Last van onderkant van de rug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia008

Last van onderkant van de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 08:57

Ik heb sinds enkele weken last van de onderkant van mijn rug. (trekt door in de hele onderkant)
ik werk in de zorg, en dus ben ik daar wel allert op.

nu dacht ik in het begin dat het spieren zijn.
maar als ik er goed op let, heb ik, als ik uit bed stap, vrijwel geen last.
als ik dan in de benen kom, (zitten/staan etc) word het in de loop van de ochtend weer "gevoelig"

Als ik de spieren zelf aftast, kan ik geen spier vinden die mij pijn doet. mijn gevoel zegt dat het dan verder in de rug zit.

iemand die deze klachten herkent?

Vayo

Re: Last van onderkant van de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:17

Ja, eigenlijk voel ik precies hetzelfde volgens mij! Ik heb het vooral als ik flink gedweild heb of gesjouwd heb. Ik heb bij het dweilen namelijk de neiging om wat voorovergebogen te staan dweilen.

Ik heb ook meer last als ik veel op één plek stil moet staan. Ik loop liever 10 km dan dat ik een half uur stil op een plaats moet staan!

Ook bij mij zijn het geen spieren (denk ik) omdat als ik stil op bed lig de pijn blijft. Het is een zeurderige pijn in mijn onderrug en mijn linker bovenbeen doet dan ook mee. Ik kan hier gerust de hele nacht van wakker liggen. De andere dag is het minder en de dag er na is het over.

Nu heeft mijn moeder 2 hernia's gehad, dus ik ben daar af en toe bang voor. Alleen is het niet zo dat ik dagelijks pijn heb. Toevallig gisteren weer wel, toen ben ik veel in de weer geweest en mijn huis verandert (potten verplaatsen, nieuwe plantje enz.) Maar nu kan het bijv. weer 2 weken duren eer ik er last van heb. Dus een hernia zal het bij mij niet zijn neem ik aan.

Wel merk ik dat ik vaker last heb sinds mijn dochtertje van nu 14mnd er is. En vooral de laatste maanden omdat ze zwaarder wordt (nu 10kg).

Ben je er wel eens mee naar de dokter geweest? Ik eigenlijk nog nooit omdat het ook weer over gaat bij mij.

Groetjes

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:21

Ik heb ook in de zorg gewerkt en ben door mn rug gegaan terwijl ik een boterham smeerde.
Precies op die plek wat uitstraalde naar mn rechterbeen, kon toen dus even niet lopen.
Ik had toen een verschoven tussenwervel.
Pas alsjeblieft heel goed op jullie rug want heb sinds ik door mn rug ging (2 jar terug) r nog altijd last van !! En ben pas 23 :(
Ga desnoods langs de dokter of fysio zodat ze je kunnen helpen hoe beter te bewegen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:28

Jullie klachten komen mij wel heel bekend voor. Bij mij was het uiteindelijke resultaat spit en dat is iets wat zichzelf weer kan herstellen. Het komt er op neer dat er iets wat in een wervel zit (een soort gelvulling als ik het goed heb begrepen) eruit gedrukt wordt aan de achterkant. Ik moest (toen ik weer een beetje kon bewegen) een oefening doen waarbij ik mij rug hol maakte, waardoor ik datgene wat eruit gedrukt werd weer terug op zijn plek duwde. Sindsdien let ik heel erg op dat ik niet onderuit gezakt zit en dat ik altijd door mijn knieën ga in plaats van te bukken.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:33

ik heb ook een hale tijd die klachten gehad.
Mee naar de huisarts geweest, kreeg een hele lijst met oefeningen mee en het ging na 2 keer al over. je voelt het gewoon knakken en kraken. Daarna was ik verlost.
Gewoon even de huisarts vragen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:35

Is het in het midden van je rug of iets maar aan de zij kant,ik had last van mijn bekken en dat was iets meer aan de zijkant.als je voor over bukt hoever kom je dan, tot je knieen of verder.als je niet zo ver komt zit je rug vast en dan moet je naar de fisio.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:50

Hoi,

bij mij zit het midden in mijn onderrug en iets naar links. En mijn linkerboven been doet dan ook 'mee'.

Ik heb best zwaar lichamelijk werk (tuincentrum), maar nu werk ik maar 2 dagen sinds ik moeder ben. Alleen merk ik wel dat je thuis wel heel regelmatig je kindje op tilt hoor en er mee rond loopt op je arm. En dat is toch een dikke 10 kg.

Alleen heb ik de pijn niet continue. Enkel alleen als ik zwaar werk heb gedaan of iets waarbij ik met gebogen rug heb gestaan.

Pfff vind het altijd wel naar om te lezen dat er veel jonge mensen zijn die toch iets serieus aan hun rug hebben. Aangezien mijn moeder ook al twee hernia's heeft gehad (één al op 25 jarige leeftijd).

Marleen_usar: ik kom makkelijk verder dan mijn knieen. Tot de grond net niet, maar het scheelt niet veel!

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 16:57

bij de dokter ben ik nog niet geweest, ben niet zo snel een dokterganger...
bovendien denk ik dan... "ach ik ben niet doodziek ofzo?!"

ik heb het de laatste dagen??/weken?? vrijwel dagelijks.. smorgens dan niet.. als ik hele nacht plat gelegen heb.
als ik lang gezeten heb, en dan ga staan heb ik vaak last..
maar ook als ik lang in de benen geweest ben (zonder dan veel last te hebben gehad) en dan ga zitten.. dan heb ik ook een vreselijk zeurende pijn.

rek en strek oefeningen doe ik wel eens (alleen als ik dan alleen ben :D ) maar niet wat je zegt met veel resultaat....
als ik lig en mijn knie omhoog trek doet de beweging eerst even pijn, maar zodra mijn knie bij mijn neus in de buurt is, is die pijn er niet meer, of minder...

Ik hoop nog steeds dat het in de loop van de dagen over gaat...

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 16:58

ik ben overigens nog nooit door mijn rug gegaan...

heb nooit last gehad van mijn rug...

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:34

Wat jij beschrijft lijkt toch echt veel op waar ik last van had. Ik ben destijds uiteindelijk wel naar de huisarts gegaan toen ik bijna niks meer kon en me de adem bijna ontnomen werd als ik bewoog. Tegen die tijd was heel mijn rug verstijfd in een houding die het minste pijn deed. Ik heb toen flinke pijnstillers gekregen en een oefening. Overigens is mijn huisarts ook manueel therapeut. Hij heeft dus alle probleempjes om die "kapotte" wervel heen ook aangepakt om het herstel van die ene te bevorderen. De kapotte wervel moest zichzelf herstellen. Daar kon hij niks aan doen. Later heb ik er weer eens last van gekregen, maar toen had ik het eerder in de gaten. Ik heb me toen gewoon even rustig gehouden en zo min mogelijk stil gezeten of gestaan. Vooral niks getild en wel goed rechtop gezeten. Verder heb ik mezelf in een paar maanden tijd afgeleerd om op mijn buik te slapen. Al met al ben ik nu geloof ik wel hersteld. Ik mest weer stallen uit en ik rij weer volop, maar ik blijf opletten met hoe ik til en zit en slaap. De tweede keer ben ik trouwens niet naar de huisarts gegaan.

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 17:54

hoezo heb je jezelf afgeleerd om op je buik te gaan slapen dan??
dat is namelijk ook iets wat ik veel doe...

als ik lig heb ik overigens echt geen last hoor

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:54

marleen_usar schreef:
Is het in het midden van je rug of iets maar aan de zij kant,ik had last van mijn bekken en dat was iets meer aan de zijkant.als je voor over bukt hoever kom je dan, tot je knieen of verder.als je niet zo ver komt zit je rug vast en dan moet je naar de fisio.

Dat klopt ook niet helemaal, want hoever je bij de grond komt hangt vooral van je hamstring. Als je je hamstring traint kan je de stabiliteit van je bekken ook trainen.

Mijn bekken stonden/staan scheef, kreeg toen ook enorm last van mn onderrug bij van inspanning, maar ook van een tijd staan, of lang zitten.. Ben naar fysio geweest, maar heeft mij niet erg geholpen. Heb er nu af en toe nog last van, maar wel veel minder. Dus is bij mij meer uit zichzelf overgegaan.

Zou toch even naar de dokter gaan, en misschien helpt een fysio jou wel!

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:59

Ik sliep altijd het liefst half op mijn buik en half op mijn zij, met een knie naar me toe en het andere been gestrekt en een arm onder mijn kussen. Op een gegeven moment werd ik steeds vaker 's nachts wakker met zo'n pijn in mijn rug dat ik bijna niet om durfde te draaien. Zodra ik gedraaid was zakte de pijn.

Voortaan slaap ik dus in op mijn zij of op mijn rug. Ik lig 's nachts redelijk stil geloof ik, dus als ik zo in slaap gaat het 's nachts meestal wel goed. Ik kom nog wel eens in de verleiding, maar tegenwoordig vind ik het niet meer fijn om op mijn buik te liggen.

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:42

als ik jou was zou ik maar gewoon ff langs een dokter gaan :) je krijgt hier van allerlei dingen te horen wat het wel zou kunnen zijn bij wijze van... maar zekerheid krijg je hierdoor niet... en dat je geen dokterganger bent oke.

Maar ik zou liever de zekerheid van je dokter hebben en dat je weet waar je aan toe bent en wat je er aan kan doen :)

en dokter kan meestal wel goede adviezen geven met wat je het beste kan doen

Succes er in elk geval mee!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:03

Gewoon meteen naar de fysio gaan dat heb ik toen ook gedaan, er was van alles mis.De H.A had me daar toch heen gestuurd dus ben ik zelf gelijk gegaan.