70% afgekeurd...nu WIA/VVU/LAU uitkering ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

70% afgekeurd...nu WIA/VVU/LAU uitkering ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:48

Gisteren het laatste gesprek met de arbeidsdeskundige van het UWV gehad en hij vertelde mij dat ik voor 70% word afgekeurd.
Volgens hun is het inkomen wat ik nog zou moeten kunnen verdien 520 euro, met een uurloon 9,98 euro, dat zou verschillen tussen de 14 en 20 uur per week met max. 4 uur per dag, en atuurlijk met het uurloon wat je verdient in werkelijkheid?

Verdien ik minder dan 50% van het nog te kunnen dan krijg ik geloof ik een VVU uitkering, verdien ik 50% dan krijg ik een LAU uitkering?
Ik ben gewoon erg benieuwd hoe ze de hoogte van die uitkering gaan bepalen?

Voorheen verdiende ik ongeveer met 36 uur 1100 euro.

Wie o wie hier op Bokt heeft ervaring met arbeidsongeschiktheid en kan mij uitleggen hoeveel ik ongeveer aangevuld zal krijgen?
Ik heb de site van het UWV uitbundig bekeken, snap het allemaal wel maar ook weer niet.

Deze week nog krijg ik hopenlijk het rapport waar het hopenlijk duidelijk in staat, maar zou graag nu meer info hebben.........

Groetjes Loes

RelarDevi

Re: 70% afgekeurd...nu WIA/VVU/LAU uitkering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:09

Ik denk dat je het beste kan bellen.
Maar het gaat om dat als je minder dan minimum verdient en dat aangevuld wordt met uitkering.
Ik weet ook niet precies hoeveel maar veel is het niet :)

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:25

Ze hebben mij vorige week voor 80/100% afgekeurd. ;(
Er is mij verteld dat ik mag blijven werken wat ik kan,dus ik bijvoorbeeld 3 dagen van 4 uurtjes werken,en de rest zou ik dan aangevult krijgen.
Iedere maand moet ik loonstrookjes opsturen en dan mogen ze aanvullen tot 70% van het minimum loon.
Zal rond de 1000 worden voor mij denk ik.
Maar moet alle info ook deze week nog thuis krijgen,en weet er ook niet zoveel van.

Denk dat er bokkkers zijn die er veel meer van weten.
Dus we wachten de andere reacties nog even af ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 13:36

Ja het is wat ingewikkeld allemaal.
Toen ik er gisteren wegging wist ik zeker dat ik het helemaal goed had begrepen :+ maar toen ik het thuis wilde na vertellen begreep ik er geen hol meer van!

Mijn berekening was:

Verdiende: 1100
Nog verdien: 520 -

Gat: 580> en hiervan dan 70% = 406 euro aan uitkering mits het een LAU uitkering is want zover ik weet is bij minder dan 50% verdienen van wat nog kan een VVU uitkering van toepassing en die is geloof ik hoger.
En het bedrag missend moet ik dus zelf aanvullen, maar dat is dus behoorlijk veel wat ik moet aanvullen als ik het zo bereken?
Dn ga ik er ontzettend op achteruit natuurlijk?

Ik begrijp er dus kortom helemaal niks meer van ;)

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:48

Voor mij is het een wayong uitkering... weer wat anders dus ;)
Zo gaan we er nooit wat van snappen :=

Mede bokkerssss?? helup :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 13:50

JA Wajong was ik niet meer voor in aanmerking omdat het te laat is vast gesteld......maar vind het zo al ingewikkeld genoeg haha ;)

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:56

ik ben zelf ook afgekeurd geweest, geen idee voor hoeveel meer. ik heb nu een gehandicapte status gekregen. ik ben een andere opleiding gaan doen (beveiliging) . nu kan ik weer voor 100% functioneren in dit beroep dan..is dit niet iets voor je? want weet wel, dat je het met het minimum moet gaan doen anders, en daar zou ik echt niet vrolijk van worden.. wat mankeer je als ik vragen mag? (misschien is het te persoonlijk en wil je het niet vertellen , kan ik ook begrijpen hoor) :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:02

O nee hoor, vertel gerust wat ik heb ;)
Ik heb MS, dus beter word ik niet meer en de situatie zal ook eerder stabiel blijven of verslechteren dan beter worden.
HEt is mijn situatie dus niet realistisch om meer dan 20 uur per week met een max. van 4 uur per dag te gaan werken, als dit al haalbaar blijkt te zijn?
Aangezien ik ook nog een jonge moeder ben.......

Ik begin nu ook met een reintregratie? proces(wat een woord he), aanstaande maandag is het intake gesprek en dan gaan we kijken hoe en wat mijn mogelijkheden zijn en of we er scholing bij gaan pakken en wat?

Maar veel is in mijn situatie afgedaan, zwaar lichamelijk en geestelijk werk kan niet.....dus ik weet ook nog helamaal niet wat ik wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:08

er word een berekening gemaakt

bijv. je uur loon is 9 euro
dat doe je x 40 dan -30 %

dan heb je volgens mij je berekening

anders moet ik het even voor je nakijken heb de papieren nog wel

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:19

Hmm ok, zoals ik het gisteren begreep kom ik op een gemiddel werkverleden uit van 39 uur(komma nog wat ;) ).
Mijn uurloon volgens de arbeidsdeskundige is 9,98 euro.

Maar maak ik dan de berekening als volgt dan kom ik op een veel hoger salaris uit dan wat ik eerst had.
Wel had hij het over een stijging van 15% op het loon omdat ik inmiddels ouder ben geworden als toen ik ziek werd 2 jaar geleden.

uurloon: 9,98 x 39 = 389,22 - 30% = 272,45 per week, dus per 4 weken 1089,81 euro.
Maar ik weet niet of het UWV per 4 weken uitbetaald of per maandloon?
De ziektewet is per week.

Dat zou een daling in mijn oude loon zijn van ongeveer 10 a 15 euro zijn, dus minimaal.
Hiervan moet je dan nog de belastbaarheid die ik volgens hun nog kan verdienen afhalen a 520 euro dan zou er een restbedrag over blijven van 569,81 euro, zou dit dan de ongeveer overblijvend aanvullende uitkering zijn als ik de volledige 520 eurp zelf verdien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:56

Arbeidsongeschiktheidsklasse WAO-uitkering
15 tot 25% 14 % van het dagloon
25 tot 35% 21 % van het dagloon
35 tot 45% 28 % van het dagloon
45 tot 55% 35 % van het dagloon
55 tot 65% 42 % van het dagloon
65 tot 80% 50,75% van het dagloon
80 tot 100% 75 % van het dagloon

Voorbeelden
Samira is voor 43% arbeidsongeschikt. Zij valt dus in de arbeidsongeschiktheidsklasse 35 tot 45%. Daarbij hoort een WAO-uitkering van 28% van haar dagloon.
Sjoerd is voor 100% afgekeurd. Hij valt dus in de klasse 80 tot 100%. Hij krijgt een WAO-uitkering van 75% van zijn dagloon.

dit heb ik net gevonden denk dat je er wel wat mee kunt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:59

Aanvullingen
Mijn WIA-, WAO-, Waz- of Wajonguitkering is te laag. Kan ik een aanvulling krijgen?
Een WIA-, WAO-, Waz- of Wajonguitkering is soms te laag om van rond te komen. Zeker als u kostwinner met een laag inkomen bent, of gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Wie daarnaast geen baan, WW-uitkering of TRI-uitkering heeft, heeft misschien te weinig geld om van te leven. Daarom kunt u soms een aanvulling op uw uitkering krijgen. Dit zijn de mogelijkheden:

Ligt uw gezinsinkomen onder het sociaal minimum (bijstandsniveau)? Dan kan het UWV een toeslag betalen. Er zijn wel wat voorwaarden.
Hebt u geen recht op een toeslag van het UWV? Dan kan de gemeente u misschien aanvullende bijstand geven.
De gemeente kan een langdurigheidstoeslag geven als u lange tijd van een laag inkomen moet rondkomen. Mensen die geen langdurigheidstoeslag krijgen, kunnen soms bijzondere bijstand van de gemeente krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:01

van je uurloon krijg je dus 50,75 % van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:03

waarom zeggen hun dat je 520 euro kunt verdienen??

als je 70 % bent afgekeurd dan kun je 30% werken over 1000 euro is dat 300 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:04

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:30

Hey Bel, super bedankt voor alle info!

Nou ik was gisteren daar en die man kwam naar berekening van loon op 70% afkeuring.
Hoe precies begreep ik dus ook niet, maar ik wist wel dat dat ook weer iets met die 50% dagloon te maken had.
Ik werkte voorheen 39 uur per week volgens hun, nu zou ik ongeveer 12/14 uur moeten werken met dat uurloon om dat te halen.
Dan werk ik ongeveer 70% minder als voorheen, zouden ze het niet zo berekenen?

Ik ben gewoon ontzettend benieuwd hoeveel de uitkering word, het gaat toch om je zekerheid en inkomen, poeh....

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:32

Reken je maar niet rijk! Ik ben 45-55% afgekeurd en vang nog geen 300 euro in de maand..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:35

@Marilla, ik reken me ook absoluut niet rijk!!!
Ik weet niet wat je voorrheen verdiende?>
Daar komt bij dat ik nog een klasse meer ben afgekeurd als jij.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:35

jij hebt bijna 10 euro uurloon als je daar 50 procent afhaalt is het 5 euro dus zou je theoretisch 20 uur mogen werken

ik weet wel dat je voor die 20 uur een ww kunt krijgen als je geen werk kunt vinden maar ook dat is weer tijdelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:37

Marilla schreef:
Reken je maar niet rijk! Ik ben 45-55% afgekeurd en vang nog geen 300 euro in de maand..

als je naar het tabel kijkt krijg jij 30% van je uurloon dus dan kom je op hetzelfde neer

loes krijgt 50 procent van haar uurloon dus dat betekent dat ze 500 euro gaat krijgen ongeveer

aangezien dit weinig tot niets belast word bij de belasting

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:38

Ja dat kan wel eens kloppen, met een max. belastbaarheid van 4 uur per dag.
Aha nu begin ik het te snappen.
MAar hoe zit het dan met die 520 euro, volgens hun moet ik dat nog kunnen verdienen met werken met een uurloon van 9,98 euro maar dan hoef ik bij lange na die 20 uur vol te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:39

bel91 schreef:
jij hebt bijna 10 euro uurloon als je daar 50 procent afhaalt is het 5 euro dus zou je theoretisch 20 uur mogen werken

ik weet wel dat je voor die 20 uur een ww kunt krijgen als je geen werk kunt vinden maar ook dat is weer tijdelijk

ik quote mezelf even

je bent voor 70% afgekeurd dus mag maar voor 30 procent werken... :o

dus dat zou 12 uur max zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:41

alles wat je meer werkt of kunt werken word gekort of een herkeuring

de vraag is of je dat wilt

en over de vraag wanneer ze storten dat is 1x per maand rond de 15e of 20e geloof ik (aantal jaar geleden)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:44

Hey Bel je bent echt super :)*

Klopt, 70% afgekeurd dus mag dan idd maar 30% werken en dan klopt het natuurlijk wel, 520 euro met 12 uur mits het uurloon 9,98 euro is ;)
Verder is en blijft de uitkering dan 50% van mijn dagloon aangezien je met 70% in die klasse valt?
Nou ik ga zeker niet meer werken, aangezien ik een zoontje van 10 maanden heb zou ik sowiezo niet meer als de enkele ochtenden gaan werken.
Verder denk ik dat dat voor mij ook max. genoeg is, met alles eromheen dus ik moet ook niet meer willen wil het goed met me blijven gaan ;)

Dan is het dus wel een maandloon zeg maar en niet zoals nu per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:53

daarom zeg ik je kunt ook ww aanvragen maar dan moet je gaan solliciteren en die regels zijn ook weer strenger geworden

zolang je het voor het geld niet hoeft te doen zou ik het ook niet doen als je het lichamelijk niet aankunt aangezien je ook een kindje hebt waar je dalijk achteraan kunt!

nog even en hij loopt dus zit dan ook overal aan!!

krijg je je handen nog vol aan!!

wie weet kom je vanzelf iets tegen voor 10 uur in de week ofzo en dan kun je altijd nog bedenken wat je wilt

je bent namelijk niet verplicht om te gaan werken dat is je eigen keus!