Maagonderzoek (endoscopie/gastroscopie?) wie ook?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Maagonderzoek (endoscopie/gastroscopie?) wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:27

Omdat het al een heeeele tijd niet zo goed met me gaat en ik alsmaar misselijk ben, maagpijn heb(geen maagzuur maar soort krampen/steken waarbij mn maag samentrekt en heel mn buik opzet en kei hard wordt) en gewoon of 24/7 honger heb ondanks heel veel eten of gewoon 2 dagen géén hongergevoel heb, extreem wagenziek ben geworden sinds kort en al geruime tijd echt goed ziek wordt na het eten van iets vets gaan ze mn maag en 12 vingerige darm bekijken dmv endoscopie/gastroscopie(iig met slangetje met camera via mn slokdarm naar binnen)
en ze maken ook een echo van maag/lever/galblaas.

Nu zit ik voorlopig weer aan de pantozol 40 om te kijken of de klachten afnemen, na 2 maanden moet ik er mee stoppen en als tussentijds of daarna de klachten terugkomen moet ik dus voor die onderzoeken weg.

Ze weten dat mn lever vergroot is ivm de pfeiffer en dat mn maagwand ontstoken is geweest en geïrriteerd door te veel antibiotica voor bekend was dat ik pfeiffer had.
Vorige kuren van Pantozol hielpen niet blijvend, klachten kwamen steeds terug maar door steeds wisselende huisartsen werken ze wat langs elkaar af.
Heb nu dus nog 1x pantozol gekregen ditmaal voor 2 maanden, en ik hoop dat ik geen maagpijn meer krijg(maar nu na een week nogsteeds/alweer klachten)
maar ben dus bang dat ze die onderzoeken gaan doen...

Ik heb geen idee hoe dat gaat, maar ik weet wel dat ik dus echt over mn nek ga als er een cameraatje met slang mn keel in moet... en ze gaan me níet verdoven hiervoor werd er al gezegd :\

Wie heeft ervaring met dit soort onderzoeken?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:37

ik heb het heelw at jaren geleden ook moeten laten doen, maar ik heb erop gestaan dat ze het met een roesje deden en dat was ook eigenlijk geen probleem.
Mijn man heeft het afgelopen vrijdag laten doen, zonder roesje maar bij hem werd wel de keel verdooft.
Hij vond het niet fijn, maar werd wel gerust gesteld door de arts en hij moest goed op zijn ademhaling letten.
Al met al is het dus gelukt en mocht hij het ooit weer moeten laten doen, doet hij het weer op deze manier.
Zelf denk ik dat ik over niet al te lange tijd ook wel weer een keer aan de beurt ben maar ik laat het gewoon weer onder een roesje gebeuren.
Ik heb namelijk zelf heel snel kokhals neigingen en ben als des doods voor overgeven.
Mocht jij dat ook hebben, dan moet je er gewoon op staan dat ze je een roesje geven hoor!
Dan krijg je er weinig van mee, je moet alleen dan 1 a 2 uur na het onderzoek nog even in het ziekenhuis blijven, krijg je wat te eten en dan kan je weer naar huis.

pri_lady

Re: Maagonderzoek (endoscopie/gastroscopie?) wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:44

Alle ziekenhuizen in omgeving bellen en vragen of zij het wel met een roesje doen.

De eerste keer dat ik dat onderzoek kreeg, heb ik mijn paniek de arts zo'n verschrikkelijke rotschop verkocht dat hij tussen zijn instrumenten lag. Ze hebben mij toen vastgebonden en met dormisan (of iets wat erop lijkt, qua uitspraak) weggemaakt.

Kreeg elk jaar dit onderzoek, elk jaar een roesje.

PS: ben normaal niet geweldadig naar doktoren toe hoor maar dit was echt paniekreactie, had ik ook niet verwacht dit te doen, schenen ze ook wel vaker mee te maken.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:33

Ik heb dit ook eens moeten ondergaan en er wordt alleen over roesje gepraat, was vanzelf sprekend denk ik..
Heb er dus niet veel van meegekregen, en was maar blij ook..Vond het een griezelig idee,maar naderhand enorm meegevallen..Beetje pijnlijke keel erna was alles..
succes ermee.

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:37

ik heb het ook een keer gedaan was echt vreselijk kreeg namelijk geen roesje en mijn keel werdt niet verdoofd.
als je dit vraagt doen ze het het wel maar dat waren ze bij mij vergeten te vertellen.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:42

Vorig jaar moest ik het laten doen.
Mijn keel werd wel verdoofd maar verder geen roesje.
Achteraf vond ik het redelijk meevallen.
Ik had meteen verteld dat ik het heel eng vond, en zowel de arts als de assistenten waren ontzettend aardig en hebben me er helemaal doorheen geloodst.
Dat je moet kokhalzen en boeren is heel normaal, en daar moet je je dan dus ook beslist niet voor schamen.
Probeer je goed te concentreren op je ademhaling en leuke dingen. Dan is het allemaal zo gebeurt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:30

Ik heb dit vorig jaar gehad, en ik heb een fobie voor misselijkheid en overgeven. Maar uiteindelijk is het mij gelukt. In principe willen ze het het liefste zonder roesje doen, omdat dat verschillende risico's met zich meebrengt het het iets is wat redelijk te doen is zonder roesje.

Vertel ze dat je er enorm tegenop ziet, maar besef ook dat het maar een kwartiertje duurt en dat het domweg moet gebeuren. Nee, het is geen fijn onderzoek, maar als het klaar is heb je ook geen enkele nawerking en is het ook gewoon klaar. Dus even tanden op elkaar en doorbijten. En dat kan letterlijk, want je krijg iets in je mond waar je op mag bijten.
Concentreer je verder op iets anders. Ik heb me geconcentreerd om mijn benen, en schopte dus steeds mijn voeten op elkaar. hierdoor bleef mijn bovenlichaam mooi stil liggen, en konden ze het onderzoek snel afronden.

Heel hard gezegd, het is maar net hoe moeilijk jij het zelf maakt. En dit is dus niet gezegd door iemand gezegd die er geen moeite mee heeft, maar door iemand die volslagen in paniek raakt als ze thuis ook maar denkt dat ze misselijk is. je wilt niet weten wat voor reactie dit onderzoek bij mij opgeroepen heeft. Maar wat moet, dat moet, en dat roesje, dat zorgt eerder voor meer problemen dan minder.

De verdoving in je keel kan je wel om vragen als dat je fijn lijkt, maar besef je wel dat je dan nog een paar uur na de ingreep niks mag eten en drinken. Ik heb het zonder gedaan.

Endoscopie is ook niet echt fijn. Ik heb het zelf niet gehad, dus daar kan ik je verder niet veel over vertellen. Echo van je maag, leven en galblaas voel je verder niks van. Er word wat gel op je buik gedaan, en dan gaan ze met een scanner over je buik heen. Dat is alles.

Succes, zet hem op, en gewoon even doorbijten!!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:00

Ik heb vorig jaar een duodenoscopie gehad om biopten uit de twaalfvingerige darm te nemen. Het ergste vond ik het wachten vooraf: er zat een meneer in de wachtkamer die mij vertelde dat het echt een vreselijk onderzoek was en dat ik knotsgek was om het zonder roesje te doen. Toen wilde ik het liefst weghollen.

Maar het viel mij echt reuzemee (ik heb wel keelverdoving gehad), gewoon rustig ontspannen en denken dat je gewoon even slikt, niet dat je een slang moet inslikken. Daar zorgt de arts wel voor dat die meegaat met je slikken. Ik wilde graag meekijken, dus dat leidt ook af. Ik vond het prachtig om te zien en zou het zo weer doen! Het ging bij mij zo makkelijk dat de arts mij na de tijd vroeg of ik niet even in de wachtkamer wilde gaan zitten om positieve verhalen te vertellen :D :D O ja, ik heb nog wel dagen erna vreselijk lopen boeren :o

Echo van lever en galblaas heb ik vaker gehad. Da's afgezien van het nuchter zijn (moet overigens voor gastro etc. ook) echt een eitje.

Succes met je onderzoeken, hoop dat het wat oplevert!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:04

Thnx voor jullie reactie's.
Ik kan heel slecht tegen gefriemel in mn mond, ben bij het trekken en wegsnijden van mn verstandkiezen bij 2 van de 4 kiezen flauwgevallen, en bij 1 moeten kokhalzen ot aan overgeven aan toe....
Flauwvallen kwam niet door de naald ofzo en deed ook echt geen pijn, maar het gevoel van iemand die achterin mn mond bezig is dat gaat gewoon mis, dus hoe ze in godsnaam met een slangetje met camera bij mij mn mond in moeten vraag ik me nogsteeds af :=

Mn keel is ook heel erg vernauwd, omdat mijn klieren in mn keel heel erg opgezet zijn door de pfeiffer heb ik altijd last van moeilijk ademen en oorpijn(klieren drukken zelfs van binnen tegen mn oor aan)
Kan ook geen stukjes appel/wortel dooslikken, dat blijft hangen in mn keel, ivm gebrek aan ruimte door die dikke klieren.

Zie dus echt heel erg op tegen een slangetje mn keel in, ik moet nu al zo vaak overgeven, val vaak flauw en moet zelfs kokhalzen van bv een rennie in mn mond of iets doorslikken wat ik vies vindt(een slokje gaviscon of een pilletje met water innemen enzo) en ook al bij tandenpoetsen!

Ik ben hier echt heel erg in, en het vervelendste is dat ik door mn extreme wagenziekte dus al beroerd aan kom bij zo'n onderzoek, en dan moet alles nog beginnen :\
ik kan 5-10 minuutjes in de auto zitten, met het raam open en dan moet ik echt uitstappen.
Zelf rijden gaat nu weer iets beter, maar nogsteeds ellendig.

Maar omdat ik nu zoveel misselijk ben, heb ik een beetje een fobie gekregen voor overgeven, vind het echt vreeeselijk!!!
Wat het er dus niet makkelijker op maakt.

@ Lalidan, met endoscopie bedoelde ik ook mn maagonderzoek, arts gebruikte zowel het woord gastroscopie als het woord endoscopie voor het onderzoek van mn maag. Darmen is gelukkig niets mis mee :)
Echo ken ik idd al, na onder paard te hebben gelegen hebben ze ook een echo gemaakt.

Duurde het onderzoek maar 15 minuten bij jou? Ze zeiden tegen mij 30-45 minuten.
En ja hoe moeilijk ik het mezelf maak, ik probeer dagelijks al de hele dag aan iets anders te denken als ik iets eet/drink maar zelfs tandenpoetsen of iets eten geeft vaak al kokhalzen en overgeven als reactie.

Moet je trouwens nuchter zijn voor dit onderzoek?
Ik moet nu nml om de 2 uur een beetje eten, en ben gewend(ook voor dit moest van de arts) om voor ik ga slapen nog wat te eten anders wordt ik of wakker van de honger of wakker van vreselijke maagpijn.
Ik eet om 21.30 en 23.30 nog iets en dan om 6.30 wordt ik wakker, misselijk van de honger, eet dan meteen een crackertje oid en een glas melk ivm maagpijn en dan pas kan ik mn bed echt uit.
Anders ga ik tegen de grond, zowel van flauwvallen tril dan echt van de honger, als van de maagpijn.
Zodra mn maag leeg is gaat het nml helemaal mis en kan ik alleen maar opgerold op bed liggen van de pijn.

Dat het onderzoek moet dat snap ik, wil ik ook want ik wil van deze hele ellende af!
Ik verdraag weinig soorten eten/drinken, heb veel maagpijn en mis veel leuke dingen hierdoor, en de wagenziekte beperkt me ook echt heel erg, dit had ik voorheen nooit!
Maar nuchter zijn, met auto naar ziekenhuis én terwijl ik wakker ben een slangetje mn keel in.... hoe graag ik dan ook mee zou willen werken ik heb geen idee hoe me dat zou gaat lukken!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:06

Thnx koeke, zie nu dat jij idd zei dat het nuchter moet.
Hoeveel uur moest je nuchter zijn? Dat is iets waar ik misschien nog wel meer tegenop zie dan tegen dat slangetje in mn keel...
en dat boeren. achja dat doe ik nu ook al veel dus dat maakt niet uit :')

en pri_lady, dat schoppen zie ik mezelf ook nog wel doen :o :=

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:12

Ha Renske_!

Ik heb m een klein maandje geleden gehad (ook tot de 12vingerige darm) zonder roesje. Je moet inderdaad nuchter zijn.
Het onderzoek valt best mee hoor! En het is ook maar kort, meestal zo'n 5 minuutjes. (ik snap niet hoe ze bij 45 minuten komen, ik had ook het hele pakket en het duurde 5 min, misschien iets meer. Misschien bedoelden ze met een roesje erbij en het uitslapen 45 min? )
Je moet een klein kokosdrankje drinken en je krijgt een verdovende keelspray.
Het eerste stuk erin en het laatste stuk eruit vond ik het vervelendst, omdat je daar erg van gaat kokhalsen. Als ze dat punt eenmaal voorbij zijn valt het best mee.
Ook de biopten (hapjes met een grijpertje pakken) doet niet echt pijn, ik voelde wel een trekkend gevoel.
Ergens halverwege zeggen ze wel dat je een erg vol gevoel gaat krijgen, dan gaan ze de maag in en blazen ze die een beetje op (dacht ik, weet het niet zeker). Maar dat volle gevoel is ook niet echt fijn.
Maar het duurt echt maar een paar minuutjes en dan ben je er vanaf. :(:)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:16

pri_lady schreef:
Alle ziekenhuizen in omgeving bellen en vragen of zij het wel met een roesje doen.

De eerste keer dat ik dat onderzoek kreeg, heb ik mijn paniek de arts zo'n verschrikkelijke rotschop verkocht dat hij tussen zijn instrumenten lag. Ze hebben mij toen vastgebonden en met dormisan (of iets wat erop lijkt, qua uitspraak) weggemaakt.

Jij bedoeld waarschijnlijk dormicum. Is inderdaad een nood medicatie en wordt vaker in de zorg gebruikt. ;) Je krijgt er een kortdurende roes van.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:19

Renske_ schreef:
Thnx koeke, zie nu dat jij idd zei dat het nuchter moet.
Vanaf de avond ervoor. Ik weet niet meer of het 22.00 of 24.00 uur was. Water drinken en zo mag ook niet 's ochtends, dat vond ik wel vervelend.
Iessie schreef:
Ook de biopten (hapjes met een grijpertje pakken) doet niet echt pijn, ik voelde wel een trekkend gevoel.
Ergens halverwege zeggen ze wel dat je een erg vol gevoel gaat krijgen, dan gaan ze de maag in en blazen ze die een beetje op (dacht ik, weet het niet zeker).
Dat oppompen was ik helemaal vergeten, da's inderdaad wel een vreemd gevoel. Wat mij verder verbaasde was om te voelen hoe ver naar beneden je dunne darm zit ;) Dat weet je wel, maar als je het bij jezelf voelt is het toch anders.

Wat een roesje betreft: er zijn ook ziekenhuizen (o.a. VU) waar ze standaard juist wel een roesje doen. Dus gewoon even rondbellen als het echt zo'n drama voor je is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:22

Hoi Heb het ook gehad. Zonder verdoving (wbt roesje). Ze deden het eerst gewoon zo van liggen en slang inslikken enzo. Nou toen heb ik zo ongeveer die slang bij die meneer in zijn h*l gepropt. }:) Ik kan ook echt niet tegen iets in mijn mond wat geen eten is. Ik heb toen Lidocaine (spreek uit Liedokaa-iene) gevraagd. Dat smaakt naar een chemische banaan en spuiten ze achter in je keel. Je keel wordt dan verdoofd en dan voel je die slang dus niet. Dat ging toen een stuk beter (al was ik nog overstuur van de pogingen zonder verdoving :Y) ) Bij mij was de uitleg dat ze geen roesje deden omdat ze soms medewerking van je nodig hebben qua ontspanning, adem inhouden etc.

Sterkte!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:34

Ik zie al wel dat er weer veel variaties zijn. Ik hoefde bijvoorbeeld geen drankje te drinken, en er werd ook geen lucht naar binnen geblazen. Een en ander hangt dus af van het hoe en wat van het onderzoek.

@ TS: Als het goed is krijg je nog meer voorlichting over het onderzoek. Want blijkbaar weet je nog niet eens of je nuchter moet zijn of niet, dat horen ze je wel te vertellen. Heb je verder helemaal geen afspraken meer staan in het ziekenhuis, dan zou ik ze toch even opbellen over het hoe of wat precies. Desnoods even met de afdeling zelf die het gaat doen. Die zijn vaak ook wat begripvoller, omdat ze weten dat het gewoon hele vervelende onderzoeken zijn. Daar kan je sowieso met al je vragen terecht!

Als je meer vragen aan mij hebt graag via PB, want ik ga me afmelden voor dit topic. Van het lezen van al deze verhalen word ik al beroerd, sorry.......

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:35

Ik zet hier even een stipje!

Ik heb namelijk heel vaal een opgezette maag, ik voel het rommelen maar ik kan geen boertjes laten of dat van de onderkant. Dus ik probeer zelf boertjes op te wekken maar daardoor krijg ik nog meer "lucht" in mijn maag. Daardoor word ik dus heel misselijk. Ook heb ik dat ik soms totaal geen honger heb en soms dat ik aan 1 stuk door honger heb, wat ik ook eet en hoeveel. Ik weet ook niet wat het is en mijn moeder zei al, ik zou dus echt wachten met naar de dokter gaan omdat een maagonderzoek geen pretje is!
Dus herkent iemand dit? En zou dit niet kunnen komen door bepaalde voedingstoffen waar ik niet tegen kan?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 15:20

DebbieY, dit klintk voor een deel als mijn klachten, tel er flinke maagpijn en een pijnlijk samengetrokken maag bij op en je hbt mijn klachten ;)
Ik zou dus niet wachten met naar de dokter gaan, wie weet is het met simpel wat medicijnen al te verhelpen.
Pas als je vaker met maagklachten bij de dokter komt en medicijnen niet meer helpen gaan ze een ondezoek doen.

Iedereen verder bedankt voor de info!
Ik heb maar heel kort iemand gesproken over dit onderzoek, heb ook nog geen datum gelukkig ;)
Ik kreeg nog 1 kans om het met medicijnen te verhelpen, helaas dus dezelfde medicijnen die eerder niet blijven hebben geholpen.

Ik weet iig wel dat ze minstens mn keel moeten verdoven anders begin ik er écht niet aan!
Krijg al helemaal de kriebels bij het lezen van dit topic, net zoals drankjes drinken en naar banaan( :r ) smakende chemisch troepje in je keel spuiten etc, wordt spontaan alweer misselijk, bah!

Ik hoop echt heel erg dat dit keer de medicijnen en het verbod op alles uit de frituur, verbod op alles met koolzuur, alles wat scherp/heet/pikant is, verbod op Jus d'orange etc en een kauwgum verbod etc het nu wel blijvend weggaat maar ik heb er een hard hoofd in

iig bedankt voor alle reacties!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:31

Ik heb dit onderzoek zelf ook gehad en heb ook angst voor braken.
Ik heb het onder een roesje gedaan... ook al geen feest als je OOK bang voor naalden bent... ;)
Maar helaas pindakaas, ik kwam halverwege het onderzoek bij.

Ik merkte dat ik moeilijk kon ademen omdat er iets in mijn keel zat, en dat vond ik dus niet leuk... dus ik grijp de slang en begon te trekken.

Ik hoor iemand roepen; ''NEE, niet doen!''
Ik dacht nog; ''Ha, WEL doen...''
En toen was ik weer onder zijl.

Leuk dus niet, maar ook niet heel erg ofzo.

Tegenover me op de uitslaapzaal lag een vrouw die OOK halverwege bij was gekomen te huilen; die hadden ze niet meer onder narcose kunnen krijgen en ze was in paniek geraakt, dus waren ze gestopt. Nu was ze heel bang voor de volgende keer, dat vond ik wel sneu.

Hoe je het onderzoek ervaart als je het met verdoving doet is per persoon verschillend. De een vind het akelig, de ander heeft er weinig last van. Ik wilde zelf de gok toen niet nemen vanwege mijn angst; ik was bang voor paniekaanvallen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:28

Renske_ schreef:
DebbieY, dit klintk voor een deel als mijn klachten, tel er flinke maagpijn en een pijnlijk samengetrokken maag bij op en je hbt mijn klachten ;)
Ik zou dus niet wachten met naar de dokter gaan, wie weet is het met simpel wat medicijnen al te verhelpen.
Pas als je vaker met maagklachten bij de dokter komt en medicijnen niet meer helpen gaan ze een ondezoek doen.

Iedereen verder bedankt voor de info!
Ik heb maar heel kort iemand gesproken over dit onderzoek, heb ook nog geen datum gelukkig ;)
Ik kreeg nog 1 kans om het met medicijnen te verhelpen, helaas dus dezelfde medicijnen die eerder niet blijven hebben geholpen.

Ik weet iig wel dat ze minstens mn keel moeten verdoven anders begin ik er écht niet aan!
Krijg al helemaal de kriebels bij het lezen van dit topic, net zoals drankjes drinken en naar banaan( :r ) smakende chemisch troepje in je keel spuiten etc, wordt spontaan alweer misselijk, bah!

Ik hoop echt heel erg dat dit keer de medicijnen en het verbod op alles uit de frituur, verbod op alles met koolzuur, alles wat scherp/heet/pikant is, verbod op Jus d'orange etc en een kauwgum verbod etc het nu wel blijvend weggaat maar ik heb er een hard hoofd in

iig bedankt voor alle reacties!

Op zich valt de lidocaine mee in vergelijk met het onderzoek ;) En dan is dus je keel meteen verdoofd. Ik vond de smaak niet verkeerd hoor, maar ik bedoel dus met chemisch dat het niet echt als een banaan smaakt. Snapje'um?

Ik heb nu dus de diagnose reflux (door openstaand maagportier). Ik slaap met het hoofdeinde iets omhoog. Ook ik heb bepaalde spullen wat ik niet mag eten. Gek genoeg zit sinaasappelssap er niet bij. Ik mag:

* eigenlijk na 19:00 uur niets meer eten of drinken (eigenlijk dus he. ja zie dat maar eens vol te houden)
* mag geen koffie (dat luste ik toch al niet) of gewone thee (maar vind kruiden gelukkig lekkerder)
* geen alcohol (kon ik toch al niet tegen dus mis ik niet)
* geen pittig eten, lees knoflook, sambal, pepers, etc. vooral verse knoflook gaat bij mij mis
* ik moet afvallen (ben ik mee bezig, alweer...)
* geen koolzuur (dat vond ik ook al niet lekker)
* geen chocolade (OK, nationale ramp dus in Zilfstarland!!!! :Y) )
* spul uit de frituur dus patat vooral krijg ik dus juist geen last van. kroket daarintegen vaak wel weer.

Wel heb ik nu de pech dat ik dus eigenlijk alles vooral vlees (en dan vooral het stuggere zoals biefstuk, schnitzel etc) echt klein meot snijden en goed meot kauwen. Anders passeert het die maagpoort niet (door het littekenweefsel wat daar denk ik zit) en dan heb ik dus zeg maar een kurk erin zitten. Niet prettig en duurt even voor ik dat kwijt ben (one way or the other, going up or down als je me begrijpt)

Ik vond het een vreselijk onderzoek. heb 2 kids en vond die bevallingen een stuk beter te doen. maar ben wel blij dat ik weet wat er aan de hand is. En het vooruitzicht dat ik anders nog eens moet voor dit onderzoek weerhoudt me vaak van slechte eetgewoontes.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:55

Heel veel sterkte Renske!
Wanneer moet je precies?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:08

Griebels ;)

Renske_ schreef:

Ik hou me nu heeeeel streng aan het tijdstip van medicijn innemen en ik drink niets meer met alchol of koolzuur.
Eet keurig kleine porties 6x per dag, neem kleine hapjes en kauw heeeel goed, praat niet tijdens het eten(lucht inslikken en slecht kauwen is ook gegarandeerd maagpijn bij mij)
Eet elke dag een extra stukje fruit(geen zure dingen zoals sinaasappels/kiwi's/groene appels etc wat helaas zo lekker is, of versgeperste jus met geperste citroen...aaah dat mis ik zo!! maarja na een half glas krimpt mn maag al in elkaar) of eet wat extra rauwkost.
Kauwgum mag ook niet meer, net als alle andere mint snoepje smet Xylitol maarja gelukkig smaakt rennie ook naar pepermunt :')
Geen satesaus meer of andere pittige/hete/scherpe dingen helaas..
En niets van de frituur of iets anders wat vettig is.

Heb wel net pannenkoeken gebakken maar echt minimaal boter gebruikt want ook dat is slecht...
(wel misselijk nu maarja kan niet op water&brood leven hoor haha)

Ik hoop écht dat het dan over 2 maanden wegblijft en dat ik zeker niet tijdens het medicijngebruik toch nog last van mn maag krijg.
En dan maar streng aan alle regeltjes houden dan hoop ik dat af en toe een stapavondje met een drankje op ook weer gaat lukken :)

Zo niet, ja dan toch maar die slang met camera mn keel in... vergeleken met alsmaar zoveel maagpijn stelt dat cameraatje achteraf gezien niet zo veel voor hoop ik ;)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:26

zo we hebben alles hetzelfde :oo
Ik heb al vijf jaar lang pfeiffer..
Ik heb ook veel last van mijn buik en maag dus ik mag 3 febr. Gelukkig krijg ik wel een roes ook, omdat ik door mijn mond adem..

Ben al een keer in het ziekenhuis geweest en toen zeiden ze dat ik een maagzweer had en ik ben nu dus ook aan de pantazol..

Hoop dat ze er eens achter komen wat het is, want ik blijf erg moe en heb vaak pijn in mijn buik.

Ook met vette dingen krijg ik last van maagzuur of ik moet braken.

heel veel succes!!

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:47

Ik heb ook een gastroscopie gehad, heb ook erg lang last gehad van mn maag (is begonnen voor de zomervakantie van 2008..) en de ene dag wel veel honger en de andere dag niet. Heb er overigens nog wel wat last van maar ik kan al een stuk beter tegen gekruide dingen ed :) heb daarbij ook nooit last gehad dat ik ervan moest overgeven, gelukkig.

Ik heb wel een valiumroesje gehad. Ik moest smorgens om 9 uur en moest vanaf 10 uur de avond ervoor nuchter zijn, dus echt helemaal niks eten en drinken. Ik kreeg wel een drankje van te voren maar ik proefde er eigenlijk niks van. De zusters en de dokter waren heel aardig en geruststellend, want ik zag er ook vréselijk tegenop en heb ook echt een angst om te moeten overgeven :o toen ik lag kreeg ik dat roesje toegediend en ik was, gelukkig, zo van de wereld en werd op de uitslaapkamer wakker. Hoe ik overigens uit het ziekenhuis ben gelopen, volgens welke route, ik zou het echt niet meer weten.. we zijn schijnbaar met de lift geweest :+

Overigens heeft het bij mij ook maar 5 à 10 minuten geduurd. Ik heb eigenlijk geen klachten gehad daarna als een zere keel of opgeblazen maag. Maar toch, als ik nog eens zoiets moet dan neem ik er wel weer een roesje bij ;)

Heel veel succes iig alvast! :)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:10

ik heb een oesophagogastroduodenoscopie gehad >;) ik vergeet het woord nooit meer! Na een hele periode van continu moeten overgeven, ziek zijn. Ze hebben eerst een echo laten nemen van mijn maag en dan dit onderzoek. Geen verdoving, ze sprayden enkel wat in mijn mond waarvan ze zeiden dat het ging verdoofd zijn. Het deed niet echt pijn toen ze de slang naar binnen stopten maar het was absoluut niet fijn! Ik moest enorm kokhalzen als ze de slang bewogen. Maar er was een hele lieve verpleegster bij die me goed begeleidde, die hield me constant bezig met mijn ademhaling waardoor het beter ging. Ik vond het toch niet erg prettig en telkens als ik een paard zie die endoscopie moet hebben (door mijn studie zie ik dit nogal veel) moet ik toch even serieus slikken en voel ik bijna die buis weer in mijn keel glijden :\

ik hoop dat het bij jou iets beter gaat, ik duim voor je