Buikademhaling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Buikademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 14:43

Omdat er een nogal stressvolle periode voor me gaat komen moet ik buikademhalingsoefeningen doen. Vandaag wel gevraagd bij fysio hoe die moeten, ging wel aardig, heeft er iemand nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:49

De best werkende voor mij:
Als mijn ademhaling erg hoog zit (borst) leg ik mijn hand op die plek, focus ik me op mijn ademhaling en leg ik mijn hand steeds ietsje lager. Ik zorg dan dat mijn ademhaling mijn hand 'volgt' naar beneden. Dat doe ik heel rustig totdat ik bij mijn buik ben.

Probeer je oefeningen heel bewust te doen en er ook echt de tijd voor te nemen.

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:59

Bij mij werkt het juist niet als ik ga letten op de manier waarop ik ademhaal. Als ik gespannen ben en 'hoog' adem, probeer ik bij elke uitademing de energie in mijn lichaam naar mijn voeten en zo naar de grond te krijgen. Is een kwestie van visualiseren en zoiets lukt niet in 1 keer, maar het is de moeite waard!
Dit is trouwens wat ik geleerd heb van mijn ademtherapeute.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:01

Gewoon veel doen - dan gaat het daarna bijna vanzelf. Ik moest, toen ik het als klein meisje leerde, één hand op m'n borstbeen en één op m'n buik leggen en dan concentreren op de "beweging" van je "buikhand". Dan voel je het ook wanneer je niet goed bezig bent :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:37

Toevallig heb ik dat van de week geoefend met zangles (mijn eerste, haha). In het begin zou het het makkelijkst moeten zijn om het te oefenen terwijl je op de grond ligt (op je rug). En dan inderdaad een hand op je buik leggen en daar naartoe ademen.

Sani

Re: Buikademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:55

Hand op je buik ter hoogte van je navel en overduidelijk met je buik inademen. Je moet zegmaar je buik naar binnen en naar buiten zien gaan.

Sjonniej

Re: Buikademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:38

Met je hand de plaats volgen is inderdaad de meest makkelijke manier. Een hand op je rug kan ook goed helpen, daar kan je alleen zelf niet makkelijk bij.

Sommigen hebben ook al voldoende door aan hun voeten te denken. En dan ook echt heel serieus; wat voel ik, hoe ligt mijn voet, waar voel ik druk, waar is hij warm/koud. Dan neem je je adem ook mee naar beneden.