Erg veel angsten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

Erg veel angsten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 13:56

Hoi bokkers :)
Ik heb er lang over nagedacht of ik een topic wou openen. Na gister avond doe ik dat toch maar.
Mijn probleem is dus dat ik heel erg bang ben. Ik durf niet te zwemmen omdat ik als de dood ben voor haaien of om te verdrinken. Ik durf niet in een lift want die kunnen vast komen te zitten. Ik durf geen wc op slot te doen want straks kom ik er niet uit. Ik durf nauwelijks te slapen want straks komt er brand of komen er monsters. Ik ben ook heel bang dat er natuur rampen komen enzo. Dat we allemaal verdrinken bijvoorbeeld. Ik ben nu zelfs bang dat de bus ontploft. Vroeger had ik hier niet zo heel veel last van maar de laatste tijd merk ik dat het echt mijn leven belemmerd... Als ik 's avonds naar boven wil kost dat enorm veel stress... Eerst doe ik overal de lichten aan, dan kijk ik om me heen en ren ik de trap als een gek op in de angst dat iemand mijn voeten halvege de trap vastpakt ofzo...
ga ik 's nachts naar bed kijk ik of de brandmelders het nog goed doen en doe ik overal alle stekkers eruit en ga ik naar mijn kamer. Daar kijk ik eerst achter de gordijnen en in de kasten of daar niets zit, dan kijk ik onder me bed en dan kruip ik helemaal onder de dekens.
Ik heb met mijzelf afgesproken geen enge films meer te kijken na dat ik een jaar terug The Grudge gezien heb. Sindsdien heb ik daar erg last van. Ik durf bijvoorbeeld nauwelijks meer naar de zolder enzo. Maar van films word ik soms zoooo bang, ik ben zelfs al bang voor Scary Movie :+
Het ging heel ietsjes beter sinds ik geen films meer kijk. Beter iets dan niets.
Nu vroeg mijn moeder gister avond of ik ook even wat kwam drinken. Ja gezellig maar ze was wel een film aan het kijken, geen probleem dacht ik. In de film zat een man op een kamer, er kwam rook onder de deur uit. Hij deed de deur open en ineens kwam er een vlaag vlammen over hem heen, waarna hij dus echt helemaal verbrand en zwart doodeng in het ziekenhuis lag. Ik ben toen weg gegaan en heb het van me afgezet... Tot in bed, toen keek ik naar de deur en ik dacht, wat als dat bij mij gebeurt? Hoe kom ik hier dan uit? Waarmee gooi ik het raam in? Overleef ik die val? Overleefd mijn moeder het wel? Wat zou ik zonder haar moeten? Met als gevolg van die gedachtes dat ik een angstaanval kreeg. Die nacht heb ik dus niet geslapen.

Maar vraag is dus, heeft een bokker die ook en wat kan ik er aan doen??
Groetjes! :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:59

Ik zou eens op consultatie gaan bij de psycholoog, hij of zij kan je beter raadplegen waar die angsten vandaan komen.
En wat je er aan kan doen. Want zoals ik lees beinvloed dat je leven en is het goed dat je inneens een goede aanpak neemt.

Want iedereen heeft een ander hulpmiddel nodig.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:19

Ik ken dit wel een beetje, heb zelf ook een angststoornis die me soms behoorlijk in de weg zit. Ben hiervoor onder behandeling bij een Psycholoog. Je kunt wel bang zijn voor iets maar vaak is die angst niet gegrond en mocht het gebeuren dan is een mens vaak sterker dan hij denkt. Je gaat toch ook geen rente betalen voor een lening die je nooit zult afsluiten Aan deze zin had ik zelf wel veel want waarom zou je bang zijn voor iets wat niet gaat gebeuren? Dat is zonde van je energie. Ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat bij mij ook hielp was boeken erover lezen. Succes.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:54

Dit klinkt inderdaad erg als een angststoornis.
Hier moet je echt hulp voor zoeken; het gaat vrijwel nooit uit zichzelf over.
Met cognitieve gedragstherapie kom je vaak al een heel eind.
In elk geval kan het super vervelend zijn!

Wat je naast de therapie kunt gebruiken;
- Het boek: 'De angst de baas' van Dr. Frits Winter (echt een aanrader, een zelfhulp boek met IMO veel goede invalshoeken!)
- Elke dag een warm bad nemen met kamille en citroenmelisse.
- Elke dag het homeopathische middel PassieFlora van A. Vogel door je drinken doen. (druppels)

Verder zoveel mogelijk proberen de dingen te doen die je wilt doen, hoe moeilijk dit ook is!

Heb je ook last van hyperventilatie &/of oververmoeidheid?

mireya

Re: Erg veel angsten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:28

Oververmoeidheid wel :P

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:50

ik herken het ook als angststoornis, ik heb paniekstoornis en postraumatische stress stoornis, het vergt veel energie, heb je er ook last van als je buiten bent? en wat dan bijvoorbeeld?
ik zou je ook aanraden om een intake gesprek aan te vragen bij een instelling zoals ggz of riag.. of ga langs je huisarts, en overleg het met hem, misschien dat hij je kan doorverwijzen
voor vragen of als je moeilijke momenten hebt staat mijn pb altijd open

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:52

Buiten heb ik er niet last van... Tenminste, als het licht is :)

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:54

Ik heb ook een angststoornis.
En loop nu z'n jaar anderhalf jaar bij de psygoloog.
En bij mij is het veel verbeterd, dus zou het je zeker aanraden.
je mag me ook altijd pben

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:58

Meid ga via een huisarts naar een psych.. dit is niet iets dat we hier kunnen verhelpen.. behalve je te vertellen dat monsters niet bestaan... Haaien hier niet voorkomen.. en je in een lift als ie al een keer stuk gaat nooit lang vast zit. En films echt maar films zijn ;) Je ziet zelf denk ik wel dat je angsten niet reeël zijn je kunt hier met therapie goed mee geholpen worden.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:01

Ik heb dat ook soms wel maar niet zo heel erg. Het is nu echt minder geworden (ik durfde s' nachts niet naar de wc, ik drufde niet naar de schuur, ik was bang dat er een man op de overloop stond etc.) Nu ben ik er overheen gegroeid en durf ik alles weer.

Als ik jou was zou ik toch maar met iemand gaan praten (psycholoog o.i.d)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:52

Weet je al wat je wilt gaan doen en heb je iets aan onze tips gehad? Succes in ieder geval want ik weet hoe vervelend het is.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:01

ik heb precies hetzelfde als jou! echt waar hoe je het beschirjft enz. alles! maaaaaar.... ik loop ook bij de spycholoog en het gaat al zo veel beter :) je mag pbén hoor ;)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:53

Nu had ik hier net ook een discussie over met iemand, dat mensen met angsten (wij dus) ze niet op zouden moeten zoeken want dan kwellen we ons alleen maar en is dat wel goed? Zelf zoek ik ze altijd wel op, ook dingen die niet bij mn dagelijkse levensbehoeftes horen, zoals paardrijden. Hoe gaan jullie met je angsten om? En is het psychisch wel goed om steeds over je grenzen te gaan? Ga je ze uit de weg of zoek je ze juist op? Ik ga dit ook nog eens even bij mn spycholoog weg leggen, kijken hoe zij hierover denkt en of eventuele paniekaanvallen hiervan uit kunnen komen omdat ik mezelf mn angsten opzoek([size=9]dit wijkt misschien wat van het topic af maar ik hoop toch dat jullie het willen beantwoorden eventueel kunnen we hier ook een nieuw topic van maken)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:52

als ik de kracht heb, dan ga ik ze wel opzoeken, zoals naar buiten gaan, met mijn vriend ergens op visite,,, maar daarna ben ik wel weer helemaal uitgeput. misschien wel idee om een topic te openen voor de angsten en paniekers!!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:23

Ik ben ook heel erg bang voor veel dingen, altijd al geweest..
Vroeger ging het meer om brand, ontvoering e.d. Nu zijn het
angsten van wat andere mensen wel niet van mij vinden en
bang om alleen op school achter te blijven. Erg vervelend!
Ik loop/liep bij een psychiater. Pben mag. ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:55

Heb je er wel eens met je ouders over gesproken?
Ik denk (maar ben geen kenner) dat het verstandig is om eens langs de huisarts te gaan. Je zit in een cirkeltje en het is fijn om een helpende hand te krijgen, alleen lijkt me dat vrij lastig.
Sterkte!

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:05

Ik ben benieuwd hoe vaak je last hebt van je angsten? Je zegt een nacht niet geslapen te hebben. Was dat de eerste keer, of komt het vaker voor en merk je dat je er last van hebt, op school of met vrienden?
Het is namelijk zo dat iedereen wel eens voor korte tijd last kan hebben van bepaalde angsten, maar zodra je merkt dat je het er in je dagelijkse leven echt moeilijk mee krijgt is een gesprek bij de huisarts altijd wel goed.

Dan wordt je eventueel wel of niet doorverwezen naar een psycholoog. Die zal inderdaad een behandeling doen precies gericht op je angsten met behulp van cognitieve therapie en exposure. Bij angsten is het altijd zo dat onder ogen komen, het snelste werkt. Wanneer je dingen gaat vermijden, voel je een bepaalde opluchting, die ervoor zorgt dat je de volgende keer waarschijnlijk weer vermijd, en misschien ook andere dingen gaat vermijden. Hierdoor kun je in een kringetje raken waardoor je steeds beperkter wordt in je functioneren.

Veel succes en voor vragen mag je gerust pb en. Liefs M

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:15

ik ben het met marie83 eens, ik ben eerst ook alles gaan ontwijken, en ben toen naar een psychiater gegaan, met medicatie ging het beter, alleen is het helaas na 5 jaar nog niet over, je moet er echt alles voor willen doen, en niet bij de pakkeneer zitten... ik ken het, dat je soms gewoon geen kracht hebt om door te vechten voor de angsten, maar daarbij is juist belangrijk dat je met de psychiater overlegt en therapieen overweegt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:21

Met die lift en vooral de wc heb ik dat ook, niet bij mijn eigen maar bij onbekende wc's. Daarom ben ik altijd heel zenuwachtig als ik ergens paar dagen moet verblijven, omdat ik dus het slot er niet op durf te doen.. Heel raar maar dan denk ik dat ik vast kom te zitten en dus dagen op het toilet blijf haha. Maar bij jouw is het zo erg dat je echt hulp moet zoeken, lijkt me niet fijn leven zo!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:32

Ik heb er zelf vroeger ook wel last van gehad, hoewel ik denk niet in de mate die jij beschrijft.
Misschien dat een bezoek aan de huisarts in jouw situatie wel een goed idee is.

Zelf heb ik er heel veel aan gehad om realistisch te denken, ipv alleen overal het slechte in te zien.
Zo is mijn motto ook geworden, als iets moet gebeuren gebeurd het toch. En daar geloof ik ook echt in. Wanneer ik bijvoorbeeld me been zou moeten breken gebeurd het toch wel, ook als ik bijvoorbeeld niet op het paard stap om te vallen, dan struikel ik wel tijdens het lopen. Je kunt niet alle gevaren mijden namelijk, bij alles wat je doet kan wel iets gebeuren.

Brand daar heb je brandmelders voor, en het zal echt niet gebeuren dat meerdere melders het niet doen als ze gewoon bijgehouden wordt en dat niemand wat merkt.

Lift, wat kan er gebeuren als je vastzit in de lift? Een lift kan niet omlaag vallen ( dit heb ik me helemaal laten uitleggen :P ) er zitten zoveel veiligheids dingen op dat dit gewoon niet kan gebeuren. Heb inmiddels zelfs een keer in een lift vastgezeten ( 10 minuten alleen ) en ze halen je echt wel zo snel mogelijk eruit.

En wat kan er in je kasten zitten? onder het bed zitten? Niemand heeft toch verder een sleutel van je huis? Er kan niemand anders binnenkomen.

In een zwembad zitten geen haaien :) dus kun je daar gerust gaan zwemmen + er is altijd toezich die je echt wel direct eruit halen mocht het toch misgaan. Bovendien kun je ergens gaan zwemmen waar de bodem niet dieper is als je kunt staan?

Geloof me ik weet echt wel wat angst hebben betekend en hoe het voelt. Maar je zult er toch zelf aan moeten werken. Dan kun je naar mijn mening beter 25 jaar leven zonder angsten ( hoewel iedereen wel ergens bang voor is ) dan dat je 90 jaar leeft en alles laat wat maar gevaar kan veroorzaken en dus totaal geen leven hebt gehad.