Waarom zijn kaas en chocolade hoofdpijn veroorzakers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Waarom zijn kaas en chocolade hoofdpijn veroorzakers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:43

Ik heb al ruim 10 jaar dagelijkse hoofdpijn. Heb de huisarts, osteopaat, fysiotherapeut, neuroloog en chiropractor allemaal al geprobeert. Heb aan verschillende migrainepillen gezeten en tot slot als wanhoop gestop met kaas en chocolade eten. En wat denk je? Weg hoofdpijn! *\o/*
Ik eet helemaal geen kaas meer, ja af en toe smokkel ik bij een ovenschotel. chocola neem ik nog wel eens, maar daar moet ik zowiezo niet teveel van eten, dus dat was al niet zoveel.
Maar waarom is kaas dan een hoofdpijnveroorzaker? Wat zit erin waarvan je hoofdpijn krijgt? Ik snap er helemaal niets van :o Melk dronk ik zowiezo al nooit. Alleen dan toetjes ofzo, waar zuivel in zit. Valt dat in mijn geval dan ook in "de verboden catagorie"?

alvast bedankt

Zonnebloem

Re: Waarom zijn kaas en chocolade hoofdpijn veroorzakers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:48

geen idee. Ik weet wel dat het bij mij werkt als ik chocola gegeten heb dan een flinke beker water of 7up te drinken.
(mijn vriend heeft een chocolade fabriek en neemt regelmatig spul mee dat net niet goed genoeg is voor de winkels en ja daar kan ik dan dus echt niet afblijven maar op deze manier is het goed te doen :D)

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:52

Ik ben eens naar een 'hoofdpijndokter' geweest.. die vroeg toen of ik veel sinaasappels en chocolade at.. ik zat daar echt met open mond, want op dat moment at ik makkelijk 5-10 appelsienen per dag ( :o ) en veel te veel chocolade
Ben er ook mee geminderd en hoofdpijn werd ook lichter, al ben ik er niet helemaal vanaf

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:49

Geen idee, juist als ik wat hoofdpijn heb moet ik een stukje chocolade.. daar gaat het van weg :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:09

mhh... niemand die het wel weet?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:11

haha mijn moeder krijgt migraine van chocola..
Zei is toen naar een magnetiseur geweest, en dat ging goed!!
Ze kon gewoon chocola eten....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:15

Van kaas krijg ik geen hoofdpijn, van chocolade en banaan wel. Het schijnt dat stofje te zijn waarvan ik even niet op de naam kan komen, maar waar de gemiddelde mens vrolijk van wordt. Ik word er niet vrolijk van, integendeel.

Niet ieder lichaam is hetzelfde. Het is toch een soort van voedselintolerantie.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:27

Volgens mij bedoel je theobromine, Karin. Dat is een stofje uit dezelfde familie als nicotine, theine, caffeine, enz. Dus wellicht dat je ook met dat soort producten moet uitkijken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:29

Hmm nee, kom er net achter dat het tryptofaan is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan

En dat staat weer in verband met de productie van serotonine, vandaar de link met je vrolijk (of depressief) voelen.

Met thee heb ik totaal geen last, daar kan ik liters van drinken zonder effect (ja, veel plassen om al dat water te lozen). Van cafeïne word ik alleen maar trillerig (als ik het op een nuchtere maag nuttig).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:32

Van kaas krijg ik ook hoofdpijn. Bij chocolade moet ik best veel eten wil ik daar hoofdpijn van krijgen.
Melkproducten moet ik ook wel bij opletten.
Pas hoorde ik wel iemand zeggen dat geitenkaas wel zo mogen? Iemand die dat weet? Ik ben namelijk een erge kaas liefhebber, kaas laten staan is een grote opgaaf voor me.

Maar nu had ik van de week een pak sinaasappelsap op en ook hoofdpijn. En ik heb dat al eens eerder gehad. En legde nu pas dat verband.
En nu lees ik hier ook over sinaasappels. Is dat bekend voor hoofdpijn? Ik heb dat namelijk nog nooit gehoord.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:34

Ik heb ook regelmatig last van verschrikkelijke (drukkende) hoofdpijn. Maar volgens mij komt dit niet van voedsel. Er is niet iets wat ik dagelijks eet, behalve m´n brood (met (bijna) dagelijkse ander beleg)..

Bij mij zou het wel kunnen komen doordat ik de hele dag achter de computer zit en het vaak erg warm is op de werkplek.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:40

Ik voel altijd duidelijk verschil tussen (in)spanningshoofdpijn en hoofdpijn veroorzaakt door voedsel. Gaat te ver om hier in details te treden, het belangrijkste verschil is dat ik met de eerste soort op zich nog prima kan functioneren (het is alleen vervelend) maar met de tweede soort een soort 'koker- of tunnelzicht' krijg (niet goed meer waarneem wat er opzij van me gebeurt) en mijn denken en handelen ook trager wordt.

Soms ben ik eigenwijs ja, dan neem ik een stuk chocola op de nuchtere maag en dan moet ik er later op de dag voor boeten. Ik doe dat soort dingen dan ook alleen als ik weet dat ik 's middags of 's avonds niet echt meer helder hoef te zijn, anders heb ik mezelf ermee.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:47

Ik krijg daar nou nooit hoofdpijn van...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:56

Dat is fijn, dat je blijkbaar alles kunt eten en drinken zonder er hoofdpijn van te krijgen. :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:20

kazary schreef:
Pas hoorde ik wel iemand zeggen dat geitenkaas wel zo mogen? Iemand die dat weet? Ik ben namelijk een erge kaas liefhebber, kaas laten staan is een grote opgaaf voor me.

Misschien. Een vriendinnetje van me heeft vrij lang een dieet gevolgd tegen o.a. hoofdpijn, en die mocht wel geitenkaas. Zij at altijd van die harde geietenkaas en ze dronk ook geitenmelk (koeienmelkproducten gaven ellende).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:31

Ja, koemelk producten zou de boosdoener zijn.
Misschien moet ik het toch eens gaan proberen dan. Ik ben er alleen zo huiverig voor. Het is meteen 3 dagen volledig raak bij het eten van kaas.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 18:58

@ Leanee; Ik heb het gevoel dat de hoofdpijn enkele dagen nawerkt, je zult echt een paar weken met iets moeten stoppen om de intolerantie te erkennen.
Verder kan het best dat je een combinatie van hoofdpijnen hebt, ik heb nu bijv. hoofdpijn, maar dat kan ook zijn omdat ik gisteren chocola heb gegeten?! Ik test rustig voort.