Hyperventilatie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Hyperventilatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 17:26

Hallo,

Sinds een poos heb ik heel regelmatig last van hyperventilatie. De eerste keer dacht ik serieus dat ik iets aan mn hart had, zo'n naar gevoel had ik bij mijn borst. Het komt door school dat is nu wel zeker. Ik zit in mijn examenjaar en sta er niet denderend voor en loop enorm te stressen voor de examens. Toen ik kerstvakantie had, heb ik er geen 1 keer last van gehad. Tot nu.

Ik had van woensdag tot aanstaande woensdag proefwerkweek en ik ben als een gek aan het leren want ik zal en moet gewoon voldoendes halen. Wat gepaard gaat met veel stress en heb dus al een aantal keer last gehad van hyperventileren. Maar nu vanochtend was het op zijn ergst.. Ik had een proefwerk economie en dat is de vervelendste want dat is mijn enige onvoldoende vak. Ik was van te voren al zweterig en angstig maar toen ik in het lokaal zat en de mevrouw begon de proefwerken uit te delen voelde ik me echt heel beroerd. Mijn hartslag ging als een gek en ik kon de letters echt niet meer lezen, werd beroerd en licht in mijn hoofd. Ik ben bij het proefwerk weggelopen en heb op de wc huilend mijn moeder opgebelt. Daarna ben ik naar de directeur gegaan om alles uit te leggen..

Ik schaamde me echt dood, want wie gaat nu zo stressig doen om een proefwerk? Nou ik dus en ik vind het heel vervelend. Morgen om 9 uur ga ik met mijn moeder naar de huisarts maar ik ben heel benieuwd of meer mensen hier last van hebben en ik zou graag willen weten wat jullie hieraan doen.

Alvast bedankt! :)

Wentos

Re: Hyperventilatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:23

Ik heb hier ook last van (gehad).
Het allerbelangrijkste is je ademhaling! Probeer rustig te ademen en via je buik, niet via je borst.
Ik heb hiervoor Cesar therapie gehad.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:26

Bij mij komt het bij mijn darmen vandaan ik weet dar er meer mensen zijn die dat hebben,als ik stress heb gaan mijn darmen rommelen en zo en dan krijg ik het vaak.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:32

m´n moeder zegt dat ik het ook doe als ik onder veel stress sta Omdat ik me vooral voor proefwerken en werkstukken slecht voel. De kinderarts blijft zeggen dat het aan m´n conditie ligt omdat k wat met m´n schildklier heb. Ik heb nu gesprekken bij het riagg en ga kijken of dat helpt

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:20

Er werd bij mij eerst ook gezegt dat ik hyperventilatie had.
Maar ik had een paniekstoornis.
ligt heel verschillend bij iedereen.
Maar een goede ademhaling helpt je overal uit! :)

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:24

probeer goed op je ademhaling te letten inderdaad.
Ik heb chronische hyperventilatie.
Probeer via je buik adem te halen.. Dus Diep in te ademen via je neus, en dan weer heel rustig uit te ademen door je mond.
Mocht je zo'n aanval krijgen, ga dan aan je ademhaling denken,.. bij mij helpt dat enorm..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:08

Nou ik heb dus het idee dat dat averechts werkt.. Als ik denk dat ik op mijn adem moet letten word het alleen maar erger.

De dokter heeft mij aangeraden om naar fysiotherapie te gaan. Heeft iemand van jullie daar ervaringen mee? Ook heb ik een soort pillen gekregen voor stress moment, bijvoorbeeld mijn examen in mei. En mijn moeder had valeriaan tabletjes bij de drogist gehaald.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:56

kan best kloppen dat het voor je gevoel erger word.
Omdat je tijdens het hyperventileren, op een verkeerde manier ademt. En als je dan aan je ademhaling gaat werken, heb je het idee, dat het niet goed is. Maar als je even een paar minuutjes heel geconcentreerd gaat ademhalen, word je als het goed is rustiger.
Valeriaan werkte met mijn examens ook goed hoor!

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:08

Ik heb fysiotherapie gehad voor mijn hyperen. Wat ik daar voornamelijk leerde is op mijn ademhaling te letten, maar ik heb idd het gevoel dat dat ook bij mij averrechts werkt. Tevens kreeg ik ontspanningsoefeningen.

Als ik ga hyperen hoop ik altijd dat er iemand bij is, gaat bij mij meestal ook gepaart met huilen. Iemand die dan tegen je praat en je toch gedeeltelijk laat 'uithyperventileren' is fijn en werkt goed.

Verder zoveel mogelijk ontstressen steeds.. maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:33

Ik herken dit wel, maar is nooit geconstateerd.. Succes iedereen..!

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:27

Ik had hier ook last van.
Bij mij zat het heel erg tussen me oren maar ik was zo bang om dood te gaan. Dat ik bij alles dacht dat ik doodging.
Daardoor kreeg ik hartkloppingen en ging ik hyperventileren.
Heb dit 4 jaar lang gehad.
Bij stress heb ik nog weleens hartkloppingen maar ik weet dat dit geen kwaat kan, dus maak ik me niet echt zoveel zorgen meer.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:49

Ik heb hier ook een tijd last van gehad, en nu merk ik het af en toe nog steeds als ik me te druk maak... Hetzelfde wat jij heb, hartkloppingen, duizeligheid, kortademig.

Wat bij mij echt helpt is veel water drinken :j

Caffeine houdende drankjes zijn echt uit den boze! (koffie, cola etc) Die moet je echt laten staan.
Probeer tijdens je proefwerk/examen weken alleen maar water te drinken en inderdaad op je ademhaling te leten. Misschien dat je kunt proberen te mediteren en vooral in die periodes, dat wat vaker doen ( 's ochtends en als je thuis komt bijvoorbeeld).

Wat misschien ook een idee is, je heb van Zonnatura 'Ontspannings' thee. Misschien dat dat wat kan helpen.

Sterkte ermee! Ik weet hoe vervelend het gevoel is, als je het 1maal heb gehad hoop je dat nooit meer te krijgen :(:)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:20

Dank jullie wel!

Ik heb vanochtend bloedgeprikt zodat andere dingen uitgesloten kunnen worden en echt kunnen richten op hyperventilatie. Omdat ik het nu een paar keer heb gehad, denk ik van te voren al; ooh daar zou ik wel eens hyperventilatie kunnen krijgen, en dan krijg ik het ook. Laatst toen we uitgingen was ik van te voren al bang dat ik het in die drukke ruimte zou krijgen, en tadaa ik kreeg het. En dat is echt heel vervelend! Het is inderdaad iets wat tussen je oren gaat zitten als je het eenmaal gehad hebt, heel vervelend.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:22

Het is ook een tussen de oren probleem, ik kreeg het jaren geleden in de metro,ik had het echt benauwd want ik haal alleen adem als ik er erg in heb.Dus ging ik te snel adem halen en er te veel op letten,ik ben de metro uit gegaan en heb er jaren later pas weer een keer ingezeten.Dat ging erg goed en ik zou er zo weer in gaan.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:08

Ik heb ook last van hyperventilatie...Heb idd ook ademshalingoefeningen en onstpannings bij de fysio. Werkt nog weinig maar ook omdat ze nog niet precies weten waar benauwdheid vandaan komt...Ga nu vooral hyperventileren vanuit gewone benauwdheid al zegmaar