redenen voor flauwvallen na bloedprikken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

redenen voor flauwvallen na bloedprikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:17

Ik ben 2 weken geleden meerdere malen flauwgevallen na het prikken van bloed voor een bloedtest.

Heb geen angst voor naalden, had ook geen stress vooraf, voelde me een beetje moe maar ik was dan ook pas net wakker.
Ben vaker geprikt (4 keer eerder), 5 buisjes die zonder problemen uit me werden gehaald.

Nu ging ik bij 1,5 buisje al van het stokje, was nooit eerder flauwgevallen.

Wat kan hier de reden van zijn?
Mijn huisarts beweert dat het psychisch geweest moet zijn, maar voelde eerlijk waar helemaal geen angst of stress, eerder adrenaline omdat ik een van de weinigen ben die het wel leuk vind om geprikt te worden.
Wilde me ook voor bloedafname gaan opgeven, maar nu heb ik daar toch flink mijn twijvels over.

Zonnebloem

Re: redenen voor flauwvallen na bloedprikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:13

Had je al eens eerder bloed geprikt?
Zat je of lag je in die stoel? Dat wil ook wel eens schelen dat je ha;f licht in die stoel (heb dr zelf gelukkig geen last van)
Had je wel goed gegeten?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:29

Heel apart, 1,5 buisje steld natuurlijk kwa hoeveelheid eigenlijk helemaal niets voor.

Ik loop al een week met een blauwe plek op mijn arm van het bloedprikken. De eerste dag iets blauw, donkerblauw, toen bruin en nu nog bruinig en gevoelig....

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:30

Raar zeg! Ook omdat je het ineens hebt. Ik vind het bloedprikken zelf ook interessant, moest 2 weken geleden nog 4 buisjes laten prikken voor onderzoek.

Heel vreemd dat je het nu ineens hebt, had je wel genoeg gegeten?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:31

Dat komt waarschijnlijk door je ademhaling.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:31

ik heb het ook altijd! bij 1 of meerdere buisjes.
maar ik blijf tijdens en na het prikken liggen met me hoofd iets naar achter, en ik blijf geconcentreerd ademen en dat gaat
al een stuk beter! en meestal krijg ik daar altijd wel een kopje
thee met veel suiker zodat ik weer wat kleur krijg in me gezicht
en het lichte gevoel een beetje weg gaat!

succes ermee! en probeer er zo weinig mogelijk aan te denken!

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:33

Heb het ook als ik te weinig gegeten heb of net wakker ben.. dan val ik zo om. :=

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:12

Goh wat een toeval!
Ik heb precies het zelfde als jou, 5 buisjes niks aan de hand, 2 buisjes en ik viel flauw.
Ook ik was gelemaal niet bang of gestresst.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:16

Ik val standaard flauw bij zowel bloedprikken als vaccinaties ed, zodra er een naald lichaam in gaat dan gaat het licht uit. Ik zelf laat me tegenwoordig liggend prikken en neem zeker 10 minuten de tijd om rustig te blijven liggen, langzaam te gaan zitten en tenslotte op te staan, dat werkt voor mij wel.
Ook ik ben benieuwd of je wel voldoende gegeten had. Verder kan het onbewust aan spanning liggen, niet eens voor het bloedprikken zelf maar wellicht om andere dingen waar je je druk om maakt?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:33

Ik wordt meestal ook erg duizelig na het bloedprikken of iets. Ik hou er totaal niet van en dan ga ik me druk maken, met gevolg een andere ademhaling en als het voorbij is valt er een 'last' af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:47

Mas schreef:
Ik val standaard flauw bij zowel bloedprikken als vaccinaties ed, zodra er een naald lichaam in gaat dan gaat het licht uit. Ik zelf laat me tegenwoordig liggend prikken en neem zeker 10 minuten de tijd om rustig te blijven liggen, langzaam te gaan zitten en tenslotte op te staan, dat werkt voor mij wel.
Ook ik ben benieuwd of je wel voldoende gegeten had. Verder kan het onbewust aan spanning liggen, niet eens voor het bloedprikken zelf maar wellicht om andere dingen waar je je druk om maakt?

je moet nuchter zijn als je bloedprikt, dus je mag niets eten ed. ervoor

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:56

Menino schreef:
Mas schreef:

Ja, is dat echt zo?
Het is voor mij al een tijdje geleden hoor, dus wellicht is het intussen veranderd. Maar ik meen dat ik ooit midden op de dag geprikt ben en daarvoor ook gewoon gegeten had :) Misschien ligt het eraan welk onderzoek ze gaan doen met je bloed?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:58

ik mocht van de week gewoon eten hoor!

maar, ik heb het altijd bij bloedprikken en eigenlijk bij de meest onzinnige dingen, dat ik flauw val. Ik ben er al een paar x voor naar de dokter geweest, omdat het toch wel lastig is, geen reden.
Wel een lage bloeddruk, daar kan het mee te maken hebben.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:03

dat hangt idd van het onderzoek af, alleen voor bloedsuiker moet je volgens mij nuchter zijn.

overigens heb ik nog nooit ergens last van gehad met bloedprikken(terwijl ik zeker weet dat ik kan flauwvallen)
mn broertje heeft er wel last van, maar ook al als hij zich gestoten heeft of een wondje heeft.
hij heeft 1 keer een wondje onder de douch gehad, en dat was nog al een bloedbad geworden(bloed+water=heel veel rood)

zelf ben ik wel eens flauwgevallen toen ik de DA hielp, en hij vond dat heel raar, ik ben namelijk altijd de eerste die dr met dr neus bovenopstaat(en dat waren best wel walgelijke zaken hier en daar)
maar ik ben hoogstwaarschijnlijk flauwgevallen door een leverontsteking en vit. b tekort.(in combinatie met lang staan en een lage bloeddruk)
dus misschien dat je van zoiets last hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:44

Mas schreef:
Menino schreef:

Ja, is dat echt zo?
Het is voor mij al een tijdje geleden hoor, dus wellicht is het intussen veranderd. Maar ik meen dat ik ooit midden op de dag geprikt ben en daarvoor ook gewoon gegeten had :) Misschien ligt het eraan welk onderzoek ze gaan doen met je bloed?

Echt? ik prik vrij vaak, en het wordt me altijd uitdrukkelijk verboden om voor die tijd te eten :P
dat zijn dan de standaarddingetjes als algemene bloedbeeld, TSH etc. :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:48

Voor bloedsuiker en cholesterol moet je nuchter zijn. Daarom vragen ze ook of je 's ochtends kan prikken, dan is het makkelijker om te prikken.
Niet voor alle bloedonderzoeken hoef je nuchter te zijn hoor. Het kan ook te maken hebben met je ademhaling of stress.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:49

Ik ben er geen fan van, maar op zich vind ik het niet erg.
Was al een paar keer wezen prikken en niks geen probleem; ik kijk wel stug de andere kant op :=

Op een gegeven moment moest ik weer en hubbie was mee (géén fan van naalden, een watje dus :P ) en ik zeg nog tegen hem:
"Wel overeind blijven he?"
Maar de prikker van dienst had wat moeite met een gaatje maken en was dus al een poosje aan het klooien. Maar nog niks aan de hand; ik keek gewoon niet :=
Op een gegeven moment had 'ie een adertje, maar dat schoot niet zo op dus ik keek eens naar het buisje waar wat indruppelde, zag hem die naald wat heen en weer wroeten en...

...oeff...daar draaide m'n maag toch wel een beetje van om.
Ik dacht: "Negeren, niet kijken en blijven ademhalen!"
Maar ik werd toch een beetje bleekjes en woozy :')
Uiteindelijk maar op het bed gaan liggen en een oude rot in het vak vond uiteindelijk na veel klop en knijpwerk een goede ader ;)

De keer erna was er weer niks aan het handje. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:54

@mamamiesje:oehhh hadden ze de verkeerde ader te pakken?
ieehhhh dat doet zo'n pijn, je kan bij mij niet meer links prikken,
als je dat wel doet, auuwwww..... tja val niet flauw, maar als je door blijft prutten vast wel!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:57

Als ze verkeerd prikken is het wel pijnlijk idd :=
Bij mij hadden ze een keer door de ader heen geprikt ipv erin, dat deed wel ff gemeen zeer en duurde ook lang voor er wat uit kwam. Heb er nog een stevige blauwe plek aan over gehouden naderhand.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:59

Verkeerde ader kan een keer gebeuren. Het is vrij pijnlijk, heb nu zelf ook een blauwe plek. Maar dan heeft de labmedewerker niet stevig genoeg het watje aangedrukt, dat kan juist een hematoom (blauw plek) voorkomen. :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:09

Ik heb áltijd blauwe plekken...
En blijkbaar ben ik gewoon een moeilijke; mijn aders zijn niet makkelijk te vinden :D