Pijnlijke knie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Pijnlijke knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:30

Hallo bokkers,

Ik heb al een poos gezegd dat ik in het nieuwe jaar wilde gaan hardlopen, ik wilde mijn knieen wat rust gunnen, omdat ze altijd vrij pijnlijk zijn. Het leek dan ook een tijd erg goed te gaan.
Niet zo heel raar, ik ben 1.85m, heb vooral gigantisch lange benen, en een kort bovenlichaam.
Heb vaker een poging tot hardlopen gedaan, maar aangezien de hele family een beetje aan het dieten is, wil ik graag meer gaan bewegen. Ik ben niet zo makkelijk in dieten, dus dan maar meer sporten.
Helaas ben ik een paar weken geleden een beetje raar van m'n paard gesprongen, mijn rechterknie zei dan ook behoorlijk hard 'krak'.
Dat deed pijn, ik strompelde er ook een avondje mee rond. Maar verder helemaal geen last meer van gehad.
Het schaatsen ging ook prima met de vrieskou van december/januari.
Ik was in de veronderstelling dat er niets aan de hand was.
Maar ik merk de laatste tijd steeds meer dat ik last van m'n knie krijg.
Afgelopen vrijdag moest ik nogal een stuk naar de bus lopen, en dit ook over een wat onregelmatige weg, ik had haast, dus ik liep vrij snel. Dit klapte behoorlijk in mijn knie, en daar heb ik ook een poosje last van gehad in de bus, met name dus aan mijn rechterknie.
Wanneer ik thuis zit en de laptop op schoot heb, weet ik moeilijk mijn benen neer te zetten, en zit af en toe ook met m'n benen over elkaar, daarmee krijg ik dus ook weer last van m'n knie.
Ik wil dolgraag hardlopen, maar ik weet niet of ik er op deze manier verstandig aan doe.
Wanneer ik normaal loop, heb ik er weinig last van. Maar als ik zit des te meer. En natuurlijk afgelopen vrijdag toen ik naar de bus liep.
Het is geen stekende pijn trouwens, het is een zeurende pijn, net of mijn knie dik wordt. Zodra dit gevoel weg is, heb ik ook geen dikke knie.

Wie herkent dit? En hoe ging jij er mee om?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:38

Wacht nog maar even met hardlopen tot je knie helemaal weer genezen is.

Ik ben zelf vroeger met een pijnlijke knie gaan hardlopen en dacht toen dat het wel meeviel, omdat na een paar minuten hardlopen de pijn steeds verdween. Om na de training natuurlijk weer veel erger terug te komen....
Het heeft daardoor heel lang geduurd voor mijn knie weer pijnloos was.
Niet gaan lopen dus!

Zonnebloem

Re: Pijnlijke knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:12

ik zou ook nog ff wachten tot de pijn over is.
Ik heb met schaatsen een fraaie duik gemaakt en op me knie gepleurt en ook nog steeds last van. Hoe meer ik ga lopen, hoe meer last ik krijg.
Als het nog 2 weken duurt toch HA eens aan z'n oren trekken denk ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:39

Innepin; Daar ben ik dus ook bang voor. En daarom wilde ik ook graag nog even wachten, het lijkt alleen juist erger te worden in plaats van beter.

Zonnebloem; De klap die mijn knie heeft gekregen toen ik van m'n paard sprong, is niet eens zo zeer de oorzaak, denk ik. Zoals bij jou dus het schaatsen het geval is geweest.
Ik heb ook niet de hele dag pijn, maar af en toe. Echt heel vervelend. Jij beterschap met je knie zeg!

Ik heb door mijn lengte een groot probleem met het zoeken van leuke schoenen (niet omdat ik een grote voet heb, ik heb maat 40, waardoor ik ook heel erg last van mijn voeten heb gehad voorheen, kleine voet, groot lichaam), ik wil absoluut geen hoge hakken. Heb in Oktober dus ook de perfecte schoenen gevonden, volledig platte zolen (dus zonder vering), waardoor ik het idee heb dat het ook wel eens erger zou kunnen zijn geworden. Ik heb nog wel nike tennis classics staan, ik denk dat ik die binnenkort ook eens weer ga proberen te dragen.

Wat hardlopen betreft heb ik nog zitten denken aan van die kousen, soort steunkousen voor om de knie... Maar of dat een oplossing is???

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 12:15

Even omhoog halen.. :)

Het weer ziet er geweldig uit, hardlopen lijkt me waanzinnig. Ik wil het binnenkort gaan proberen, maar welke schoenen raden jullie aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:19

Nou.... om eerlijk te zijn, zou je niet beter iets anders kunnen doen dan hardlopen? Ik heb vorig jaar mijn knieschijf uit de kom gedraaid, en als ik nog maar te snel draai voel ik het nog. Hardlopen deed altijd al zeer aan mijn knieën, maar nu is dat wel wat sneller. Maar je kunt het natuurlijk altijd nog proberen :) Ik zou natuurlijk wel voor echte hardloopschoenen gaan, dus geen normale sportschoenen. Dat maakt voor mij ook al erg veel verschil :j . Succes met je knie!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 12:24

Ik heb geen idee wat voor anders.
Heb helaas geen racefiets, lijkt me wel wat. En ik kan er ook wel aankomen, maar omdat ik met gewoon fietsen meer last heb dan met lopen, lijkt hardlopen me toch beter.
Wil het proberen met van die kousen, heb namelijk ook het idee dat mijn spieren niet heel sterk zijn, en daardoor de pijn wordt veroorzaakt.

Hardloopschoenen, ik zat de denken aan asics, maar zijn er nog andere goede merken/aanraders? Wil het eerst ook vooral proberen, dus om meteen 200 euro aan schoenen te betalen, is ook weer wat over de top.. :\

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:31

ik zou zolang je last hebt niet gaan hardlopen, de schokken die je knieen met hardlopen te verduren hebben werkt de genezing alleen maar tegen, je kan miss eerst een tijdje gaan zwemmen.
miss is het ook wel handig om een keertje langs de ha te gaan, die kan je ook meteen vertellen welke sporten wel goed zijn voor je knie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:33

Janine1990 schreef:
Ik heb geen idee wat voor anders.
Heb helaas geen racefiets, lijkt me wel wat. En ik kan er ook wel aankomen, maar omdat ik met gewoon fietsen meer last heb dan met lopen, lijkt hardlopen me toch beter.
Wil het proberen met van die kousen, heb namelijk ook het idee dat mijn spieren niet heel sterk zijn, en daardoor de pijn wordt veroorzaakt.

Hardloopschoenen, ik zat de denken aan asics, maar zijn er nog andere goede merken/aanraders? Wil het eerst ook vooral proberen, dus om meteen 200 euro aan schoenen te betalen, is ook weer wat over de top.. :\

Zijn je kniebanden misschien te lang?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 12:36

Het probleem is dat met mijn lengte eigenlijk niets goed is voor m'n knie... Althans, behalve zwemmen kan ik me echt niets bedenken.
Ik heb geen auto en er is hier geen overdekt zwembad in de buurt. Vijf kilometer verderop, maar met dit weer zal dat lekker pijnlijk zijn voor je hoofd, om door de kou te fietsen.
Vind ook weinig voldoening in zwemmen, maar wanneer ik naar de bus moet rennen, voelt dat gewoon zo heerlijk.

Bizzybijtje; Zou best kunnen! Maar ik had er eerder veel minder last van. Heb het idee dat het erger is geworden door mijn veeeeel te platte zolen!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:44

Janine1990 schreef:

Gewoon fietsen geeft een hele andere belasting dan fietsen op een racefiets. :j Dat is zeker een verschil, maar dat moet je gewoon voelen. (Zeker met klik pedalen/schoenen).

Maar álleen jij kunt voelen wat je knie aan kan. En ik denk dat dat gewoon een kwestie van proberen is.

Het klinkt niet normaal, er naa rlaten kijken kan nooit kwaad. Ze kunnen je dan ook een gericht advies geven en misschien bepaalde medicatie om het herstel te bevorderen.
Pas in elk geval op dat je het nu niet gaat overbelasten, dat zorgt alleen maar voor een langer herstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:59

Janine1990 schreef:
Het probleem is dat met mijn lengte eigenlijk niets goed is voor m'n knie... Althans, behalve zwemmen kan ik me echt niets bedenken.
Ik heb geen auto en er is hier geen overdekt zwembad in de buurt. Vijf kilometer verderop, maar met dit weer zal dat lekker pijnlijk zijn voor je hoofd, om door de kou te fietsen.
Vind ook weinig voldoening in zwemmen, maar wanneer ik naar de bus moet rennen, voelt dat gewoon zo heerlijk.

Bizzybijtje; Zou best kunnen! Maar ik had er eerder veel minder last van. Heb het idee dat het erger is geworden door mijn veeeeel te platte zolen!

Nou, dan kan het misschien zijn dat je bij het afstappen de knie half verdraaid hebt o.i.d. omdat je knie dan nogal bewegelijk is. Je kan uiteraard even naar de HA gaan en die kan dan kijken wat hij eraan kan doen. Of je gaat gewoon rechtstreeks naar de fysiotherapeut, want waarschijnlijk word je daar ook naar doorverwezen. Dan bouwt die het rustig aan op zodat je wat meer spieren krijgt rond je knie, zodat je er bijna tot helemaal geen last meer van hebt :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:08

je lengte is waarschijnlijk een rede waarom je zo'n lats van je knie hebt, maar daar valt niks aan te doen hè. :P
fysiotherapie is idd miss een oplossing.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 16:00

Anouk; Zit al een poosje te twijfelen of ik dat ook ga melden, aangezien ik binnenkort toch echt even naar de dokter moet. Zo kom je er nooit, zo kom je er veel te vaak. Wat het fietsen betreft, doelde ik ook niet op een racefiets. Ik denk niet dat ik dan last van m'n knie zal krijgen. Maar op m'n eigen fiets is het werkelijk waar een drama. Mede doordat de versnellingen het niet doen :')

Bizzybijtje; Dat zou echt heel goed kunnen! Het rare is dat ik er eigenlijk geen last van heb gehad.

barbar; Helaas niet, kon het maar! _O- Ik zou met alle liefde een paar cm kwijt willen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:04

Je voelt het waarschijnlijk het meeste als je de verkeerde beweging maakt, en doordat je bij het lopen je knie buigt beweegt je knieschijf telkens een beetje.

Als je 's ochtends uit je bed komt, heb je dan ook een raar gevoel in je knie? Dus alleen in díe knie?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:28

Neee, 's ochtends helemaal niet.
Het komt pas na een poosje te hebben gelopen, en in mijn geval dus op veel te platte zolen.
Of wanneer ik mijn benen over elkaar heb. Verder met fietsen.
Verder is het meestal geen pijnlijk maar raar gevoel.
Ook heb ik er last van als ik in de bus tegen de stoel voor me aanzit, maar dat is amper te vermijden met lange benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:53

Ja dan zou ik toch maar naar de fysio gaan :j Ik denk dat ik weet wat voor gevoel je bedoelt, dat heb ik 's ochtends namelijk. Alsof het de hele tijd zit te bewegen o.i.d. en dat je je been niet recht neerzet zeg maar. Weet niet hoe ik het uit kan leggen :) Veel succes iniedergeval!

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:45

Ik had ook last van een pijnlijke knie, bij mij was dit doordat er geen kraakbeen meer aangroeide. Slikte toen van die pillen die bejaarde ook altijd nemen, glucosamide volgens mij. :P

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:54

Zit je knieschijf niet verkeerd?
Ik ben zelf met gym een keertje verkeerd terechtgekomen, en toen ik viel op hij ijs schoot hij zegmaar weer recht :) . Kan de doktor zo voor je doen!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:28

paar dagen rust?

ik ging laatst hardlopen en gind door mijn knie
(geen doede warming-up gedaan).
nu vijf dagen later is het over :)!
gewoon even niet meer gerendt, er wel proberen op te lopen want helemal rust geven is ook niet altijd goed maar nu is het eigenlijk zo goed als over :)!

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:37

Haha er komen hier allemaal verschillende conclusies uit, mischien handig om toch nog even naar de huisarts te gaan voor advies en dergelijke?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 23:00

Het is niet m'n knieschijf die scheef zit oid...
Want dan zou ik het niet in beide knieen hebben. Zal morgen nog even met m'n ouders praten. Kijken wat ze er van zeggen, en dan dinsdag de huisarts bellen. Aangezien ik voor meer dingen heen moet :=