ieuuuw een navelbreuk ?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nann_

ieuuuw een navelbreuk ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:04

Ik had sinds zaterdag steeds zo'n vreemd gevoel achter mijn navel...
en het ging maar niet weg, ik heb het even aangekeken, het ging geen pijn doen iod...

dus vandaag toch maar bij de huisarts langsgeweest...
bleek dus dat hij wel iets voelde zitten... en toen deed het wel pijn :+ :(

nu zit er een klein navelbreukje, maar toch moet ik naar het ziekenhuis.
Volgens hem gaan ze dan het breukje naar binnen duwen en het weer dichthechtten...

zijn er toevallig mensen die zoiets hebben gehad, of misschien je man/vriend/vriendin/kind?
Ik ben namelijk zooo panisch voor ziekenhuizen en wou gewoon weten wat jullie ervaringen hiermee zijn?

Misschien een beetje vaag , weet ook niet of het hier goed staat?
maar ik moest het eventjes kwijt
;(

Zonnebloem

Re: ieuuuw een navelbreuk ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:20

Mijn vader heeft het gehad.
Maar bij hem was het geen klein breukje maar was het zeg maar helemaal van elkaar af gaan staan omdat hij er te lang mee gelopen had.
Het viel hem heel erg mee, en na de operatie had hij wel wat wondpijn, maar de pijn van de navelbreuk was weg.
MEt 2 dagen was hij weer thuis.
(is wel ongeveer 15 jaar geleden)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 22:24

oke, ik geloof dat ik niet hoef te blijven in het ziekenhuis...
maar dat weet ik verder ook nog niet.

Ik moet woensdag naar de plastisch chirurg en dan krijg ik eerst een gesprek neem ik aan :D

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:52

tegenwoordig schoppen ze je zo snel mogelijk weer de straat op.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:44

Ik heb ook een navelbreuk gehad, ik verging opeens van de pijn erin. In het ziekenhuis laten opereren, wat ze doen is ongeveer hetzelfde als bij iemand met een liesbreuk, ze leggen een soort matje over het gat om het te dichten, want door zo'n gat kan je buikvlies naar buiten komen (geloof ik...)
Nou operatie viel me echt 100% mee, ik was 's middags alweer lekker thuis en mijn litteken is echt mooi geworden (klein streepje aan onderkant navel). De navel ziet er alleen wel wat anders uit dan eerst :P

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:55

Mirr84 schreef:
Ik heb ook een navelbreuk gehad, ik verging opeens van de pijn erin. In het ziekenhuis laten opereren, wat ze doen is ongeveer hetzelfde als bij iemand met een liesbreuk, ze leggen een soort matje over het gat om het te dichten, want door zo'n gat kan je buikvlies naar buiten komen (geloof ik...)
Nou operatie viel me echt 100% mee, ik was 's middags alweer lekker thuis en mijn litteken is echt mooi geworden (klein streepje aan onderkant navel). De navel ziet er alleen wel wat anders uit dan eerst :P

hoe ging dat bij jou met verdoven??
had je plaatselijke verdoving of narcose???

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:46

ik vermoed algehele narcose.
Tip voor de narcose: probeer tot een uur voordat je onder narcose gaat nog licht iets te eten en te drinken (lichtverteerbaare dingen). Na de narcose ook zsm weer beginnen met eten en drinken. Weer licht verteerbare dingen. Dit bevordert je herstel ;)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:09

KylaLover schreef:
Tip voor de narcose: probeer tot een uur voordat je onder narcose gaat nog licht iets te eten en te drinken (lichtverteerbaare dingen). Na de narcose ook zsm weer beginnen met eten en drinken. Weer licht verteerbare dingen. Dit bevordert je herstel ;)

Nee dit mag je niet doen. Voor een ingreep moet je nuchter zijn, dat betekend dat je de avond ervoor (mocht je 's morgens geopeerd worden) niks meer mag eten of drinken.
Het heeft niet alleen te maken met de misselijkheid ná de operatie van de narcose, maar ook met het eten wat nog in je maag zit. Je hebt geen controle over je lichaam en je ligt horizontaal. Het eten kan dan teruglopen uit de maag richting de slokdarm en vanuit daar kans dat het in de luchtpijp en longen loopt, met verstikking tot gevolg.

Dus niks eten!
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 12-03-09 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:19

Niet meer eten vanaf de tijd die de dokter aangeeft. inderdaad. Beetje gevaarlijk advies kylalover. En als je na de operatie nog last hebt van de narcose hou je dat lichte ook niet binnen volgens mij. Maar ik neem aan dat je wel van te voren te horen krijgt of je nuchter moet zijn. Als je niet onder volledige narcose gaat en je kan niet goed tegen bloed moet je namelijk wel goed eten, anders ga je als nog onder zeil :P .

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:28

Mayflower_ schreef:
KylaLover schreef:

Nee dit mag je niet doen. Voor een ingreep moet je nuchter zijn, dat betekend dat je de avond ervoor (mocht je 's morgens geopeerd worden) niks meer mag eten of drinken.
Het heeft niet alleen te maken met de misselijkheid ná de operatie van de narcose, maar ook met het eten wat nog in je maag zit. Je hebt geen controle over je lichaam en je ligt horizontaal. Het eten kan dan teruglopen uit de maag richting de slokdarm en vanuit daar kans dat het in de luchtpijp en longen loopt, met verstikking tot gevolg.

Dus niks eten!

Ik heb de papieren van mijn laatste operatie toevallig nog liggen en neem aan dat de regels in nederland hetzelfde zijn.
Bij een operatie met volledige narcose, ruggeprik of plaatselijke verdoving:
*Ochtendmedicijnen (inclusief pijnstillers) mogen met een glas water ingenomen worden.
*U mag absoluut niets eten na middernacht. U mag wel water, vruchtensap zonder vruchtvlees, koffie en thee drinken tot 2 uur voor aankomst op de afdeling. U mag geen melk of melkprodukten drinken.

Meestal krijg je wel iets te drinken (water of siroop) en te eten zodra je weer bij kennis bent maar, dan kan het geen kwaad meer.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:09

Ik had idd algehele narcose, omdat het te hoog zit voor een ruggeprik en plaatselijke verdoving kon volgens mij niet bij zo'n operatie.
Idd je goed aan de regels van de dokter/anesthesist houden, die weten allemaal het beste. Ik was gelukkig dit keer na algehele narcose alleen beetje lichtmisselijk, maar dat was na boterhammetje ook weer over :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:20

MandyR schreef:
KylaLover schreef:

Dus niks eten!

Ik heb de papieren van mijn laatste operatie toevallig nog liggen en neem aan dat de regels in nederland hetzelfde zijn.
Bij een operatie met volledige narcose, ruggeprik of plaatselijke verdoving:
*Ochtendmedicijnen (inclusief pijnstillers) mogen met een glas water ingenomen worden.
*U mag absoluut niets eten na middernacht. U mag wel water, vruchtensap zonder vruchtvlees, koffie en thee drinken tot 2 uur voor aankomst op de afdeling. U mag geen melk of melkprodukten drinken.

Meestal krijg je wel iets te drinken (water of siroop) en te eten zodra je weer bij kennis bent maar, dan kan het geen kwaad meer.[/quote]

Ja hoor, drinken mag wel. Vooral thee wordt aangeraden omdat dit met 2 uur wel weer uit het lichaam is. Ik doelde ook meer op lichtverteerbaar eten, dat mag helemaal niet. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:25

KylaLover schreef:

Ben je gek ofzo, dat kan je dood betekenen en op zn minst een longontsteking. Je bent helemaal verdoofd, je lichaam verteerd niet meer, daarom moet je leeg zijn.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 12:16

dat je nuchter moet zijn voor algehele narcose was mij wel bekend...das bij je huisdieren toch ook haha

ik ben net terug van het ziekenhuis en de chirurg voelde helemaal geen navelbreuk zitten... :+

aan de ene kant was ik opgelucht, maar aan de andere kant niet, want het moet toch iets zijn?
morgen krijg ik een echo en dan krijg ik vlgende week pas uitslag... :o

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:03

IndianLady schreef:
KylaLover schreef:

Ben je gek ofzo, dat kan je dood betekenen en op zn minst een longontsteking. Je bent helemaal verdoofd, je lichaam verteerd niet meer, daarom moet je leeg zijn.

Zo levensgevaarlijk is mijn advies niet hoor.
Advies is afkomstig van mijn oom, dr. Prof. van Leeuwen in de VU te Amsterdam. Hij doet hier veel onderzoek naar en dit is een van de resultaten die ondertussen in de VU te Amsterdam ook al toegepast worden.
Met licht verteerbaar voedsel bedoel ik heel simpel een witte boterham zonder boter met jam. Of gewoon heel simpel drinkyoghurt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:54

ik heb bij de dierenarts ok wel eens gezien dat zo'n beest nog een klein beetje had gegeten. nou dan mag je em eerst een paar minuten ondersteboven houden zoudat alle kost de grond raakt inplaats van in de longen komt.
En dat licht verteerbaar eten doe je dan toch ook alleen als de dokter het zegt en nog belangrijker de dokter dat ook weet.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:15

KylaLover schreef:
IndianLady schreef:

Zo levensgevaarlijk is mijn advies niet hoor.
Advies is afkomstig van mijn oom, dr. Prof. van Leeuwen in de VU te Amsterdam. Hij doet hier veel onderzoek naar en dit is een van de resultaten die ondertussen in de VU te Amsterdam ook al toegepast worden.
Met licht verteerbaar voedsel bedoel ik heel simpel een witte boterham zonder boter met jam. Of gewoon heel simpel drinkyoghurt.

en ik maar denken dat je voor een narcose absoluut geen vetten of melkproducten mag consumeren???
laat je oom zijn tests maar lekker uitvoeren, het lijkt mij niet echt safe..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:45

Inderdaad, drinkyoghurt lijkt mij toch onder, de door mij al eerder genoemde categorie, "melkproducten" te vallen.
Beter iets langer beroerd zijn door de narcose dan thuiskomen met een longontsteking of, in het ergste geval, helemaal niet thuis komen.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:26

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:04

Ik zeg ook niet dat ik dat onderzoek onzin vind ofzo, maar het is nog steeds een onderzoek. Er is dus nog niet echt iets bewezen. Bovendien zoals ik dat stukje lees is het niet zomaar een witte boterham en een beetje drinkyogurt maar gaat het er ook om dat wat je eet bepaalde voedingsstoffen bevat die dus bij dragen aan het herstel.
Dat je zomaar iemand adviseerd om iets te eten voor een operatie vind ik link advies. Zoiets doe je toch alleen in een streng gecontroleerde omgeving met een arts die daar verstand van heeft. Je eet niet zomaar een lichte maaltijd ZONDER dat je dat met de behandelend arts bespreekt. Kan best zijn dat het over een paar jaar wel normaal is dat je een speciaal samengestelde maaltijd eet voor een operatie, maar zomaar een 'lichte' maaltijd adviseren??

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:18

Gut, TS heeft allang gemeld dat de chirurg geen breuk voelde en jullie gaan nog door over de narcose :=
TS, gelukkig dat het geen breuk is, maar wel vervelend dat je nu nog niet weet wat het is, heb je nog steeds het rare gevoel? :(:)

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:19

Ik ben er voor geopereerd, alleen bleek er toch geen navelbreuk te zitten :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:21

@tanya: er zijn nog meer mensen dan de ts die dit topic lezen en het advies misschien wel op kunnen volgen. Mensen die wel echt een operatie moeten ondergaan. Bovendien dacht ik dat de ts eerst nog een echo kreeg voordat het zeker was of ze wel of niet geopereerd ging worden.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 09:29

tanya89 schreef:
Gut, TS heeft allang gemeld dat de chirurg geen breuk voelde en jullie gaan nog door over de narcose :=
TS, gelukkig dat het geen breuk is, maar wel vervelend dat je nu nog niet weet wat het is, heb je nog steeds het rare gevoel? :(:)

dat rare gevoel heb ik idd nog wel, maar met vlagen, ik heb nu de hele ochtend al geen "raar gevoel"gehad...

dus ik ben zeer benieuwd wat er op de echo te zien is, of wat niet :D

toch vreemd, mijn huisarts meende echt een breukje te voelen... maargoed :+ als ze niets vinden, ben ik alleen maar blij

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 09:33

KylaLover schreef:
_Nann_ schreef:
en ik maar denken dat je voor een narcose absoluut geen vetten of melkproducten mag consumeren???
laat je oom zijn tests maar lekker uitvoeren, het lijkt mij niet echt safe..

t zou wat vriendelijker mogen, maar lees dit maar eens...
http://internet-extra.vumc.nl/communicatie/nieuws/synaps/index.html?../synaps60/VanLeeuwen.html~hoofd

er staat "patienten mogen veel langer doorgaan met vast voedesel en tot 2 uur voor de operatie drinken"

weet je wat ik mocht ?

ik mocht voor 9 uur smorgens ( mits je na 13.00 uur word geholpen) mocht ik dus beschuit eten of een boterham met jam. absoluut geen boter, melkproducten of koffie.
een bakje thee mocht wel.

daarna mocht ik alleen water drinken ( zonder koolzuur)

lijkt me vrij logisch, dat je je niet vol mag vreten voor een operatie of dergelijk onderzoek in je buik.
in mijn geval als ze hadden moeten opereren, was het niet echt de bedoeling geweest, dat je een vol maag/darm stelsel hebt... das gewoon levensgevaarlijk..