Antibiotica

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:30

Ik heb een vraagje..

Omdat ik weer eens blaasontsteking heb , had ik een antibiotica kuur voorgeschreven gekregen,
Dit viel in mij stopweek van de pil, nu had ik gister de laatste antbiotica pil geslikt, en ben ik gister ook weer begonnen met de 1e strip van me pil, maar wanneer ben ik nu veilig?

Op internet kan ik het niet echt vinden het staat heel onduidelijk.. :+

magriet

Re: Antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:31

Voor de zekerheid zou ik de gehele komende maand toch nog iets erbij gebruiken voor de zekerheid.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:27

Ik denk dat ie wel gewoon veilig is hoor, maar helemaal zeker kun je nooit zijn. Antibiotica is rommel.
Ik zou een weekje een condoom gebruiken, voor de zekerheid!

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:51

Je kan altijd even de apotheek bellen om te vragen of de pil nog veilig is bij het soort antibiotica dat je hebt geslikt. Ik heb in november/december 3 keer achter elkaar een antibioticumkuur gehad, ook vanwege blaasontsteking en heb het gevraagd bij de apotheek, de pil was nog gewoon betrouwbaar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:51

Meestal staat hier ook wel iets over vermeld in je bijsluiter.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:54

Bij mij zeiden ze 2 weken opletten!! (je moet eigenlijk altijd opletten :o )

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:03

Bij mij zeiden ze ook 2 weken. Dat staat ook in een apart kaartje wat ik van de HA heb gekregen als voorlichting :j
Die geven ze hier altijd, vind ik eengoede zaak :j

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:24

nope, nog niet safe.... ik zou deze 3 weken extra veilig vrijen als ik jou was :)

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 08:35

SAKKIA schreef:
Bij mij zeiden ze ook 2 weken. Dat staat ook in een apart kaartje wat ik van de HA heb gekregen als voorlichting :j
Die geven ze hier altijd, vind ik eengoede zaak :j

Klopt vorige keer kreeg ik ook een kaartje nu niet :S , zal anders wel ff Huisarts bellen,

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:39

Je apotheker weet op deze vragen altijd antwoord. Het hangt ook af van welk antibioticum je geslikt hebt, of de betrouwbaarheid van de pil in het geding komt.

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:27

Tijdens de kuur en nog 2 weken erna is de pil niet betrouwbaar

Ik ben apothekersassistente

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:30

Ik heb nu ook weer AB...
En de assistente zei (toen ik ernaar vroeg) dat ze het niet wist aangezien ik geen pil gebruik maar nuvaring, maar voor de zekerheid zou ik er toch iets bij moeten gebruiken.

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:36

Telefoon (gratis):
0800-NUVARING of 0800-68827464
Maa - vrij van 08.30 - 17.00 uur

dat is de hulpdesk over de nuvaring, die weten het antwoord
Zelf dacht ik dat de nuvaring wel betrouwbaar was, maar voor de zekerheid iets erbij gebruiken of even bellen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:38

Oh heey... thanks!
Ik bel morgen ff

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:13

https://www.mijnapotheek.nl/content_read.asp?ID=62
bovenstaande site schreef:
Er zijn zwangerschappen beschreven bij combinatie van de anticonceptiepil en bepaalde antibiotica , namelijk amoxicilline en tetracyclines ( doxycycline , minocycline en tetracycline ). Er is mogelijk een kleine verhoging van de kans op zwangerschap bij combinatie met de anticonceptiepil.
Voor meer zekerheid dat de anticonceptiepil bij combinatie met deze antibiotica voldoende betrouwbaar is, wordt het volgende geadviseerd:
Uitgangspunt is dat de pil mogelijk minder betrouwbaar is tijdens de kuur en nog enige tijd daarna totdat weer minimaal 7 pillen zijn geslikt.
Er zijn dus aanvullende maatregelen in de vorm van condooms nodig tijdens de kuur en tot en met 7 dagen na stoppen van de kuur indien na het einde van de kuur nog minimaal 7 pillen van de strip moeten worden geslikt.
Wanneer op de dag van stoppen van de antibioticumkuur minder dan 7 pillen in de strip over zijn of wanneer het einde van de antibioticumkuur in de stopweek valt, zijn er 3 adviezen mogelijk waaruit de vrouw zelf kan kiezen:

a. Menstruatie 1-7 dagen uitstellen:
Ga na het einde van de strip door met de pil totdat wel 7 pillen zijn geslikt na stoppen van de kuur. Bij de tweefasenpil en driefasenpil doorgaan met pillen van de laatste fase. De menstruatie wordt hiermee 1-7 dagen uitgesteld. Hierbij zijn condooms nodig tijdens de kuur en tot en met 7 dagen na stoppen van de kuur.

b. Menstruatie 3 weken uitstellen:
Ga na het einde van de strip direct door met een nieuwe pilstrip. Dit kan ook met de tweefasenpil en de driefasenpil. De menstruatie wordt hiermee 3 weken uitgesteld. Er is wel kans op doorbraakbloedingen. Hierbij zijn condooms nodig tijdens de kuur en tot en met 7 dagen na stoppen van de kuur.

c. Geen uitstel menstruatie:
Als de vrouw de menstruatie liever niet wil uitstellen en het normale pilschema wil aanhouden, wordt geadviseerd condooms te gebruiken tijdens de antibioticumkuur en tot en met 14 dagen daarna.

Hier staat ook nog een beschrijving van hoelang je extra bescherming nodig hebt én om welke antibiotica het gaat, want lang niet alle antibotica verstoren de werking van de pil.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:16

Heb vanaochtend gebeld wat betreft Antibiotica vs. Nuvaring.

In pincipe heeft het geen invloed omdat de Nuva niet via het maag-darmkanaal gaat...
Maar ik heb weer zo'n aparte niet-standaard AB....diegene die ik aan de telefoon had wist het niet zeker.... Naja, we doen gewoon voorzichtig :)

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:48

Hmm beetje raar dat ze bij ons in de apotheek gewoon zeggen dat de pil betrouwbaar is. Ik heb er dus ook helemaal geen rekening mee gehouden, het is dit keer wel goed gegaan ;) Maar ik zal de volgende keer wel even wat beter uit kijken gezien de reacties hier..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:58

@_Marije: het ligt er dus maar aan welk soort antibiotica je geslikt hebt, of de pil wel of niet betrouwbaar is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:00

Gewoon de apotheker zelf even vragen. Het verschilt per AB!