Is dit stress?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is dit stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:36

Ik ben in de kerstvakantie heel bewust gaan letten op rustig aandoen en mezelf rustig houden. Bijvoorbeeld zittend ontbijten (ik liep altijd met ontbijt door de kamer te ijsberen), dingen rustig doen en niet zo vreselijk gehaast, rustig lopen etc. En dat ging goed. Ik ben ook ADHD-er waardoor ik toch al niet rustig kan doen, maar ik ben me daar wel goed van bewust en probeer mezelf dus 'in bedwang te houden'. Het ging dus goed in de vakantie, maar toen ik maandag weer naar school moest kwam alles wat moet meteen weer op me af en ik voel me nu vreselijk. Ik heb met vlagen helemaal geen eetlust maar wel een hongergevoel in mijn buik (het gevoel dat ik over m'n nek ga als ik wel iets eet), af en toe heel erg misselijk opeens, m'n ogen knipperen heel irritant, kom soms niet uit m'n woorden, ik heb een heel rillerig/ trillend gevoel in mijn hele lijf, slappe benen, soms stokt m'n adem heel even in m'n keel, en ik heb vaag hoofdpijn. Ik vraag me nu af of dit echt stress is en hyperventilatie, of dat het door de kou komt waar ik ook heel slecht tegen kan. Ik heb nl. wel veel vaker last van stress, vandaar ook dat ik er in de vakantie zo erg op lette, maar nooit op deze manier. Ik heb nu 'met mezelf afgesproken' dat ik nu iets leuks ga doen en me morgen pas weer druk ga maken over schooldingen en ik heb maar weer Ritalin ingenomen waar ik eigenlijk mee was gestopt omdat het zo goed ging, maar ik wil toch even weten of mensen dit herkennen als stress, en wat je er dan het beste tegen kan doen.

Zonnebloem

Re: Is dit stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:21

Dit klinkt mij idd als stess, maar vanachter een pc kun je dat natuurlijk moeilijk beoordelen.
Als je misselijk bent, eet je dan wel of niet (van niet eten kun je ook misselijk worden)
Probeer anders eens iets van Valleriaan ofzo.
En anders toch hup naar HA.
Succes ermee

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:58

Ik zou zeggen: verschijnsel van de ADHD en die Ritalin heb je kennelijk toch nodig? Wellicht tijdelijk nodig, als je ermee mag stoppen betekent dat nooit dat dat per definitie voor altijd zal zijn denk ik. Misschien veroorzaakt het weer naar school een lichte stress waardoor de ADHD weer even tijdelijk wat erger is.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:06

De beste manier om van stress af te komen is beweging. Dus het is verstandig om wat aan sport te gaan doen (als je dat nog niet deed) op die manier kunnen de hormonen die worden aangemaakt als je in de stress schiet (cortisol) beter afvloeien. Het stress-hormoon maakt je lichaam namelijk klaar voor een vlucht- of vechtreactie. Maar die is er fysiek natuurlijk bijna nooit. Even een stukje rennen, skaten lucht dan echt op. Na fysieke inspanning is je hoofd ook weer leeg en komt je lichaam ook tot rust.

Bovendien bouw je met sporten je endorfine aanmaak op en dat heeft ook een gunstig effect op zowel je lichaam als geest.
Misschien het proberen waard.

Verder moet je proberen zoveel mogelijk stress-situaties te vermijden. Ga plannen zodat de dingen niet zo op je af komen. Dat geeft rust.

Succes!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:54

Klinkt wel als stress, maar zoals susannah ook al zegt kan het ook goed komen doordat je gestopt was met de Ritalin. In de kerstvakantie ging dat misschien wel heel goed, maar met de hectiek van school e.d. was misschien toch iets teveel van het goede.

Ik heb geen ervaring met Ritalin, maar ik kan me voorstellen dat je net als bij andere medicijnen zulk soort klachten kan krijgen als je er mee stopt. Ging het beter toen je je medicijnen weer gewoon in nam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:59

Bedankt voor de reacties!

Ik was al voor de kerstvakantie gestopt met Ritalin. Lachen Het werd iets beter toen ik het innam, maar echt maar een heel klein beetje helaas. Sigrid ik sport niet echt. Ja 4 keer per week een stuk fietsen naar verzorgpony en manege, en elke dag een kwartier heen en een kwartier teruglopen naar school. Maar verder niet. Kan wel eens wat meer gaan sporten, maar zie er nu zo tegenop om naar buiten te gaan met die kou. Ook als ik beweeg heb ik het ijskoud. Nagelbijten / Gniffelen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:05

Hmmm, dus waarschijnlijk ook een deel stress toch.
Je fietst dus wel veel en lopen naar school. Sporten hoeft niet perse buiten. Maar ik kan me voorstellen dat je niet echt naar een vereniging ofzo wil. Je bent al redelijk druk lijkt me met je verzorgpony en de manege.