Groeihormoon, kan dat nog op mijn leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Groeihormoon, kan dat nog op mijn leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 10:57

Ik heb een kleine groeiachterstand gehad in mijn jeugd en groeide helaas sinds mijn 12e niet echt meer.

Ik ben uiteindelijk op 1.58 blijven steken, terwijl 1.70 voorspeld was (via x-ray uitrekening oid? geen idee hoe dat precies werkt).
Nou weet ik dat ik niet extreem klein ben, maar zou om meerdere redenen die paar extra cm'ers toch wel erg prettig vinden. Ik ben nu 18 jaar.

Ik kon niet zo gigantisch veel vinden, behalve tot het tot 21 jaar zou moeten kunnen?
Maar hoeveel zou ik nog groeien, en kan je dit via de huisarts doen?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:02

volgens mij heb je daar medicijnen voor toch?

ga eens met je huisarts erover praten. die heeft er waarschijnlijk meer verstand van dan wij ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 11:04

marrlinde schreef:
volgens mij heb je daar medicijnen voor toch?

ga eens met je huisarts erover praten. die heeft er waarschijnlijk meer verstand van dan wij ;)

Dat wist ik juist niet, of dat uberhaupt wel via de huisarts kon :o .
Omdat ik op internet alleen eigenlijk maar dingen vind als "in belgie kopen" en dat bodybuilders het gebruiken. Maar daar wil ik het héél niet voor.

marrlinde

Re: Groeihormoon, kan dat nog op mijn leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:19

je kan het altijd eens gaan vragen toch? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:20

Als de huisarts je zelf niet kan helpen, kan 'ie je in ieder geval meer informatie geven en/of doorverwijzen. Even langs de huisarts dus, lijkt me.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:23

Als je "groeihormoon" & "via internet kopen" & "bodybuilders" bij elkaar plakt, heb je het ongetwijfeld over anabole steroïden of aanverwante troep. Behalve dat het schadelijk is, geven die ook niet het effect dat jij zoekt, die zorgen meer voor explosieve spiergroei door training. Niet verstandig :n

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:20

Vind je 1.58 echt heel erg klein?
Ik ben namelijk 1.62 groot en ik vind mezelf eigenlijk helemaal niet zo klein.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:52

huisarts weet er inderdaad meer over ;)
Maar als je nagaat dat je al 18 bent, vaak is je lichaam op de 18e toch wel volgroeid, dus zou je groeihormonen toegediend krijgen is het 1: de vraag of ze aanslaan, en 2: hoeveel zal je dan nog groeien.

Hoelang ben je al ongesteld? dat wil ook namelijk meedingen in het resultaat. als je namelijk ongesteld bent, maak je meer oestrogeen aan dan eerst, en oestrogeen remt de botgroei.

maar ik zou zeker informeren bij de huisarts ;)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:57

Volgens mij geven ze niet zomaar groeihormonen, dan moet je wel heel klein zijn (en dat is 1.58 niet). En dat is niet voor niets, groeihormonen kunnen hele vervelende bijwerkingen hebben en zijn zeker niet zonder risico.
Bovendien denk ik ook dat je wat laat bent, maar als je dat niet bent zou ik me ook goed laten informeren over de nadelen. Ik kan natuurlijk niet over jou oordelen, maar er valt prima te leven met een lengte van 1.58. Je bent in Nederland wel iets kleiner dan gemiddeld, maar zeker niet extreem.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:17

Lieke schreef:
Volgens mij geven ze niet zomaar groeihormonen, dan moet je wel heel klein zijn (en dat is 1.58 niet). En dat is niet voor niets, groeihormonen kunnen hele vervelende bijwerkingen hebben en zijn zeker niet zonder risico.
Bovendien denk ik ook dat je wat laat bent, maar als je dat niet bent zou ik me ook goed laten informeren over de nadelen. Ik kan natuurlijk niet over jou oordelen, maar er valt prima te leven met een lengte van 1.58. Je bent in Nederland wel iets kleiner dan gemiddeld, maar zeker niet extreem.

Daar heb je inderdaad ook een goed punt ;)
van sommige groeihormonen is het ook nog niet bekend wat zij op langere termijn aanrichten.
Zelf ben ik 1.75, een mooi maatje, maar af en toe is klein zijn zo gek nog niet hoor ;)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:02

Groeihormoon maak je je hele leven aan, alleen zijn er pieken als je groeit. Dus in je kindertijd en in je puberteit nog een keer. Daarbuiten groei je niet echt meer. Dat groeihormoon heb je nodig voor de aanmaak van nieuwe cellen, een proces wat je hele leven lang duurt.
Je kan zien of je nog kan groeien, door te laten checken of je epifysair schijven al verbeend zijn. De huisarts stuurt je dan door, denk ik.