Heeft er iemand ervaring met EMDR?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Heeft er iemand ervaring met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 22:33

Ik heb in mijn leven (meerdere) trauma's opgelopen. Hoe en wat doet even niet ter zaken, maar ga waarschijnlijk in therapie voor het verwerken van een of meerdere trauma's. In dit geval heb ik het over EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing). Heeft toevallig hier iemand ervaringen mee heeft het geholpen enz? Iedereen zegt dat ik het gewoon moet doen dat het zeker de moeite waard is, maar er zit ook een leuk prijskaartje aan om het zo te zeggen. Degene schat dat ik tussen de 5 a 10 behandelingen van 1.30-1.45uur nodig heb. Het kost per uur €150,-. Vandaar wil ik graag eerst iets meer weten voordat ik ja zeg.

Ier

Re: Heeft er iemand ervaring met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:39

Is er geen manier om dit (misschien) via je verzekeraar vergoed te krijgen? Je kunt het altijd is proberen. Misschien via ''doorverwijzing'' van je dokter? Verder geen ervaring ermee.

Maar veel succes en sterkte.. :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:48

Ik heb EMDR in mijn studie erbij gehad.
Ik heb hypnotherapie gedaan (studie) en veel sessies ondergaan.
EMDR werkt inprincipe hetzelfde alleen door middel van je ogen naar links en rechts te bewegen, of door geluidjes in je linker en rechter oor te laten horen (zacht geluid) zorg je ervoor dat BEIDE hersen helften aanwezig zijn en gestimuleerd worden en je dingen dus verwerkt.

Ik moet zeggen dat ik het een hele boeiende methode vind en de sessies die ik heb gedaan soms sneller gaan dan alleen met hypnotherapie.
Het ligt niet alleen aan de methode. Het ligt ook aan je therapeut en of dat klikt! Als er geen klik of vertrouwen of een slechte therapeut is zegt dat niks over de therapie zelf!

Maar EMDR is zeker geen flut therapie methode.
Ik heb mooie dingen zien gebeuren en doordat je met beide hersenhelften werkt het vaak sneller en blijvend.
Maar voordat ik te horen krijg dat je miss voor niks 150,- uit hebt gegeven is het belangrijk om bij jezelf na te gaan of jij diegene vertrouwd voordat je eraan begint ;)
Ps: zover ik weet zijn er veel erkende hypnotherapeuten (die ook met EMDR werken) en kan je het declareren bij je ziektenkosten verzekering. Ligt aan je verzekering natuurlijk maar de moeite waard om na te kijken :)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 22:50

Nee de verzekeraar vergoed dit niet.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:05

[MW] Ervaringen met EMDR?

Kijk hier eens..

Zit je bij een psycholoog?
Ik heb het toen via mn psycholoog gedaan/gekregen, hoe je het wil noemen.
Werd bij mij toen nog vergoed.. Tot mn 21e..
Hoe oud ben je?

Het heeft bij mij uitstekend geholpen, ik had het ook erg moeilijk, veel dingen mee gemaakt in mn jeugd, scheiding, jarenlang misbruik, aanranding enz.

Het is niet zo dat je het vergeet na die 10 sessies, maar ik heb het heel goed een plekje kunnen geven!
Ik had erg veel last van hoofdpijn, angstaanvallen enz.
Dit is allemaal over gegaan.
Tuurlijk heb ik nog wel eens een mindere dag, of een kleine terugval, maar het heeft mij echt geholpen het te verwerken!
Laatst bijgewerkt door NatassJa op 12-02-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:06

Jammer zeg!
Maar goed, ik kan wel eerlijk zeggen dat als je een sessie hebt gedaan en het is een goede geweest dat het zeker het geld waard is.
En je kan heel veel informatie krijgen van mensen met goede of slechte ervaringen maar je weet pas het of het wat voor je is als je het probeert ;).

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:42

Ik heb dit gehad, maar ik heb er niets aan gehad!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:31

[LZP] > [MW]

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:12

Ik heb dit inderdaad ook gehad. En het heeft wel wat geholpen, maar andere dingen sloegen bij mij beter aan.
Het beloofd voor mijn gevoel veel en veel meer dan dat je ook daadwerkelijk voor terug krijgt.
Maar nogmaals, dat is hoe ik het ervaren heb, er zijn ongetwijfeld mensen waar EMDR ontzettend goed bij aanslaat en waarvoor het echt een verademing is.

Ik had trouwens het geluk dat mijn (erkende) schoolpsycholoog dat kon. En daar heb ik dus nooit een cent voor hoeven te betalen :).

Sterkte ermee iig!