Hand beweegt uit zichzelf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hand beweegt uit zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:52

Gisteravond zat ik mijn neus te snuiten toen ik ineens iets langs de palm van m'n rechterhand voelde gaan. Toen ik keek bleken het de nagels van m'n linkerhand te zijn, maar dat voelde ik helemaal niet :\

M'n linkerhand bleef ritmisch samenballen tot een vuist en weer strekken. Er zat geen gevoel in en ik kon hem niet besturen.

Mijn man is opgestaan en heeft in m'n hand geknepen en toen hield het op. Het bleef nog wel een tijdlang gevoelloos en de fijne motoriek deed het nog steeds niet helemaal. Ik probeerde met links een smsje te sturen, maar kon m'n duim niet op de juiste knoppen krijgen.

Met rechts was het ook een beetje warrig. Nou was ik érg moe, dus dacht dat het daaraan kon liggen. Een stukje hardop voor mezelf voorlezen lukte ook niet helemaal goed, maar wederom; ik was erg moe...

Iemand die dit ook eens heeft meegemaakt? Moet ik dit doorgeven aan m'n huisarts of is het volkomen onschuldig?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:54

Nou nooit meegemaakt, maar als ik dit zo
lees zou ik toch wel even naar mijn huisarts bellen en
even overleggen of hij enig idee heeft wat dit geweest
kan zijn :(:)

Niet om je ongerust te maken of zo, maar mij
schiet het woord TIA meteen door mijn hoofd :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:56

ik dacht ook meteen aan een TIA.
zou toch even ermee heen gaan en alles even laten nakijken.

kijk als je een tijd raar zit en een zenuw wat belast word kun je ook wat rare bewegingen gaan maken,maar dat duurt niet zo lang als wat je gisteren had.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:59

Dit zegt Wikipedia hierover:

Een TIA (Transient Ischaemic Attack; voorbijgaande ischemische aanval, via) is een neurologische aanduiding voor een bepaalde gebeurtenis in het centraal zenuwstelsel.

De bloeddoorstroming van een (groter of kleiner) deel van de hersenen wordt even onderbroken door een niet nader gespecificeerde oorzaak (meestal een stolseltje) maar de verschijnselen die dit teweegbrengt zijn binnen 24 uur geheel verdwenen. Is dat laatste niet het geval dan betreft het per definitie geen TIA. Verdwijnen de verschijnselen wel volledig, maar duurt dit langer dan 24 uur, dan spreekt men van een RIND (Reversible Ischaemic Neurologic Deficit). Bij zeer nauwkeurig onderzoek blijkt overigens dat veel TIA's toch niet helemaal overgaan en dus eigenlijk geen TIA's waren. Verdwijnen de verschijnselen niet volledig, dan spreek men ook wel van een beroerte of Cerebrovasculair accident (CVA).

De verschijnselen hangen af van het getroffen deel van het brein. Vaak een tijdelijke verlamming van een lichaamsdeel of gelaatshelft, of een onvermogen te spreken of taal te begrijpen.

Hoewel een TIA op zichzelf weinig ernstige gevolgen heeft, is het belangrijk er aandacht aan te schenken omdat het een belangrijke voorspeller is voor het optreden van een ernstiger beroerte. Het is belangrijk om de bestaande risicofactoren zoveel mogelijk aan te pakken, en dat wil zeggen stoppen met roken (verreweg de grootste winst is hiermee te halen), een eventueel te hoge bloeddruk reguleren, eventuele suikerziekte zo goed mogelijk behandelen, cholesterol verlagen, en de aggregatie van bloedplaatjes remmen. Als dit allemaal lukt is de kans op herhaling of op een grotere beroerte flink verlaagd (maar nog steeds flink hoger dan bij de gezonde bevolking).

Tia's ontstaan meestal bij mensen met hoge bloeddruk en tekenen van atheromatose. De meeste zijn waarschijnlijk het gevolg van kleine stolseltjes die van atherosclerotische plaques loskomen, stroomafwaarts spoelen en vastlopen in een vaatje met een kleinere diameter alvorens op te lossen. Sommige embolieën komen uit het hart, andere uit de halsslagader. Het is zinvol om te controleren of er misschien boezemfibrilleren bestaat, waar dan soms wat aan gedaan kan worden, en of er een belangrijke obstructie van de halsslagader bestaat die soms kan worden geopereerd.

Het zal je maar overkomen... :(:) :(:) SUCCES!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:01

Ik vind het een beetje onnodig om gelijk TIA te roepen, maar moet wel zeggen dat ik het niet zou vertrouwen en zsm naar de dokter zou gaan!

Anoniem

Re: Hand beweegt uit zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:03

Ik heb net inderdaad maar even de huisarts gebeld (zag er een beetje tegenop want zo zit je er nooit en zo heb je ze elke dag aan de telefoon (dat laatste is bij mij de laatste week dus zo)) en de assistente zou het even met de huisarts overleggen en belt straks terug...
Wat me wel lichtelijk verontrust, want normaliter moet je ze zelf terugbellen :=

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:06

Maak je je toch geen zorgen! Alles komt goed, de dokters weten wel wat ze moeten doen (hebben ze voor geleerd!) Overigens, heb je vóórdat dat gebeurde ook wat anders gevoeld?
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 19-03-09 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:07

Ik wil je niet bang maken maar dit is ab-so-luut niet normaal!

Jij moet zo snel mogelijk onderzocht worden en je moet een scan hebben van je hoofd. Vandaag nog. Het klinkt imo niet als een TIA (daar horen geen onwillekeurige bewegingen bij) , maar wat het dan wel is durfik niet te zeggen. Als je huisarts je niet serieus neemt zou ik gewoon naar de spoedgevallen gaan als ik jou was. je hebt er alle reden toe. Succes!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:07

@Coot: het hoeft ook geen TIA te zijn, maar het is gewoon wel het eerste wat
bij mij opkwam ;)

@Rock: kan best meevallen allemaal joh, HA heeft het misschien erg druk waardoor
het beter uitkomt dat hij jou terugbelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:08

Nee, ik was gewoon m'n neus aan het snuiten, heb al een paar dagen een fikse verkoudheid te pakken met koorts, oorpijn en een paar dagen geleden een neus die af en toe ging bloeden als ik hem ophaalde (niks heftigs)

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:08

Hoe is het nu met je hand? Is alles weer gewoon of heb je nog ergens last van?

Hopelijk valt het allemaal wel mee en belt de assistente snel terug! :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:10

ik heb even zitten nadenken nog he..kijk ik heb wel es als ik heel lang zit te internetten dat dan mijn arm ook wel es rare bewegingen maakt.
maar dat duurt dan maar een seconde en dan is het over en daar word ik zeker niet moe van.
tia is misschien inderdaad wel een beetje ver gezocht,er zou ook best een zenuw dusdanig in de knel hebben gezeten.
maar dan nog is het wel apart dat het bij je zo lang duurde en je er na zo moe was.

ohw lees nu dat je erg verkouden bent?
misschien dat het daarmee kan samenhangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:13

Dat heb ik misschien niet duidelijk opgeschreven, ik was sowieso al moe hoor ;)

Mijn hand doet het wel redelijk, het voelt alleen nog een beetje alsof er een druk op mijn arm ligt ter hoogte van mijn elleboog.

Heb wel het idee dat het gevoel in mijn vingers niet zo goed is als bij mijn rechterarm, maar dat kan natuurlijk ook met elkaar te maken hebben. Voelt een beetje alsof ik heel veel inspanning heb geleverd met m'n linkerarm.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:18

Het probleem zit niet in een zenuw. Als het één enkele zenuw was zou ofwel de linker- ofwel de rechterkant van je hand raar aanvoelen. Die worden namelijk door 2 verschillende zenuwen 'gedaan'.

Als het je hele hand is dan zit het probleem zeer waarschijnlijk in de hersenen. Je kan het maar beter goed laten nakijken met een scan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:19

Ik wacht wel even af wat de huisarts zegt... het gekke was ook dat toen mijn man in mijn hand kneep, het net voelde alsof ik die prikkels in m'n andere hand voelde :=

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:20

Rock schreef:
Ik heb net inderdaad maar even de huisarts gebeld (zag er een beetje tegenop want zo zit je er nooit en zo heb je ze elke dag aan de telefoon (dat laatste is bij mij de laatste week dus zo)) en de assistente zou het even met de huisarts overleggen en belt straks terug...
Wat me wel lichtelijk verontrust, want normaliter moet je ze zelf terugbellen :=
Maak je niet druk!! Hier bellen ze altijd terug hoor.. ook voor helemaaal niet zo ernstige dingen. :(:)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:20

Om niet direct met enge dingen als een TIA te komen zou het misschien ook gewoon Carpaal Tunnel Syndroom kunnen zijn???

Lijkt me niet nodig om TS onnodig ongerust te maken, eerst eens afwachten wat de arts zegt. Er is ook nog een bepaalde aandoening in de handen wat ook op dergelijke klachten lijkt maar daar weet ik zo de naam niet van,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:24

Eigenlijk hoop ik echt dat het gewoon iets eenmaligs is... Ik ben van plan om komend jaar verloskunde te gaan studeren en heb geen zin in een hand die een eigen leven gaat leiden :=

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:25

Dat kan toch ook heel goed dat er niks bijzonders aan de hand is en
dat dit idd eemalig was :) Ben benieuwd wat de huisarts er van zegt.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:27

Bij 'n TIA of Herseninfarct treed ook een verlamming op (me moeder heeft dr genoeg gehad, voordat ze overleed) Dus de kracht vermindering zou daar wel in kunnen passen, ook het hardoplezen zou mogelijk daar vandaan kunnen komen.. (moeder had toen 'n TIA of herseninfarct in de kleine hersenstam gehad (gedeelte wat spraak regelt ed.) waardoor 't praten helemaal niet meer goed ging) Ik hoop voor je dat de assistente je snel terug belt en je langs kunt gaan (alhoewel als 't iets van 'n TIA of herseninfarct is gewees je binnen 'n aantal uur naar 't ziekenhuis moet...)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:29

Ik snap best dat mensen dnel TIA noemen... Uitvalsverschijnselen en afasie (?) komen vaak voor bij TIA's. Maar bij een TIA krijg je niet het gevoel terug doordat iemand in je hand knijpt.

Heeft je huisarts al terug gebeld? Zal vast niets ernstigs zijn maar dat kan je dan beter van iemand horen die er verstand van heeft.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:31

Wat misschien ook nog kan zijn dat er ergens iets heeft klem gezeten en toen je vriend even in je hand genepen heeft dat dit "los geschoten" is... Of zoiets als 'n zenuw beklemming, maar 'verklaard' 't "moeilijk" praten niet helemaal.... (sorry als ik 't beetje verkeerd zou zeggen ;))

Afasie kan wel voor 'n gedeelte, maar is meestal (weet 't niet zeker) wat na een hersenletsel zou kúnnen optreden. Maar heb de naam zelf wel al eens gehoord......
Laatst bijgewerkt door Dunno op 19-03-09 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:32

scoopje schreef:
Het probleem zit niet in een zenuw. Als het één enkele zenuw was zou ofwel de linker- ofwel de rechterkant van je hand raar aanvoelen. Die worden namelijk door 2 verschillende zenuwen 'gedaan'.

Als het je hele hand is dan zit het probleem zeer waarschijnlijk in de hersenen. Je kan het maar beter goed laten nakijken met een scan.

klopt, maar ook die 2 kan je gelijktijdig geirriteerd krijgen.
Zeker als het probleem hoger zit, echter hoeft dan nog steeds niet perse centraal te zijn.
Moeilijk praten is wat dubieus of moet met je zware verkoudheid en vermoeidheid te maken hebben.

Gelukkig heb je al contact gehad met de huisarts.
Gewoon even afwachten wat die vind.
Overigens is het bij sommige heel gewoon dat ze terug bellen.
(als je hun probeert te bellen kom je er toch niet door)

Hoop voor je dat het niets ernstigs is.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:33

Vreemd zeg!
Ik ben erg benieuwd wat de huisarts zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:35

Nee ik kon m'n hand niet bewust bewegen, dat deed hij alleen uit zichzelf... Maar het was dus inderdaad te onderbreken, dat vond ik positief. Ik wacht gewoon even rustig het telefoontje af :)