drukplekken van rolstoel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

drukplekken van rolstoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 20:08

Hoi,

Ik was vandaag weer bij de moeder van de vriend van mijn moeder (snap je het nog?), zij zit in een verzorgingstehuis en omdat zij halfzijdig verlamd is, zit ze dus in een rolstoel.
Maar nu heeft zij dus ontzettend veel last van haar stuitje, omdat ze hele dagen zit..
Er ligt al zo'n kussen in tegen het doorzitten.. (een blauwe met "lucht" erin en van die ronde gaten, wee tniet hoe het heet :o ), maar ze blijft er last van hebben..

Ik vind dat heel zielig, maar weet niet wat er aan te doen is.. Dus ik dacht, laat ik dat eens op bokt vragen!

Weet iemand hier iets tegen? :)

Groetjes Jacyntha!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:16

Veel voorkomend probleem, wat erg lastig is helaas. Misschien kun je even Googlen op 'Preventie decubitus'. Komen dan wel sites met tips uitrollen. :j
Kan ze de rolstoel niet afwisselen met even liggen op bed? Verschillende houdingen is erg belangrijk.

Jasia

Re: drukplekken van rolstoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 20:18

Ze ligt 's avonds en 's nachts wel op bed..
Maar 's middags komt haar man en 's avonds gaan wij.. :j
En er is eigenlijk te weinig personeel om iedereen overdag nog een extra keer op bed te leggen..
Als ze 's avonds verschoond moet worden blijft ze meestal ook gelijk liggen.. :j

Dankjewel, zal eens googlen!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:19

antidecubitus kussen heet dat. tenminste, als ze de echte antidoorzitplekkenkussen heeft. dit helpt bij voorkoming van, maar als ze het al heeft helpt dat niet. je hebt wel speciale zalfjes, en verder is het een questie van zorgen dat op die plek even GEEN druk meer komt. dus of net iets anders zitten, of liggen. en dan met liggen vaak genoeg in een andere houding gaan liggen, anders krijg je hetzelfde probleem op andere plekken.

wat je kunt doen is even nagaan of het echt een anti-decubitus kussen is . ik heb zelf een antidecubitus kussen en die is idd met lucht, maar wat jij bedoeld met ronde gaten vraag ik mij af. dat van mij is met luchtkussentjes die met elkaar verbonden zijn. de druk wordt dan beter verdeeld.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 20:22

Heb je daar toevallig een foto van? :o

Het probleem is dat ze zelf niet in een andere houding kan gaan zitten, ze is linkszijdig verlamd dus kan zelf niet bewegen.. (wel d'r rechterarm enzo, maar ze kan niet gaan verzitten..)
Van het liggen heeft ze geen last, alleen van haar stuitje in de rolstoel.. :j

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:42

van dat kussen? kan ik wel even maken voor je als ik de hoes er af krijg ;)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:45

Haha als je dat wilt proberen.. :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:46

hmz, heb ik de hoes er af gesloopt, zie ik dat er bij mij ook nog schuim omheen zit...

maar ik heb even gezocht naar bestaande foto`s er van. ik bedoel dit idee:

Afbeelding

dat heb ik dus, maar dan met schuim omkleed ook en dan de hoes er omheen...

die luchtkussentjes worden op basis van gewicht tot een bepaalde `hardheid` opgepompt. dat kan allemaal worden gedaan door de leverancier. als ze nu nog geen anti-decubitus kussen heeft zou je eens moeten kijken of je die voor haar aan kunt vragen bij de gemeente (wmo-loket)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:52

Oke, nee zo een heeft ze niet..
Ze heeft een ringkussen of zo, lees ik net op een site.. Maar daar staat bij dat die niet goed zijn!
Zal eens kijken voor zo'n kussen dan..! :)

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:55

Zoveel mogelijk van houding veranderen inderdaad en extra eiwitten eten, of bijv. Nutridrink etc. Neem aan dat de verpleging de stuit ook wel verzorgd?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:39

Wat ook kan helpen is een tweede, ander type rolstoel erbij. Dan zit je toch weer anders en is de kans op doorzitplekken veel kleiner. Helaas wordt dat tegenwoordig niet meer vergoed alleen. Je hebt ook verpleeghuizen die onderling rolstoelen uitwisselen om doorzitten te voorkomen.

En fysiotherapie aanvragen. Veel mensen die halfzijdig verlamd zijn (bijvoorbeeld na een beroerte of een ongeluk) kunnen met behulp van goede fysiotherapie wel leren zelf over te stappen van de ene naar de andere rolstoel, en zelf naar bed te gaan. Dit kan echter niet bij iedereen, dus put er niet teveel hoop uit!

Mag ik trouwens vragen hoe oud de vrouw in kwestie is?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:16

Heb je toevallig een gelpad liggen?
Dat geeft een mooie drukverdeling en zorgt dat ze zachter zit, anders gelkussen kopen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:20

kun je niet gewoon de ergo inschakelen?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:05

ik heb je gepb't