Ik ben nu ruim een week bezig met mediteren volgens het programma van mindfulness. Daarbij moet je de bodyscan doen. (Ligmeditatie) Alleen houd ik dat geen 30 minuten vol. Meestal krijg ik een heel vervelend gevoel in mijn armen waardoor ik moet bewegen (en ook meteen weer afgeleid ben). Het is echt niet uit te houden.
Is er iemand die ervaring heeft met de mindfulness-meditaties en kan je de bodyscan eventueel ook zittend doen? De andere meditatie 'aandacht voor de ademhaling' is zittend en die gaat wel goed. Maar op mijn rug liggen 30 minuten wil gewoon echt niet.
hoofdregel 1 van meditatie: doe iets zolang als voor jou goed voelt Als jij de bodyscan in een kwartier doet is het óók goed. Niks moet bij het mediteren en je hoeft ook niet steeds op de klok te kijken of je de 30 minuten al hebt gehaald Daarbij; doe alleen de oefeningen die jij fijn vind. Als jij rugoefeningen niet fijn vind, doe je gewoon de zitoefeningen. Mediteren heeft geen zin als je dingen 'moet'.
marleen_usar
Geplaatst: 04-03-09 11:40
Waarom wil je mediteren,er zijn verschillende soorten van meditatie en je moet er 1 vinden die je wel vol houd.
Pollewoppy
Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-09 13:36
Ik mediteer om beter om te leren gaan met mijn gedachten (afdwalende gedachten / gepieker enz.) door mindfulness. Het is voor mij een manier om even echt tot rust te komen en m'n hoofd leeg te maken d.m.v. aandacht voor oa de ademhaling. De zitmeditaties van de cd hou ik goed vol, dus ik denk dat ik de bodyscan eens zittend ga proberen.
Gewoon niet te lang doen, het moet wel ontspannend blijven Ik kan ook zittend bodyscannen, of evt op je zij oid als dat lekkerder ligt. Het gaat meer om het bewust worden van jezelf en je lichaam