Wilde botgroei/kraakbeen aanzet, wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Wilde botgroei/kraakbeen aanzet, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:52

Hoi

Ik heb iets ontdekt en daarna door de fysio bevestigd gekregen waar ik dus NIET blij mee ben.

Eind november 2008 heb ik tijdens een aanhoudingsoefening van werk mijn knie geblesseerd. Ik sprong van een 2m hoge stellage af en bij de landing wilde ik door mijn knieën veren maar mijn linker knie is volledig naar achter geklapt.
Knie schijf was uit de kom geschoten maar schoot uit zichzelf vrij snel terug. Op "bevel" van docent door 2 klasgenoten/collega's mee naar het ziekenhuis "gesleurd" en daar vermoedde de arts een gescheurde mediale band (loopt aan de binnenkant van je been langs je knie)
Omdat mijn knieschijf aan de wandel was geweest moest ik eigenlijk in gips maar mijn knie/been was zo dik en blauw dat de arts dat niet aandurfde. Dus met drukverband en krukken naar huis met een absoluut loop verbod, 3 dagen thuis gezeten en toen weer naar het ziekenhuis voor controle (nu door een orthopeed in eigen woonplaats)

Verschillende buig/strektesten door de arts gedaan en ook deze arts vermoede dat de mediale band was gescheurd en miniscus beschadigd. Hij heeft een brace met een buig en strek mogelijkheid van 30 graden aangemeten en 3 weken later terug. De brace is toen op 50 graden buig en strek mogelijkheid gezet en moest beginnen met fysio. 2 weken geleden was ik weer bij die arts op controle en die zei dat hij vermoed dat zowel de mediale band, de minuscus én de voorste kruisband gescheurd zijn. := Vooral van die laatste baal ik enorm omdat ik er dan nog lang niet klaar mee ben. ;( Omdat hij het zeker wil weten heb ik afgelopen maandag een MRI-Scan gehad en krijg daar donderdag de uitslag van.

Nu viel mij zaterdag op dat er een harde bult zit aan de binnenkant van mij been precies op de zijkant van mijn knie, daar waar ik de meeste pijn had/heb. Die bult is echt hard, kun je niet indrukken dus het is geen vocht en naar mijn idee wordt die best snel groter. Vandaag de fysio er naar laten kijken die die zij doodleuk: Oooh dat is wilde botgroei/kraakbeen vorming, je lichaam maakt dat zelf aan om de zwakke plek te beschermen maar dat moet operatief wel weggehaald worden! :oo
Je zou het kunnen vergelijken met OCD/Spat bij paarden :+

Nu ben ik al op internet aan het zoeken geweest maar ik word daar niet echt vrolijker van. Is er een bokker die hier (zelf) ervaring mee heeft?

marrlinde

Re: Wilde botgroei/kraakbeen aanzet, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:56

wat vervelend zeg! heel veel sterkte!! ik heb het zelf -gelukkig- niet, maar het lijkt me heel naar! :(:)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:00

Bij mij zit het ietsje anders, maar ik ben wel afgelopen week geopereerd aan extra botgroei. dit is bij mij zo'n 9 jaar geleden onstaan door een dubbelgeklapte enkel (alleen heb ik altijd al extra botgroei in mijn enkels gehad). bij mij is het nog onbekend hoe dit gaat lopen, maar ik zie het positief in :)
succes met wat ze gaan doen, een pretje is het niet :(

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:03

Hoe doen ze dat dan? Rapsen (of is het raspen :o ) ze het weg ofzo? Ben je dan onder narcose of plaatselijk verdoofd? En hoe is het daarna, verband en klaar of gips en krukken ( hoop t eerste)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:05

geen idee, ik was onder zeil := bij mij was het een kogeltje wat half los, half vast zat met kraakbeen. zit nu in simpel gips (sinds dinsdag, tot maandag), daarna 2,5 week loopgips. met krukken natuurlijk ;) en dan nog een tijdje revalideren

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:14

Heb je er ook pijn aan? Ik wil niet overdrijven maar bij mij is het geen kogelTJE maar heeft het-zoals je het aan de buitenkant voelt- meer de afmeting van een ei :=

Maar goed, ik neem aan dat ze zoiets toch ook wel op een MRI-Scan kunnen zien? Dan zou die arts er donderdag vast wel over beginnen....

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:11

op een MRI-scan is het wel zichtbaar geloof ik, Röntgen zowieso ;)
De pijn was wel erg ja, zat ong op 10 paracetamol 500 mg om de dag door te komen.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 22:00

:x

Oké, en dan nu graag iets leuker nieuws met een fijn vooruitzicht ;)

Beterschap trouwens, kun jij er straks alles weer mee?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:26

dat hope we, er is 1/3 kans dat het helemaal goedkomt, daar gaan we gewoon voor ;)

1 voordeel: ik wordt de hele dag verzorgd :=

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 22:48

Hmmm....Heb je nog en ander leuk voordeel? Ik woon nl zelfstandig en mijn vriend 130km verder op. Omdat hij een boerderij met (veel)koeien heeft is het ook geen optie dat hij mij een tijd komt verzorgen.

Maar even iets anders, een kans van 1 op 3 dat t goed komt? Das wel weinig, wat kan er gebeurden dan als het niet goed komt? (of wil ik dat nog niet weten? >;) )

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:17

als het niet goedkomt, blijf ik last houden :( maar daar zit ik niet op te wachten. dan wordt het waarschijnlijk pijnbestrijding.
maar ik heb het voordeel dat ik thuiswoon, wonen je ouders niet in de buurt? anders krijg je thuiszorg geloof ik.

maar hoe het afloopt verschilt per persoon, wij zijn gelukkig nog jong, dat is in ieder geval al een voordeel ;)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:35

even ter verduidelijking, het is niet te vergelijken met OCD of spat, spat is namelijk het verbenen van een gewricht en OCD is een los stukje kraakbeen door botsclerose.
wat jij hebt noemen ze osteofytvorming, komt wel regelmatig voor mn bij oudere mensen inde nek etc.
de operatie word denk ik tegelijk gedaan met de meniscus en mediale band. de voorste kruisband word in een andere operatie gedaan. al met al heb je een behoorlijk kapotte knie en zou ik ervan uit gaan dat het nooit meer de knie word die het was. ik zou met dit soort problemen wel zorgen dat je een fysio hebt die of sportfysio is of veel mogelijkheden heeft om je te laten trainen voor kracht en stabiliteit

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 09:52

Oké, bedankt voor de uitleg. +:)+
Maar als ik het goed begrijp moet ik de 2 !!!! keer onder het mes? :\
Ik heb even in je profiel gespiekt en zag dat jij fysio was dus nu de volgende vraag: Denk je dat mijn knie belemmering gaat geven in mijn werk/opleiding bij de politie? Nu ik toch aan het vragen ben, als ze dat weggehaald hebben, blijft het dan weg of groeit het weer langzaam terug zoals bijvoorbeeld een eeltplek?
Sjongem hoop vragen meteen maar hoop dat je daar antwoord op wil en kan geven.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:32

had een heel verhaal vliegt bokt eruit :( probeer het later nog eens maar het komt eraan, tis nogal druk hier vandaag

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:08

oke nog een poging ;)
ga ervanuit dat je idd 2x onder het mes moet, al is het niet noodzakelijk om de vkb (voorste kruisband) reconstructie op korte termijn te doen.
de botwoekeringen die ze gaan verwijderen blijven in principe weg maar dat hangt ook van jou zelf af. die borafzetting is daar ontstaan doordat jou knie erg instabiel is, het lichaam wapend zich ertegen door bot af te zetten zodat je er niet doorheen gaat. Darom is het heel belangrijk ervoor te zorgen dat je goede sterke bovenbeen spieren kweekt en veel traint op stabiliteit. De revalidatie na VKB-reconstructie kost ong 9-12 maanden. Dan ben je op het nivo dat je weer vollop kunt rennen en sprinten etc.
Of je er blijvend last van zal houden is moeilijk te zeggen, dat hangt ook heel veel van jou eigen inzet af en de inzet en faciliteiten van de fysio. ik heb mensen aan het trainen die 3x per week komen en die naast de 20-30 min specifieke training met mij nog een kracht en stabiliteitsprogramma hebben van 1,5 tot 2uur. Je begrijpt dat je dan wel zelf ervoor kan zorgen dat je goed traint of de kantjes eraf loopt..
dus hard trainen en een goede fysio met trainingsfaciliteiten is een must om weer een zo goed mogelijke knie te verkrijgen..
hoop dat je er wat aan hebt :)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 14:59

Bedankt voor je uitleg.
Ik moest vandaag naar het ziekenhuis voor de uitslag van de MRI en daaruit bleek dat zowel de voorste kruisband als de meniscus gescheurd zijn ;(

Volgens de arts/traumatoloog is een operatie noodzakelijk dus word ik binnen 6 tot 8 weken opgeroepen. Maandag moet ik eerst naar een pré operatief gesprek. Denk dat het overbodig is om te vermelden dat ik er flink van baal -O-

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:56

meniscus operatie is niet zo heel ingrijpend en kan wss tegelijk gebeuren met het weghalen van het botweefsel. kan me voorstellen dat je er goed van baalt ja

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:27

Ik heb in één knie (ook aan de zijkant) een groot stuk bot extra. Je voelt/ziet daar ook een bobbel. Ik heb er totaal geen last van. Ik laat het dus ook lekker zitten. De arts vertelde mij ook dat de kans groot is dat het terugkomt? Ze kunnen geen garantie geven dat het weg blijft, zei hij.
Laat dan maar zitten, heb er toch geen last van ;)

Logisch dat je baalt van de operatie.. Hopelijk herstel je daarna snel! Sterkte!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:18

Hoi Uthrick, je titel klinkt heel herkenbaar.

6 jaar geleden heb ik tijdens een wedstrijdje volleybal mijn rechterenkel omgeslagen en iedereen in de sporthal hoorde mijn enkelbanden "scheuren". Al met al heeft het jaren geduurd voordat er weer wat stabiliteit in die enkel kwam maar ik bleef mijn enkel omslaan en had last met hak uitdrukken en een verkorte kuitspier.
Behandelingen bij de fysio haalden niets uit en toen naar de orthopeed omdat ik een beperking in de beweeglijkheid van mijn enkel had. Na een mri bleek dat er 2 bot/kraakwoekeringen ter grootte van een stevige hoektand tussen beide botten in mijn enkelgewricht zaten, wrs het gevolg van een breuk of botbeschadiging bij het scheuren van mijn enkelbanden.
Dit had de orthopeed nog nooit gezien en er werd meteen beslist dat deze eruit moesten.

Ik heb de operatie bewust meegemaakt (ruggeprik) en binnenin mijn enkel zag je de 2 stukjes goed zitten. Ze waren zacht genoeg om met een soort tangetje kapot te krassen en het schaafsel werd opgezogen. Wel heb ik nu aanzienlijke kraakbeenschade in dat gewricht en zal er hoogstwrs artrose in ontwikkelen.

Ben erg blij dat ik die operatie heb laten doen want mijn gewricht kan nu normaal werken waardoor ik mijn enkels amper nog omsla en het veel stabieler aanvoelt.

Ik zou het dus aanraden maar ben natuurlijk geen arts ;)