Lage rugpijn tijdens het rijden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Lage rugpijn tijdens het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:45

Wie herkent dit en heeft tips?

Ik heb last van lage rugpijn tijdens het rijden. Met stalwerk en zwaar tillen heb ik nergens last van. Enkel tijdens en even na het rijden. Het is een zeurende /vastzittende pijn. Wie herkent dit en hoe kom ik hieraf?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:46

Dit heb ik ook, maar dat komt omdat ik waarschijnlijk te gespannen aan het rijden ben.. denk ik.

newtonstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:48

heb je wel is naar je houding laten kijken op het paard ?
pijn in de onder rug kan komen door een te holle rug .
gr lesley ;)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:48

Ok. Maar van spanning tijdens het rijden heb ik geen last.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:51

Ik heb dat ook, alleen juist vooral met dingen tillen/stallen doen/bukken, en meestal na het rijden!
Ik heb toen een tijdje last gehad van knopen, en dat weg laten masseren en had toen een tijd nergens geen last meer van. Helaas is het nu weer terug..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:53

Ik heb dat ook, maar dan alleen aan het begin dat ik aan het rijden ben. Holle rug kan het goed zijn dat heb ik namelijk ook ;)

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:55

Ik heb het ook heel lang gehad. :o

Het bleek dat de spier die uit mijn bovenbeen komt beetje gekrompen was. Die zit vast aan de binnenkant van je ruggengraat in je onderrug. Doordat ik met vzh zadel reed en daarna met dressuur ging rijden. Je zit dan met langere beugel natuurlijk. Kreeg rek oefeningen van de fysio en het ging al snel beter.

Het trekt je onderrug krom. ( holle rug dus ) :P

Anoniem

Re: Lage rugpijn tijdens het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:52

*meldt zich*.
Al jaren last van,na ooit een fikse trap in de rug van een paard en omdat mijn houding niet optimaal is.
Wat je kan doen..
je zou fysio kunnen overwegen en bijvoorbeeld leren om je buikspieren goed aan te spannen. Daardoor vang je je eigen houding meer op met je buik,in plaats van met je rug.
Wat mij ook heeft geholpen is boomloos rijden.
Momenteel heb ik het soms nog,zal nooit helemaal overgaan maar ik ga af en toe naar de chiropractor en dan gaat het stukken beter.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:18

Ik ga dit topic even volgen, ik heb hier ook regelmatig last van. Ik heb een redelijk holle rug en m'n houding is niet optimaal, dus die combi zal het wel zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:51

span je je niet onbewust aan?

Ik span namelijk ook onbewust mn rug aan tijdens t rijden, ik ben daar mee bezig en mn insructrise wijst me erook op. En dat kan na afloop nog wel eens pijnlijker zijn dan anders

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:01

Ik heb het juist andersom.
Ben rug patient en heb juist met rijden geen last, maar daarentegen met uitmesten enzo des te meer.
Enige advies is zorgen dat je buikspieren sterker worden want daarmee ontlast je je rug weer.
desnoods naar de fysio die je kan helpen met oefeningen en je spieren soepel maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:03

Heb het nu ook maar mijn zadel kiept wat achterover, deze week gaat ie naar de zadelmaker.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:01

Ik heb hier ook last van gehad. Toen ik het hier met mijn instructrice over had, bleek dat ik mezelf in een zeer korte tijd een verkeerde houding had aangeleerd. Ik ving de ''schokken'' van het draven te veel op in mijn onderrug ipv met mijn buikspieren. Toen we hier een les aandacht aan besteed hadden, kwam ik na die tijd zonder rugpijn van mijn paard af.
Wat zegt je instructeur/ instructrice van dit probleem?

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:37

Ik heb toevallig vorige week weer eens gereden en heb ook last van mijn onder rug, maar dat is meer als ik me rug bol maak.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:50

Het gaat er niet om of je rug te hol of te bol is met rijden, het gaat erom of je actief of passief zit.
Of je 'hangt' in je rug, wat een zeurende pijn oplevert, of dat je je rug actief ondersteunt dmv een samenspel van rug- en buikspieren.
Veel zadels van nu 'dwingen' je in een bepaalde positie, wat uitnodigt tot 'hangen'.
Wat al heel veel scheelt is jezelf lang te maken, schouders ontspannen en laag, en je buik op zo'n manier aanspannen als wanneer je een strakke spijkerbroek dichtdoet, dus echt dat onderste stukje van je buikspieren op spanning houden.
Dit heeft een groot stabiliserend effect op je onderrug en is veel effectiever dan wanneer je nu als een gek buikspieroefeningen zou gaan doen thuis op een matje. Dat is namelijk niet te vergelijken met de belasting en houding waar je tijdens het rijden mee te maken hebt.
Eigenlijk is paardrijden namelijk een geweldige oefening voor buik- en rugspieren, mits je veel aandacht besteed aan de juiste uitgangshouding!
Succes ermee! Dit is niet makkelijk....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:59

Ik had ook altijd last van mijn onderrug, met verschillende zadels.
Toen heb ik een boomloos zadel gekocht en ging mijn rugpijn weg. Boomloos was het toch niet voor mijn paard, dus nu net zo lang gezocht naar een zadel die en voor mijn paard en mij goed is. En nu kan ik rijden zonder ergens last van te hebben, moet zeggen dat ik nu ook een zadel heb waar je niet in een houding gedwongen wordt en ik dus zelf moet zorgen dat ik rechtop blijf.. ;) Waarschijnlijk dus het proces wat am13 beschrijft.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:23

Ik denk dat je inderdaad teveel met je rug opvangt en niet met je buikspieren. Ik heb dat 1 keer gehad toen ik een vrij drammerig paard had en die dag m'n zit niet goed kon vinden. Kwam met knallende rugpijn ervan af en voelde m'n buikspieren verdacht weinig.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:40

Zeurende pijn is vrijwel altijd een probleem van banden/ligamenten (passieve structuren dus) en vrijwel nooit van spieren.
Vandaar ook waarschijnlijk dat TS met uitmesten etc geen last heeft: dit zijn veel meer actieve bewegingen, waarbij zij haar spieren wel moet gebruiken.
Met rijden heeft ze een maniertje gevonden om zo min mogelijk energie te gebruiken en dus zo min mogelijk moe te worden, namelijk hangen in de banden van de rug.
Resultaat: zeurende pijn.
De oplossing is al eerder beschreven, nadeel is hiervan dat je er idd sneller moe van wordt..... ;)
Trainen dus! Niet alleen het paard moet zijn rugspieren beter leren gebruiken, ook de ruiter!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:46

ik heb t pas als ik van t paard afkom, tijdens t rijden geen last, maar daarna......