Ik heb ook reuma... helaas.
Het is in 2004 geconstateerd. Ik ben nu bijna 18.
Het is zwaar stinkmodder maar dat wist je waarschijnlijk al

. Nu een aantal jaren later is dat rotgevoel alleen maar groter geworden. Moeilijk werk kunnen vinden(je kunt niet alle baantjes aannemen) bepaalde "dromen" opzij moeten zetten. Niet 100 % normaal kunnen leven als andere leeftijdsgenoten(veel uitgaan, pretparken, sporten etc.)
Gelukkig heb ik hele begripvolle vrienden en ben ik dusdanig eigenwijs dat ik vaak dingen toch doe ondanks dat ik daar de daarop volgende dagen finaal terug gepakt word door mijn lichaam. Het heeft veel moeite gekost om er mee om te kunnen gaan. Heb ook een poos geen medicijnen willen slikken maar op een geven moment kom je er toch achter dat het moet want anders word het van kwaad tot erger.
Ik ben nu 2x geopereerd; 1x links en 1x rechts laatste operatie was 2,5 week terug de vorige in 2004. Operatie hield hetzelfde in.... gewricht zoveel mogelijk ontstokenweefsel en littekenweefsel weghalen zodat er meer ruimte komt in het gewricht. Daarna ontstekingsremmers er in gespoten. Die injecties heb ik in 2006 ongeveer nogmaals gehad in beide enkels.
Heb al vele soorten medicijnen gehad maar het leek net alsof ik er resistent voor werd na een jaar ongeveer. Nu zit ik al weer een hele poos op de diclofenac (2x daags) en 1x p.w MTX( methrotrexaat) het laatste word ook aan leukemie patienten gegeven alleen dan in 1000 voud.
In mijn familie zijn er eigenlijk geen mensen met reuma. Op mijn oma na, maar dat was meer ouderdom.
Het is zoals eerder is gezegd niet het einde van de wereld maar zo kan het soms wel aanvoelen

Helemaal omdat je nog zo jong bent. Met goede medicijnen die je ook echt regelmatig inneemt is het goed onder controle te houden

. Voor mij heeft dit wel betekend dat ik geen kinderen wil. Teneerste ik wil het mijn kind niet aan doen om toch hetzelfde als mij te krijgen. Ten tweede als je zwanger wilt worden zul je over het algemeen alle medicatie stop moeten zetten. Betekend een hele zware periode voor jezelf + dat je daarna weer van voor af aan moet beginnen.
Heel veel sterkte en hopelijk heb je snel minder last