Schimmelinfectie onder de oksels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Schimmelinfectie onder de oksels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 17:40

Ongeveer 2,5 week geleden ben ik naar de dokter gegaan, voor uitslag die ik onder mn oksels had die erg jeukte. Een schimmelinfectie was de conclusie en ik heb miconazol/hydrocortison meegekregen. Ik moest dit 3 weken smeren, hielp het niet, dan moest ik terugkomen.
Dit hielp gelukkig direct en mn huid werd ook gelijk rustiger en de jeuk nam af.
Nu heb ik echter sinds 3 dagen hele rare rode uitslag óm de plek heen waar die schimmelinfectie zat. Dus niet op de plek zelf. Het loopt tot op de onderkant van mn bovenarm, en naar beneden toe richting mn borsten. Stomme is, dat het aan allebei mijn oksels weer ter gelijkertijd kwam. Het is rood, voelt warm en jeukt, weliswaar niet zo erg als die andere plekken eerst. Ik ga er maar mee terug naar de dokter, maar ik ga bijna denken dat het ergens anders vandaan komt. Aangezien het op allebei de kanten ter gelijkertijd weer omhoog is gekomen.
Kan het iets te maken hebben met mijn lymfeklieren ofzo? Iemand wel is hetzelfde meegemaakt? Ik stoor me er eerder aan in het zicht als dat ik er extreem last van heb hoor, maar toch maar ff bezoekje brengen aan de HA morgen.

Alwiene

Re: Schimmelinfectie onder de oksels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:02

Gebruik je rollerdeodorant? Misschien wel een heel dom idee maar zou het kunnen dat je via de deo herbesmet? Maar dat dat dus nu niet pakt op het behandelde deel?
Heb zelf tot 2 keer toe spontane deo-allergie gekregen op een deo die ik al langere tijd gebruikte. Ook dit is met miconazol verdwenen dus misschien daar toch een verband?

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:10

Schimmelinfecties zijn moeilijk te bestrijden, vaak is het niet alleen de zichtbare plek die besmet is, maar ook een groot gedeelte eromheen.
Is het dezelfde uitslag als je oksel? Of heel anders?
Mocht het hetzelfde zijn, dan zullen het restanten zijn van de schimmelinfectie. Als je weer een zalfje meekrijgt, zorg er dan voor dat je ook royaal om de plek heen smeert :)

Succes ermee :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:00

Voor de zekerheid een bezoek aan de HA kan geen kwaad natuurlijk en ik ga verder mee met mijn voorgangers. Het kan heel goed dat je het steeds weer besmet met een roldeo en met dit soort infecties moet je zalfjes ook erg goed om het besmette gebied heen smeren.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:06

Het kan ook zijn dat je huid nu een stuk gevoeliger is geworden. Ik heb dit ook gehad en als ik nu een deospray gebruik raakt m'n huid binnen de kortste keren weer flink geirriteerd met veel jeuk etc erbij. Sindsdien gebruik ik geen deodorant meer maar een anti perspirant in een roller. Deze schijnen vriendelijker voor je huid te zijn. En als je een merk/geur hebt waardoor je geen uitslag gebruikt, dan die altijd gebruiken.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:19

Ik heb geen rollerdeo en deze soort deo gebruikte ik al bijna een jaar, voordat ik last kreeg van de schimmelinfectie.
Verder lijkt het niet echt helemaal hetzelfde. Mijn huid voelt minder droog en geïrriteerd aan. Alleen erg warm, rood en lichte jeuk.
Ik heb met het insmeren juist ook om het gebied heen gesmeerd.

Ik denk zelf ook dat het gewoon nog die schimmel is hoor, maar vond het typisch dat het er nu zo heel erg rond heen zit, en aan beide kanten ter gelijkertijd opkomt én er zo overduidelijk rond de oude plek heen zit.

Verder gebruik ik een apart handdoekje voor mijn oksels te drogen na het wassen. Deze vervang ik elke dag. Dit om verdere besmetting zoveel mogelijk te voorkomen.

Naja, morgen even naar de HA, die zal wel me wel meer duidelijkheid kunnen scheppen. Ik moest sowieso terugkomen als het na 3 weken nog niet minder was. Als het dan na 2,5 week erger wordt er omheen, dan lijkt me het geen overbodig bezoekje. (En dat zegt de persoon die eigenlijk een grote hekel heeft om langs de HA te gaan :+ .)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:23

Misschien wel handig om te zeggen. Ik reageer ook altijd nogal heftig op parfum, geurige douchegel en wasverzachter enzo. Dan krijg ik ook snel last van jeuk en last van bobbeltjes (wat wel snel weer wegtrekt hoor).
Ik gebruik dan ook altijd neutrale spullen en spuit nooit veel en vaak parfum.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:34

scheer je, je oksels??(hoeft niet recent te zijn)
anders zou ik eens naar je wasmiddel gaan kijken...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:35

Kan het zijn dat je huid gewoon wat gevoelig reageert op de zalf die je moet smeren? Die zalfjes zijn toch vaak wel vrij agressief, het is mogelijk dat je huid er niet zo goed tegen kan.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:50

Ik scheer inderdaad mn oksels, maar waar de uitslag nu zit, groeit gelukkig geen haar bij mij :P
Wasmiddel is al half jaar zelfde soort, mede omdat mijn moeder daar ook altijd heftig op reageert.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:54

oke, maar kan het misschien van scheerschuim zijn?
ik heb namelijk ook van het scheren/ scheerschuim zo'n soort reactie overgehouden.
hoeft niet de plek te zijn waar je haar groeit, maar als je er wel met je scheermes langs gaat kan het ook irriteren

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:58

Hee zus :)
Ma vertelde het, moest op een of andere manier denken aan wondroos, even wiki er bij gepakt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belroos
Lijkt het hier op?
Maar goed, kan natuurlijk makkelijk een uitbreiding van de schimmelinfectie wezen. 'N keer 'n allergie test doen zou in jou geval ook niet zo gek wezen, weet je tenminste waar je precies niet tegen kan :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:00

Eh, mijn scheerschuim is al een tijdje op, en heb nog geen nieuwe gekocht :+ En nee, heb daar gelukkig geen last van :)

Haha, begrijp me niet verkeerd, vind het heel fijn dat jullie meedenken hoor, maar denk toch dat het te maken nog heeft met die schimmelinfectie. Alleen vind het zo raar dat het op de ene plek weg gaat en opeens, aan twee kanten, er rond heen terugkomt.

@ Letiets: daar lijkt het eigenlijk wel op. En klinkt logisch natuurlijk. Andersom is het ook het geval, bij antibiotica, kunnen schimmels makkelijker hun gang gaan. Hmm..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:11

ik heb dit ook gehad. maar ook bij mij hielp dezelfde zalf helemaal niet. Of jawel, zolang ik hem smeerde wel, maar toen alles weg leek te zijn kwam het net zo hard terug.
Vraag anders je huisarts eens om de shampoo Selsun.
Die heb ik nu en zou zeker heel goed moeten werken. Ik heb het nog niet geprobeert omdat die niet mocht in combinatie met borstvoeding. Dus dat komt nog!

Ik weet wel inmiddels dat het hardnekkig is. heb al wat afgesmeerd maar het blijft tot nu toe terugkomen en uitbreiden. Hopelijk helpt de shampoo dus. Vervelend is het wel.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:35

Ik ben daarnet naar de HA geweest, ze denkt toch nog steeds die schimmel. Ze heeft me twee opties gegeven; Terbinafine voor 2 weken slikken in combinatie met de zalf, of gelijk al een doorverwijzing naar de dermatoloog.
Ik heb maar voor het eerste gekozen, aangezien je bij de dermatoloog toch niet deze week dan meer terecht kan. Eerst die twee weken dan afwachten, is het dan nog niet minder, dan moet ik alsnog naar de dermatoloog.

Je denkt een klein probleempje, maar het is toch knap lastig zo :+