Fitness erna geen spierpijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Fitness erna geen spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 07:52

Misschien stomme vraag.

Maar ben al een maand bezig met het fitnessen 2x p/w.

In het begin kon ik maar 10k optillen nu 20-25 kilo. (x10, 3x).

Ik draai ook mee in een groep en ik gebruik eigelijk alle fitness onderdelen voor armspieren,been buik etc.

Maar het raarste is dat ik de 1e dag alleen zware armen voelt terwijl de rest van de jongens erge spierpijn hebben.
Dag erop voel ik niks meer terwijl ik met de schema meeloopt. Zelf met de oefeningen zoals strek en Cardio.

Komt dit nou eigelijk misschien ook door omdat ruiters misschien zo een sterke rug/onderrug hebben?
Of train ik niet echt goed?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 07:57

is het niet zo dat spierpijn al een teken is dat je spieren overbelast zijn?
en er dus een beetje schade aan je spieren is?

als jij dat niet hebt is het denk ik juist een teken dat je wel goed traint?
kan best zijn dat jouw spieren al sterker zijn dan die van je fitness groepje :j

Margriet_

Re: Fitness erna geen spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:22

Klopt als je spierpijn hebt zijn je spieren iets verzuurd en is de belasting dus te zwaar geweest. Met dit verzuren breken er spiercellen af. Spierpijn is dus helemaal niet goed. :n

Het schema wat je volgt is dus volgens mij precies goed voor je!

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:30

Dat had ik dus ook. Sinds anderhalve maand vrij fanatiek (3 x in de week ong. anderhalf uur) aan het trainen in de sportschool (geen fitness, meer cardio en uithoudingsvermogen) en ook geen spierpijn... Wel dat zware gevoel in armen en benen. Maar ook ik dacht dat mijn training niet intensief genoeg was. Toch maar even gevraagd aan de instructeur of mijn schema misschien niet een tandje hoger moet maar die blijkt dus precies goed te zijn. En inderdaad, anderhalve maand verder merk ik (zonder spierpijn gehad te hebben :D) dat ik mij fysiek beter en sterker voel en dat ook mijn uithoudingsvermogen een stuk beter is.
Spierpijn is dus zeker geen graadmeter en ik zou lekker verder trainen op de manier waar jij je goed bij voelt!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:34

Spierpijn geeft aan dat je over het randje gegaan bent.....

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:27

Heb je daar geen begeleiding waar je samen een schema mee op kunt stellen"?
Ik loop zelf bij de fysio en daar zeggen ze dat het een goed teken is dat je spierpijn krijgt. Kun je merken dat je spieren weer aan het werk gaan. Die van mij hebben dan ook 7 maanden niks gedaan

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:25

Spierpijn is heus niet altijd een negatief teken van je lichaam. Jullie vergeten dat de spierreceptoren zich aanpassen aan de belasting die ervan gevraagd wordt. Het is dus niet alleen afbraak maar ook opbouw!!! Je spieren gaan als het ware aansterken (mits je ze voldoende rust geeft!) om de volgende keer niet weer voor verrassingen komen te staan. Dat wil zeggen dat als je regelmatig gewichten traint, je meer spier opbouwt dan afbreekt. Dat je geen spierpijn hebt, kan velerlei oorzaken hebben. Het kan zijn dat je steeds dezelfde setjes gebruikt. Beter is om eens af te wisselen met 4 setjes, van hoog naar laag en hoe minder herhalingen hoe hoger het gewicht.
Voorbeeldje van mijn training van de biceps in de vorm van concentration curl (losse dumbells en eerst rechterarm dan de linker).
1e set: 15 herhalingen met 6kg
2e set: 12 herhalingen met 8kg
3e set: 10 herhalingen met 10kg
4e set: 8 herhalingen met 12kg
Meestal sluit ik bovenstaand schema nog af 20 snelle herhalingen met licht gewicht, bijvoorbeeld 4-5kg.
Naast deze biceps oefening doe ik nog 2 andere oefeningen voor de biceps zodat ik ze op 3 verschillende manieren train.
Spierpijn verzekerd! En ook duidelijke aftekeningen te zien! Maar dat moet je willen natuurlijk. De meeste vrouwen vinden duidelijke spieren niet zo mooi. Ik daarentegen wel mits het niet te groot wordt.
Ik zou zeggen; zorg eens voor meer afwisseling want steeds dezelfde manier van trainen en dezelfde oefeningen met idem aantal herhalingen zorgen ervoor dat je spieren NET niet genoeg getriggerd worden om te groeien.
Hoop dat je er wat aan hebt. Spierpijn is dus goed ;-) Zolang je niet overdrijft en je rust neemt.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:37

@zwelgje

Ik fitness niet om spieren te krijgen maar om sterker te worden.

Ik heb eregistern avond weer getraind en toen kon ik al de 30 kilo aan.

1 waar ik me vooral aan toe brengt is mijn uithoudingvermogen op het fiets aangezien ik dat vrij belangrijk vindt.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:43

kensha schreef:
@zwelgje

Ik fitness niet om spieren te krijgen maar om sterker te worden.

Hier spreekt het een het ander tegen. Je kan niet sterker worden zonder spiermassa aan te maken. Kan gewoon niet. Dat wil niet zeggen dat je zo massaal moet worden als een bodybuilder. Maar spieropbouw zal je nu eenmaal niet kunnen ontkennen teneinde je doel te bereiken (sterker worden) Wat overigens een prima doel is!

Ik heb eregistern avond weer getraind en toen kon ik al de 30 kilo aan.

30 kilo van wat en welke spiergroep??? Dit zegt niets. Ik kan ook wel 30kilo aan maar niet met dumbell drukken bijvoorbeeld (spiergroep schouders). Ligt er dus helemaal aan welke spiergroep je traint. Staar je niet blind op het aantal kilo's... .

1 waar ik me vooral aan toe brengt is mijn uithoudingvermogen op het fiets aangezien ik dat vrij belangrijk vindt.

Doorgaans krijg je geen betere conditie van krachttraining (gewichten) wel met voldoende cardio. Bepaal dus goed wat je doelen nu eigenlijk zijn en zorg ervoor dat het haalbaar blijft.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:49

Ik train zelf ook veel en heb echt wel last van spierpijn. Is juist goed, zoals hierboven al beschreven staat worden je spieren iets aangetast/uitgerekt/kapot gemaakt, maar juist het herstel daarvan maakt je sterker. Als je met hezelfde gewicht en met dezelfde oefeningen blijft trainen zal er weinig gaan gebeuren. Dus veel afwisselen!
Een schema zoals Zwelgje omschrijfd is een prima iets om van uit te gaan, al dan niet iets lichter in het begin misschien.
Maar ik neem aan dat je wel goede begeleiding krijgt aangezien je met een groepje traint?!?
En je zegt niet te willen trainen om meer spieren te krijgen maar om sterker te worden. Volgens mij kan dat niet helemaal.....als je traint krijg je meer spieren en zul je sterker worden, hoe kun je sterker worden zonder meer spieren te krijgen??
En als je een betere conditie wilt zul je meer cardio moeten gaan doen.