Wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 18:06

Hallo,

Ik ben een meisje van 14 jaar oud. En zit momenteel in een niet zo een perfecte privesituatie. Daardoor heb ik een paar problemen gekregen. En vroeg me dus af of er mischien mensen zijn die mij dus zouden kunnen helpen.

Nouja een van de problemen zijn dus dat ik te weinig eetlust heb en dus ondertussen nog maar 2 kilo kan afvallen tot ik ondergewicht heb en wat ik uiteraard niet wil hebben.
Mijn tweede probleem is dat ik slecht slaap. Mijn gedachten gaan dan te veel fantaseren over m'n privesituatie en raak ik in paniek. En ga dus alle geluiden eng vinden.
Mijn derde probleem is dus dat het nu slecht gaat opschool. Kan me slecht concentreren m'n gedachten dwalen af en kan me na de les niks meer herinneren.
Mijn vierde probleem zal wel bij de puberteit horen. Maar dat is dat ik tegenwoordig gauw agressief wordt en dus helemaal over de rooie ga. Kan dat mischien zijn omdat ik gepest wordt?

Nouja dat is het zo ongeveer wel. Ik hoop echt dat hier mensen zijn die mij kunnen helpen!

Dav

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:10

Als je al iets aan je eetlust kan doen,dan hoef je daar al minder over te piekeren,waardoor je beter gaat slapen,weer beter kan concentreren en ook beter bestand tegen pesterijen.
Alles houdt verband met elkaar en je moet 1probleem per x aanpakken.
Probeer eerst aan je gezondheid te werken dus beter/regelmatiger eten.
Als het kan,ga ff langs je huisarts-praat met hem en miss dat je dan al opgelucht voelt.
Probeer vaste eet tijden te creeeren,en niet teveel in1x maar wel zoveel dat jij het kan volhouden

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:22

Probeer iedergeval te eten snap als je geen eetlust hebt je het niet doet maar dwing jezelf desnoods, en daar door gaat alles idd weer beter. Als je er helemaal niet uitkomt ga naar een vertrouwenspersoon toe op school of naar een goede vriendin en probeer er over te praten, misschien kunnen je die dan helpen met een oplossing.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:25

Ik zou proberen met iemand te gaan praten over je problemen.
Denk dat tips als je moet blijven eten niet echt helpt omdat je dat zelf ook weet.
Ga naar een vertrouwenspersoon op school, je huisarts (ze hebben allemaal zwijgplicht) of met een goede vriendin die je vertrouwt te gaan praten.
Vaak pieker je over dingen waar je zelf niet uit kan komen en iemand anders je goed kan helpen.
Al is het maar om je verhaal kwijt te kunnen.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:34

Als je niet met iemand in jouw omgeving kan praten of omdat je dat niet durft, kun je hier even op kijken http://www.kindertelefoon.nl.

Daar staan gratis telefoonnummers, je krijgt altijd iemand aan de lijn die naar je luistert en wellicht ook advies voor jou heeft waar je hulp kan zoeken.

Sterkte meid!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:39

bel je huisarts op en leg je situatie uit zoals je het hier omschrijft. Het lijkt op een identiteits crisis en dat hoort erbij in de puberteit. Neem het wel serieus want het kan erg ver gaan doorslaan. Vraag om dipiperon vloeibaar het is een anti psychotica maar het werkt heel goed tegen agressie buien, het haalt je gedachten weg. Je word er heel rustig van. HEt zet je eventjes op de automatische piloot zeg maar. Ik heb het zelf ook. Ik neem het ook alleen in wanneer ik stress situaties heb, daar kan ik niet zo goed mee omgaan.

sterkte meid neem jezelf altijd serieus

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:45

Ik vind het niet goed om meteen aan de medicijnen te gaan zonder verdere hulp of duidelijkheid waar zij in haar privéleven mee zit.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 10-01-09 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:48

Medicijnen zijn vaak niet de oplossing plus ze is nog minderjarig,

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:50

Ik wil zo ie zo niet aan de medicijnen. Heb het namelijk niet zo op medicijnen.
Ik heb wel een tijdje met een vertrouwingspersoon gepraat maar ik ben niet echt open zeg maar. Er zit eigenlijk een hele brede muur om me heen met een deur erin. En eens in de zoveel tijd is hij open. Dus praten lukt helaas niet erg.

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:49

Jeetje hoe kun je een meisje van 14 nou een antipsychoticum aanraden?? Gestoord
Identiteitscrisis??

Tja je klachten zullen niet verdwijnen als je de onderliggende oorzaak niet aanpakt.
Als praten niet werkt, probeer het op te schrijven (in een dagboek of aan een persoon, maar niet persé dat je het op hoeft te sturen). Daar hebben zóveel mensen baat bij, hun gedachten/emoties op die manier te uiten!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:42

Valeriaan helpt ook voor het inslapen. Dat zijn capsules die je gewoon zo bij de drogist kan halen zonder recept. Ze zijn niet schadelijk, niet verslavend. Het maakt dat je gedachten minder malen. Wat ook helpt zijn melatonine pilletjes, vergelijkbaar met valeriaan.

Probeer het eten dat je wel eet zo voedzaam mogelijk te maken. Dus bruin brood in plaats van wit brood en dergelijke. Succes!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:51

Valeriaan zou ik ook niet gebruiken als je verder geen hulp krijgt Dit zou ik pas gaan doen als je in behandeling bent of hulp krijgt van iemand. Niet zomaar gebruiken als 14 jarige zonder eigen oplossing.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:22

Valeriaan is niet schadelijk hoor. Je kunt ook te voorzichtig zijn.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:27

KCgirl schreef:
Ik wil zo ie zo niet aan de medicijnen. Heb het namelijk niet zo op medicijnen.
Ik heb wel een tijdje met een vertrouwingspersoon gepraat maar ik ben niet echt open zeg maar. Er zit eigenlijk een hele brede muur om me heen met een deur erin. En eens in de zoveel tijd is hij open. Dus praten lukt helaas niet erg.

Daar is wel iets aan te doen hoor Knipoog Daar moet je eigenlijk zelfs iets aan doen als je nog maar 14 bent.
Je eetlust verbeteren lijkt me inderdaad het eerste issue.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:32

dorientjuh schreef:
Valeriaan is niet schadelijk hoor. Je kunt ook te voorzichtig zijn.

Waarom zou je meteen naar medicijnen gaan grijpen als dat alleen maar op dat moment helpt en je niet verder brengt???
Ik slikte ook valeriaan voor mijn afrijden omdat ik 2x gezakt ben door spanning, maar dat zou ik pas doen als je op dat moment rust nodig hebt en je hulp krijgt als je dat nodig hebt. Niet om meteen naar te grijpen als je verder geen hulp krijgt om eruit te komen.
Dan kan ze toch beter eerst gaan kijken naar hulp en dan verder kijken wat goed voor haar is, zoals eten en praten over haar problemen.
Valeriaan en andere kalmeringsmedicijnen helpen alleen op dat moment voor een beetje rust, meer niet.
En ik denk dat ze meer nodig heeft dan alleen op dit moment rust. Ik denk dat ze iemand moet hebben waarmee ze zich veilig voelt en kan praten over haar problemen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:35

Ja maar met praten over haar problemen is ze niet ineens weer ''genezen''. Een betere nachtrust met behulp van bijvoorbeeld valeriaan kan dan toch een steuntje in de rug zijn.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:36

ik vind valeriaan bij een 14 jarige ook slaan als een tang op een varken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:45

dorientjuh schreef:
Ja maar met praten over haar problemen is ze niet ineens weer ''genezen''. Een betere nachtrust met behulp van bijvoorbeeld valeriaan kan dan toch een steuntje in de rug zijn.

Het kan idd een steuntje in de rug zijn, maar de tips die hier gegeven werden over medicijnen is dat ze maar gewoon aan de medicijnen moet gaan zonder hulp en dat vind ik absoluut niet kunnen.
Idd slaan met een tang op een varken Ja
Als de hulpverlener besluit dat er rust moet komen dmv medicijnen dan is dat aan diegene, voor een 14jarige vind ik dat te jong.
En praten over haar problemen kan niemand ineens genezen maar dan is ze wel goed op weg en dat is heel belangrijk. Nu komt ze er niet uit en dat is nog erger.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:35

Wat is ondergewicht in jouw ogen? mag ik vragen hoe zwaar je dan bent bij welke lengte.

En hoe lang heb je al last van deze problemen?
kijk als je al een jaar niet goed slaapt en eet is niet zo gezond maar een tijdje... denk dat de meeste er wel eens last van hebben, hoort bij het leven ;)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:30

C_arola schreef:
dorientjuh schreef:

Het kan idd een steuntje in de rug zijn, maar de tips die hier gegeven werden over medicijnen is dat ze maar gewoon aan de medicijnen moet gaan zonder hulp en dat vind ik absoluut niet kunnen.
Idd slaan met een tang op een varken :j
Als de hulpverlener besluit dat er rust moet komen dmv medicijnen dan is dat aan diegene, voor een 14jarige vind ik dat te jong.
En praten over haar problemen kan niemand ineens genezen maar dan is ze wel goed op weg en dat is heel belangrijk. Nu komt ze er niet uit en dat is nog erger.

Het geeft mischien wel een steuntje in de rug maar ik wil geen medicijnen gaan gebruiken. Mag overgens van m'n moeder ook niet. Mijn vader is dus aan de medicijnen alleen dan een te zware dosis. Dus die is helemaal crazy geworden. Dus dat durf ik niet aan :n

Blondie_ schreef:
Wat is ondergewicht in jouw ogen? mag ik vragen hoe zwaar je dan bent bij welke lengte.

kijk als je al een jaar niet goed slaapt en eet is niet zo gezond maar een tijdje... denk dat de meeste er wel eens last van hebben, hoort bij het leven ;)

Ik ben 1.62 en weeg 43 kilo.

Het probleem thuis dan is nu een anderhalf jaar aan de gang. Maar het schommelt iedere keer een beetje. Maar ik heb het nog niet zo lang gehad. Het is nu ( waar ik dus in dit topic overpraat) 2 maanden aan de gang.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:38

KCgirl schreef:
C_arola schreef:

Idd slaan met een tang op een varken :j

Het geeft mischien wel een steuntje in de rug maar ik wil geen medicijnen gaan gebruiken. Mag overgens van m'n moeder ook niet. Mijn vader is dus aan de medicijnen alleen dan een te zware dosis. Dus die is helemaal crazy geworden. Dus dat durf ik niet aan :n

Blondie_ schreef:

Ik ben 1.62 en weeg 43 kilo.

Het probleem thuis dan is nu een anderhalf jaar aan de gang. Maar het schommelt iedere keer een beetje. Maar ik heb het nog niet zo lang gehad. Het is nu ( waar ik dus in dit topic overpraat) 2 maanden aan de gang.

Ik gaf ook al een aantal keren aan om geen medicijnen te gaan gebruiken maar hulp te vragen aan iemand die je dat kan geven.
Ik vind je ook mager, net als wat je eerder schreef.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:02

Jeetje meid, het zit je niet echt mee :(:)

Of je problemen nu direct samenhangen of niet, als je er één (gedeeltelijk) op kunt lossen voel je vast al weer een stuk beter.

Over je eerste punt, slecht eten: zorg dat je een compleet ontbijt, lunch en avondeten naar binnenkrijgt, of je nu honger hebt of niet. Probeer ook zoveel mogelijk op regelmatige tijden te eten. 't kan goed zijn dat je niet eet omdat je je niet prettig voelt, maar probeer toch normaal te eten - door een gebrek aan vitaminen voel je je ook niet beter (en vergeet lekkere tussendoortjes niet! Je hoeft in ieder geval niet te letten op calorieen ;).)

Slecht slapen: lastig hè, piekeren! Wat bij mij goed geholpen heeft is de afspraak met mezelf dat ik in bed niet mag piekeren. Dus als je in bed ligt en je krijgt vervelende gedachtes: denk in plaats daarvan aan iets leuks - je hobby of iets dat je graag wil (de loterij winnen, een mooie reis maken, een geweldige pony krijgen). Dagdromen helpt tegen het piekeren en het maakt je rustiger waardoor je makkelijker inslaapt.
Je kunt je ook aanwennen om jezelf een 'piekertijd' te geven: iedere dag mag je bijvoorbeeld 5 minuten piekeren. De rest van de dag probeer je om aan fijne dingen te denken, of afleiding te zoeken als je toch negatief denkt.

Je zegt dat je met een vertrouwenspersoon gepraat hebt, heb je ook al eens tegen je mentor verteld wat er aan de hand is? Hij of zij kan je specifiek met je schoolproblemen helpen, en als je gepest word hoort je mentor dat ook aan te pakken.

Praten is geen oplossing die meteen werkt, maar het helpt vaak wel, en niemand kan je helpen als ze niet weten wat er speelt. Dat je hier om hulp vraagt is dus een heel goed teken! +:)+

Sterkte :(:)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 17:42

Traiectum schreef:
Jeetje meid, het zit je niet echt mee :(:)

Of je problemen nu direct samenhangen of niet, als je er één (gedeeltelijk) op kunt lossen voel je vast al weer een stuk beter.

Over je eerste punt, slecht eten: zorg dat je een compleet ontbijt, lunch en avondeten naar binnenkrijgt, of je nu honger hebt of niet. Probeer ook zoveel mogelijk op regelmatige tijden te eten. 't kan goed zijn dat je niet eet omdat je je niet prettig voelt, maar probeer toch normaal te eten - door een gebrek aan vitaminen voel je je ook niet beter (en vergeet lekkere tussendoortjes niet! Je hoeft in ieder geval niet te letten op calorieen ;).)

Slecht slapen: lastig hè, piekeren! Wat bij mij goed geholpen heeft is de afspraak met mezelf dat ik in bed niet mag piekeren. Dus als je in bed ligt en je krijgt vervelende gedachtes: denk in plaats daarvan aan iets leuks - je hobby of iets dat je graag wil (de loterij winnen, een mooie reis maken, een geweldige pony krijgen). Dagdromen helpt tegen het piekeren en het maakt je rustiger waardoor je makkelijker inslaapt.
Je kunt je ook aanwennen om jezelf een 'piekertijd' te geven: iedere dag mag je bijvoorbeeld 5 minuten piekeren. De rest van de dag probeer je om aan fijne dingen te denken, of afleiding te zoeken als je toch negatief denkt.

Je zegt dat je met een vertrouwenspersoon gepraat hebt, heb je ook al eens tegen je mentor verteld wat er aan de hand is? Hij of zij kan je specifiek met je schoolproblemen helpen, en als je gepest word hoort je mentor dat ook aan te pakken.

Praten is geen oplossing die meteen werkt, maar het helpt vaak wel, en niemand kan je helpen als ze niet weten wat er speelt. Dat je hier om hulp vraagt is dus een heel goed teken! +:)+

Sterkte :(:)

Nee het zit inderdaad niet erg mee.
Op calorieen letten deed even goed al nooit omdat ik altijd een gezond gewicht had. Ik wil ook niet meteen aan al het vet en zoetigheid. Want dat had m'n broer ook gedaan en nu heeft hij diabetes. Maarja. Ik probeer nu zo ie zo s'ochtens een broodje naar binnen te proppen anders red ik m'n 15 km naar school toe fietsen niet :=

Voor het slapen was ik ook al een oplossing aan het zoeken. Ik luister nu meestal even een paar liedjes. En dan probeer ik een beetje in te slapen zeg maar alleen dan net op tijd de radio uitzetten want anders slaap ik de hele nacht met radio aan en dat is ook niet erg een succes.
Maar ik denk wel dat een piekertijd wel heel handig zou zijn.

M'n mentoor weet wel wat er thuis aan de hand is maar hij kan er ook niet erg veel aan doen. Maar ik moet wel eerlijk toe geven dat hij ook wel een beetje erg lui is. Over het pesten had ik het met m'n afdelingsleider over gehad en die had dan dus ook met die mensen gepraat maar het is nu alleen nog maar erger geworden.

Maar bedankt voor de tips:D