Kan ik kinkhoest hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Kan ik kinkhoest hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:32

Er heerst kinkhoest op de school waar ik lesgeef. En nu ben ik zelf verkouden met hoesten waarbij ik ook taai slijm ophoest. Kan dit het begin zijn van kinkhoest?

Ik ga morgen sowieso even naar de HA :\. Vroeger als kind ben ik wel vier keer ingeënt tegen kinkhoest maar het schijnt dat dat geen garantie is :=

Blue_Eyes

Re: Kan ik kinkhoest hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:34

Dat zou best kunnen. Heb je van die hoestaanvallen waarbij je doorhoest tot je gaat overgeven? Dan zit de kans er dik in. Mijn zus is er ook vier keer voor ingeent maar heeft het ook gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:34

Ik zou 't gewoon even laten checken bij de huisarts. Op zich hoeft hoesten met taai slijm natuurlijk geen kinkhoest te zijn, maar als het heerst op school kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen, lijkt me...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:36

Het begin van kinkhoest lijkt op een verkoudheid (na een incubatieperiode van 7-14 dagen) en gaat gepaard met een hele droge hoest. Bronchitis daarentegen is ook met heel veel taai slijm.
Ik weet het natuurlijk niet zeker want ik ben geen HA maar het heeft meer weg van bronchitis.. Ik leef met je mee want ik heb het zelf ook onder de leden op dit moment :(:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:38

Blue_Eyes schreef:
Dat zou best kunnen. Heb je van die hoestaanvallen waarbij je doorhoest tot je gaat overgeven? Dan zit de kans er dik in. Mijn zus is er ook vier keer voor ingeent maar heeft het ook gehad.

nee zo erg is het niet, gewoon hoesten en dan soms 'gloep' wat taai slijm

Ik had al zitten googlen, ook hier op bokt en je wordt niet vrolijk van de verhalen over kinkhoest :=

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:35

Je kunt het inderdaad beter niet hebben.

Alleen een huisarts kan zien of je het ook echt hebt. Ik geloof dat ze daar een bloedonderzoek voor doen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:43

Beter voorkomen dan genezen en als je het dan toch hebt, is het beter om er zo snel mogelijk bij te zijn. Ik zou dus gewoon naar je HA gaan en zien wat ie vertelt. Ik hoop voor je dat je het niet hebt maar kinkhoest is helaas erg besmettelijk.. :=

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:46

Heel vervelende ziekte, wij hebben het hier allemaal gehad na een tripje buitenland vorig jaar. Naar de HA, bloed laten prikken en dan zijn ze er zo achter of het kinkhoest betreft.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:49

Ik heb het zelf ook gehad, ondanks alle mogelijke prikken. Heel erg vervelend, heb een hele tijd niet kunnen sporten en elke keer als ik een hoestaanval aan voelde komen kon ik wel huilen omdat ik wist hoeveel pijn het weer ging doen. Inderdaad meteen naar de dokter, ze nemen bloed af en doen dan een paar tests!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:23

Mijn zusje en ik hebben het beiden gehad, waren we nog wel heel jong... Alleen de HA kan je zekerheid geven, goed dat je voor de zekerheid langs gaat morgen :j
De symptomen die je beschrijft zouden eigenlijk van alles kunnen zijn dus nog niet teveel zorgen maken tot je zekerheid hebt van de HA.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:02

Ben je niet ingeent voor kinkhoest dan?

Ik weet wel van kinkhoest dat dat niet zomaar een beetje hoesten is, maar een gierende hoest waarbij je echt naar adem snakt.

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:06

HannahFrouk schreef:
Ben je niet ingeent voor kinkhoest dan?

Dat maakt dus echt niet uit, ik was ook ingeent, en twee jaar na de inenting had ik mooi ook kinkhoest te pakken. Onze huisarts gaf toen toe dat het vaker voorkomt dat de inenting het blijkbaar niet goed doet..

Maar of het het nou wel is of niet, sterkte ermee :)

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:04

ik ben nu zondag vier weken aan het hoesten!
de HA had me een pompje gegeven maar helpt nie theb nu ook al een fles hoesdrank leeg codeine tabletjes kaloba druppeltjes en van die zuigtabletjes tegen het hoesten niets helpt!
ik zie nu net dat ze denken aan kinkhoest en de symptomen wat hierboven werden beschreven kloppen wel!:O
maar weer na de HA dan..

en ts jij ook beterschap!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:12

of je nu geent bent of niet
je kan altijd kinkhoest krijgen

percentage van de mensen die niet geent zijn en kinkhoest krijgen en de mensen die wel geent zijn en kinkhoest krijgen is gelijk

het percentage doden ook per groep gelijk
hele jonge kinderen en oude mensen
daar kan het te zwaar voor zijn
voor normale gezonde mensen een zeer langdurige zware verkoudheid

bij twijfel ga langs huisarts ..
die kan juiste diagnose stellen
en evt medicatie voorschrijven

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:16

Heb zelf ook kinkhoest gehad en begon inderdaad zo.
Mijn broertje had en zijn beste vriendje ook. Ik had het echter niet volgens de HA maar die heeft echt een blunder gemaakt.
Hij vroeg mij welke kleur het slijm had dat ik ophoestte. Sorry maar daar let ik niet op en zeker niet toen ik 15 was. Dus ik zei: Dat weet ik niet.
Zegtie wat denk je? Dus ik zeg nogmaals dat ik het niet weet en moest toch kiezen. Toen had ik blijkbaar de verkeerde gekozen want dan kon het geen kinkhoest zijn...
Ik heb er niet lang genoeg rust mee genomen en er nog jaren last van gehad. Had bij inspanning dat de hevige hoestbuien steeds terugkwamen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:20

oh wat voor kleur moet het slijm hebben voor kinkhoest dan? Bij mij is het geel :+

Ben niet naar de dokter gegaan omdat ik 2 dagen niet gehoest had, nu weer wel ff, maar het is vooral slijm

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:02

Pfoeh ja dat weet ik zo gauw niet meer. Was een jaar of 9 geleden ofzo dus zou het echt niet meer weten.

Als je het blijkt te hebben doe het echt rustig aan. Het scheelt een hele hoop als je het eerst goed uitgeziekt hebt. Ik heb er echt nog heel lang last van gehad. Maar ik kan dan ook geen 5 minuten stil zitten.

Verder oppassen met het eten/drinken van producten die slijm opwekken. Melkproducten, chocolade etc maken het allemaal niet makkelijker.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:03

Ohja het feit dat de entingen niet helpen ligt eraan dat er meerdere "vormen" van zijn. Tegen een van die wordt je geënt als kind.
Maar dan kan je de andere nog wel krijgen. Althans zo is het mij toen uitgelegd.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:06

Ikzelf heb zo'n 8 weken kinkhoest gehad en het was echt hel. Jij schrijft dat je 2 dagen niet hebt gehoest, dan heb je in mijn beleving geen kinkhoest. Ik hoestte werkelijk waar 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Ging ook regelmatig over mijn nek vanwege het vastzittende slijm.

Na echt vrijwel alle middeltjes te hebben gebruikt, ik was werkelijk waar de wanhoop nabij heb ik van de dokter een zeer agressief drankje gekregen. Ik mocht niet meer autorijden na inname en was steeds heel suf, het hielp echter wel!

Kinkhoest los je op door te rusten!

Succes, ik hoop echt dat je het niet hebt!