Hoge Hartslag..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Hoge Hartslag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 23:05

Dinsdag heb ik op de sportschool een fietstest gedaan.. Bij het 2e niveau stopte de test alweer omdat mijn hartslag rond de 150 zat.. :? Uitslag: voldoende conditie, maar volgens de trainer zou ik makkelijk op een goed moeten zitten. Hij vond mijn hartslag wel wat hoog, maar ik had helemaal niet het idee alsof ik ook maar iets gedaan had!
Voor de zekerheid heb ik de band om m'n borst om gelaten om te kijken hoe hoog mijn hartslag zou zijn tijdens mijn gewone training..
Bij de cardio-apparaten zat mijn hartslag tussen de 175 en de 185, maar dan ben ik lekker bezig.
Op de loopband vloog m'n hartslag omhoog, na 40 sec. joggen zat ik al tegen de 200 aan! :=
Omdat ik dat zag ben ik maar weer gaan wandelen, anders jog ik gewoon verder..

Na mijn training heb ik overlegt met 2 trainers van het centrum en zij vonden dat ik me moest laten onderzoeken door een sportarts en hebben me het nummer gegeven..

Ik heb meteen een hartslag meter aangeschaft om te kijken hoe hoog mijn hartslag tijdens andere activiteiten is.
Als ik helemaal niets doe zakt hij naar 60.
Zitten en praten: rond de 80
Lopen in huis: rond de 100.
Bezig zijn in huis: rond de 120.
Net gewassen paardrijbroek aantrekken: 150. :+
Tijdens dressuurles: boven de 180 met pieken naar 195.
Gewoon rijden tussen de 170 en de 185..

Ik zou graag jullie mening willen horen.. heb ik nou een super slechte conditie of klopt er iets niet..?

wizewo

Re: Hoge Hartslag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:14

optie c; gewoon gezond hart?

Ik lees een lage rustpols en ik weet niet hoe oud je ben maar ook een normale piek. Op hartslag trainen is heel anders dan op snelheid of op kracht.

Maar laten nakijken kan nooit kwaad. Sportarts kan je ook uitleggen hoe je het beste traint op hartslag en wat de betekenis is en hoe je da moet interpreteren.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:57

ik sport sinds gisteren ook met een hartslagmeter. Heb 2 jaar verplicht moeten stilzitten wegens een blessure door het paardrijden aan m'n enkel. Mijn hartslag was op de fiets ook al vlug 150 (vanaf 150 gaat dan de weerstand ook naar beneden zodat de hartslag daalt). Ik mocht max 155 hartslag hebben voor een gezonde conditietraining. Op de loopband mocht ik enkel wandelen, want daar vloog m'n hartslag metteen naar 170 op de ligfiets bleef die rond de 90 zitten, pas wanneer de weerstand omhoog ging ging ook m'n hartslag omhoog, maar ik had ook het gevoel niet veel gedaan te hebben.

Conclusie van mijn sportcoach was: gewoon weinig conditie, maar eigenlijk nog helemaal niet zo slecht na 2 jaar stil zitten, naarmate je meer traint gaat je hartslag vanzelf zakken en kan je meer presteren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:08

Het gaat volgens mij om je hartslag in rust :j

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:25

Ik heb precies hetzelfde verhaal als de TS. Hiervoor naar de cardioloog geweest, conclusie: met mijn hart is niets aan de hand, die kon zo in de boeken als voorbeeld van een perfect gezond hart.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:48

Kan het zijn dat je ziek was ofzo ik heb namelijk ook wel is gehad dat mijn hartslag omhoog vloog

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:53

Mijn harstlag gaat ook super snel omhoog. Ben ik gewoon (rustig) aan het sporten zit ik al rond de 160. Durf ook niet veel hoger te gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:29

Ik zou het idd even na laten kijken, zulke pieken vind ik in ieder geval niet normaal. 200 is echt de maximale hartslag van een persoon, en het is echt niet normaal dat je daar al aan zit na een stukje rennen.. :n

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:31

Hoe kom je erbij dat 200 de max is? Ik heb vaak genoeg 200 in rust en leef ook nog steeds hoor :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:32

200 wordt in de trainingsleer aangegeven als maximale hartslag. ;) En het is niet bepaald de bedoeling dat je dat in rust al bereikt...

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:34

Gezonde hartslag
Op het moment dat je niet aan het sporten bent (in rust) klopt je hart ongeveer 60 tot 80 keer per minuut. Naarmate je harde traint, pompt het hart sneller bloed rond, omdat de spieren meer zuurstof eisen.

De hoogst haalbare hartslag wordt de maximale hartslag genoemd. Deze maximale hartslag neemt af naarmate je ouder wordt, per decennium gemiddeld met tien slagen per minuut. Training heeft daar geen invloed op. Op je 20e is je maximale hartslag ongeveer 200 slagen per minuut, op je zeventigste ongeveer 160 slagen (uiteraard zijn er individuele verschillen).

Intensief trainen begint bij een hartslag van 60 procent van je maximale hartslag. Wedstrijdsporter trainen vaak met een intensiteit van 80 tot 90 procent van hun maximale hartslag. Met het oog op de gezondheid is het niet nodig verder te gaan dan 80%.

Er is een formule om snel je maximale hartslag te bepalen: 220 - leeftijd = maximale hartslag.

Het is mogelijk je hartslag via je pols vast te stellen. Bij een zware inspanning is dat echter moeilijk. Een hartslagmeter biedt dan uitkomst

Bron: P. Christiaans
http://www.healthylives.nl/beweging/Gez ... e-hartslag

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:35

Nee, maar het gebeurt wel. Een marathonloper redt ook met gemak de 200 per minuut wel :j Het gaat erom dat het weer redelijk snel terug is op de 'normale' snelheid als je stopt met de inspanning.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:36

Conditie wil zeggen hoe snel de hartslag weer zakt na de inspanning ;)

Hoge hartslag hoeft totaal niets te betekenen.
Zeker niet als je jezelf gewoon goed voelt.

Meet je hartslag eens tijdens de sex, zul je ook van schrikken dan :+

Voor je eigen gemoedsrust kun je de dokter even bellen, maar zou me geen zorgen maken als ik jou was.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:58

Jenna schreef:
Gezonde hartslag

Intensief trainen begint bij een hartslag van 60 procent van je maximale hartslag. Wedstrijdsporter trainen vaak met een intensiteit van 80 tot 90 procent van hun maximale hartslag. Met het oog op de gezondheid is het niet nodig verder te gaan dan 80%.

Bedankt voor de reacties!
Toevallig ben ik net thuis van het sporten.. ben nu 25 min klaar..
Mijn hartslag zit nu rond de 110..

Ik heb dus van de week zo'n hartslagmeter gekocht.. Ik weet nog niet helemaal hoe hij werkt maar bij de
MHR/HI geeft hij 79% en 205/min aan.. Zijn dit die procenten die jij bedoeld Jenna?

Ik zal eens kijken hoe hoog hij is tijdens het paardrijden.. tijdens het fitnessen wissel je natuurlijk cardio af met sprieroefeningen, dan rust je weer even uit..
Bij het paardrijden ben je langer achter elkaar bezig..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:59

Quellian schreef:
Nee, maar het gebeurt wel. Een marathonloper redt ook met gemak de 200 per minuut wel :j Het gaat erom dat het weer redelijk snel terug is op de 'normale' snelheid als je stopt met de inspanning.

Dat is sowieso waar.
Maar dan nog vind ik het best apart dat ze tijdens bv een dressuurles zo'n hoge hartslag heeft. Ik zou het toch even laten nakijken :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:01

Na laten kijken kan nooit kwaad :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:16

Daarom. Misschien is het (in geval van de TS) niks ernstigs, maar normaal is het zeker niet ;)

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:55

maximale hartslag van 200 is heel normaal.
Ik train nu ook op hartslag en zit ook metene heel hoog. Ligt ook erg aan hoe ik adem (daarom train ik ook). Ik heb longproblemen en een slechte lichamelijke conditie.
Ik merk als ik goed adem mijn hartslag lager is. Dus; door je neus in en door je mond uitpuffen. Dan schiet mijn harstlag binnen een halve minuut met 10 a 15 slagen naar beneden. ;)
Mijn hartslag is in rust soms 120 haha, dan maak ik me (onbewust) druk.
Na laten kijken is nooit mis, maar ik denk niet dat er veel aan de hand is....

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:09

Mijn rusthartslag is rond de 90 hartslagen per minuut. Tijdens het sporten heb ik nooit een hartslagmeter omgehad, maar na het rustgedeelte van bijvoorbeeld Steps had ik minimaal 160. Ik heb inspanningsastma en daardoor loopt mijn hartslag snel op. Daarnaast ben ik klein, ik heb het idee dat kleine mensen vaker een hoge hartslag hebben (ik ken verschillende mensen van rond de 1,60m met een rusthartslag van 90). Als ik medicatie voor mijn astma gebruik daalt mijn hartslag naar 75. Drie jaar geleden heb ik een medische keuring gehad, waarbij eveneens een hartfilmpje werd gemaakt. Volgens de bedrijfsarts was mijn hart in uitstekende conditie...

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 11:35

Ik had maandag de afspraak bij de huisarts.. daar was mijn hartslag ook vrij hoog..
Ik ben doorverwezen voor een ECG/hartfilmpje, dit moest in het ziekenhuis... Dus dinsdag een ECG laten maken..
Ik heb vanochtend gebelt voor de uitslag.. Hij was niet helemaal goed en de cardioloog adviseerde aanvullende onderzoeken.. Dus maandag wéér een afspraak bij de huisarts..

We weten nu dus nog niets...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:36

Kun je niet direct met de Cardioloog een nieuwe afspraak maken?

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:40

Jeetje..hebben ze niet gezegt wat er niet helemaal goed was aan de ecg?
Je hebt hem zeker niet zelf die ecg?Mijn vriend is nml seh verpleegkundige en kan hem wel ontcijferen mocht je dat willen.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 09:32

Jenna schreef:
Je hebt hem zeker niet zelf die ecg?Mijn vriend is nml seh verpleegkundige en kan hem wel ontcijferen mocht je dat willen.

Nou.. ik heb er dus samen met de verpleegkunidge naar gekeken, ik heb zelf mijn diploma als Doktersassistente en zit nu op de HBO-V.. Maar heb er (nog) geen verstand van.. dus heeft de verpleegkundige mij het een en het ander uitgelegt.. Als doktersassistente heb ik altijd geleerd NOOIT uitslagen te geven nadat de arts er naar gekeken heeft!

Na de ECG zei de verpleegkunidge dat mijn hartslag erg rustig was, rond de 66. Ook hebben we naar de ritme-strook gekeken. Deze was mooi regelmatig. We hebben besproken waar welke pieken voor waren en de vpk zei nog, bij ritmestroonissen hoeft het niet altijd op de ecg zichbaar te zijn want deze heb je niet constant..

Maar alles is natuurlijk ook bij de cardioloog geweest, in zijn verslag staat dat mijn hartslag wel hoog was en dat sommige pieken te hoog waren. In combinatie met "mijn klachten" is dit reden voor verder onderzoek.
Ik heb maandag weer een afspraak bij mijn huisarts, dan krijg ik denk ik het een en het andere wel uitgelegt.

Jenna: Misschien kun je aan je vriend vragen wat het betekend als die pieken wat te hoog zijn?
(nu weet ik alleen niet welke hoog waren..)

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:50

Ik denk dat ik ook een hartslagmeter ga aanschaffen. Heb soms het idee dat mijn hart er nog uitbonkt..

Ben benieuwd wat uit je onderzoek komt.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:56

Stacy S schreef:
Jenna schreef:

Nou.. ik heb er dus samen met de verpleegkunidge naar gekeken, ik heb zelf mijn diploma als Doktersassistente en zit nu op de HBO-V.. Maar heb er (nog) geen verstand van.. dus heeft de verpleegkundige mij het een en het ander uitgelegt.. Als doktersassistente heb ik altijd geleerd NOOIT uitslagen te geven nadat de arts er naar gekeken heeft!

Jenna: Misschien kun je aan je vriend vragen wat het betekend als die pieken wat te hoog zijn?
(nu weet ik alleen niet welke hoog waren..)

ECG's zijn hele mooie graadmeters, maar ook bijzonder ingewikkeld - zeker als het een kort ECG is, en geen 24-uurs meting... Het maakt voor de diagnose heel veel uit welke piek er afwijkt, maar ook wat er daarvoor en daarna gebeurd ;)
Even afwachten - maar weet je al wel wat er voor verder onderzoek gedaan zal worden?