, dat scheeld heel veel als je in het donker rijdt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:24

Als je voor lenzen zou willen gaan ga dan niet naar Hans Anders die hebben geen lenzen met cilinders terwijl vrij veel mensen die nodig hebben.

Eerste meting duurt nog geen 5 seconden naar aanleiding van die meting kijken ze of het nodig is en zo ja dan krijg je een echt meting die duurt zo'n kwartiertje.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:41

Ik heb gekeken welke opticiens samenwerken met mijn verzekering, dat was toevallig de opticien in mijn dorp (geen bekende zoals Hans Anders, Pearl etc.)

Ik heb idd ook een cilinder.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:45

Ik denk dat ik ook maar eens moet gaan. Ik kan wel gewoon lezen en tv kijken enzo, maar toch is het wel eens scherper geweest allemaal. Maar dan denk ik ook wel eens dat ik het me inbeeld. Wordt gewoon tijd voor een bezoekje aan de opticien, dan is het gelijk duidelijk.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:50

zonnebloem18 schreef:
Als je voor lenzen zou willen gaan ga dan niet naar Hans Anders die hebben geen lenzen met cilinders terwijl vrij veel mensen die nodig hebben.

Eerste meting duurt nog geen 5 seconden naar aanleiding van die meting kijken ze of het nodig is en zo ja dan krijg je een echt meting die duurt zo'n kwartiertje.

Om nog even te reageren op het lenzenverhaal. Mocht je gaan voor lenzen, laat je dan opmeten bij de Optometrist. Veel opticiens doen het, maar niet goed, omdat zij er niet voor geleerd hebben. Een optometrist heeft wel geleerd om lenzen op te meten.

Ik waarschuw je uit eigen ervaring, mijn ogen zijn bijna verpest geweest door een opticien die 'dacht' wel even lenzen te kunnen aanmeten (als je meer daarover wilt weten moet je maar pben ;) )

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 22:26

bedankt voor je reactie verduidelijking coot!

en wat is een cilinder eigenlijk?? sorry voor de vragen maar ik ben absoluut niet thuis in de brillen wereld :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:00

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 22:21

ben vanmiddag even naar de opticien geweest.....
heb min 1 en min 1.25.... of te wel... hello bril! B-)

heb al een paar monturen liggen. ga van de week nog even rondkijken, maar ik denk dat ik al weet welke het word.

Lenzen zijn denk ik niks voor mij.. ik heb er niet zo'n trek in om om half 6 's ochtends die lenzen in te gaan doen...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:03

Ik vind lenzen zoveel makkelijker dan een bril. En ook ik doe mn lenzen om 6 uur 's ochtends in, 10 seconden werk ;)

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:09

je kan ook eerst een tijdje een bril nemen.. en ben je daar een beetje aangewend beginnen aan lenzen.. hoewel ik een bril echt niet altijd stom vind staan.. heb zelf ook harde lenzen.. maar doe ze altijd pas op mijn werk in.. anders zijn mijn ogen nog niet wakker :P

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:12

ik lees idd een waarschuwing voor hans anders! ben het hier totaal mee eens! heb daar jaren lenzen vandaan gehaald.. op een gegeven moment telkens ontstoken enzo.. krijg je alleen maar als reactie.. ogen spoelen met gekookt water en het gaat vanzelf weer over.. nou mooi niet dus.. na een aantal keer ontstoken ogen naar de oogarts.. die mij dus doodleuk verteld dat ik allemaal littekens op mijn ogen heb.. en dat als ik nog langer zachte lenzen neem.. ik waarschijnlijk over een tijdje helemaal niet meer zo goed kan zien (doordat de littekens dan ook over mijn pupil zitten) ik weer aan de bril.. terug naar de oogarts.. mag wel weer harde lenzen gaan proberen.. die heeft hans anders niet.. maar ga daar ook NOOOOOIT meer naartoe!