Cognitievegedragstherapie voor ME/CVS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Cognitievegedragstherapie voor ME/CVS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:47

Zijn er hier heel toevallig mensen die cognitieve gedragstherapie krijgen voor ME/CVS?
Ik loop al een paar jaar te kwakkelen en eerst moest mijn B12 volledig op pijl zijn voor de huisarts wou verder kijken naar behandeling en hij suggereerde nu dit als enige optie.
Geen idee wat ik moet verwachten en moet nog een maandje wachten voor er plaats is, maar ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben gehad.

Ben overigens ook benieuwd naar resultaten van de therapie die niets met ME/CVS te maken hebben :)
Laatst bijgewerkt door Nijn op 16-03-09 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Cognitievegedragstherapie voor ME/CVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:50

Ik zou als ik jou was even in dit topic kijken --> [MW] me/cvs

Over CGT hoor ik alleen maar hele nare verhalen, mensen die er écht slechter van worden in plaats van beter. Het is absoluut niet je enige optie, het CVS centrum in Amsterdam en de ME-poli in Ede hebben hele andere therapieen en raden CGT zeer af.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:51

Bij mij in de opleiding krijgen we ook cognitieve gedragstherapie.. echter passen wij dit niet toe op ME/CVS, dit omdat de oorzaak vaak heel onduidelijk is.

Indien er geen somatische of medische achtergrond te ontdekken is, is het wellicht een hele goede methode! Belangrijk is dat je er voor open staat..

Zelf heb ik met mijn vermoeidheid accunpuntuur gebruikt wat heeel goed werkte! De vermoeidheid die ik had was gedeeltelijk veroorzaakt door pfeiffer in combinatie met stress en drukte..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:52

Huh ME poli in Ede?
Ik woon in Ede en mijn huisarts heeft hier geen woord over gezegd?

Topic ben ik mee bekend maar ben sowieso benieuwd naar de resultaten van deze therapie, misschien even mn begin post aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:56

Kijk anders hier eens naar: http://www.geldersevallei.nl/faq/37/pol ... toornissen

In mijn ogen kan conitieve gedragstherapie wel helpen, maar alleen als je door depressiviteit oid vermoeid bent, en niet door lichamelijke zaken. Bij mij is wel duidelijk dat het niet tussen mijn oren zit (als het daar zat zou ik het niet erg vinden) dus dan kan je me wel vertellen dat het daar niet zit, of me rondjes laten rennen op een hardloopbaan, het wordt niet beter. Het is immers iets lichamelijks, al kunnen ze bij mij niet vinden wat het precies is.

dit is ook een handige link van Ede--> http://www.geldersevallei.nl/faq/rubrie ... aapcentrum
je kan ook mailen naar melatoninepoli@zgv.nl dan krijg je antwoord van Ria, de ME-verpleegkundige. Een hele aardige en kundige dame die je zeker meer informatie kan geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-09 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:57

Er loopt al een topic en daar kan je al je vragen kwijt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:00

Ik ben door lichamlijke mankementen moe, ben chronisch ziek en heb hartklachten en die 2 bij elkaar zorgen er ws. voor dat ik zo moe ben.
Moeheid zit verder niet tussen me oren in de zin van dat ik me moet praat, wil altijd heel veel doen maar lichaam zegt constant nee.

Heb de link even bekeken, ik heb in de GV revalidatietherapie gevolgd en het daar ook aan gekaart, ook toen is er geen woord over gevallen.

Marleen waar dan? Ik weet dat er een topic over CVS/ME is, maar ik heb het liefst ervaringen van deze therapie :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:06

Nijn schreef:
Ik ben door lichamlijke mankementen moe, ben chronisch ziek en heb hartklachten en die 2 bij elkaar zorgen er ws. voor dat ik zo moe ben.
Moeheid zit verder niet tussen me oren in de zin van dat ik me moet praat, wil altijd heel veel doen maar lichaam zegt constant nee.

dan gaat CGT zeker niet werken.. Lees dit stukje op wiki maar eens na over bv de RET http://nl.wikipedia.org/wiki/Rationeel- ... e_therapie

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:45

[LZP] > [MW]