Kraakbeen in knie beschadigd (2007): Nog steeds last

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dewii

Kraakbeen in knie beschadigd (2007): Nog steeds last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:52

Hallo Bokkers :)

In November 2007 ben ik tijdens gym van de trampoline afgevallen, en tussen de trampoline en de dikke mat gevallen. Hierbij verdraaide ik mijn rechterknie. Ik kon toen niet staan, maar had verder geen pijn. Ik heb er geen ijs op gedaan, ik dacht dat dat niet nodig was. Daarna heb ik een paar weken in de rolstoel gezeten, op aanraden van de dokter. Ik heb ook rontgenfoto's laten maken. Omdat daar niets op te zien was, verwezen ze mij door naar een andere arts, waar ik een MRI-scan heb laten maken. Hieruit bleek dat er flink wat vocht in de knie zat (dat is overigens nu weg :) ), en het kraakbeen beschadigd was. Na de rolstoel heb ik ook nog een tijdje op krukken gelopen. De dokter vertelde me dat het na een jaar misschien over zou zijn, maar dat kon ook na 2 jaar zijn. Omdat ik in de groei zit (ik ben overigens 14 jaar, wordt 27 april 15), zou het kraakbeen weer kunnen herstellen, vertelde hij me. Ik heb ook een tijdje bij de fysiotherapeut getraind, en dat hielp wel, maar nu zitten we in begin 2009, en nog regelmatig zak ik door mijn knie en heb ik er pijn aan.

Is het verstandig om weer naar de dokter te gaan, of moet ik gewoon afwachten en maar zien of het overgaat? En heeft er iemand nog tips waardoor ik mijn knie evt. zou kunnen versterken of zorgen dat ik er minder vaak doorheen zak/pijn aan heb?

Groetjes, Dewi

*Edit: Ik heb gemerkt dat er ook een aantal bultjes in mijn knie zitten, die ik in de andere knie niet heb. Een daarvan beweegt door de hele knie heen (ja, het klinkt heel raar).

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:39

Ik zou wel even naar de dokter gaan.
Heb zelf veel ervaring met los kraakbeen in de knie, mijn rechterknie daar heb ik al 2 kijkoperaties aan gehad omdat ze op de MRI niets konden zien en beide keren zat er los kraakbeen.
Verleden jaar toch maar weer eens een foto van de knie laten maken omdat ik er telkens doorheen ga en pijn heb, en bleek dat ik nogal wat losse stukjes in de knie heb maar ook dat mijn knie nu echt versleten is.
Opereren om schoon te maken wil ik voorlopig niet want elke keer als ze de knie open maken word het zwakker.
Ik weet niet of op jonge leeftijd het kraakbeen echt weer aangroeit maar ik ben al wat ouder en het groeit dan niet meer aan met als gevolg dat er geen kraakbeen meer in de knie zit en de botten over elkaar heen gaan wat dus de slijtage veroorzaakt.

Dewii

Re: Kraakbeen in knie beschadigd (2007): Nog steeds last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 15:17

:j Oke, ik heb nog geen kijkoperaties gehad. De dokter heeft het er wel over gehad, maar uiteindelijk toch niet gedaan. Ik denk dat ik toch maar even naar de dokter ga dan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:31

Ik heb ongeveer 6 jaar geleden mijn knie ontwricht gehad, op het moment dat hij nog ontwricht was heb ik mn knie gezien (misselijkmakend) en toen ik mijn knie weer strekte schoot hij weer terug als het ware.

Ever since then heb ik zeg maar altijd last gehad van deze knie, bij elke beetje vreemde beweging die ik maak schiet hij er dan uit, het is nu zelfs zo dat ik er alleen nog maar van schrik en het niet echt pijn meer doet.

Ik heb fysiotherapie gehad door de spieren om mijn knie heen sterker te maken, je kan natuurlijk niet je hele leven bij de fysio blijven lopen, dus toen ben ik hier gestopt en nogsteeds heb ik last van deze knie dat hij er steeds uit schiet als het ware. Ik kan alleen geholpen worden door mijn kniebanden strakker te laten maken omdat deze natuurlijk onwijs zijn uitgerekt. Ik heb hier eigenlijk helemaal geen tijd voor dus ik neem op dit moment eigenlijk alles voor lief. O:)

Ik weet niet of jij hetzelfde hebt gehad, maar áls je de kans hebt zou ik er zeker wat aan laten doen. :o

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:08

Ik doe de opleiding fysiotherapie en we zijn toevallig met dit soort letsels bezig :)

Ik heb eigenlijk nog niet gehoord dat kraakbeen zich nog kan herstellen op een jonge leeftijd. Misschien is dat wel zo hoor, maar heb ik dat gewoon nog niet geleerd.
De bobbel die door je hele knie heen beweegt klinkt als vocht.
En dat je regelmatig door je knie heen zakt en pijn hebt, klinkt als een instabiliteitsprobleem. Dan zijn de spieren en banden in je knie niet sterk genoeg om alle bewegingen aan te kunnen. Je zegt dat je wel een tijdje bij de fysio hebt gelopen. Was het daarna helemaal over? Of had je toen je er weg ging nog steeds last van dat je er door heen ging?

Als ik jou was zou ik even terug naar de huisarts gaan. Misschien dat fysiotherapie (ja, nog een keer) je kan helpen met de instabiliteit van je knie. Het klinkt in ieder geval niet als een gezonde knie, dus een bezoekje kan nooit kwaad ;)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:21

Het was daarna wel een tijdje wat minder, maar na een tijdje ging ik er wel weer doorheen. Ik denk dat ik de fysio maar weer eens ga opzoeken dan :P Bedankt voor jullie reacties :)

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:25

Hebben ze ooit weleens een mri laten doen van je knie? Klinkt inderdaad als instabiliteitsprobleem. Dat kan komen doordat de actieve stabilisatoren (spieren) of je passieve stabilisatoren (stand van gewricht, banden etc) niet optimaal zijn. Hebben ze je knie wel eens uitgebreid getest (neem aan bij de fysio maar je weet het maar nooit).

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:32

Citaat:
Omdat daar niets op te zien was, verwezen ze mij door naar een andere arts, waar ik een MRI-scan heb laten maken.

Ik heb wel een MRI-scan gehad :) . Daar zeiden ze dat het kraakbeen beschadigd was. Ze hebben 'm wel getest en het bleek ook dat ik de rechterknie (waar de blessure zit) veel verder kon strekken en buigen e.d. dan de linkerknie.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:03

ga toch even naar de dokter dan weet je het zeker!!!
straks zit je er heel lang mee...!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 07:48

ik heb 2 jaar geleden mijn rechter knie zwaar gekneust, nu heb ik vorig jaar mijn linker knie zwaar gekneust, dat was allebij in de vakantie maar ik wou niet naar de dokter omdat ik toen ik 6was mijn kaak heb gebroken moest ik naar dezelfde dokter en die zij ja haal het bloed er aar af en laat het maar dicht groeien, toen zijn we naar tilburg gegaan en daar ben ik geopereerd, dus nu had ik geen zin om weer naar die dokter te gaan. dus ben er gewoon mee gaan lopen voor zo ver het kan en heb er nu nog steeds best veel last van! :(
vooral als ik de trap op ren en als je gewicht op een been zet, of als ik ren dat het heel zeer doet!
als ik jou was zou ik langs de huis arts gaan, anders loop je er over een paar jaar nog mee! ;)
(sorry voor het lange verhaal)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:31

Doe je nog steeds de oefeningen van de fysio?
In jouw geval klinkt het alsof alles te slap is, trainen, trainen en trainen van de juiste spieren kan je probleem aanzienlijk minder maken.
Ik heb ook nog nooit gehoord van kraakbeen dat zich opnieuw vormt (dat is nl. de enige manier van herstellen).

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:23

:n Ik heb de oefeningen destijds wel gedaan maar nu niet meer omdat het niet zo veel meer hielp.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:46

Ik heb ook een kraakbeen probleem in mijn knieen. Loop er al mee vanaf mijn 10e. Maar bij mij hersteld het zich echt niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:52

Klinkt als Retro pattelaire chondro pathie!
Dit betekend dat je kraakbeen achter je knieschijf ruw is ofwel niet meer 'spoort', en dit voel je in je bewegingen en met kracht zetten.

Heb ik ook, al vanaf 12 ofzo!

Je kan er overheen groeien, bij mij is dat ook deels gebeurd, maar heb nog steeds af en toe last!

met fysio zou het over moeten gaan, maar ik heb daar de zelfdiscipline niet voor!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:52

Ik heb morgenmiddag een afspraak met de huisarts, eens even kijken wat ze deze keer zegt :) .

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:36

Sorry voor de dubbelpost maar ik kan hem niet meer editten (ook wel logisch, maar goed :P ).
Ben dus naar de huisarts geweest, mijn verhaal vertelt en ze gaat een fax sturen naar de orthopeed waar ik destijds ook ben geweest, die moet er dan maar naar kijken..