zwemles en astma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

zwemles en astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:13

Onze dochter van vijf zit sinds begin november op zwemles. Ze is licht astmatisch, dat ging tot eind november eigenlijk prima zonder pufjes. Begin december werd ze een dag na zwemles ziek: hoge koorts, dikke wangen, kortademig... Dus maar aan de pufjes. Twee dagen niet naar school geweest en na een week was ze wel weer fit. Begin januari hetzelfde verhaal en de huisarts maar eens gebeld met de vraag of dit door het zwemmen oftewel chloor zou kunnen komen. En ja, chloor kan heel goed astmatische reacties oproepen. Op zich wisten we dat ook wel, toen ze kleiner was, had ze, als we 's morgens ergens hadden gezwommen, 's middags soms al hoge koort etcetera.
Nu zouden we dus in ieder geval de winter door zowel luchtwegverwijderaar als ontstekingsremmer moeten gebruiken en in het voorjaar kijken of ze het ook zonder redt. En ik weet wel dat ze een diploma moet hebben en dat ze vast niet de enige is die dat met pufjes moet doen, maar ergens stuit het me nogal tegen de borst dat ze nu weer aan de pufjes moet om te kunnen zwemmen (twee keer per week een half uurtje), terwijl het zo goed ging.
Zijn er meer bokkers die hier ervaring mee hebben? Hoe gaan jullie hiermee om?

Erna_

Re: zwemles en astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:26

Is er niet ergens in de buurt een zwembad met zout water i.p.v. chloor?
Ik heb in elk geval nooit last van benauwdheid als ik in zo'n bad ben wezen zwemmen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:29

Ik heb zelf astma maar eigenlijk nooit last gehad met zwemmen in t chloor.. vind t alleen niet zo fijn.
Je hebt ook bronbaden maar ik weet niet of je die in jouw buurt ook hebt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:50

wat mij behoorlijk verbaast aan het verhaal is dat ze er zo'n hoge koorts bij krijgt. Als het echt enkel een astma aanval zou zijn, zou ze er toch geen koorts bij hebben? Het klinkt dan eerder als bronchitits, maar ik ben natuurlijk geen arts.

Ik vind al met al het verhaal wat je verteld behoorlijk heftig voor een meisje wat 'lichte' astma zou hebben. Misschien een idee om een verwijzing voor de longarts te vragen?
Dat het zwemdiploma belangrijk is ben ik met je eens, maar het moet in mijn ogen niet ten koste gaan van de gezondheid en het schoolgaan. Anders is het misschien een beter idee een privédocent in te huren en haar zomers in open water zwemles te gaan geven. Dan heeft ze weliswaar niet haar diploma's, maar kan ze wél zwemmen!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:56

In principe zou zwemmen met astma juist heel goed zijn, vlak boven het water zijn nl geen stofdeeltjes.
Veel Astma patienten wordt geadviseerd om juist te gaan zwemmen, dus ik denk dat er iets anders aan de hand is..

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:58

kun je niet naar een zwembad gaan waar en een zout bad is, en waar je 1x per week 45 minuten zwemt, dat scheelt vaak ook al ( ben zelf zwemjuf)
want je ook zou kunnen doen is de puf aan de juf of meester geven, en als die merken dat het minder goed gaat zeg maar gelijk haar laten puffen, zo heb ik 4 kinderen die dit ook nodig hebben. en dit gaan perfect...

succes ermee

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:59

vind ze de zwemles wel leuk,
sommige kinderen worden erg ziek door niet leuke zwemles???

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:03

Ik kreeg het ook altijd benauwd van zwemmen in chloorzwembaden en ik ben ook astmatisch :j
(huisarts dacht overigens in het begin dat bronchitis was, misschien door het zwemmen, maar bij mij bleek het toch echt astma te zijn)
Ik heb mijn twee diploma's gehaald en daarna heb ik bij school vrijstelling gekregen. Tot op de dag van vandaag ga ik niet graag naar binnen(chloor)zwembaden, omdat ik dan erg benauwd word.

Misschien in de zomer open zwembaden kiezen of idd zoutwaterbaden. Hopelijk helpt het voor je dochtertje, want een astma aanval krijgen en zulke klachten krijgen is niet niks :n

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:29

Echwel schreef:
In principe zou zwemmen met astma juist heel goed zijn, vlak boven het water zijn nl geen stofdeeltjes.
Veel Astma patienten wordt geadviseerd om juist te gaan zwemmen, dus ik denk dat er iets anders aan de hand is..

nou dat kan niet echt met je eens zijn hoor. Want het ligt aan meeredere factoren. Mijn zoon is ook asmatich en die merkt direct wanneer het water weer ververst is ivm met chloor dampen.
De lucht is ook veelste zwaar voor astma.De warmte en het chloor spelen voor een heel groot deel mee. Dus dit geld echt niet voor iedereen, je moet het echt per persoon aankijken.

Je kan misschien naar een zwembad waar ze bronwater gebruiken. Scheelt heel veel in de lucht.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:35

Ik zou haar op zwemles doen in een openluchtbad, daar hebben astma patienten veel minder last van de chloordampen.

Anders toch gedurende de zwemles periode naast luchtwegverwijders ook inhalatiesteroiden gebruiken, deze voorkomen de overreactie van de luchtwegen op de chloordampen. Maar ik kan me voorstellen dat je daar wat weerstand tegen hebt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:36

Wat vervelend, zeg.

Ik weet dat het zwemmen in chloorbaden idd astmatische aandoeningen kan verslechteren en hiertoe kan leiden bij gevoeligheid.
Was voor mij een reden om na babyzwemmen, het peuterzwemmen te laten schieten, toen ik hoorde van de uitslagen van dit onderzoek. Was slecht bij jonge kinderen.

Gelukkig heeft onze dochter er geen last van, hier in de buurt is wel een zoutwaterzwembad, misschien dat dit uitkomst kan bieden?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:23

Ik zou denk ik ook opzoek gaan naar een zoutwaterbad. Ik had er als kind ook vaak erg veel last van.

Nu ben in met oud en nieuw een weekje in Centerparcs geweest en je raadt het al. Zo benauwd als het maar kan, hartkloppingen en de week daarop was ik zo ziek als een hond.

Hoewel ik van Astma helemaal "genezen" ben verklaard, heb ik er toch nog altijd erg veel last van. Diep inademen kan ik eigenlijk adn ook niet meer, dat doet gewoon pijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:25

Op de site van het Astmafonds heb ik een nummer gevonden, hier kan ik vragen naar de zoutbaden waar jullie het over hebben. Misschien zit er eentje in de buurt. Ik zal van de week eens bellen.

Lalidan: de koorts maakt het inderdaad vrij heftig. Maar omdat het een luchtweginfectie is, schijnt het toch niet erg raar te zijn. De huisarts was het niet in iede geval.
Gelukkig ging (en gaat het nu ook weer) het erg goed, en hebben we het afgelopen jaar nauwelijks hoeven te puffen. Natuurlijk weten we niet hoe het deze winter zou zijn gegaan zonder zwemles.
We gaan het nu eerst maar weer proberen (met preventief pufjesgebruik) en dan zien we wel hoe het dan gaat.
Buitenzwemmen maakt volgens de HA niet uit 'chloor blijft chloor'.
De benauwde, vochtige lucht schijnt juist voor astma-patienten lekker te zijn, terwijl je van chloor juist weer astma krijgt. :(

Dank voor jullie reactie tot nu toe!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:30

Buitenlucht maakt in mijn geval absoluut wel een verschil. De chloordampen kunnen veel beter weg en blijven niet in de ruimte hangen :n

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:34

Zo stel ik het mezelf ook voor, maar weet niet hoe het voelt. Bij ons in het dorp heb je gelukkig een buitenzwembad, dat zou dan wel iets zijn voor zwemles in de zomer.
Wat ook vervelend is van het lesbad waar we nu naar toe gaan, is dat de douches het 9 van de 10 keer niet doen. Ik geloof nl. dat dat ook wel wat kan helpen; even lekker goed douchen na het zwemmen. Maar een kind onder een ijskoude douche zetten vind ik dan ook weer zoiets, en tegen de tijd dat we thuis zijn, ben je zo weer een half uur verder.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:41

SAKKIA schreef:
Buitenlucht maakt in mijn geval absoluut wel een verschil. De chloordampen kunnen veel beter weg en blijven niet in de ruimte hangen :n

Helemaal mee eens!
En daarbij is de warme lucht in binnenzwembaden juist extra benauwd voor astma-patienten (althans voor mij wel ;) ).
Doe mij maar een fijn bosbad om in te zwemmen ipv die overdekte baden.
Tuurlijk is chloor, chloor, maar chloor wat vermengd met de frisse buitenlucht of chloor dat blijft hangen onder een dak maakt toch echt een wereld van verschil :j

Beetje rare reactie van de HA vind ik eerlijk gezegd....

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:48

ik weet niet waar je woont.
maar in Sliedrecht is een zwembad met bronwater. In elk geval geen chloor. En daar kan je zwemlessen volgen. Dat noemen ze turbozwemmen, binnen een x aantal weken heeft je kind d,r zwemdiploma. Of het wat is weet ik echt niet.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:56

Oh god.. Dramatisch!
In een binnenbad waar veel chloor in zit kan ik echt niet fijn zwemmen. Na een uurtje of 4 in zo'n zwembad kunnen ze me van de bodem vissen.
Tegenwoordig gaat het wel iets beter, maar die broeierige, warme chloorlucht is écht niet fijn voor mensen met astma.
Doe maar gewoon een buitenbad, dat gaat wel redelijk, zelfs al zit er chloor in!

Echwel schreef:

Zwemmen wel ja, maar niet in een binnenbad met chloor ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:59

Heb zelf astma maar een pesthekel aan zwemmen dus kom er nooit..
Kinderen van een kennis hebben ook zwaar astma en doen alle 3 aan waterpolo

whiehiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:17

ik heb zelf astma en kan ook erg benauwd worden van chloor, en als ik dan een aanval krijg kan ik er zeker ook koorts van krijgen, als kind heb ik trouwens in 1 week leren zwemmen elke dag paar uur zodat ik maar een week flink ziek was en niet een heel jaar....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 11:14

Ergens ben ik wel blij te lezen dat er meer mensen zijn die last hebben van chloor, ze is dus niet de enige.
Volgende week gaan we weer beginnen met zwemles, en dan gaan we preventief puffen. Ze hebben die medicijnen natuurlijk ook niet voor niets uitgevonden, ik vind het alleen zo jammer dat we medicijnen moet gebruiken om iets te kunnen (en ze ze anders niet meer zo vaak nodig was). Maar daar zet ik me wel overheen, het is tenslotte ook geen arsenicum ;)
Gelukkig vindt ze zwemmen wel erg leuk en heeft ze zelf niet in de gaten dat ze er soms ziek van wordt. (heb het wel verteld)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:19

Mijn dochter kreeg na het zwemmen steeds looporen,is wel iets anders.Maar sinds ze bij een natuurarts is geweest en een dieet heeft is het over.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:54

Mijn nichtje het precies hetzelfde probleem. Maar ze gaan dus voor het zwemmen preventief puffen en dat helpt aanzienlijk. Wel heeft ze nog wel eens last maar dat ligt er ook aan hoe het weer buiten is... In de winter heeft ze meer last dan zomers.