Verschil Korsakov/alzheimer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Verschil Korsakov/alzheimer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 22:17

Ik heb me gek gezocht op internet, maar kon eigenlijk alleen de ruwe informatie vinden die beschreven was door dokters, niet door mensen die het hebben meegemaakt van dichtbij.

Mijn vader is plotseling gigantisch achteruit gegaan na een lange periode van onwel zijn, angsten hebben, anders gedragen etc.
Hij herkent mij soms moeilijk, is paranoide geworden, ziet dingen die er niet zijn etc.
De dokters durven niet te zeggen of het nu alzheimer of korsakov is, en gezien er voor beide medicatie bestaat die de boel vertraagt, wil ik graag opheldering natuurlijk.
Nu wil ik zelf research doen, informatie vinden etc.

Maar wat zijn de verschillen die de omgeving merkt?
Ik ben iig opzoek naar zoveel mogelijk informatie :j

Korsakov is een b1 tekort en veroorzaakt problemen met het geheugen, vaak is korsakov acuut, maar de patient verliest zijn inteligentie niet. (klopt dit?).
-wat niet klopt in ons verhaal, is dat mijn vader dure vitamine pillen slikte, waar ook vitamine B1 in zat.
Verder is hij van een IQ score van 145 naar 82 gegaan.

Alzheimer is een ziekte waarvan de oorzaak niet bekend is die de hersenen doet verschrompelen, alzheimer kent 3 fasen en begint vaak sluipend, soms wel 10 jaar voor dat er iets wordt gemerkt, alzheimer patienten zijn vaak gemiddeld 70 jaar.
-Het enige wat niet klopt hiervan bij ons, is dat mijn paps 58 jaar is en geen 70+.

Sluit mijn informatie over mijn vader, korsakov uit?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:23

Het syndroom van Korsakov is een blijvende geheugenstoornis als gevolg van langdurig overmatig alcoholgebruik in combinatie met vitamine B1-tekort. Het kenmerkt zich door desoriëntatie, vooral in tijd en stoornissen in met name het korte-termijngeheugen.
De belangrijkste symptomen zijn geheugenverlies, zelfoverschatting en minder rekening houden met anderen.
Naast bovengenoemde symptomen kunnen er diverse bijkomende symptomen optreden als gevolg van de hersenbeschadiging. Naast de neurologische/psychiatrische symptomen is er door de leefstijl vaak ook nog bijkomende lichamelijke schade door het overmatig alcoholgebruik. Bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, leverfunctiestoornissen, polyneuropathie en een verhoogd risico voor aandoeningen aan mond/keel/slokdarm. Maatschappelijk gezien is er vaak een situatie waarin men nog maar een klein sociaal netwerk heeft overgehouden vanwege de alcoholproblematiek die dikwijls al jaren een grote rol speelt.
Meest opvallend bij de Korsakovpatiënt zijn de geheugenstoornissen (amnesie), en het nogal eens afwezig zijn van enig ziektebesef. De patiënt vergeet ook dat hij last heeft van geheugenverlies.

De ziekte van Alzheimer is een aandoening waarbij delen van de hersenen verschrompelen, op vele plaatsen 'plaque'-vorming optreedt en de patiënt soms in snel tempo dementeert.
De ziekte begint met geheugenstoornissen. In het begin is vooral de inprenting gestoord, hierdoor wordt nieuwe informatie niet meer opgeslagen. Patiënt vraagt bijvoorbeeld meerdere malen per dag hetzelfde en vergeet afspraken. Informatie die in het verleden is opgeslagen zoals herinneringen aan vroeger is nog wel beschikbaar. Als de ziekte voortschrijdt ontstaan ook stoornissen in het lange termijngeheugen. Verder ontstaan vroeg in de ziekte taalstoornissen zoals woordvindstoornissen, stoornissen in taalbegrip en afgenomen woordproductie. Deze ontwikkelen zich tot een afasie met confabuleren. Daarnaast ontstaan visueel ruimtelijke stoornissen waardoor patiënten verdwalen en de tafel niet meer kunnen dekken. In een later stadium ontstaat een apraxie waardoor een patiënt allerlei vertrouwde handelingen zoals aan- en uitkleden en zelfverzorging niet meer kan verrichten. Geleidelijk trekt de patiënt zich terug: hij wordt onverschilliger, verliest zijn interesse in de omgeving, zijn initiatief neemt af en hij besteedt minder aandacht aan zelfverzorging. Bij een groot percentage patiënten komen stemmingsveranderingen zoals depressie voor. Acute verslechteringen kunnen optreden bij infectie, medicijnvergiftiging, ziekenhuisopname en plotselinge grote veranderingen zoals een verhuizing. Bekend is het delier bij infectie en ziekenhuisopnames. Het langzame progressieve beloop leidt tot achteruitgang van alle functies, uiteindelijk leidend tot een volledige afhankelijkheid van dagelijkse verzorging. De gemiddelde ziekteduur is acht jaar.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 22:25

Hij is inderdaad opgenomen geweest en toen pas gigantisch verslechterd, daarvoor was er wel iets maar viel het nog te verwijten aan zijn depressies en ouder worden, geheugenverlies etc.
Hij werd alleen dus wel opgenomen na misbruik van alcohol + medicatie.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 17-03-09 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:26

en dan heb je ook nog andere varianten. zo heeft mijn oma bv de ziekte van Pick.

volgens mij zijn er altijd uitzonderingen bij dit soort ziektes. iedere persoon is anders en ook elke ziekte ontwikkeld zich anders, het zou dus best kunnen dat je vader wel korsakov heeft, maar ik ben natuurlijk geen dokter ;)

sterkte trouwens :(:)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:27

Alzheimer kan al erg jong beginnen.
Bij mij op me werk hebben we een gedeelte jong dementerende,
Met jong bedoel ik rond de 40 dus ja het kan wel degelijk.
Laatst bijgewerkt door Kido op 17-03-09 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:31

Ik weet dat in NL Korsakov over het algemeen alleen voorkomt bij mensen die langdurig alcoholist zijn (geweest). Vitamine B1 wordt opgeslagen in de lever en bij het afbreken van alcohol is er ook veel vitamine B1 nodig.

Het grootste verschil bij Alzheimer en Korsakov is, is dat Korsakov dus acuut is.
Korsakov wordt in meer dan de helft van de gevallen voorgegaan door het '..'-syndroom (even naam vergeten). Dit is een geheugenverlies van het ene op het andere moment en gaat vaak gepaard met neurologische (verlammings) verschijnselen. Tevens is Korsakov niet progressief, Alzheimer wel. Zolang er normaal wordt gegeten (dus er voldoende vitamine B1 binnenkomt) wordt bij Korsakov het geheugenverlies niet minder.

Alzheimer begint meestal 'onschuldig', dus het vergeten van kleine dingetjes. Naarmate Alzheimer verder vordert wordt het geheugen steeds slechter. Wat vooral opvallend is bij Alzheimer is het feit dat ze herinneringen van vroeger nog wel goed weten. (Klein voorbeeldje, mijn oma heeft jaren in het bedrijf van mijn opa gewerkt in de administratie en voordat ze trouwden in een slagerij. In het ziekenhuis werd gevraagd wat voor werk ze gedaan heeft vroeger en toen zei ze dat ze vroeger bij een slager gewerkt had. Op dat moment is die herinnering van vroeger dus nog wel 'helder'.)
Laatst bijgewerkt door LizMD op 17-03-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Re: Verschil Korsakov/alzheimer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:34

Het lijkt me niet zo verstandig om via Bokt een diagnose te gaan stellen :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 22:35

Margreet schreef:

Ik ben ook geen dokter, dus lijkt me dat me dat uberhaupt niet gaat lukken.
Wel dat ik informatie bij elkaar kan sprokkelen en me een beeld kan vormen.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:39

Margreet schreef:

mee eens, hierdoor wordt je vaak op een spoor gezet wat niet altijd waar hoeft te zijn.
tuurlijk zitten er mensen tussen die er echt kennis van hebben ( zo doe ik biologie, en weet er het 1 en ander over), maar via een computer is het heel lastig te zeggen etc.
aan de andere kant snap ik de ts ook wel, het is toch haar vader en ze wil weten wat haar vader heeft

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:43

Margreet schreef:

dit lees ik zo vaak op bokt als iemand een topic opent zoals ts.
ben zelf ook iemand die graag informatie bij elkaar wil sprokkelen door ervaringen van andere mensen(bokkers)
ts wil hier geen diagnose stellen, maar graag meer ervaringen en informatie krijgen.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:47

Korsakov is inderdaad "alcoholdementie". Vaak als gevolg van... Alzheimer heeft als mogelijke oorzaak geen langdurig en hevig alcoholgebruik. Ik heb op neuropsychiatrie ( onder andere Korsakov) en een verpleegunit gewerkt en ik zag duidelijk verschil in symptomen. Alzheimer en aanverwanten zorgt voor regressie, mensen vertonen gedrag uit eerdere levensfasen en Korsakov zit meer in vergeetachtigheid en verwardheid, maar niet zeer duidelijk in wat we ook wel " kinds worden" noemen.

Wat Wiki ook zegt, over het vitamine B1 probleem, het is een combi van dat met langdurig alcoholgebruik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Korsakov

Het slikken van vitamine B1 heeft niet geheel een gewenst effect omdat alcoholgebruik zorgt voor een verminderde opname hiervan.

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... vraag=6476

Ik wil nog zeggen dat ik dit heel vervelend voor je vindt. Dit is niet niks. Sterkte!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:49

Equidea schreef:
Sluit mijn informatie over mijn vader, korsakov uit?

Die vraag zal Bokt echt niet voor je kunnen beantwoorden....

Misschien kun je met je vragen eens contact opnemen met je huisarts? Wellicht dat die verder ook iets voor je kan betekenen, het is nogal wat wat er op je afkomt. Sterkte!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:26

Allereerst heel veel sterkte, zulke dingen zijn altijd moeilijk om mee te maken.

Ik zou me niet blindstaren op Korsakov en Alzheimer, er zijn nog zoveel andere syndromen die zulke beelden kunnen veroorzaken.
Late Onset Schizofrenia (LOS) en Lewy Body dementia om maar een gooi te geven bijvoorbeeld. Al die syndromen en ziektes zijn zo moeilijk van elkaar te onderscheiden dat je er soms gewoon niet uitkomt.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:09

Wat Gomir al zegt, er zijn verschillende soorten dementie, Alzheimer is slechts de meest bekende. Een aantal daarvan kunnen ook al op zeer jonge leeftijd beginnen.
Misschien kun je op http://www.dementia.nl/ kijken voor wat meer uitleg? Ik vind het zelf een erg heldere site.

Het kan overigens best zo zijn dat de dementie al in ontwikkeling was voordat hij werd opgenomen, en dat het vervolgens zeer sterk verergert is door de schade die de medicatie + alcohol hebben gedaan, omdat de hersenen al niet zo'n grote 'buffercapaciteit' hadden.
Het grootste merkbare verschil tussen Korsakov en Alzheimer is naar mijn weten dat bij Korsakov vooral het geheugen is aangetast, en de persoon bv. ook dingen verzint, terwijl bij Alzheimer (en andere soorten dementie) het algeheel geestelijke beeld sterk verminderd is. Dus de lagere IQ test van je vader wijst wat dat betreft meer richting Alzheimer dan richting Korsakov. Ook wordt Korsakov, als het er eenmaal is, niet erger, terwijl dementie vaak uiteindelijk tot de dood leidt.

Als je meer informatie wil, kan ik wel weer even de boeken induiken van m'n studie (neuropsychologie). Ik hoop dat ze snel op een goede behandeling uitkomen :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 10:32

@ hermelijn, dankje voor je opheldering!, datsoort info kon ik nu niet echt duidelijk vinden op internet.

Kan me een stuk beter een beeld vormen nu.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:35

LZP -> MW

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:43

Het lijkt me voor jou heel lastig om je vader zo te zien veranderen, ik wil je daarom allereerst veel sterkte wensen.

Er zijn diverse mogelijkheden. Ik hoop dat de arts (neuroloog?) die je vader onderzoekt je spoedig kan laten weten wat het is en wat je kunt verwachten.

Als ik je verhaal lees denk ik ook aan een delier:
Een delier of delirium is een psycho-organische stoornis. De oorzaak is meestal lichamelijk (het disfunctioneren van de hersenen), maar de verschijnselen zijn psychisch. Deze uiten zich door verwarring, cognitieve problemen of door aandachtsstoornissen. De symptomen ontwikkelen zich in een korte periode en fluctueren in sterkte. Naast aandachts- en concentratieproblemen kunnen ook amnesie, waanideeën en hallucinaties optreden.

Een delier komt vaker voor bij ouderen. Ook mensen met dementie zijn gevoeliger voor het ontwikkelen van een delier. Een delier kan veroorzaakt worden door een lichamelijk aandoening zoals een infectie, bijwerkingen van bepaalde medicijnen of ontwenningsverschijnselen (van alcohol of drugs). Een bekend voorbeeld van het laatste is het delirium tremens. Verder kan een delier zich voordoen na een operatie of tijdens de terminale fase van ziekten als kanker en aids. En velen kennen het delier dat zich voor kan doen bij zeer hoge koorts, als 'ijlen' (koortsdelier).