Ziekte van Tietze of Costochondritis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bokel

Ziekte van Tietze of Costochondritis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 20:48

Hoi,

Ik had een vraagje. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik de ziekte van Tietze heb (ontsteking aan kraakbeen van het borstbeen en ontsteking aan 2,3,4 rib)
Wie heeft dit ook gehad? en hoe deden jullie dit met paardrijden?
Ik moet rust houden maar ik zou niet weten hoelang en of ik wel rustig mijn pony kan rijden en de dokter wist mij dit ook niet echt te vertellen of het goed of slecht was voor me. Daarom de vraag: wat deden jullie?

Groetjes

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:32

Zelf heb ik dit ook ( gehad) Het begon bij mij een paar maanden geleden. Zo veel pijn dat ik soms in elkaar moest zitten om te ademen en ook in mijn rug erg veel pijn en steken. Ik weet niet of je huisarts je dit verteld heeft en zij je misschien nog heeft doorverwezen? paardrijden kon ik toen absoluut niet of met pijnstillers. Volgens mijn manueel therapeut had rust geen zin, dat maakt het niet erger of minder erg. Ik ben 2x bij hem geweest en de eerste keer maakte hij alles los en was de pijn al heel veel minder! De 2e keer liet hij mij zien hoe ik het zelf los kon krijgen en dat werkt als een speer. Sinds ik ook veel beweeg heb ik er al minder last van. Spanningen werken er ook op door en dan weet ik hoe je het los kunt krijgen. Heel af en toe voelt het alsof er een mes in gedraaid wordt en dan zet ik mijn vingertoppen links en rechts van mijn borstbeen en duw ik naar links en draai ook die kant door. Zo boven in beginnend naar beneden toe. Al is het misschien fijner om niet zelf te sukkelen maar een afspraak te maken. Blijf er niet mee lopen, het kan echt overgaan of heel veel minder worden!

050206051012

Re: Ziekte van Tietze of Costochondritis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:59

Er bestaat ook een 'steungroep' voor mensen met syndroom van Tietze, ze houden ook regelmatig bijeenkomsten, kun je op googlen als je het interessant vindt (is sowieso veel over te vinden op internet).

Ik heb het ook (op mijn 2e geconstateerd, mijn zussen zijn er ook mee gezegend), maar vooral last als mijn weerstand laag is (weinig geslapen, slecht gegeten, menstruatie periode, druk op het werk, etc.) en in combinatie met een hart wat niet altijd doet wat hij hoort te doen, denk ik regelmatig dat ik de volgende ochtend niet haal :+

Het is sowieso een kwestie van rust proberen te zoeken (en te houden), maar dat is heel moeilijk.

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 16:35

Oke bedankt voor jullie reacties!
Pijnstillers helpen bij mij niet echt helaas! Okee ik heb maandag een afspraak bij een manueel therapeut dus ik hoop dat het bij mij net zo goed helpt als bij jou Hanneke84!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:26

En hoe is het gegaan bij de Manueel therapeut?
Ik gebruikte trouwens geen paracetamol maar zware ibuprofen omdat ik anders 's nachts echt niet kon slapen van de pijn.

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:02

ik gebruik naproxene! De uitslag is pas morgen! en vrijdag onderzoeken ziekenhuis en krijg daarvan dinsdag de uitslag dus dat is nog echt afwachten.
Waren jullie ook zo moe? slaap echt 10uur! (wat voor mij abnormaal veel is) en hadden jullie ook last van je hand? en krachtverlies

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:39

Naproxene zegt mij niets? Wat is dat precies?
Last van mijn hand heb ik nooit gehad, lijkt mij ook niet dat dat normaal is? Krachtverlies sowieso omdat je met tillen je borstspieren ook gebruikt en moe was ik omdat ik er 's nachts niet van kon slapen. :+
Veel succes morgen en laat je ons weten hoe het gegaan is? :(:)

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:35

IK ben benieuwd hoe het met jullie gaat.

Ik heb het vermoedde dat ik ook de Ziekte van Tietse heb. Al 3 weken onverklaarbare pijn. HA zegt, gekneusde ribben. Pijnstillers werken niet, weer terug HA en diclofanac erbij! Werkt dus ook niet. Het vreemde is dat de pijn alleen maar meer wordt en niet minder. Dat zou je toch verwachten bij een kneuzing.

Vandaag weer terug bij HA maar, wist het ook niet. Naar ZH geweest voor foto's te maken en krijg maandag of dinsdag de uitslag. Gebroken is het niet.

Na wat Googlen vond ik dus de site over TIETZE....zo herkenbaaaaaaaaaar!! niet te geloven. Denk dat ik morgen maar een Bel afspraak maak met de HA. Hij zal wel gek van me worden 4de keer in 2 weken tijd :-)

Maar goed, wordt echt moedeloos van de pijn. Liggen gaat niet echt prettig, alleen op 1 kant..midden in de nacht word ik wakker met kramp maar kan me niet draaien van de pijn.

Ben heel benieuwd of het Tietze is....mijn gevoel zegt ja!!

@Bokel, hoe zijn je onderzoeken gegaan?