OCS ? (Obsessief-compulsieve stoornis)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YentlKG

OCS ? (Obsessief-compulsieve stoornis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:07

Hoi bokkers,

mijn zus heeft sinds ongeveer 2 jaar last van 'tikken' maar langzamerhand werden ze sinds een halfjaar geleden enorm erg. 10 x aan een deur trekken, niet normaal vaak controleren of de oven en bv het gas uitstaat. Verwarmingknopje oneindig lang heen en weer draaien en ga zo maar door. Zo doet zij er bijvoorbeeld een uur over dat ze daadwerkelijk in bed ligt - en ook kan slapen. Als ze sommige dingen niet doet dan krijgt ze angsten dat er wat zal gebeuren met iemand of haarzelf. Zo komt ze me 3 x een kusje brengen voor ze gaat slapen, drukt nog 1000000x op een knopje van de telefoon en nog een paar 100 x klapt ze haar mobiel open en dicht.
Het begon heel rustig en ze vertelde het ook nooit totdat ze tot een tijd geleden in huilen uitbarstte omdat ze er zo ontzettend moe van werd en het eigenlijk (natuurlijk!) helemaal niet wou. Nu barst ze regelmatig in huilen uit omdat het gewoon geen doen is voor haar. Ze gaat bewust niet voor haar auto rijbewijs en ook op de scooter gaat het soms al de verkeerde richting op. Het zelfde met haar stage, ze mag bijvoorbeeld van haar zelf bepaalde schoenen er niet naar toe aan doen omdat er anders iets 'zal gebeuren'.
Het is moeilijk uit te leggen maar alles waar wij nog geen seconden over doen of nadenken doet zij heeel lang over en krijgt er ook angsten bij.
Mijn vader is 8jr geleden overleden aan een plotseling ongeluk en toen stond mijn mams er alleen voor met 3 kleine koters.Mijn moeder is 2 jaar geleden opgenomen in een ziekenhuis omdat ze overspannen was en een burn-out had, omdat er afgelopen jaren meerdere familie-leden zijn overleden en ook in het privéleven niet zulke leuke dingen gebeurden. Het gaat nu veel beter maar het blijft nog best wel wisselend.
Mijn zus kan hier niet goed mee overweg en voelt zich ook voor meerdere dingen schuldig bijvoorbeeld voor de dood van mijn vader omdat hij verongelukte op de dag dat zij jarig was. Ze heeft denk 4 jaar geleden ook bij een groep gelopen voor kinderen die hun ouder zijn verloren oid en daarnaast bij een mevrouw. Nu loopt zij,omdat ze die tikken kreeg bij een psycholoog, hier komt ze maar zelden.
Mijn broer en ik kunnen er wat beter mee omgaan, ik heb zelf ook in een groep gelopen ivm spanningshoofdpijn en migraine maar dat was niet echt iets voor mij.
Bij de meneer waar mijn zus loopt is een net verslagje gemaakt over mijn zus en het eea maar eigenlijk houdt het daar ook zo'n beetje op.
Nu zit ik dus lekker op mijn dooie gemakje gister bank te hangen en een beetje Oprah te kijken. Hier ging het dus over mensen met een ernstige vorm van OCS. Toen ik dat zag schrok ik behoorlijk. Mijn moeder er snel bijgehaald en we hebben met open mond voor de tv gezeten.
Ook dezelfde tikken, angsten en alles moet staan zoals het altijd staat.

Nu wil ik vragen of iemand hier op bokt, of wellicht een kennis heeft, die last van OCS heeft en misschien wat meer informatie erover wilt/kunt geven en eigen ervaringen met ons wilt delen? Wat je hebt gedaan etc etc ?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:14

Ik heb het ook, in mindere (naja, minder hinderlijke) mate.
Laten we 1 ding voorop stellen, er is géén pil die dit soort dingen verhelpt.. Het enige wat je zus kan proberen is de tik die ze op dat moment heeft vervangen door iets anders, minder storends.
Ik heb zelf iedere paar weken iets anders, vooral trekjes in m'n gezicht, en al heb ik er geen last van, de vraag 'waarom knipper je zo met je ogen?' wordt je op een gegeven moment ook zat. Toen ik in een periode zat dat ik continu druk op mn stembanden zette (wat dus een piep-geluid maakt) heb ik, steeds als ik de 'drang' op voelde komen, met mn tenen gewiebelt. Voor iemand die er geen last van heeft lijkt dit misschien raar, maar voor mij was het echt een oplossing. Met je tenen wiebelen is immers (meestal) minder opvallend dan heftig met je ogen knipperen of een geluid maken.

Ik zeg niet dat dit je zus ook helpt, maar het is het proberen waard lijkt me :)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:20

ik kan je niet echt helpen

maar ik heb wel een forum voor je
waar ervaringen staan van mensen die ocs hebben of andere neuroses

ook zijn er mensen actief die het zelf niewt hebben maar wel familie zijn

misschien heb je er wat aan om het door te lezen

http://www.fobiechat.nl/forum/index.php ... 737bd0adfa

YentlKG

Re: OCS ? (Obsessief-compulsieve stoornis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:26

Fijn dat er al 2 reacties zijn.

Vanillia ik kan me vinden in jou reactie. Helaas lukt het mijn zus niet om het te stoppen aangezien ze er angsten van heeft, dus als zij iets niet doet zal er iets met haar of iemand gebeuren. Ze kan bijvoorbeeld niet zelf het licht etc beneden uit te doen want dan is ze een HELE poos beneden.
Bedankt, en idd helaas zijn er geen medicijnen voor zover ik weet.

zydeco thnx voor je link. Momenteel ligt thuis ons internet eruit maar als deze weer goed is aangesloten is het zeker iets om te lezen.