kniepijn, 2 verschillende diagnoses, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suprice

kniepijn, 2 verschillende diagnoses, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:37

Hallo,
Even een vraagje aan mijn medebokkers, misschien hebben jullie hetzelfde meegemaakt of weten jullie er iets vanaf..
Hier dus mijn verhaal. Ik heb altijd al moeilijk op mijn knieen kunnen zitten, kreeg daar snel veel last van. Ook knakken mijn knieen veel en heb op de linderknie een iets grotere bult (bot) onder de echte knie zeg maar als de rechtse. Verder heb ik er eigenlijk nooit aandacht aan besteed. Ik heb al een tijdje (lees een jaar ofzo) af en toe last van mijn knie met fietsen ed, maar ik dacht dat dat vooral groeipijn was. Vooral na de zomer is dit erger geworden, maar ik ben zo iemand die niet meteen naar de huisarts sprint. Maargoed in november toch maar naar de huisarts gegaan, want het werd erger en erger. De huisarts constateerde een springersknie, oftewel ontsteking aan de pees over de knie. Rust en koelen was wat ik moest gaan doen, en na 4 weken terugkomen. Dus ik kwam na 4 weken terug en er was geen verandering, dan maar een kuur diclofenac eroverheen (ontstekingsremmer). Dit leek aanvankelijk te helpen, maar daarna werd het weer slechter. Nu ben ik dus weer teruggeweest en de huisarts is er niet zo tevreden over, er blijft veel vocht in de knie zitten. Maar een foto maken zou geen nut hebben, omdat je daar alleen de botten op ziet en niet de pezen. Nu dus weer een keer diclofenac en een doorverwijzing naar de fysio. Als dat niet zou helpen, dan een MRI scan en eventueel een operatie, omdat de pees misschien al gescheurd was. Nu kwam ik dus vandaag bij de fysio en die verteld mij een heel ander verhaal. Ik zou volgens hem namelijk osgood schlatter hebben, wat vooral voorkomt bij jongens en dan ook nog tussen 8 en 15 jaar.. Nu ben ik dus bijna 19 en een meisje dus was dit wel vreemd. Het komt wel voor bij meisjes hoor, niet dat ik zeg dat dat niet zo is, maar ik viel wel ver buiten de leeftijdscategorie volgens hem. Hij wil ook even kijken of er niks mis is met mijn kniebot dmv een foto. En dan fysiotherapie. Maar nu hoor ik weer van veel mensen dat als het idd osgood schlatter is, dat dan de fysiotherapie niks zou kunnen doen. Maar nu heb ik dus 2 verschillende dingen te horen gekregen en nu weet ik het allemaal niet meer. Morgen ga ik weer naar de huisarts, met de bevindingen van de fysiotherapeut en dan even kijken.
Weten jullie er misschien iets meer over of heb je het ook gehad? Ik hoor het graag!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:46

Ik moet eerlijk zeggen dat ik (oefentherapeut Cesar) aan de hand van de door jouw genoemde klachten ook direct aan de aandoening Osgood Schlatter moest denken. Daarbij is er inderdaad sprake van een ontsteking aan de peesaanhechting op de tuberositas. Fysiotherapie kan niet veel aan de ontsteking zelf doen, maar de therapeut kan je wel allerlei tips geven om de peesaanhechting te ontlasten.

Suprice

Re: kniepijn, 2 verschillende diagnoses, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:49

Ja ok, maar de huisarts dacht misschien aan scheurtjes in mijn pees en als dat het geval is, is het wat ernstiger.. En de fysio wilde idd allerlei oefeningen gaan doen en ik moest er dan 1 a 2 keer per week heen. Daarom begin ik te twijfelen..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:08

Ben zelf oefentherapeut en niet zo'n fan van fysio, dus mijn mening is gekleurd. Persoonlijk zou ik met een peesontsteking geen oefeningen doen. Ik verwacht dat hij dan oefeningen wil geven voor de versterking van o.a. de bovenbeenspieren (alles waarbij de knieën moeten buigen en strekken) en juist dit aanhechtingspunt is bij jou geïrriteerd. Belangrijk is om het aanhechtingspunt te ontzien. Daarbij is het belangrijk om te voorkomen dat je veel kniebuigingen maakt, in een zware versnelling fietst, geen sporten doet waarbij dat punt zwaar belast wordt (o.a. hardlopen, wielrennen), niet met sterk gebogen knieën zitten, niet veel traplopen, etc.
Je moet natuurlijk jouw knieën wel blijven gebruiken, zeker als er lichte scheurtjes in de pees zitten, maar met mate.
Als de ontsteking helemaal weg is, kan het wel belangrijk zijn om d.m.v. beenoefeningen de spieren rondom de knie te versterken, maar zolang de ontsteking actief is, kan ik je aanraden om de knie te ontlasten (let erop dat je niet scheef gaat lopen).

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:16

Ja ontlasten is wat de huisarts ook zei, ontlasten en koelen. Idd ook over die lage versnelling fietsen, niet hardlopen ed. Ik ben zelf nog nooit eerder naar de fysio geweest, maar hoor er wel altijd verschillende verhalen over. De een zegt dat het echt helpt, maar ik ken bijvoorbeeld ook iemand die een halfjaar aan iets verkeerds had gewerkt omdat de fysio dacht dat ze dat had. Waarna ze dus een operatie moest ondergaan. Ik zeg nu natuurlijk niet dat dat bij mij het geval is, maarja daarom sta ik wel een beetje sceptisch ten opzichte van deze 2 verschillende uitspraken.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:46

Dat kan ik me goed voorstellen. Ik heb gemerkt dat er grote verschillen zitten in de kwaliteit bij verschillende therapeuten, ongeacht of dat nou cesartherapeuten of fysio's zijn. Als je er geen goed gevoel bij hebt, zou ik zelf ergens anders een second opinion aanvragen om te voorkomen dat de klachten verergeren. Luister naar jouw lijf, toename van de pijn is altijd een slecht teken...

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:49

Ja, hij staat wel heel hoog aangeschreven maar toch.. Ik ga deze week ook nog naar een kennis van ons, die is kinderfysiotherapeut. Morgen dus terug naar de dokter en even met hem overleggen en anders graag foto's denk ik!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:51

Ik weet niet wat jij hebt, maar ik heb zo iets ook mee gemaakt.

Mijn knie (links) is ook echt bagger, ben er mee naar de dokter gegaan, en die zei tegen me dat ik chrondo patie des verges ( weetniet of ik het goed schrijf) heb,
Dat is iets met me meniscus.
Ik werd doorgewezen naar een arts in het ziekenhuis, want moest er volgens hem aan geopereerd worden.
Kom ik bij die arts zegt hij dat het gewoon groeipijn is,
Niks aan de hand volgens hem.

Maar ik loop nu nog steeds met heel veel pijn, elke dag en elke nacht.
Ik ga denk ik binnenkort weer naar de dokter, ik wil gewoon dat er wat gaat gebeuren, want ik wil niet steeds met pijn leven

Ik wens jou iig sterke en succes er mee

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:30

hmm dat klinkt idd ook niet lekker! kon je geen foto laten maken ofzo? Dan weet je het zeker..
Bedankt iig voor je verhaal! Dat maakt nog maar eens duidelijk dat verschillende mensen verschillende conclusies trekken!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:32

Naja ik ga weer naar me dokter, en wil gewoon dat ze foto gaan maken.
Ik hoor nu 2 verhalen en wil wel es weten wat het nu echt is,
Ik word gek van de pijn, soms kan ik de trap niet eens op of af :S

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:38

Een foto is niet afdoende. Vraag om een echo erbij, of een CT scan of MRI. Dan kunnen ze nl ook de weke delen zien.

Bij bekende sporters wordt er altijd accuut bij de eerste pijntjes een MRI gedaan, ik weet niet waarom gewone burgers altijd zo lang moeten lijden voordat er een beetje fatsoenlijk onderzoek wordt gedaan, maar ik erger me daar dus echt kapot aan.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-01-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:39

Dus dat raad je mij/ons aan ?
Hmm denk togh dat ik even naar de dokter ga,
En dan idd een foto en scan oid

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:41

Als je een scan laat maken is een foto niet nodig. De botten komen ook duidelijk op een scan. Maar als je gaat voor een foto, raad ik er een echo bij aan, daar kunnen ze de pezen en zo weer op bekijken en zien of en waar er vocht zit en ook scheurtjes in pezen en banden worden daarmee ontdekt.

Een CT scan of MRI ziet meteen het hele gebied en maakt röntgen overbodig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/MRI
http://nl.wikipedia.org/wiki/CT-scanner

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:32

Nou ik heb vanmiddag een afspraak met de dokter
om 5 voor half 12

Ben benieuwd wat ze gaan zeggen, anders zeg ik gwoon dat ik foto of scan oid wil
kWil weten waar de pijn weg komt, en hoe ik er zsm van af kom

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:41

De Huisartsenstandaard adviseert bij beide aandoeningen géén fysiotherapie. Dus dat is vreemd. Wel adviseert de standaard relatieve rust en dan weer bekijken na een korte periode. Als dit niet helpt moet je naar een orthopeed verwezen worden. Deze kan dan beoordelen of een scan nodig is. Dit is in veel gevallen onnodig.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:41

heey,

ikzelf loop al jarenlang te kwakkelen met me knieën, sinds mijn 12de oid (bijna 19)
Eerst had ik: "jonge meisjes knieën", ikzelf vond dat nogal sterk omdat ik het al zo lang heb.
Heb vaal me banden verdraaid, verrekt enz (dats dus wel anders dan bij jullie) Ik kan ook niet rennen, springen, dansen, wandelingen maken en mag eigelijk niet paardrijden :P
maar blijkbaar door het vallen elke keer is mijn knieschijf en kraakbeen beschadigd.
Ik heb ook continu vocht in de knieën, en dat duidt op ontsteking of genezingsproces.
Ik heb laatst een kijkoperatie gehad in me knie, bleek dat al me kraakbeen in flarden los hing. Dit hebben ze dus verwijderd. Bij me andere knie moet het ook nog. Ik heb minder pijn, maar moet waarschijnlijkw el een kraakbeentransplantatie.

Als ik jullie was zou ik er zeker niet langer mee blijven lopen, en er echt achteraan gaan. Dat had ik ook moeten doen, maar achteraf is makkelijker praten. Een mri scan kan duidelijkheid geven, zorg er wel voor dat ze een speciale knie mri scan doen, en geen algemene!

Over fysio ben ik erg te spreken. Ik heb echt jarenlang fysio gehad, en mijn fysio voelde ook aan wat wel en niet kon en hoe en wat ( ook een fysio gehad die echt bagger was, alleen voor een ander lichaamsdeel, daar was ik ook snel weer weg)

Succes ermee en laat je niet te snel wegpraten. Gewoon duidelijkzijn wat je wilt en als ze dat niet doen een second opinion aanvragen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:46

Ik zit nu achter de pc, en opeens begint de pijn vanuit me knie naar boven te gaan, dus naar me boven been ??

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:59

wat vervelend

ik heb ook ongeveer een jaartje last gehad van Osgood Schlatter mijn zus had het ook en die is naar de dokter geweest maar die kon niets doen hij heeft haar verteld dat de pijn komt doordat het bot harder dan de pees groeit ofso. een tijdje daarna kreeg ik dezelfde pijn dus ik ben zelf nooit naar de dokter geweest. ik had er vooral last van met trampoline springen kan ik me herrineren. ik heb er nu al bijna 1.5 jaar geen last meer van, alleen van de week voelde ik het eventjes inneens maar niet lang.

sterkte en succes!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 10:11

Ik ben gister weer naar de huisarts geweest, en die zei dat hij osgood schlatter vreemd zou vinden. Dus ga ik dinsdag foto's maken. Osgood schlatter had namelijk ook al over moeten zijn. Ben benieuwd wat eruit komt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:05

Post je dan weer even, want nu zijn we natuurlijk nieuwsgierig wat het wel is.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:28

ik krijg donderdag een injectie in me knie :S bah

khad ontsteking in me knie en kreeg pillen, maar tis alleen maar erger geworden.
Dus nu een injectie proberen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:56

mri is trouwens echt een aanrader
ik heb ook jaren met een knie probleem gelopen
banden uitgerekt, verder niets... was de opmerking
uiteindelijk dus met veel pijn en moeite mri voor elkaar gekregen en moet dus nu aan mijn meniscus ge-opereerd worden

dit is op eerdere foto's (tot 3 keer toe) niet te zien geweest, wel op de MRI,

loop er inmiddels helaas al wel een jaar of vier mee en heb nu ook aardig wat kraakbeen schade door het hele verhaal

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:55

Nou de foto's zijn ondertussen gemaakt (gisterochtend) en het duurt 5 werkdagen voordat de uitslag er is.. Maar ik kon altijd even proberen vrijdag te bellen, wat ik dan ook ga doen. En dan horen jullie het ook als ik het weet!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:56

morgen krijg ik spuit in me knie :S
wie heeft dit nog meer gehad?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:25

Ik heb het in mijn schouder gehad (van boven af in mijn gewricht). Ze verdoofden toen eerst behoorlijk (drie prikken) voordat de dikke naald erin ging.
Heb ook een zonder verdoving een dikke naald in mijn schoudergewricht gehad onder röntgengeleiding. Ik bleef toen naar het scherm kijken, vond het heel mooi om te zien hoe de naals naar binnen ging en voelde eigenlijk niet zo bar veel omdat ik dus op iets anders geconcentreerd was. Zou het zo weer zonder verdoving doen.
Heb ook al eens van voren af in beide schoudegewrichten prikken gehad, vond ik ook niet erg.
Zou me er dus niet te druk over maken, WinSel.
Het werkt veel beter dan pillen, dat is zeker.