Stijve spieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Stijve spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 14:39

Helleu...

Ik heb de laatste tijd erg veel last van mijn spieren. En dat heeft met name te maken met paardrijden... :+
Dinsdagavond had ik bijvoorbeeld les, een gewone dressuurles, wel vrij heftig, maar ik ben er nu nog "kapot" van...
Nu rij ik sinds een week een ander paardje erbij, maar dat lijkt me geen grote toevoeging, aangezien dat nog maar opbouwend is, een kwartiertje, twintig minuten per keer.
Ik ben 18 en geloof niet dat het normaal is dat mijn spieren zo stijf blijven door paardrijden... Het ligt ook niet aan te weinig slaap, want ik slaap toch minimaal 7 uur per nacht. Meer dan mijn medestudenten.. :=
Wie heeft dit ook, en wat doe je er aan?

Groetjes!

sharonalover

Re: Stijve spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:44

Wat bij mij vaak helpt is onder een warme douche of in een warm bad gaan :) Verder wel blijven bewegen, ook al heb je spierpijn, dus wel gaan paardrijden, misschien wel wat rustiger als je dag ervoor les hebt gehad ;)
En verder weet ik het ook niet zo goed eigenlijk :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 15:00

Tsjah, ik sta elke dag onder een warme douche. Vooral na paardrijden, heerlijk! Bad vind ik niets aan, kost te veel tijd.
En het is niet écht spierpijn, maar stijve spieren, uitgeputte spieren. Ik heb dinsdagavond dus les gehad, maar ben er nu écht moe van. Nu moet ik straks paardrijden, en vanavond ook nog even weer. Rustiger aan is wel fijn voor m'n paard ook :=
Maar deze oplossingen gebruik ik zelf al tijden, het is alleen zo raar. :+

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:00

ik heb ook vaak last van stijve spieren. Vooral na het fitnessen. Bij ons op de fitness mag je gratis als abonnee de sauna gebruiken. Ik moet zeggen dat, sinds ik die gebruik, ook helemaal geen last heb van stijve spieren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:13

Misschien moet je wat aandacht aan een cool down besteden TS. Als je van je paard komt trek je dan wel iets warms aan?

Als je intensief gesport hebt (en ik vind paardrijden aardig intensief) dan moet je je spieren de kans geven om rustig af te koelen, als dat te snel gaat kun je daar aardig stijf van worden. Heeft overigens niet zoveel met je leeftijd te maken, maar gewoon met het feit dat je spieren te snel afkoelen.

Ga lekker nog even lopen na het rijden, schud je armen en benen los en zorg dat je meteen een warme trui of vest aan trekt als je van het paard komt.
Even een warme douche nemen en vooral blijven bewegen :)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:01

Als je spieren echt stijf zijn ( je moet wel iemand hebben die dit wil doen) Is bij mij een voetmassage de oplossing, ontspannen al mijn spieren van.
En mijn vriend doet dit nogal eens als ik een pestbui heb, grijpt ie mijn voeten en gaat ze masseren, omdat ik er nogal eens van in slaap van, is ie van mijn gemopper af zegt ie dan. Maar hij bedoelt dan maak ik je stijve spieren weer ff los, zo ontzettend lief van hem. :+: (stijve spieren en een rotbui gaan bij mij erg goed samen :o )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:32

Willeke_nijs: Ik heb geen sauna, helaas... Dus dat gaat nogal moeilijk... ;)

Mas: Dat is wél iets waar ik in geloof dus! Want in de zomer heb ik het veel minder. Meestal als ik van m'n paard kom, trek ik m'n jas weer aan. Momenteel draag ik meestal nog twee truien en een legging onder m'n rijbroek. Cooling down verder, is voor mij uitdraven/stappen, en paard afzadelen. Dan vaak nog even wat drinken in de kantine en op de fiets naar huis. Daar neem ik altijd meteen een douche.
Meteen mijn jas aandoen is misschien wel wat beter. :)

Zonnebloem: Klinkt goed! En je hebt me op een idee gebracht! M'n ouders gebruiken wel eens pepermuntolie onder de voeten, ik weet zo niet hoe het heet. Dat prikkelt de zenuwen. Verder laat ik me liever niet aan de voeten komen, ik ben verschrikkelijk kietelig, ik begin te schoppen _O-
Helaas heb ik ook geen vriendje :Y)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:29

Let inderdaad op een goede warming-up en cooling-down, als je dit niet doet herstellen je spieren een stuk minder snel. Verder kan een warme douche/kruik of een massage goed helpen, en ook belangrijk: blijf bewegen! Ook als je al stijf bent, je hoeft geen marathon te gaan lopen, maar blijf je spieren wel gewoon rustig gebruiken, dit bevordert het herstel ook.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 23:32

Het punt is dat ik denk dat het niet aan mijn warming-up/cooling-down ligt.
Wat iemand anders zij is een gebrek aan vitamine E...

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:53

Spierstijfheid kan bij wervels vandaan komen die niet goed staan
Diepe druk massage is pijnlijk maar werkt wel :)
Tenzij het inderdaad van binnenuit komt...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:47

taffy: Ook in de benen? Want daar ehb ik het meeste last. En hoe bedoel je van binnenuit?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:50

Heb je al je bloed eens na laten kijken ?
Jou klacht lijkt veel op dat van mij, ik weet dat mijn vitamine B12 niet goed is.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:04

Janine1990 schreef:
taffy: Ook in de benen? Want daar ehb ik het meeste last. En hoe bedoel je van binnenuit?

Omdat er ook stond dat het een vitamine E tekort kon zijn vandaar van binnenuit :)
Of stijfheid kan komen in de benen door wervels durf ik zo eigenlijk niet te zeggen,verkleefde spieren kan natuurlijk wel voorkomen in de benen en inderdaad vitamine b12 tekort komt schijnt veel meer voor te komen dan gedacht en dat is nog lastig te achterhalen om met zekerheid te zeggen dat je geen b12 tekort hebt en wat de oorzaak daar van is.

http://www.stichtingb12tekort.nl/diagnose.htm

Magnesium kun je ook proberen voor spierstijfheid
Bij klachten zou ik de huisarts om advies vragen :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 11:16

Echt klachten heb ik er niet over, het is alleen vervelend dat ik zo moe ben na een stevig lesje.
Ik heb ook even gegoogled, en ik drink wel wat weinig melk. Ik denk dat ik daar maar eens op ga letten.

Onne: Hoe zit dat met jou vitamine B12? Wat voor klachten heb je en wat doe je er aan?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:25

De ondergrens hoort 150 te zijn , bij was hij lager dan 111.
Ik had en heb bv veel last van mijn benen, erg zwaar , vermoeid, stijf.
Ben zelf ook heel snel moe.
Wat ik er aan doe is op me tellen passen, probeer niet over de scheef te gaan, want dan krijg ik de kous op me kop.
Normaal zou je het gewoon uit je voeding moetten halen je b12.
Als je het wilt laten testen zou ik als ik jou was geen vitamine pillen slikken.
Als je meer wilt weten kan dat ook via pb

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 11:28

Lijkt er wel erg op!
Met uitgaan ben ik ook altijd het eerste moe. Zolang ik blijf tanken is er niets aan de hand, maar ga ik even zitten zonder drankje kan je me naar huis slepen.
Welke ondergrens? Want verder is mijn bloeddruk wel oké.
En eet je te weinig vis/vlees/eieren etc.? Of is dat wel oké?
Ik wil sowieso nog even aanzien tot het weer weer beter is, het kan natuurlijk ook aan de tijd van het jaar liggen, de rare weerwisselingen hebben veel invloed op mij. Vooral ook op m'n haar...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:37

Als het goed is (pin me er niet op vast hoor) heeft een vitamine B12 gebrek ook een behoorlijke invloed op je haar en nagels. Denk dan aan haaruitval en dunne nagels die snel afbreken. Misschien herken je hier ook iets in TS?

Maar als je echte zekerheid wilt zou ik even bellen met je HA :)

[edit] typo
Laatst bijgewerkt door Mars op 28-03-09 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 11:47

Totaal niet...
Ik bijt m'n nagels wel af, maar ze zijn mooi soepel en brokkelen niet snel af.
En m'n haar is mooi vol, met wisselvallig weer wel wat meer uitval, maar niet extreem.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:52

Ik eet wel veel vlees en redelijk vaak vis.
De bovengrens hoort rond de 750 te zijn en de ondergrens 150.
Alles wat er tussen in zit is goed . het kan zijn dat bv iemand met 300 al last heeft.
Je lever heeft een vooraad van ongeveer 3 jaar.
Zelf heb ik niet veel last van haaruitval en mijn nagels zijn ook goed, denk dat het voor ieder mens verschillend kan zijn.
Zo heb ik het vaak erg koud
Kijk anders eens op de side van B12, link was geloof ik als gegeven.
Als het blijft zou ik zeker eens een bloedje na laten kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 16:55

Koud heb ik het altijd, maar dat is meer omdat ik niet zoveel eet.
Ik ga dit eens even in de gaten houden! Heel erg bedankt voor al je informatie!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:17

Graag gedaan, als je nog wat wilt weten dan hoor ik het wel

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:11

ik had vroeger ook altijd last van spierpijn, kramp, koud ed. Ik ben toen op advies diepzee-visolie gaan slikken waardoor ik geen kramp en spierpijn meer hebt.. Mn wintertenen/wintervingers zouden er ook over van moeten gaan maar die zal k de rest van mn leven houden.. maar goed, je kan het proberen! het is zowiezo heeel goed voor je houd en je lichaam neemt er beter vitamines ed. door op.. dus het werkt altijd!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:41

Visolie, is ook zo! :j
Dat kan ik wel eens weer gaan proberen!
Goed plan! :D Dankje!