Brug of wortelkanaalbehandeling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Brug of wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:18

Na een poos niet naar de tandarts te zijn geweest heb in het kader van de goede voornemens een afspraak gemaakt met een nieuwe tandarts. Zij heeft een kaakfoto gemaakt, waaruit bleek dat een kies die eigenlijk dood had moeten zijn (wortelkanaalbehandeling) nog in leven was. 1 wortel is nog intact, en daar zit een kleine ontsteking boven.
Een nieuwe wortelkanaalbehandeling zou mogelijk zijn. Echter is deze hoogstwaarschijnlijk flink pijnlijk, omdat de ontsteking nagenoeg in de kaak zit. Ook is het niet zeker of dit gaat lukken. Andere optie is de tand verwijderen en een brug laten plaatsen.
Tsja helemaal overdonderd door dit verhaal heb ik in eerste instantie gekozen voor het verwijderen van de tand. En gisteravond maar eens wezen kijken wat een brug nou eigenlijk is. Tsja en van wat ik toen las werd ik niet echt vrolijk. Je moet daar toch min of meer twee tanden voor opofferen, daar moet een kroon op. Ik heb best een heel erg gaaf gebit, en het verlies van dan drie tanden zie ik eigenlijk niet zitten.
Nu mijn vraag.
Zijn er andere mogelijkheden voor een brug? 1 die bijvoorbeeld min of meer los hangt.
Zou een kaakchirurg op de 1 of andere manier die tand toch nog kunnen redden?
Wat zijn de kosten voor een brug voor 1 tand? Ik ben wel aanvullend verzekerd, maar moet toch 80% betalen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:45

Een wortelkanaal behandeling is goedkoper dan een brug (denk bij een wortelkanaal behandeling aan ongeveer €250), mocht het nou zo zijn dat de behandeling mislukt en je een brug nodig bent ben je natuurlijk wel dubbel zo duur uit..

Ik weet niet of het achterin je mond zit of bij je voortanden? Als het voorin zit zou je kunnen denken aan een etsbrug, hiervoor hoeven de buurtanden alleen maar een klein beetje beslepen worden en worden er vleugeltjes aan de achterkant 'geplakt'.

Ook vind ik het een raar verhaal dat jou tandarts jou deze keuze geeft zonder jou goed te informeren naar de voor en nadelen van jou keuze en je te vertellen wat nou precies een brug is..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:11

Dank je wel. Ik kreeg min of meer te horen dat een wortelkanaalbehandeling duurder zou zijn, en dat vond ik al zo vreemd. Omdat ik deze al een keer eerder heb gehad. Toen ben ik mij niet lam gesproken van de prijs, en inderdaad 250 euro is best te doen. Ik las ergens dat een brug wel 1600 euro zou kosten?
Tsja ik was redelijk overdonderd. De tandarts zie ik al niet zitten en dan ben je toch minder 'gebekt' dan in het dagelijks leven.
Over die etsbrug heb ik ook iets gelezen, maar dan moet er dus ook aan mijn gezonde tanden worden geslepen.
Het is een kies, de derde van voor. Dus het is ook geen optie om het open te laten.
Ik heb nog geen concrete afspraak gemaakt, maar ga wel om meer informatie vragen. En misschien is het mogelijk om een wortelkanaalbehandeling te doen vanaf de kaak? Zeg maar van bovenaf, via de kaakchirurg?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:24

Probeer de tand te redden, bruggen zijn duurder.
Als de wortelkanaalbehandeling goed is uitgevoerd en er een ontsteking onder zit, kan er een apexcurretage uitgevoerd worden. Als de kanaalbehandeling niet goed is uitgevoerd moet eerst die behandeling gedaan worden, en eventueel daarna de wortelpunt worden schoongemaakt, en dat kan bij de kaakchirurg.

Maar probeer je eigen tanden zo lang mogelijk te behouden. Bruggen houden niet eeuwig, en zijn veel duurder. En als er wat met een van de pijlers van de brug gebeurt, ben je de hele brug kwijt.
Mocht je de kies kwijtraken, zou ik eerder denken aan een implantaat (ook al is dat duurder) dan aan gezonde kiezen te komen.

Maritdegroot

Re: Brug of wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:56

ik wou net zeggen! een brug is veeeeeel duurder! Maar als er al een wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd kun je ook voor de optie kaakchirurg kiezen! Dan voeren ze een apexresectie uit! Als ik jou was zou ik zo lang mogelijk je eigen tanden en kiezen houden. Een brug houdt wel heel lang, maar niet eeuwig! Mijn mening en van veel andere tandartsen is je eigen tanden te houden! Ik zou gewoon naar de kaakchirurg gaan en dus die apexresectie laten uitvoeren!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:00

Dank jullie wel!
Ik ben er wel over uit denk ik. Geen kies kwijt, dat is de beste oplossing. Ik heb overigens drie keer een wortelkanaalbehandeling op deze kies gekregen, sterke kies :D 1 wortel wil dus blijkbaar niet dood, ik hoop dat dat de kaakchirurg daar wat aan kan doen.
Ik moet over twee weken weer naar de tandarts, en ga dit allemaal overleggen. En eis dan waarschijnlijk gewoon een verwijsbrief naar de kaakchirurg (is dit te eisen??).
Oja, is het vreselijk pijnlijk....vast wel :o
En is er nog een ander pijnbestrijdingsmiddel dat goed werkt anders dan ibuprofen, ik kan daar nl niet tegen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:03

Ja ik zou als ik jou was ook een wortelkanaal behandeling doen, ik heb er ook al 2 gehad en ze zijn rond de 200 euro? Je houdt dan toch je eigen tand maar hebt er verder (mijn ervaring)geen last meer van.
Ik gebruikt altijd ibuprofen maar op een gegeven moment helpt dat ook niet meer, een collega heeft ooit iets verteld over andere pijnstillers nog sterker geloof ik dan ibu alleen weet de naam niet meer :o

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:09

Ik zou dan denk ik ook eerder kiezen voor een wortelkanaalbehandeling als een brug.
Mijn ouders hebben ook wel wat bruggen en kronen in hun gebit en dan laat er af en toe eens eentje los. Lopen ze weer met een fietsenrek rond en moeten ze weer naar de tandarts om het weer vast te laten zetten.
Zo lang mogelijk sparen je eigen tanden.

En inderdaad: misschien is een apexresectie ook een optie bij de kaakchirurg. Maargoed, dat moet die tandarts dan wel zelf zeggen wat beter is: of het nog met een wortelkanaalbehandeling te doen is of dat het via een apexresectie moet.

Sterkte!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:25

Inderdaad kiezen voor een wortelkanaalbehandeling. Is vele malen goedkoper dan een brug plus dat je inderdaad de kiezen ernaast (de pijlers) intact houdt.

Vreselijk pijnlijk hoeft het helemaal niet te zijn hoor. De één heeft pijn terwijl er nauwelijks een ontsteking is, de ander heeft geen pijn bij een dikke ontsteking. Is van te voren niets over te zeggen.

Als je de kies uiteindelijk toch verliest zou ik volgend jaar een andere vezekering kiezen. En dan bijvoorbeeld Menzis met pakket 4 voor tandheelkunde. Je krijgt dan 80% vergoed. En dan zou ik eerder voor een implantaat kiezen. Als de pijlers gaaf zijn is het hartstikke zonde om er een brug op te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:35

Coby schreef:
Dank jullie wel!
Ik ben er wel over uit denk ik. Geen kies kwijt, dat is de beste oplossing. Ik heb overigens drie keer een wortelkanaalbehandeling op deze kies gekregen, sterke kies :D 1 wortel wil dus blijkbaar niet dood, ik hoop dat dat de kaakchirurg daar wat aan kan doen.
Ik moet over twee weken weer naar de tandarts, en ga dit allemaal overleggen. En eis dan waarschijnlijk gewoon een verwijsbrief naar de kaakchirurg (is dit te eisen??).
Oja, is het vreselijk pijnlijk....vast wel :o
En is er nog een ander pijnbestrijdingsmiddel dat goed werkt anders dan ibuprofen, ik kan daar nl niet tegen.

Sommige kiezen hebben niet twee maar meerdere kanalen waar een zenuw doorheen loopt. Daarom werken sommige tandartsen tegenwoordig ook met een vergrootglas/microscoop, omdat je die extra kanalen niet altijd even goed ziet.
Laat je doorverwijzen naar de kaakchirurg als je normale TA niet met microscoop kan werken, er zal bij jou waarschijnlijk nog een ander kanaal zitten, want als de boel niet bekeken is na drie keer zou dat weleens het geval kunnen zijn.
Bij een Apex curretage zullen ze moeten snijden, en loop je een paar dagen met hechtingen rond. Maar als dat betekend dat je je kies kunt houden, zou ik dat er wel voor overhebben.
En er zijn vast wel andere pijnstillers te krijgen dan Ibuprofen...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:39

Cassidy schreef:
Laat je doorverwijzen naar de kaakchirurg als je normale TA niet met microscoop kan werken, er zal bij jou waarschijnlijk nog een ander kanaal zitten, want als de boel niet bekeken is na drie keer zou dat weleens het geval kunnen zijn.

Of 2 extra kanalen.... Blijken het er opeens 5 te zijn ipv 3. Wij doen de meeste behandelingen (zelfs controles) met behulp van een microscoop en er gaat een wereld voor je open...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:54

Ok het voordeel van bokt/internet, je leert iedere dag bij. Ik dacht altijd aan twee wortels, meer niet. Maar inderdaad, wortelkanaalbehandeling geeft het zelf al aan.....
Ik heb deze tandarts juist gekozen omdat ze juist een nieuwe, moderne kliniek waren. Maar geen microscoop helaas.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:41

Coby schreef:
Ok het voordeel van bokt/internet, je leert iedere dag bij. Ik dacht altijd aan twee wortels, meer niet. Maar inderdaad, wortelkanaalbehandeling geeft het zelf al aan.....
Ik heb deze tandarts juist gekozen omdat ze juist een nieuwe, moderne kliniek waren. Maar geen microscoop helaas.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Molaar
De kiezen met 5 kanalen waar ik het over had waren allen bovenkiezen.
Inderdaad jammer dat ze geen microscoop hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:44

Mijn zus had een snijtand (bovenkaak) met meerdere kanalen, wat ik heb begrepen waren het er 3. Ook daar meerdere keren een kanaalbehandeling, zonder blijvend resultaat. Uiteindelijke behandeling bij een TA in Belgie (Brussel), mijn ouders wonen daar.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:37

Ok over een paar minuten naar de tandarts. Voor het vullen van het gaatje, dan zal ik haar ook het 'goede' nieuws vertellen dat ik mijn tand niet wil laten trekken. Hmmmm, dus kijken wat er van vindt.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:40

ja, idd! Het zou zonde zijn, want misschien valt er nog wel wat te redden jah! En een apexresectie zou ook wel een goede optie zijn, aangezien dit nooit gebeurd is!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:55

Terug van de tandarts, met een compleet verdoofde rechterwang. Voor die apexresectie kon ze geen verwijsbrief schrijven. Het probleem zit hem in het midden van de wortel, en dat wil dan niet? Vandaar dat ik binnenkort opnieuw een wortelkanaalbehandeling doe, zucht.....

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:39

Tja, dan is er misschien een extra kanaaltje maar het is wel een goede beslissing van je om weer een wortelkanaalbehandeling te doen. Wil dit ook niet dan kun je er altijd over nadenken om hem te laten trekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:58

Ik zou een second opinion aanvragen...