heb ik weer! (Bloed prikken)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maritdegroot

heb ik weer! (Bloed prikken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:27

Zoals sommigen wete nben ik een echte paniekzaaier.
Ik heb nu in totaal al 4 jaar last van paniekaanvallen (tenminste dat denk ik)
Heb er weer gigantisch last van en ben dus vandaag weer naar de dokter geweest.
De dokter heeft me helemaal onderzocht en ja hoor, ik moet naar het ziekenhuis.
Ze weet niet zeker of het nu psychisch is of dat het lichameljk is.
Ik ben echt blij dat deze dokter mij wel serieus genomen heeft, want ze heeft me op alle mogelijke manieren onderzocht.
Het kan of psychisch zijn, of het is iets met mijn hart (ze zei dat dat de kleinste kans is van de 3 opties) of het zijn mijn schildklieren.
Nu moet ik dus begin volgende week naar het ziekenhuis om bloed te prikken op het aantal ijzer in mijn bloed, suikerziekte en voor de schildklieren. Ook wordt er dan een hartfilmpje gemaakt.
Nu komt het mooiste gedeelte:
IK BEN ALS DE DOOD VOOR BLOEDPRIKKEN!!!

Tja, ik ben tandartsassistente en werk dagelijks met naalden, maar ik moest met mijn opleiding ook bloedprikken voor de titerbepaling (controleren of ik een imuunsysteem voor hepatitis B heb opgebouwd, heb hiervoor ook 3 spuiten gehad en vond dat al doodeng)
en hier heb ik echt 2 jaar over gedaan, omdat ik gewoon te bang was.
heb het toch gedaan, maar kreeg een zalfje zodat mijn huid op die plaats verdoofd was }:0 :+
Alhoewel ik voor spuiten in de mond helemaal geen ene moer geef, ze kunnen mij dan wel honderd keer met dat ding om me kop zwaaien, erg raar.

Tja, ik wil graag zekerheid en wil graag te bloedprikken, maar vind het zooooo doodeng!
Ook ben ik zo bang voor de uitslag, straks is er wel iets mis, ben ik dan mooi klaar mee.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Groetjes Marit
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 19-03-09 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Shayenne93

Re: heb ik weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:31

Je ogen dicht houden en tot tien tellen bij het bloed prikken.

Ik zou het wel laten doen want dan weet je zeker wat het is. Als je niet weet wat het is kan er ook niks aan gedaan worden.

Heel veel sterkte! :*

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:36

haha, jah, ogen dicht, mar dan mag ik ze wel afplakken met tape! Ik laat het ook wel gewoon toe en ga ook niet gek doen ofzo, maar ik ben er als de dood voor, ik weet niet waarom, want men zegt dat het helemaal geen pijn doet. (tja, bij mij deed het ook geen pijn, want ik had dat zalfje, beetje kinderachtig, ik weet het)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:36

Lastig probleem! Ik ben wel blij te lezen dat je zelf ook open staat voor onderzoek, ook als zal blijken dat je paniek misschien een psychische oorzaak zou kunnen hebben. Dit voor jezelf toegeven, zal namelijk niet makkelijk geweest zijn maar is erg belangrijk voor een eventuele behandeling.

Tja, hoe om te gaan met je angst voor bloedprikken... Heel duidelijk zijn tegen degene die het gaat doen dat je er echt bang voor bent, dan benaderen ze je als het goed is al anders. Weet je welk onderzoek ze gaan doen op je bloed? Anders vraag je namelijk even heel bij-de-hand of ze, als ze je dan toch al prikken, een extra buisje "spijtserum" kunnen prikken. Dat is namelijk een extra buisje waarop ze heel veel achteraf nog kunnen bepalen, als ze uit het eerste onderzoek vinden dat er eigenlijk nog iets extra bepaald had moeten worden. Dan hoeven ze je in elk geval niet 2 keer achter elkaar te prikken.

Dan het prikken zelf. Zet voor jezelf even heel droog op papier waarom het belangrijk is een buisje bloed te laten prikken. Een overzicht voor je kan op het gezonde verstand al veel doen. Je zal nog steeds bang zijn, maar in elk geval heb je je intellect nu op een rijtje. En maak gewoon zo snel mogelijk een afspraak, dan ga je er ook niet weken tegenaan zitten hikken.
Neem naar de afspraak zelf iemand mee die weet van je angst/paniek en wie jij vertrouwt.
Succes!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:41

dank je wel voor je tip, dit is echt een hele goeie!
Ik moet bloedprikken voor zuikerziekte, de hoeveelheid ijzer in mijn bloed en voor mijn schildklieren, want dat kan volgens haar ook de oorzaak zijn.

Ik wil volgende week direct heen, want het moest zo snel mogelijk zei de dokter.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:47

Veel succes in elk geval. Gewoon die afpsraak maken, goed eten van te voren en neem een vriendin of je vrined of weet ik veel wie mee om er niet alleen te zitten in de wachtruimte en bij het prikken.

Maritdegroot

Re: heb ik weer! (Bloed prikken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:54

haha, okay dan, heel eg bedankt! Maar moet bloedprikken dan niet op de nuchtere maag dan? want dat moest toen wel, maar ik heb er verder ook geen verstand van.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:57

vraag om emla zalf. dat is die verdovende zalf, is geen schande hoor ;)
Dialyse patienten gebruiken het soms ook voordat de shunt aangeprikt wordt.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:59

die heb ik de vorige keer ook gehad, haha, oeh.. ik bedenk me net dat we ook verdovingzalf hebben in de praktijk, misschien kan ik dat dan ook wel gaan gebruiken!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 15:26

jeej, heb het gehad nu! Viel opzich wel mee, maar heb er mooi naar zitten kijken! Hartfilmpje was gelukkig ook goed en nu maar wachten op de uitslagen!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:59

ik heb inmiddels ook al 5 jaar last van paniekaanvallen, bij mij is er eigenlijk altijd gezegt dat het iets psychisch is, maar ik wil eigenlijk wel meer weten over die uitslagen van jou met de ijzer en suikerziekte

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:11

Ik zat laatst in de rij voor het bloedprikken, en er was een wat oudere dame voor mij en die was als de doooooood voor bloedprikken, haar man was mee. En ze wilde persee een hand noem maar op. Ik kan het wel begrijpen.
Maar er werdt toen gewoon met haar over andere dingen gepraat zoals vakanties en dat soort dingen.

De bloedprikker vroeg ook aan haar of ze misschien de dunste naald wilde? Die de kindertjes ook hebben. Zij zij tegen de bange vrouw, dat ze daar gewoon om mocht vragen als ze de volgende keer weer bloed moest prikken ofzo.

Misschien zou jij dan ook kunnen vragen!
Succes in ieder geval, en ik hoop voor je dat de uitslag meevalt.

EDIT : Zie nu pas dat je al geweest bent! :+ Gelukkig viel het allemaal mee, en was je hartfilmpje ook goed!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:23

heb vorig jaar ook een keer bloed laten prikken, ik keek gewoon andere kant op en ben met mijn vader een gesprek gaan voeren..
afleiding helpt..

was wel zielig was een kindtje voor mij die was dus ook heel bang die ging over zijn nek..
daarna toch nog een keer geprobeerd, dat kind helemaal verbaast want het viel eigenlijk toch wel heel erg mee :+

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 23:18

nou, het is meer het moment dat de naald erin gaat, verder zit ik lekker mee te kijken hoe de buisjes vol lopen, heb ik totaal geen moeite mee, zie wel vaker erg bloederige dingen!
maar nou ben ik heel stom geweest, want moest ook voor iets anders bloedprikken, alleen ben ik dat er vergeten bij te zeggen dus mag waarschijnlijk deze week weer!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 23:39

gelukkig heb ik de uitslagen al gekregen woensdag!
Alles was goed en was dus helemaal gezond!
Ik vind dit echt een hele geruststelling en het gaat ook al een stuk beter!
Ik hoef me nu lekker nergens geen zorgen om te maken, maar heel erg bedankt voor jullie tips! :))

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:15

gelukkig!! heb je ook nog voor dat andere bloed laten prikken?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:32

Nadat ik een keer heb overgegeven in de prullenbak (was ik 15) durfde ik ook niet meer zo goed, maar tegenwoordig ben ik een grote meid :D *trots*

Meestal vraag ik wel om een kindernaaldje, puur voor het idee (die zijn dunner, dus je voelt hem minder, maar het bloed trekken duurt wel langer). En ik geef aan dat ik het eng vind :j

De laatste keer ben ik alleen geweest, ze hadden me al een tijd elke keer lek zitten steken, ik zei tegen die vrouw dat ik het afschuwelijk vind, zij zei: 'ik ook, maar ik moet ook brood op de plank'. Vond ik wel een mooie opmerking, maar niet op dat moment :D

Maaaaaaaaar... nadat ik een half jaar geleden wakker werd uit narcose met een infuus rechtop in m'n pols (ik kan zeggen; DAT DOET PIJN), ben ik ook wel een beetje mietje-af geraakt :j

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 07:58

zo, jij hebt ook wat mee gemaakt omtrent bloedprikken enz.
ik ga wel zitten en heb een gewone naald, maar ik vind het echt doodeng! Als de naald er eenmaal inzit, dan kan ik er wel gewoon naar kijken en wordt dan ook niet licht in mijn hoofd, maar het is gewoon het idee dat ze een naald in mijn arm steken!