Veel dunne mensen zijn toch gevaarlijk dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Veel dunne mensen zijn toch gevaarlijk dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:09

ARNHEM - Slecht nieuws voor alle mensen die slank of zelfs uitgesproken dun zijn. Van hen is 40 tot 50 procent aan de binnenkant toch te dik.

En wat erger is: hun interne vetmassa is levensbedreigend, terwijl dikkerds met zwembandjes heel gezond kunnen zijn.
Met die boodschap heeft de Britse professor Jimmy Bell woensdagmiddag in Arnhem zijn gehoor laten schrikken
Bell sprak op de eerste dag van een symposium van de 40-jarige vakgroep Humane Voeding van de Wageningen Universiteit.

Obesitas

Bell doet aan het Imperial College in Londen al jaren onderzoek naar obesitas (ziekelijk overgewicht).
Het viel hem op dat mensen met een gezond gewicht toch te vaak last hadden van klachten die typisch horen bij overgewicht, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 of hoge bloeddruk.
Pas na onderzoek met de scanner bij vele honderden dunne mensen kon hij vaststellen wat er aan de hand is: bijna de helft van de slanke mensen ''zit van binnen vol vet, vooral rond de lever'', zo kenschetste Bell.

Tofi's

Aan de buitenkant is niets te zien aan de 'tofi's' (thin outside, fat inside), zoals Bell ze noemt. Alleen een MRI-scan of een biopsie kan het opgeslagen orgaanvet aantonen.
De sprieten kunnen dus niet zomaar aannemen dat zij gezonder zijn dan de door Bell genoemde 'lothi's' (large outside, thin inside).
Er zit volgens de professor ook voor magere mensen maar één ding op om gezond te blijven: regelmatig bewegen. Beweging maakt namelijk niet alleen van buiten slank, maar doet ook opgeslagen vet rond de organen afnemen.

Oefenen

Driemaal per week een uur intensief oefenen lijkt nodig voor een goede gezondheid, aldus de Britse professor.
Bell had nog wel een troost voor alle teleurgestelde slanke toehoorders in de zaal. Hij is bezig met een onderzoek naar de minimale inspanning die nodig is om maximaal gezond te blijven.

Minimum

Aan het eind van dit jaar verwacht de professor te kunnen zeggen wat het absolute minimum aan beweging is waarmee een gezond mens toe kan.
''Hopelijk wordt dat geen tegenvaller. Want de meeste mensen hebben gewoon een hekel aan langdurig, regelmatig en intensief bewegen.''

bron: nu.nl

dus :P

Tivoli

Re: Veel dunne mensen zijn toch gevaarlijk dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:43

Hoe kweek je nog meer anorexia? :roll:

Sorry hoor,maar waar maken ze zich druk om?
Dik is niet goed,dun is niet goed,roken is dodelijk... mogen we nog wel ademen?
Nee,eigenlijk niet,er zitten teveel giftige gassen in de lucht :Y)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:44

Dit heb ik denk ik 2 jaar geleden al een keer ergens gelezen, vind het maar een beetje paniekzaaierig.
Tegenwoordig is alles slecht.

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:02

Ergens snap ik het wel.
Ik ben iemand die erg dun is, maar eet bij het leven.

Als ik gewoon zou aankomen bij alles wat ik at, weet ik zeker dat ik overgewicht zou hebben :j.

Dus ergens kan ik me wel vinden in het stuk!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:04

Maar het geeft ook aan dat je gezond kunt zijn, met wat vetjes aan de buitenkant ;) zolang je gezond eet en beweegd hoeft er dus niets mis te zijn met wat rondere vormen aan de buitenkant :) Ben ik toch ineens weer blij met mn curves :p

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:07

IK geloof serieus dat dit zo kan zijn. Ik ben zelf dik, maar ken zat dunne mensen die véél vetter en ongezonder eten dan ik... Bij mij zet het direct aan, bij een ander niet of minder, maar het vet wat zij naar binnen werken wordt toch ergens opgeslagen....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:07

Dat is al heel lang geleden hoor, dat er veel dunne mensen zijn met een teveel aan inwendig vet (wat juist het gevaarlijkste vet is).
Dat zijn de dunne mensen die veel eten en vet eten. Dus niet alle dunne mensen.
Oppervlakkig vet is gewoon minder gevaarlijk, maar moeilijker om weg te krijgen. En zoals bij alles is teveel altijd teveel.

Ik snap de reacties van tegenwoordig is alles slecht, mogen we nog ademen. Het is toch normaal dat er een waarschuwing word gegeven. De nadelen voor je organen zijn niet te overschatten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:46

bonney4evver schreef:
Ergens snap ik het wel.

Als ik gewoon zou aankomen bij alles wat ik at, weet ik zeker dat ik overgewicht zou hebben :j.

Inderdaad.
Ik geloof er ook wel in.

Maar goed, wat willen ze ermee bereiken.
Tegenwoordig is alles slecht.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:01

Het zou me niets verbazen als ik in die caterogie val: ik kan alles eten wat ik maar wil en hou erg van koekjes, dus tel maar op...

Moet zeggen dat dit bericht me wel aan het denken zet, misschien toch maar aan de gezondere tussendoortjes...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:05

Ik word gek :+ ben je dik, niet goed. Maar misschien ook wel. Ben je dun, te dun, een beetje dun, ook niet goed, maar misschien ook wel.

Van dit krijg je kanker, van dat krijg je aids, mag niet te veel van dit en niet te veel van dat.

Zou ik nu aub gewoon mogen leven? :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:37

[NM]->-[MW]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:42

gewoon af en toe je vetpercentage meten ;) Ik ben slank, heb een vetpercentage van 12% dus heel gezond :j

Zo...en nu weer verder aan mn reep chocola :Y)

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:38

Helaas val ik onder de categorie: alles wat je eet komt er binnen no-time aan... Ook de gewone maaltijden :P .
Nouja, laat ik mezelf dan maar sterken dat het dagelijkse hardlopen dus wel z'n nut heeft... Innerlijk gezonder, uiterlijk geen verschil :P .
@Verootjoo, hoe wil je je vetpercentage meten dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:40

met een vetpercentage meter :)*

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:42

Ik geloof hier ook wel in, het is eigenlijk hartstikke logisch.. :)
Want ik ben dun en heb een slechte stofwisseling, en het vet zou toch ergens heen moeten.. Dus op zich geen verkeerde redenatie..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:58

Het klinkt idd erg logisch... mijn zusje van 16 eet de hele dag chips en blijft altijd maar 52 kilo wegen... Maar al dat vet wat ze binnen krijgt moet idd ergens naartoe.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:00

Klinkt erg logisch, vroeg me al af waar al die meiden uit mijn klas al dat vet laten wat ze naar binnen proppen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:01

verootjoo schreef:
gewoon af en toe je vetpercentage meten ;) Ik ben slank, heb een vetpercentage van 12% dus heel gezond :j

12% :|
Ik dacht dat zo rond de 25% normaal was. Of ben ik nou in de war.. :p

Onze weegschaal heeft een vetmeter ingebouwd, maar of die nou betrouwbaar is. Geen idee.
Ik ben altijd slank geweest van mezelf, kan eten wat ik wil. Maar ik beweeg op zich ook wel redelijk veel.
En ach, tegenwoordig is alles wat je doet verkeerd. Ik ga gewoon genieten van het leven en zie wel wat er gebeurd! :j

Edit:
http://www.runinfo.nl/vetpercentage.htm
Vetpercentage: vrouwen tussen de 17-29 jaar is 25% ideaal.
Volgens deze site heb ik 20,5.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:14

Sentido schreef:
verootjoo schreef:

12% :|
Ik dacht dat zo rond de 25% normaal was. Of ben ik nou in de war.. :p

ja klopt... 25% mag je hebben als vrouw, maar minder is ook niks mis mee hoor :) weet ook niet waar het vet blijft dat ik eet. Maar ik gebruik wel een betrouwbare goede vetpercentagemeter uit de fysiopraktijk waar ik werk ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 15:24

maar met zo'n vet meter kan je alleen uitwendig vet meten lijkt mij.. je kan niet meten wat er tussen je organen zit..

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:31

Tja, ik luister er niet naar,,

Te dun, Te dik, mollig alles is gevaarlijk tegenwoordig :p
en toch worden we met de tijd allemaal steeds ouder en ouder

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:55

LimaMambo schreef:
maar met zo'n vet meter kan je alleen uitwendig vet meten lijkt mij.. je kan niet meten wat er tussen je organen zit..

Jawel, hij meet al het vet in je lijf. Je moet hem vast houden met 2 handen, je gewicht, lengte, geslacht, leeftijd invullen, dan druk je op start en gaat er via de ijzeren plaatjes waar je hem vasthoudt een stroompje door je hele lichaam. En dan kan dat ding meten hoeveel procent vet je hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:59

_Tivoli_ schreef:

Waarschijnlijk niet met dit soort berichten. Anorexia heeft meestal andere (dieper liggende) oorzaken.

Veel vet eten is voor niemand gezond, ongeacht je gewicht. Lijkt me erg logisch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:03

RedPassion schreef:
_Tivoli_ schreef:

Waarschijnlijk niet met dit soort berichten. Anorexia heeft meestal andere (dieper liggende) oorzaken.

Veel vet eten is voor niemand gezond, ongeacht je gewicht. Lijkt me erg logisch.

idd... ik snap nooit waar deze berichten voor bedoeld zijn. Veel vet is niet goed nee, en lijkt me ook logisch. Maar te veel van alles is niet goed. Water drinken is gezond, maar 5 liter op een dag is ook niet goed. Groente eten is gezond, maar alleen groente ook niet...

Het is gewoon een kwestie van goed doseren, gevarieerd eten, en voldoende te sporten.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:40

bonney4evver schreef:
Ergens snap ik het wel.

same here! had altijdgehoopt dat mijn gewicht een vrijkaartje was voor alles eten wat ik wilde eten, maar ik geloof dat het niet helemaal zo is :P