Hyperventileren, 2 'manieren'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Hyperventileren, 2 'manieren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:06

Paar maanden geleden ben ik er achter gekomen dat ik zo af en toe hyperventileer-aanvallen heb (hoe noem je dat? :+)
Had het dus al een tijdje, maar ik wist niet wat het was.
Toen ik daarover aan het spitten was op het internet ben ik geloof ik ook tegengekomen dat hyperventileren op 2 'manieren' kan gaan..
Echt zo'n paniek aanval en iets wat minder opvalt, verder weet ik er niet meer veel van (was toen ook niet echt geïnteresseerd)...

In ieder geval heb ik tegenwoordig 's avonds ook wel eens hartkloppingen, waarbij ik volgens mijn moeder heel raar en zwaar ga ademen,
zelf heb ik dat niet echt door (de hartkloppingen wel, ademen niet), dus ik weet het ook niet precies.

Wat ik me nou afvroeg: kan je überhaupt allebei de soorten hebben?
En wat was dat tweede nu precies?

Edit;
Ik heb net die site eens opgezocht, waar ook op staat dat je van het chronische hyperventileren ook allerlei vage klachten kan krijgen..
Wat wordt hier precies mee bedoeld?

Lieset

Re: Hyperventileren, 2 'manieren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:12

Of je het allebei kunt hebben weet ik niet.

De ene is een acute hyperventilatie aanval. De 2e wat jij bedoeld is chronisch hyperventileren. Dit betekend dat je heel de dag door onbewust hyperventileert. Dit is dan minder hevig dan een acute aanval.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:27

Het eerste is idd heel duidelijk en direkt,maar ook best wel heftig en eng.Daarna is het over.
Het 2de is ongemerkt en daardoor kunnen 'vage' klachten zich opbouwen.

Je ademt iedere keer teveel in en daardoor komt er teveel koolzuur in je bloed.
daardoor kun je b.v. tintelingen in je handen en armen krijgen,hartkloppingen,druk op de borst,benauwdheid met ademen e.d.
Het kan zover gaan dat je niks meer kan bewegen en bewusteloos raakt(is wel heel extreem,hoor)Doordat je bewusteloos raakt gaat je lichaam weer normaal ademen en kom je als het goed is vanzelf weer bij.
Om die klachten tegen te gaan kun je het beste een poosje (10 minuten zeker) je handen voor je neus en mond houden en dezelfde lucht inademen die je uitademt.Volg je nog?

Probeer je anders aan te leren om door je neus in te ademen en door je mond uit.
De uitademing hoort ook 1,5 keer langer te duren als de inademing.