Voetkneuzing, voet wordt blauw/zwart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Voetkneuzing, voet wordt blauw/zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 15:49

Inmiddels 5 weken geleden dat mijn paard vol op mijn voet sprong. Gelukkig had ik vrij stevige schoenen aan, maar al snel werd het dik en blauw. Vader gebeld en via de huisarts doorgereden naar het ziekenhuis (de huisarts vertrouwde het niet, was zelfs bang dat het verbrijzeld was). Uit de foto's kwam niks, dus ik kwam er af met een gekneusde voet.
2 dagen met ijs, cooling gel, arnica tabletjes, krukken en verband in de weer geweest en zoveel mogelijk met mijn voet omhoog gezeten. Toen ging het eigenlijk wel goed en kon ik al heel snel pijn vrij lopen, maar toch rustig aan gedaan. Al die tijd bleef er een verdikking zitten op mijn wreef, maar die nam langzaam af. Langzaam aan wat extra gedaan en eigenlijk ging dat super. Tot vorige week...

Ik had een uurtje op de schaatsen gestaan en dat bleek achteraf gewoon teveel, nou prima weer een paar dagen rust genomen, maar op dinsdagavond werd mijn halve voet zwart. Nog altijd zat er een lichte verdikking boven op mijn voet en die werd echt zwart en de zijkant (binnenkant) van mijn voet werd blauw tegen zwart aan. Gelijk weer ingesmeerd met cooling gel en rust genomen, weer verbonden voor extra steun.
Toch een afspraak gemaakt bij de huisarts. Die vertrouwde het niet, zeker niet omdat de bult hard was, dus ik werd doorverwezen naar het ziekenhuis "want ze zouden wel een scheurtj over het hoofd gezien hebben". Nou ja... niet dus. Want uit de foto's bleek dat de botten er super uit zagen en het daar dus niet zat. Weer contact met de huisarts gehad en het zou wel een kneuzing zijn, dus dan moest ik gedoseerd bewegen, niet overbelasten, maar ook zeker niet stil gaan zitten. En dan had het gewoon tijd nodig.

Nou werd gisteravond weer mijn voet zwart en ik ben dus benieuwd of er meer mensen zijn met deze ervaring en wat jullie ermee gedaan hebben? (Aangezien het mij niet normaal lijkt :o )

Mars

Re: Voetkneuzing, voet wordt blauw/zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:31

Ik heb het zelf niet gehad, maar een echt zwarte voet is nooit een goed teken. Als ik jou was zou ik dus linea recta terug naar de HA gaan en je voet nog eens grondig laten onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:11

Doorbloeding?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:14

Het klinkt inderdaad of het bloed slecht weg kan uit je voet..
Ik zou echt direct naar de SEH of HAP gaan daarmee..
zwart is nooit goed.

Heel veel beterschap

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:22

Gesprongen bloedvaatje omdat het allemaal van binnen nog niet zo stevig is en je je nog zwakke voet te zwaar belast hebt. Als het in korte tijd zo zwart wordt is dat bloed wat nergens anders heen kan. Wel bewegen, om de circulatie op gang te houden maar liever niet belasten. Het duurt wel weer ruim een week voor zo'n giga blauwe plek weer weg is.
Heb zelf ongeveer zoiets, arm gebroken 2 weken terug, plaatje erin, kreeg dit weekend ineens weer een blauwe plek op m'n pols, heb ik er gewoon weer teveel mee gedaan.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:39

Ik zie dat ik een stuk niet verteld heb.
Een dag later is het weer weg. Dus het komt pas aan de eind van de dag (en vaak pas als ik onder de douche sta).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:53

Ik weet wel dat de bloedvaten door een warme douche wijder worden, wellicht heeft het daarmee te maken. Toch zou ik naar de HA gaan, een zwarte voet is echt niet goed...

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:59

Lijkt er idd op dat er iets met je bloedvaten niet goed is.
Ik heb zelf trombose gehad, en als ik onder de douche ben geweest zit m'n hele been onder de blauwe plekken, wat dus komt van m'n aderen die niet helemaal ok meer zijn in combinatie met de warme douche.

Dus in ieder geval zou ik nog maar een keer naar je huisarts gaan en dus duidelijk vertellen dat het blauw/zwarte komt en gaat!

Heb je geen last van een koude/vocht vasthoudende/ tintelende voet?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:17

misschien een foto maken als je voet zwart is en mee nemen naar je HA?