Is Regenschurft (rain rot) erg besmettelijk voor mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Is Regenschurft (rain rot) erg besmettelijk voor mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 17:43

Hoi bokkers :wave:

Ik heb even gezocht hier op Bokt, maar daar kreeg ik niet duidelijk antwoorde op
(tenminste, ik kon het niet vinden ;) )

Ik heb een verzorgpony met regenschurft en nu vraag ik me af of het erg besmettelijk is voor mensen,
ik rij op haar en poets haar ook enzo, kan je het dan ook krijgen?

Groetjes, Emma ;)

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:10

Volgens mij is het niet besmettelijk voor de mens.Je kan het ook vragen aan de DA of aan je HA om zeker te zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:15

Nee, dat is niet besmettelijk voor mensen. Het is namelijk een verweking van de huid en geen echte schurft. Het is wel heel vervelend voorhet paard en moet goed behandeld worden.
Je kunt het behandelen door haar zo droog mogelijk te houden, ze mag echt niet nat worden.
Je moet haar eigenlijk een paar keer goed wassen met babyzeep. (niet vaker) En weer goed afdrogen daarna. Het kunnen uiteindelijk best vieze wonden worden die kunnen ontsteken en als het op de schoft zit moet je haar ook niet meer berijden.

Een goede regendeken kan al een stuk helpen als ze buiten moet staan, maar je moet die deken er wel elke dag een uurtje er afhalen omdat het onder een deken ook een beetje vochtig kan worden

Sjonniej

Re: Is Regenschurft (rain rot) erg besmettelijk voor mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:22

Nee, ook voor andere paarden of dieren is het niet besmettelijk.
Zoals hierboven staat beschreven is het eigenlijk een huidaandoening (een soort wondjes) en geen schurft.