bot scheef aangegroeid -> opnieuw laten breken..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

bot scheef aangegroeid -> opnieuw laten breken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:23

Ik ben 4 jaar geleden op vakantie van een paard afgevallen. Het was tijdens een banketstaaf rondje op een paard in Denemarken voor 1 euro ofzo..
Paard schiet weg, ik heb geen teugels en geen beugels, geen houvast dus. Ik vlieg dus de lucht in en kreeg ook nog een klap na. Tijdens mijn val op de grond heb ik dus mijn arm gebroken. De breuk zat in mn bovenarm, vlakbij mn schouder. Dit kon dus niet gegipst worden, dus ik kreeg zo'n blauwe band.
En nu, zoveel later, heb ik er nog steeds last van. Tijdens het schrijven, als ik met een bal gooi/badminton etc., en als ik paardrij. Erg irritant dus allemaal.. Daarom hebben we 2 weken geleden een foto laten maken in het ziekenhuis. (Na meerdere en verschillende fysio's bezocht te hebben), en nou bleek mijn arm dus licht scheef aangegroeid te zijn. Mijn HA zei dat het waarschijnlijk de enige oplossing was om mn arm opnieuw te laten breken, goed te laten zetten en dan weer aan te laten groeien. Als dat de enige oplossing is, doe ik dat natuurlijk wel, alleen volgens mij gaat dat echt zó veel tijd kosten voor alles weer redelijk functioneerd. Ik zie zo m'n hele volgeplande zomervakantie aan me voorbij gaan. En na de zomervakantie is ook geen optie omdat ik dan aan mn examenjaar begin.

Dus mijn vraag. Zijn er meer mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt? Dus dat je arm (of iets anders natuurlijk) opnieuw gebroken/rechtgezet moest worden? Hoe was dit en hoeveel tijd heeft hier in gezeten?

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:31

Ik heb 2/3 jaar geleden mijn arm op dezelfde plek gebroken en ook mijn bot was verkeerd aangegroeit.
Ben toen geopereerd en toen hebben zijn arm opnieuw gebroken.
Ze hebben er toen 5 pinnen ingezet en daar heb ik 6 weken mee rondgelopen.
Na die 6 weken ben ik weer geopereerd en hebben ze de pinnen verwijdert.
Ik heb mijn arm gebroken rond mei dus ik heb de hele zomervakantie erover gedaan om mijn arm weer normaal te kunnen gebruiken.
Zo nu en dan heb ik er nog steeds last van ( paardrijden, zware dingen tillen enzovoort.)

Sterkte!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:37

Ik weet niet wat je toekomstplannen zijn, maar je hoeft het natuurlijk niet nu of komend jaar te laten doen. Je zou bijvoorbeeld nu ook alles uit kunnen laten zoeken, en het dan plannen voor na je examen jaar. Dan zou je het kunnen combineren met bijvoorbeeld nog een half jaartje reizen nadat de boel weer genezen is, voordat je aan je vervolgstudie begint, om maar wat te noemen.

Ikzelf heb mijn bovenarm ook gebroken gehad, die is gelukkig goed genezen maar kon ik dus niet plannen :+ . Maar wat betreft dit soort grote dingen die je kan plannen heb ik wel een grote operatie aan mijn knie gehad. Die heb ik in overleg met het ziekenhuis destijds ook bijna een jaar uitgesteld tot een moment dat het met mijn studie beter uitkwam.

Succes met je keuze, want het lijkt me niet fijn.

Sodeletuut

Re: bot scheef aangegroeid -> opnieuw laten breken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 20:22

Audi: Au, dat is wel heel lang! En hoe hebben ze je arm laten helen, want op die plek kan geen gips. Bij mij kon dat iig niet, dus ik had alleen een blauwe band. Maar het helen heeft jou dus zo'n 3 maanden geduurd?

Lalidan: Ja dat kan ook best. Maar ik heb er nu best veel last van, vooral de laatste tijd wordt het erger. Na mn examenjaar kan het natuurlijk ook best, maarja, ik heb verder ook nog geen plannen gemaakt voor daarna. Maar ik wil sowieso niet voor langere tijd weg omdat ik niet zolang zonder mn paard kan. :+

Maar ik zal er nog even goed over nadenken. Eerst maar even horen wat een orthopeed er van zegt, en dan verder denken. Want als hij me verteld hoelang het duurt dat ik weer normale dingen kan doen, heb ik al een hoop meer duidelijkheid. Dus ik wacht af.

Bedankt allebei! :)

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:04

Ik kreeg een blauwe band ( niet één die alleen om je pols zit, maar echt waarin je arm kon rusten. )

Ja, het heeft 3 maanden geduurt. ;)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:05

De rest van je leven last of een paar maanden ongemak van het opnieuw breken, ik zou het wel weten.. ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:40

Audi: Oke, dus als ik het zo snel mogelijk zou kunnen laten doen, zou het misschien al wel voor de zomervakantie klaar zijn. Maarja ik heb geen idee hoe snel je zulke singen kan laten doen.. Staan vast lange wachttijden op.

Vanillia: Ja natuurlijk, dat zal vast voor iedereen hetzelfde zijn. Maar ik kijk nu ook naar de omstandigheden en ik vraag om ervaringen. :)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:45

Ik heb hetzelfde, maar dan iets minder ingrijpends -denk ik-.. nl mijn vinger :D
Mijn rechterringvinger is november 2007 gebroken geweest en ook scheef aangegroeid. Vinger functioneert gewoonweg niet.. is lam en gevoelloos.. levert vaak hele pijnlijke situaties op als em weer eens stoot :roll: ... Dan kleurt hij meteen weer mooi blauw :o
Daarnaast is kou echt een ramp, dat lijkt vele malen erger op die vinger aan te komen dan bij mijn andere vingers.
Ik ben echt niet kleinzerig, maar ik heb écht ongemak van die r*tvinger :o

Ik ben benieuwd naar de reacties. Bij mij speelt zoiets soortgelijks ook al paar weken door mijn gedachten...

Sodeletuut, succes met je beslissing :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:51

Tja, een vinger gebruik je eigenlijk ook bij alles wat je doet, dus die is imo ook heel erg belangrijk. En als je hem ook maar even stoot en als hij dan meteen blauw wordt en pijn gaat doen, is dat ook wel erg irritant. Heb jij al een advies gekregen van een orthopeed/huisarts ofzo?

Wat ik trouwens ook heb, dat ik mn rechter(zelfde kant als breuk)schouderblad heel vaak uit de kom heb hangen, of bijna, of het voelt zo, maar hij zit iig niet op de goede plek, daarom kan ik mijn arm nooit goed ontspannen en daarom zit ik ook als een scheve gek op mn paard :=

Dankjewel Nicole, jij ook succes met je beslissing!

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:58

Ik heb mijn arm ook op dezelfde plek gebroken gehad, kon ook geen gips en heb dus een 'sling' gehad. Bij mij was hij alleen niet blauw :D
Mijn arm moest goed hangen naar beneden en dan zou het wel goed komen. 'Goed'. Het bot is scheef aangegroeid, maar dat wisten ze al van de voren, maar dat zou niet erg zijn. Ik kan nog steeds een bobbel voelen en met tennis (service), hangen aan dingen, en dingen tillen boven mijn hoofd heb ik wel een naar gevoel. Maar niet zodanig dat ik er wat aan wil laten doen.

Ik denk dat als je het opnieuw laat breken zo'n 3/4 maanden uit de sport-running bent.

Ik weet niet of je fysiotherapie hebt gehad? Dat heb ik namelijk wel zo'n 5 maanden lang gehad, elke week een sessie en dan dagelijks 'huiswerk' erbij.

Ik denk als je het opnieuw wil laten breken dat je het dan het beste niet te lang kan uitstellen, hoe jonger je bent, hoe beter en sneller het geneest. En neem na de operatie en behandelingen fysiotherapie, ik had er een schurfthekel aan, maar als ik het niet had gedaan had ik nu een slap raar armpje gehad :P

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:06

Sodeletuut schreef:
Tja, een vinger gebruik je eigenlijk ook bij alles wat je doet, dus die is imo ook heel erg belangrijk. En als je hem ook maar even stoot en als hij dan meteen blauw wordt en pijn gaat doen, is dat ook wel erg irritant. Heb jij al een advies gekregen van een orthopeed/huisarts ofzo?

Wat ik trouwens ook heb, dat ik mn rechter(zelfde kant als breuk)schouderblad heel vaak uit de kom heb hangen, of bijna, of het voelt zo, maar hij zit iig niet op de goede plek, daarom kan ik mijn arm nooit goed ontspannen en daarom zit ik ook als een scheve gek op mn paard :=

Dankjewel Nicole, jij ook succes met je beslissing!

Dank je :)

Ik heb in januari 2008 contact gehad met de HA en die adviseerde fysio. Heel knullig, vond ik dat voor díe vinger :+
Maar heeft wel wat geholpen. Spieren zijn wat sterker gemaakt, maar fysio opperde toen al: eigenlijk zou je 'em opnieuw moeten laten breken om van al het ongemak af te zijn. Maar toen had ik zoiets van: :oo
Ik had toen nog niet zoveel overlast ervan ervaren, dat ik zoiets had van: valt eigenlijk wel mee.. Je denkt ook steeds: wordt vast beter als ik even wacht :+ Maar ik blijf wachten :P

Maar het wordt eigenlijk steeds erger, dat de vraag bij mij steeds meer opspeelt... En ik het ongemak daarna voor lief neem, alles voor het normaal functioneren ;)

Je zal het vast herkennen, heel vervelend allemaal! :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 22:10

Muisbal: Tja ik voel het dus ook met alles wat ik doe. Met schrijven op school, en dat moet veel. Met paardrijden, en dat doe ik veel en met alle andere sporten waarbij je je armen gebruikt. Ik voel het nu ook omdat ik aan het typen ben.

Dat ik uit de sport-running ben vind ik niet zo;n probleem. Mijn plannen voor de zomer zijn een weekje Barcalona in Juni en een weekje grondwerktraining met mn paard, en nog een weekje weg met mn paard. Intensief sporten doe ik nu toch niet, dus dat is het probleem niet, maar ik wil niet mn hele zomervakantie aan me voorbij zien gaan, snapst? :)

Ja, ik ben eerst naar een fysiotherapeute geweest die werkte met een soort van stralingen. Heeft geen donder geholpen. En toen ben ik naar een normale&manueel therapeut geweest, alleen die kon me dus ook niet helpen met mn arm..

Het is inderdaad waar dat het hoe vroeger hoe beter is, en als het zo snel mogelijk kan, wil ik het ook zo snel mogelijk doen. Maar toch heb ik mijn vakantie's/ontspanning en leuke dingen wel nodig.

Maar hoe zit dat dan precies. Als je je arm weer mag bewegen, wat kan je dan? Is dat net als toen je je arm gebroken had of anders? Want het ging bij mij volgens mij best snel. Ik kon eerst mn arm niet strekken, dat weet ik nog wel. Maar het werd wel snel weer beter, maar dat zal wel anders zijn als hij geopereerd wordt enzo. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 22:12

Nicole: Ik herken het inderdaad heel goed. Want bij mij heb ik ook het idee dat het alleen maar erger wordt. Dat is mede omdat ik wel intensief leef.. Dus tja, dan denk ik.. Dan maar hoor.. Alleen ik vind het zo rot dat ik dan mn hele zomervakantie weggooi eigenlijk..

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:54

Sodeletuut schreef:
Audi: Oke, dus als ik het zo snel mogelijk zou kunnen laten doen, zou het misschien al wel voor de zomervakantie klaar zijn. Maarja ik heb geen idee hoe snel je zulke singen kan laten doen.. Staan vast lange wachttijden op.

Vanillia: Ja natuurlijk, dat zal vast voor iedereen hetzelfde zijn. Maar ik kijk nu ook naar de omstandigheden en ik vraag om ervaringen. :)

Ja, ik zou het zo snel mogelijk gedaan hebben!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 06:54

Tja, die zomervakantie: Er komen nog zoveel zomervakanties..... Daar zou ik echt niet te moeilijk over doen hoor!!
Ik heb in 2007 in mei mijn bovenarm gebroken: weg zomervakantie!! En in 2005 heb ik me dus in juni aan mijn knie laten opereren: wederom weg zomervakantie. Het is maar net wat je belangrijker vind. Persoonlijk zou ik niet zo zwaar aan die zomervakantie tillen: je kan nog prima buiten zitten, en al je nog een vervolgstudie gaat doen komen er nog wel meer vakanties.
Maar goed, dat is mijn mening.
En na je examenjaar ben je vroeg klaar, heb je vroeg vakantie. Dan kan je na dit hele gebeuren ook nog wat van je vakantie meekrijgen.

Het is niet leuk, maar dit soort dingen zijn nooit leuk. Maar als je er zoveel last van hebt als jij beschrijft, kan ik eigenlijk maar 1 ding bedenken: hoe eerder je het doet, hoe eerder je er vanaf bent. Dan zou ik het toch echt wel weten!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:34

Lalidan: Nou, weet je wat het is? Ik heb dingen ingelpanned die voor mij wel erg belangrijk zijn. Ik wil een training gaan doen met mijn paard, en daar kan ik niet te lang meer mee wachten omdat ik nu niks met haar kan en ze me de baas wordt. Daarom wil ik daar zo snel mogelijk wat aan doen, en daar is de zomervakantie perfect voor. Ten tweede heb ik dit jaar de unieke kans om met school naar Barcalona te gaan, je wordt daarbij namelijk uitgeloot en daarbij heb ik dus veel geluk gehad, en ik wilde ook nog een week weg met mn paard en mn vriendin. Dat soort dingen zijn voor mij erg belangrijk..

Maar toch, ik ga het inderdaad gewoon zo snel mogelijk laten doen. Ik heb een afspraak staan voor 6 maart, dus dan hoor ik meer. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:30

Dat je het dit jaar niet meer wil laten doen begrijp ik, maar volgend jaar zomervakantie zou toch kunnen?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:07

Sodeletuut, heel veel succes.
Ik denk dat het altijd ongelegen komt. Maar hoop dat je het juiste moment kan vinden! :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 14:00

Lalidan: Ja dat kan inderdaad ook. Ik zal nog wel even overleggen in het ziekenhuis en thuis enzo. :)

Nicole: Dankjewel!
En het zal inderdaad altijd ongelegen zijn.

Iedereen bedankt voor jullie hulp!