ontsteking ofzoiets na een beet van paard? Wie herkent dit?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

ontsteking ofzoiets na een beet van paard? Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 12:13

hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.. Ik heb nu sinds een maand een dikke pink. Het word met de dag iets erger, ik kan hem niet meer helemaal buigen. ( ongeveer tot de helft) en als ik probeer hem verder te buigen dan doet dat pijn en buigt hij niet verder.
Het zit bij de knokkel van mijn pink en hij staat ook wat scheef. Als ik hem niet beweeg doet het ook geen pijn en als als ik erop druk een klein beetje gevoelig maar dat mag niet echt een naam hebben.

Ongeveer 2 maanden geleden ben ik gebeten in die pink door een paard. Het bloedde maar niet heel erg ofzo. Dus even onder de kraan en gewoon weer verder gegaan. Toen het wondje dicht was kreeg ik last. Inmiddels is het wondje helemaal weg maar is het dus dik en wordt steeds dikker.

Als het koud is is die pink echt 2 keer zo koud als de rest van mijn hand en is het helemaal blauw.

Ik ben benieuwd of iemand weet wat dit kan zijn.. want ik vind het zo onzin om voor een pink naar de huisarts te gaan en dus een ochtend vrij te nemen.
het is geen breuk of scheur dat heb ik vaker gehad en dat doet het bij aanraken ook pijn. Bij mij doet het alleen pijn bij bewegen. Dan trekt het zeg maar alsof het mijn pees (?) is ofzo.

Bedankt alvast :)

Onali

Re: ontsteking ofzoiets na een beet van paard? Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:15

Als je dat denkt zou ik toch even langs de HA gaan. ZOu ene gekneusde pink kunnen zijn, maar das moeilijk beoordelen zo. Ik zou toch maar een ochtend vrijnemen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 12:19

hmm.. sja dat zou ook nog kunnen,is het bij een kneuzing niet vrijwel gelijk dik? Bij mij was het pas na een maand dik aan het worden.. ( als het teminste door die beet komt.. zou niet weten waar het anders door moet komen..)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:22

Naar de HA, kan abcesje zijn, kan kneuzing zijn, kan zoveel zijn. Waarom zou een pink minderwaardig zijn dan een ander onderdeel van je lichaam? :D Je hebt er last van toch?

Tetanusvaccinatie nog in orde?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 12:24

tot wanneer is die Tetanusvaccinatie geldig? ik ben bijna 22.. is die dan nog geldig? volgens mij tot je 22 of niet..

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:26

Nessah schreef:
tot wanneer is die Tetanusvaccinatie geldig? ik ben bijna 22.. is die dan nog geldig? volgens mij tot je 22 of niet..

ben zelf ook een keer gebeten door een paard
kreeg toen ook mooi tetanusprik in mijn arm
mij werd verteld dat zo'n prik 10 jaar bleef werken

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:27

Volgens mij krijg je rond je 9de? de laatste enting, dus dat betekent dat hij niet meer geldig is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 12:28

hmm.. ik dacht dat hij 12 jaar ofzo geldig was.. hmm.. :\

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:28

Ik zou toch maar even naar de HA gaan. Zo'n pink is nooit gezond en zeker niet als je door een paard bent gebeten. Ze waarschuwen niet voor niks dat je rekening moet houden met de tetanusprik.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:29

idd ik zou even naar de HA gaan het kan onschuldig zijn maar toch even na laten kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:33

Je kan ook scheurtje in je pees hebben, en hoe meer je hem belast hoe erger het wordt.
Even naar de HA en die zal hem of tijdelijk spalken of vast tapen aan je ringvinger.
Het kan ook litteken weefsel zijn dat vast is gaan zitten aan je pees.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:35

Zou er wel even mee naar de HA gaan. Ik ben ook gebeten door een paard in mijn lip en kreeg daardoor aften in mijn mond. (aften zijn kleine witgele blaasjes met een rode rand en dat doet erg pijn bij aanraking)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:46

Ach ja, waarom ook niet, het is maar een pink, daarvoor hoef je niet naar een arts.... Die pink zit ook niet vast aan je lijf, en als er een infectie in je pink zit, kan die zich ook niet door je hele lijf heen gaan verspreiden ofzo....

Meis, ik vind dat je behoorlijk dom aan het redeneren bent!! Er is overduidelijk wat met die pink aan de hand, en dus is het tijd om er naar te laten kijken.
Tetanus zou ik me na een maand niet te veel zorgen meer over maken, als het dat was geweest had je nu je kaken al niet meer van elkaar kunnen krijgen, dus dat kan je redelijk veilig uit sluiten. Maar er kunnen zoveel meer dingen aan de hand zijn.
Het klinkt vooral als een probleem met een pees. Daar is prima wat aan te doen, maar hoe langer je er mee rondloopt, hoe erger het word en hoe lastiger het te behandelen is.
Het kan ook zo zijn dat het een ingekapselde infectie is, en dan zijn de risico's wat groter. Wat als die infectie op een gegeven moment uitbreekt, gaat die zich door je lichaam verspreiden. Tja, en dan zat het máár in je pink, en nu in je hele lichaam en ben je er hartstikke ziek van. En het lijkt me toch niet dat dat is wat je wilt.

Dus gewoon even langs je huisarts, zo erg is het toch niet om je een ochtendje ziek te melden?