Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
maikeltje schreef:Er schijnt een nieuwe behandelwijze te zijn voor mensen met COPD.
In Breda schijnt een longarts te zitten die een soort van ventieltjes in de longen kan plaatsen om de overtollige lucht eruit te laten lopen zodat er meer ruimte komt in de thorax. Ik heb me suf gezocht maar kan er zo niet echt iets over vinden. Deze behandelwijze is ontwikkeld op de universiteit van Leuven en schijnt nu ook in Nederland op twee plaatsen uitgevoerd te worden, oa in Breda.
Kan iemand mij helpen aan informatie? Het is een behandelwijze die (nog) niet vergoed wordt door de zorgverzekeraars maar toch wil ik er meer van weten. Alle info is welkom.
Het is een rotziekte..... Cayenne schreef:Ik heb ook COPD maar ik had hier nog nooit van gehoord.
Het klinkt wel heel interessant! Ik heb er overigens vooral last van bij inspanning en bij de overgang van warm naar koud en andersom.
maikeltje schreef:Bedankt voor de info allemaal!
Ik heb vandaag op de weblog van Brenda zitten te lezen. Heel herkenbaar allemaal en vooral ook veel bruikbare tips over praktische zaken waar je tegenaan loopt.
Trisca, de kans zit er wel in dat je een dezer dagen een pm van me krijgt. Maar voor nu even: wat is de levensverwachting na het aanbrengen van de ventielen gemiddeld genomen? En het overlijdensrisico tijdens of na de behandeling, is daar al iets zinnigs over te zeggen?
Het gaat hier om mijn moeder die eigenlijk uitgedokterd is en wanneer er niets gebeurt dan zal ze niet zoveel tijd meer hebben. Helaas is de algehele conditie erg slecht maar de CT-scan gaat beoordeeld worden om te kijken of ze uberhaubt in aanmerking zou kunnen komen. Longreducerende operatie of transplantatie is uitgesloten. Ze zal met deze ingrepen vanwege alle bacterien in haar longen vrijwel zeker komen te overlijden. Dus de ventielen zouden misschien nog een uitkomst kunnen zijn.
Djinnie, zo te lezen zit jij in dezelfde situatie als ik met je moeder. SterkteHet is een rotziekte.....
Shet4ever schreef:Mijn schoonmoeder heeft ook COPD en doet sinds kort mee aan een onderzoek van het UMCG.
Het is niet de behandeling waar je het over hebt, maar ze is er erg enthousiast over.
Ze krijgt 's nacht zuurstof via een neus-mond kapje,
waardoor de longen meer tijd hebben om te herstellen, en ze overdag meer energie heeft.
Of dit echt door de beademing komt, of doordat ze nog herstellende is van een longontsteking,
weet ik niet, maar zolang zij zich goed voelt, blijven we positief.
Voor meer info, zie de link: http://www.umcg.nl/azg/nl/nieuws/persberichten/178589?pathkey=6870