psycholoog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

psycholoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 12:26

Ik heb een vraag voor iemand anders, zei heeft geen internet.Heb je een verwijzing van je huisarts nodig als je naar een psycholoog wil en moet je ook een deel zelf betalen?

Paardenmeis1

Re: psycholoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:27

Dan moet ze navragen bij haar verzekering (voor de vergoeding). Je kan gewoon een afspraak maken bij een psycholoog, maar mag ook met een verwijzing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:28

Wat en hoe veel je zelf moet betalen, hangt af van je zorgverzekering. Vaak is het een vaststaande eigen bijdrage (10 euro per keer geloof ik?) voor een maximaal aantal behandelingen per jaar. Even polis checken daarvoor dus.

Of een doorverwijzing vereist is, weet ik eigenlijk niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:30

Je hoeft tegenwoordig niet perse meer een verwijzing te hebben.

Of je een deel zelf moet betalen, hangt af van je verzekering.
Meestal zit in het basispakket een aantal sessies die vergoed worden per kalenderjaar, met uitzondering van een eigen bijdrage (en dat is inderdaad vaak 10 euro per keer). Als je aanvullend verzekerd bent, kan het zijn dat die eigen bijdrage niet meer hoeft te betalen.
Daarnaast ligt het er ook aan naar welke psycholoog je wil. Veel verzekeringen hebben contracten met bepaalde zorgverleners, als je naar 1 van hen toegaat, wordt er volledig vergoed, als je naar 1 toegaat waar je verzekeraar geen contract mee heeft, wordt een gedeelte niet vergoed.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:31

Ja je moet een doorverwijzing hebben van de huisarts :)
Meestal kan dat ook telefonisch omdat het voor veel mensen eng is om bij de HA zelf het te vragen :)

De eigen bijdrage voor de geestelijke gezondheidszorg is per 1 januari afgeschaft :)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:32

@Nijn, verwijziging is niet verplicht. Je kan ook zonder verwijzing naar een psycholoog.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:33

Elaine schreef:
@Nijn, verwijziging is niet verplicht. Je kan ook zonder verwijzing naar een psycholoog.

Klopt, maar voor de meeste verzekeringen is een verwijzing wel verplicht :)
Om er naar toe te gaan niet, maar of de verzekering het dan vergoed is weer een heel ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Nijn op 29-01-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:33

Nijn schreef:
De eigen bijdrage voor de geestelijke gezondheidszorg is per 1 januari afgeschaft :)

hmm, ik heb net sinds 1 januari een nieuwe verzekering. Ik weet niet beter (van verschillende verzekeraars) dan dat je nog gewoon 10 euro bij moet betalen bij de meeste (e.e.a. afhankelijk van evt. aanvullende verzekering etc).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:35

Nouks schreef:
Nijn schreef:

hmm, ik heb net sinds 1 januari een nieuwe verzekering. Ik weet niet beter (van verschillende verzekeraars) dan dat je nog gewoon 10 euro bij moet betalen bij de meeste (e.e.a. afhankelijk van evt. aanvullende verzekering etc).

http://www.kenniscentrumpsychologie.nl/ ... chaft.html

Heb net ook snel even mijn overzicht van Menzis er bij gepakt en ook daarin staat dat de eigen bijdrage volledig is afgeschaft.
Ik dacht dat dit voor alle verzekeringen gold.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:36

Oh hmm, thanks voor de info, Nijn. Toch iets om wellicht eens te checken bij mijn verzekeraar.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:37

Nijn schreef:
[***] schreef:

Klopt, maar voor de meeste verzekeringen is een verwijzing wel verplicht :)
Om er naar toe te gaan niet, maar of de verzekering het dan vergoed is weer een heel ander verhaal.

Ah ja klopt, daar keek ik niet naar :) Ik doelde inderdaad echt op het ernaartoe gaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:37

Er is een verschil tussen een psychotherapeut en eerstelijns psychologische zorg.

Voor die tweede is een verwijsbrief nodig en kennelijk is daarvoor de eigen bijdrage ook afgeschaft.
Voor de tweede is geen verwijsbrief nodig en daarvoor bestaat die eigen bijdrage dus nog wel, bij de meeste verzekeringen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:40

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:41

Marije_jiplover schreef:
Er is een verschil tussen een psychotherapeut en eerstelijns psychologische zorg.

Voor die tweede is een verwijsbrief nodig en kennelijk is daarvoor de eigen bijdrage ook afgeschaft.
Voor de tweede is geen verwijsbrief nodig en daarvoor bestaat die eigen bijdrage dus nog wel, bij de meeste verzekeringen.

je hebt 2 keer tweede geschreven.

Voor de eerste (psychotherapeut, tweedelijns) is de eigen bijdrage sinds 1 januari dit jaar afgeschaft. Er zit ook geen maximaal aantal zittingen aan, wordt gewoon allemaal vergoed vanuit de AWBZ.

Eerstelijns zorg wordt via je eigen verzekering vergoed, daar zitten meestal wel een maximaal aantal zittingen aan die vergoed worden (hangt af van je verzekering)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:53

@lautje: dat bedoelde ik inderdaad, de eerste, de psychotherapeut heeft geen eigen bijdrage meer.