Uit huis plaatsen bij beginnende dementie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

Uit huis plaatsen bij beginnende dementie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:27

Oke ik heb hul nodig en niet zo'n beetje ook.
Het gaat om mijn opa en oma. Mijn opa is dement aan het worden. Hij weet het van zichzelf en is kwaad op alles en iedereen.
We hebben de huisarts om raad gevraagt en hij mag ivm met andere medicijnen niet op medicijnen voor dementie.
Maar nu zijn er in huis een aantal dingen voorgevallen, en dit is in het verleden ook voorgevallen en het word nu gevaarlijk voor mijn oma.

Daar komt bij mijn opa was/ is drankverslaafd. Hij heeft afgelopen nacht dingen gedaan in huis die niet door de beugel kunnen.
Oma heeft aangeven geen drank meer te kopen ( de drank die er was bleef hij altijd vanaf en was voor visite) Opa zijn antwoord daarop was dat hij geen medicijnen meer neemt en dan hoopt dat hij dan maar snel dood gaat.

Wie kan mij informeren over hoe nu verder.
Hij is volgens huisarts nog te goed bij het verstand om uit huis geplaatst te worden. Ik heb geen verstand van instanties die ons hierbij kunnen helpen.
Maar hier moet verandering in komen het word nu te gevaarlijk voor de mensen in zijn omgeving.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:30

Hij kan wel degelijk uit huis geplaatst worden.
Ik werk op een afdeling waarbij ouderen nav deze omstandigheden al dan niet tijdelijk worden opgenomen. Eventueel met een RM of IBS.
Ik zou zeggen bel eens naar de plaatselijke psychiatrische instelling.

Wendel

Re: Uit huis plaatsen bij beginnende dementie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:40

Wat bedoel je met RM en IBS?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:43

Sorry, rechtelijke machtiging en in bewaring stelling.
Klinkt overigens enger dan het daadwerkelijk is.

Ik zou sowieso nog eens met de huisarts in gesprek gaan.
De mensen die bij mij zitten zijn ook heel goed bij en heel goed van op de hoogte dat ze dement worden. En die kunnen flink agressief worden uit wanhoop.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:48

Die termen snap ik gelukkig hihi. We zijn van plan om binnenkort weer een afspraak te maken met huisarts en het word dan ook voorgelegt van de afgelopen gebeurtenis. Ik hoop dat hij dan ook gaat inzien dat het zo niet langer kan.
Agressie is inderdaad het goede woord.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:49

allereerst verschrikkelijk dat je dit meemaakt en ook voor je oma...
ik heb dit een paar maanden geleden meegemaakt met mijn opa en die ging verschrikkelijk snel achteruit...het werd ook echt gevaarlijk voor hemzelf en voor oma...bij mijn opa en oma was al thuiszorg en zij zagen ook de thuissituatie verslechteren en evenals de huisarts heeft er voor gezorgd dat mijn opa naar een verzorgingstehuis kon gaan. opa en oma hebben de laatste nachten dat hij nog thuis was ook s nachts hulp gehad, omdat opa, net zoals jouw opa, van alles uitspookte en uithaalde. In het verzorgingstehuis is hij heel snel achteruit gegaan en inmiddels overleden.
ik kan maar 1 tip geven en dagelijks de huisarts op de hoogte brengen wat je opa heeft uitgespookt. ik weet zeker en anders hoop ik het van harte dat hij jullie serieus neemt en voor je opa opvang zoekt, want voor je oma is dit ook niet meer te doen. mijn oma was erg vermagerd en zo goed als overspannen :o
sterkte met alles :(:)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:50

Gewoon doen hoor :j Je merkt dat mensen echt opknappen. Bovendien zijn er hier ook deeltijd groepen waarbij ze leren om te gaan met alles wat eraan zit te komen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:00

Weet je wat het is.... Mijn oma doet alles voor hem, vergeet zichzelf nog wel eens. Ik heb mijn nichtje ook op de hoogte gesteld van dit topic. Haar moeder ( mijn tante) doet een heleboel met mijn oma en staat het dichtste bij. Ik hoop dat jullie met meer info kunnen komen wat we er aan kunnen gaan doen in de toekomst

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:01

LovingTweety schreef:
Gewoon doen hoor :j Je merkt dat mensen echt opknappen. Bovendien zijn er hier ook deeltijd groepen waarbij ze leren om te gaan met alles wat eraan zit te komen.

Deeltijd? Daarmee bedoel je toch dat hij overdag eventueel daar zit en savonds thuis?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:03

Niet persee, bij ons zitten ze eerste een paar weken 24/7 op de kliniek. Na een week of 4 gaan ze deeltijd doen, en 's avonds op de kliniek slapen. De stap daarna is thuis slapen en deeltijd blijven doen. En uiteindelijk dus weer terug naar het 'normale' leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:04

ja ook wel dagbesteding genoemd, daar gaat je opa dan sochtends heen om allerlei dingen te doen die hij wel kan, je kunt natuurlijk wel begrijpen dat het voor je opa ook moeilijk is dat hij dingen niet meer weet. dat is het rotte van dit stadium...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:05

Maar als dan de dementie erger word dan komen ze toch niet weer thuis. Dan is er geen normaal leven meer. Vergeet niet dat hij eerst niet aan de medicijnen kan. Dit ivm zijn andere medicijnen

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:05

Als eerste sterkte voor jou en de rest van je familie. En ook aan je oma! Lijkt me vreselijk. Mijn opa is nu zelf 85, vergeet wel is wat maar voor de rest gelukkig nog oké. Maar het lijkt me het beste als er hulp komt voor in huis, of dat je opa word overgeplaatst naar een bejaardentehuis of zo. Want daar hebben ze toezicht op hem en je oma, want ik neem aan dat niet alleen je opa dan gaat. En het lijkt me toch het veiligste. Heb er zelf geen ervaring mee, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.. :)

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:07

Neem anders contact op met de alzheimer stichting. Zij kunnen je misschien wel de info geven die je zoekt.
Ik weet dat er een aantal instanties zijn die je kunnen helpen, maar weet uit mijn hoofd niet welke.
ook worden er door heel nederland avonden georganiseerd (even googlen naar Alzheimercafe) Ook daar zou je een avondje heen kunnen gaan om te vragen hoe andere hiermee om zijn gegaan en welke weg ze bewandeld hebben.
Ik weet dat 2 jaar geleden de regels flink zijn aangescherpt en dat de patient zelf toestemming moet geven om opgenomen te worden in een tehuis of kleine woongemeenschap.
Sterkte

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:08

Het bejaardenhuis is waarschijnlijk al geen optie meer omdat opa niet helemaal goed meer is. Ze zijn wel ingeschreven maar ik heb er een hard hoofd in. Ik vindt het verschrikkelijk snel gaan allemaal

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:08

Hawai schreef:
Neem anders contact op met de alzheimer stichting. Zij kunnen je misschien wel de info geven die je zoekt.
Ik weet dat er een aantal instanties zijn die je kunnen helpen, maar weet uit mijn hoofd niet welke.
ook worden er door heel nederland avonden georganiseerd (even googlen naar Alzheimercafe) Ook daar zou je een avondje heen kunnen gaan om te vragen hoe andere hiermee om zijn gegaan en welke weg ze bewandeld hebben.
Ik weet dat 2 jaar geleden de regels flink zijn aangescherpt en dat de patient zelf toestemming moet geven om opgenomen te worden in een tehuis of kleine woongemeenschap.
Sterkte

Toch knap dat ze dan bij ons zitten met een rm en ibs ;) Die zijn alles behalve vrijwillig.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:11

Alzheimerstichting is misschien ook nog een idee inderdaad thanks

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:17

Hoi hoi, ook van mij uit sterkte....mijn moeder (pas 63) is een jaar geleden ook uit huis geplaatst. Er komt dan iemand praten om te kijken of het inderdaad zo is dat iemand niet meer "hanteerbaar" is of zelf de beslissing niet meer kan nemen. Het is vreselijk allemaal, maar bij mijn moeder ook echt de goede. Zij was ook erg boos, maar heeft de verhuizing raar genoeg geaccepteerd.

Heel veel succes met alles...je oma zal deze beslissingen ook verre van leuk vinden ook al ziet ze misschien wel in dat het niet anders kan.

Echt bah is het. Maar persoonlijk ben ik heel blij met hoe het toen gegaan is. Mijn moeder heeft overigens ook nog een paar maanden dagtherapie gehad, maar daar was ze al helemaal niet blij mee. En dat werden ze daar dus ook niet zeg maar :P

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:22

LovingTweety schreef:
Hawai schreef:
Sterkte

Toch knap dat ze dan bij ons zitten met een rm en ibs ;) Die zijn alles behalve vrijwillig.

Hier in het Rijnmond gebied is dit helaas wel zo, anderhalf jaar geleden moest mijn schoonmoeder echt uit huis geplaatst worden. Ze woonde alleen (is weduwe) en had thuiszorg enz, maar het ging zo snel achteruit met haar dat ze gedwongen opgenomen moest worden of 24/7 verzorging om haar heen nodig had. Aangezien ze zelf in haar heldere momenten geen toestemming gaf heeft dat heel wat werk gekost voor mijn schoonzus om haar toch in een tehuis te krijgen. Ik weet niet psies hoe het allemaal zit, maar ik weet wel dat er 4x een arts op visite is gekomen om te kijken of het werkelijk wel nodig was om haar te laten opnemen. Ze is toen uiteindelijk onder toezicht en uit haar rechtelijke macht geplaatst en toen kon er eindelijk de stap genomen worden dat ze opgenomen werd. Dit alles heeft gewoon een heel jaar geduurd helaas.
Misschien omdat ze een jongdementerende was dat het zo gegaan is (is nu 64 jaar)
maar om haar uit haar rechtelijke macht te plaatsen heeft gewoon heel erg veel tijd en moeite gekost, mede omdat je het aan de buitenkant ook helemaal niet zag dat ze aan de ziekte leed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:29

Wendel schreef:
Alzheimerstichting is misschien ook nog een idee inderdaad thanks

Aan jouw verhaal te zien is het heel goed mogelijk dat het een Korsakov is ipv een gewone dementie.
In principe geschiedt opname met de hulp van een huisarts. Dit gaat niet over een nacht ijs. Wat nog wel wil helpen is thuiszorg regelen via de huisarts. Die zien vaak ook dat er iets mis is en dan sta je sterker.