Ik kan écht niet tegen kou... pas sinds dit jaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Ik kan écht niet tegen kou... pas sinds dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 10:02

Misschien mensen die dit ook kennen?

Ik zie menig dame al lopen in hun rokjes, en ook afentoe al iemand die het durft om met alleen een trui naar buiten te gaan.
Het vriest niet echt meer en nóg word ik beroerd wanneer ik langer dan ongeveer een halfuur buiten ben nu.
In de klas hoor ik mensen vragen of de ramen open mogen omdat het zo warm is, terwijl ik zit te bibberen met kippenvel op mijn armen.

Vorige jaren had ik nóóit problemen met kou... Dat is wat ik er zo raar aan vind.

De verschijnselen die ik krijg;
-Afkoelen, opwarmen kan dik een uur duren
-Misselijk/duizelig worden
-Rode ledematen (hoofd/armen etc).

Gezien ik geen oma heb die me haar wondermiddeltjes kan vertellen, probeer ik het op bokt. Gezien ik niet graag naar mijn huisarts ga voor iets wat misschien niks is.

Het enige wat ik me kan bedenken dat het zou kunnen zijn, is dat ik iets ondergewicht heb (niet dramatisch), wat ik alleen niet uit die theorie kan halen, is dat er zoveel meisjes/jongens zijn die ook licht zijn en nergens last van hebben.

benangelique

Re: Ik kan écht niet tegen kou... pas sinds dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:06

toch even naar de huisarts. je kan hier in de loop der jaren gevoelig voor worden. wij hebben een leerling die met temperaturen onder de 5 graden niet naar buiten mag, omdat hij dan zo enorm afkoelt dat het zijn dood kan betekenen.
dit is dus extreem, maar het geeft wel aan dat het iets serieus is.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:26

En je hebt wel dik genoege kleren aan?
misschien is dat een hele stomme vraag, had je vast al wel aan gedacht, maar toch...

Je kan misschien ook nog thermokleren onder je kleding doen, zie je niks van, en is lekker warm :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:29

Komt me bekend voor.. Als ik s ochtends op de fiets zit, heeft niemand last van de kou en ik word helemaal duizelig van de kou... Opzich maak ik me er geen zorgen om, maar het is soms erg lastig.. Misschien toch eens langs de huisarts ?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:48

Wat een vreemde kwaal. Is er geen internetsite (via Google) die je verder kunt helpen?
Ik zou het zo gauw niet weten, maar het lijkt mij erg lastig.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:51

Ben je in het afgelopen jaar afgevallen? Want dat kan ook de oorzaak zijn.

Ik ben ook afgevallen en sindsdien heb ik het veel sneller koud. Ik heb geen onder gewicht, maar kan me wel minder goed warm houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:06

Mijn zusje heeft dit ook zo extreem, blijkt dat ze een veel te lache lichaamstemperatuur heeft van 36.2 mss is dat bij jou ook het geval?
Bij haar is de oorzaak haar schildklier die niet goed werkt.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:07

ik heb het ook een beetje, maar ben er nou wel aan gewent geraakt :=

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 09:33

@ benangelique, wat naar zeg!,
Is daar ook toevallig een benaming voor, zodat ik dat misschien zou kunnen vragen aan mijn HA?

@sharona,
Dat maakt helaas niet zoveel uit of ik veel draag of niet, het afkoelen gaat wel wat langzamer met een dikke trui en een zware legging onder mijn broek, maar afkoelen doe ik... (was het maar waar dat ik dat zo kon oplossen -O- )

@yinka, ja ben wel iets afgevallen door een stresserige periode, maar dat kan hooguit 5 kg zijn geweest (ben niet z'n weegschaal persoon :o )

@chiqa, dat kan het nog wel eens zijn ja..., ik kan me herinneren van vorig jaar, dat ik eigenlijk ook bijna altijd wel een standaard temperatuur tussen de 35,5 tot 36,5 had. (heb op het moment geen temperatuurmetertje, maar weet dit nog van vorig jaar toen ik wilde testen, of ik écht op die manier mijn ovulatie kon vinden :o ).

Ik ben er overigens wel over uit dat ik naar mijn HA ga, nu ik zo terugdenk heb ik ook al heel lang niet meer écht kunnen genieten van mijn paard hierdoor. (tijd gaat vrij snel)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:28

equidea, daar is wel een naam voor maar die weet ik niet uit mijn hoofd. ik heb nu schoolvakantie, dus kan niet in zijn dossier kijken, sorry.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:45

je zou eens bloed kunnen later prikken om te kijken of je schildklier nog goed werkt.
Ik heb het ook altijd koud, zo vervelend!!!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:51

benangelique schreef:
equidea, daar is wel een naam voor maar die weet ik niet uit mijn hoofd. ik heb nu schoolvakantie, dus kan niet in zijn dossier kijken, sorry.

Oke alsnog bedankt!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:09

ik dacht dat ik de enige was, vorig jaar zat ik in een truitje en bodywarmer op de scooter nu loop ik met 2 dikke truien en een jas nog te rillen, me handen zijn nog steeds koud met handschoenen, als ik savonds naar bed ga dan zijn mn benen ijskoud terwijl ik binnen zit etc etc. ook met 2 broeken aan blijf ik het koud hebben, toen mijn moeder dat ontdekte werd ze best wel heel erg boos en wilde dat ik me liet testen op bloedarmoede, gelukkig is dat alweer over gewaaid maar ik blijf t altijd koud hebben... en voor t eerst sinds jaren verlang ik naar een warme zon :\

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:14

Ik heb het ook altijd koud, ben daar vorig jaar nog voor bij de huisarts geweest, maar ik ben gewoon een 'koukleum' volgens haar..

Great..

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:19

Even bloed laten prikken. Misschien iets met je schildklier of een B12 tekort. Daar kan je ook duizelig van worden. Wel vragen of ze b12 aankruisen want dat doen ze niet standaard.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 10:54

Jeetje ben net terug van de huisarts, en heb een heel avontuur beleefd...
De huisarts dacht dat het niks was en zou waarschijnlijk door mijn gewicht komen, ze kon niks vinden en wilde voor de zekerheid alleen even bloed laten prikken.

Dus hop ik naar het bloedprikcentrum, even snel bloed laten prikken en weg.
Helaas liep het iets anders en werd ik na het bloedprikken zo duizelig dat ik flauwviel, heb daarna nog dik een uur op de bank gelegen, met mijn benen omhoog voordat ik weer uberhaupt rechtop kon zitten. De prik-mevrouw was zo bezorgd dat ze wilde dat ik opgehaald werd door mijn dokter (die geen tijd had om me te komen halen?).

Eenmaal zelf naar de huisarts toe gewaggeld, kwam ik na een halfuur aan de beurt, en gooide ze het op overgevoeligheid en dat het waarschijnlijk niks was, en wel vaker voorkwam bij jonge vrouwen, en toen mocht ik weer naar huis.

Echter is dit de eerste keer dat ik flauw ben gevallen in mijn hele leven, en bloedprikken ging vroeger ook altijd goed.
Voor vorig jaar heb ik uberhaupt nog nooit zwart voor mijn ogen gehad.

Ik zit me nu thuis flauwtjes te voelen en heb ook een vrij dubbel gevoel... wat moet ik hier nu mee?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:13

Heb je ook b12 laten prikken?
Ik vind dat een HA nooit kan zeggen dat je niks mankeert als je nog niet van top tot teen onderzocht bent. Hij kan toch ook niet in je lichaam kijken. En ze gooien tegenwoordig alles op stress als ze het even niet weten. Dus als jij het gevoel hebt dat je echt iets mankeert dan moet je er gewoon op staan dat je onderzocht wordt. En laat je dan maar doorsturen naar een internist.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:30

Ik heb het zelf ook gehad in een stressjaar. Ik kon 3 truien aantrekken, niets hielp :n

*edit* ik zie je huisartsenavontuur. Ook in dat stressjaar kon ik medisch haast niks hebben :? viel bijna flauw ook, terwijl ik nooit flauwval.

Ik zie herkenningspunten. Maar om te beweren dat het alleen psychisch is durf ik niet zomaar hoor :n
Psychische problemen kunnnen overslaan op je lichaam natuurlijk.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:44

Ik heb precies dezelfde klachten, ik dacht al dat ik gek was! Ik zit nu binnen, het is 19,5 graden in de kamer en ik heb twee truien aan en alsnog koude vingers. Op de scooter en bij de paarden is helemaal een crime want dan zit ik écht helemaal ingepakt en ik kom altijd weer thuis met rode plekken op mijn bovenbenen/armen die pas in de loop van de avond weer weggaan. (duurt dus echt wel 3 a 4 uur na het binnen zitten met kruik!)
Mijn gewicht is normaal volgens het BMI en mijn temperatuur heb ik gister gemeten en toen was die (binnen) 36,3 graden.
Ik ben vaker duizelig dan normaal maar verder eigenlijk geen problemen als hoofdpijn of flauwvallen.

De gouden tip hoor ik graag!